Gå til innhold

Jeg trives ikke her jeg bor, det går på helsa løs.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler med deg, holder ut selv med naboer som mobber og plager en og går langt utover grensene. Det går på helsa løs. Det finnes blokker og leiligheter hvor det ikke er lydt og bråkete. Hus kan være vanskelig å finne. Det første du må gjøre er å snakke med banken om mellomlån, så snakke med megler som gir deg råd om hvordan du selger. Megleren selger jo for deg. Det ordner seg, men du må begynne et sted.

Anonymkode: d5583...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forstår deg veldig godt. 

Når det gjelder ungdommen din, så kan jo hun/han pendle til skolen på vgs? En halvtime går bra. Jeg tror det er viktigere for barnet ditt at du tar vare på helsa di enn at du går og mistrives og utsletter deg selv. 

Bodde selv i blokk og ble syk av lydene, og særlig bassen. Fikk mye selvmordstanker og smerter. Har det bedre nå i rolige omgivelser. 

Lykke til! 

Anonymkode: f2fd1...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du klar over hvor dyrt det er med enebolig? Bare kommunale skatter og avgifter er titusenvis av kroner hvert år. Og du må vedlikeholde huset både innvendig og utvendig, pluss hagen. 

Jeg hadde heller prøvd å kjøpe meg leilighet i øverste etasje i en nyere blokk. Og bruker du lyddempende hodetelefoner på nettene? Selv bruker jeg sov i ro og har på white noise på telefonen dersom det blir forstyrrende støy. 

Anonymkode: 0f5d3...f8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye støy kan det da umulig være? Ta det i såfall opp med styreleder. Og kjøp deg støydempende headset. Hva slags støy er det snakk om? Natt eller dag? Bor det narkomane/kriminelle i blokka di, eller er det normal lyd av familier du ikke tåler?

Anonymkode: 47c77...196

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal du med et hua..  og et gammelt som må fikses og fikses og fikses og fikses?

Anonymkode: 7e911...f77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal du med et hus..  og et gammelt som må fikses og fikses og fikses og fikses?

Rettelse. Hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 23.30):

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 717e5...838

Lag en plan. Skriv ned hva du ønsker og hva du må gjøre for å oppnå det. Kan du isolere der du bor, og vil det i så fall gjøre det greit å bo der? Kan du gjøre andre ting for å gjøre det levelig?

Hvis svaret er nei, må du få takst på leiligheten du bor i, finne et midlertidig sted å leie/bo, sjekke markedet for boliger og sette opp et budsjett for å se om du har råd. Det er også lurt å sjekke om du faktisk får lov å få lån og hvor stort. 

Det er også lurt å vente med å flytte til ungen er ferdig med ungdomsskolen. 

Anonymkode: dfe23...449

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med g støy isolere soverommet ditt? Så kan du ha et rom det er mer stille i huset. Og ørepropper, headset.

Eller selge leiligheten din, og se om du finner noe bedre, leilighet på topp, ende rekkehus eller lite hus, og evt. leie en periode. 

Anonymkode: 54a5d...abb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg, og lei en leilighet i nærheten inntil du kan kjøpe noe annet. 

Anonymkode: 21d89...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Det billigste for deg vil være  lydisolering!

Det er ikke så mye som skal til. På veggene kan du sette opp doble gipsplater. Du ser på YouTube hvordan du gjør det. Vi hadde aldri gjort det før, men klarte det veldig lett selv.

Skal du bytte bolig, må du jo ut med både meglerhonorar og ny dokumentavgift ved kjøp av ny bolig. Dette vil koste mye mer enn å lydisolere. 

Anonymkode: 7da46...8a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med deg, TS!

Jeg hater også huset jeg bor i (eier ikke), og drømmer om å kunne eie mitt eget en dag. Ikke nødvendigvis enebolig, men leilighet.

Med ansvar for barn og lav inntekt er det ikke så lett, men som andre her sier, du må starte et sted! Få oversikt over hva som er mulig og hva du kan gjøre for å ta steg for steg mot det du ønsker.

Lag budsjett. Snakk med banken/megler. Følg med på hus til salgs. Snakk med folk. Snakk med tenåringen din. Finn ut hvordan du best kan balansere dine og tenåringen din sine behov. Finn ut av alt du kan på forhånd, gjør det konkret istedetfor at det bare er tanker du har oppe i hodet!

Anonymkode: 235a7...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Majer skrev (På 13.4.2024 den 23.47):

Jeg kjenner folk som har blitt uføre fordi de har flyttet bort fra alt de kjente. Så det er svært alvorlig å ikke få bo der man føler man hører til

Er det en ting man ikke blur ufør av , er det akkurat dette...

Anonymkode: d8db5...500

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som en utrolig slitsom situasjon. Jeg har selv barn og hadde ikke vurdert å flytte om ikke barnet mitt var med på den tanken. Har du snakket med andre i din situasjon? Hva kan du gjøre med utfordringen din? Og hva kan du gjøre med lydnivået, går det utover hva som vanlig er lov må man jo ta det opp. Hva med å leie noe for en periode i området om du finner noe som er mer stille?

Anonymkode: 34028...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (På 13.4.2024 den 23.47):

Jeg kjenner folk som har blitt uføre fordi de har flyttet bort fra alt de kjente. Så det er svært alvorlig å ikke få bo der man føler man hører til

Var det begrunnelsen for innvilgelse av uførepensjon? At de måtte flytte?

Anonymkode: 7be81...629

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg vet ikke hvor du bor eller hva budsjettet ditt er. Men hvis du har råd rom enkelte her sier å støy isolere boligen din litt. Kan det også lønne seg ved salg.

Nå vet jeg ikke hvilke helse utfordringer du har heller. Men jeg tenker at det er ikke lang tid til barnet ditt er ferdig på skolen. Så ville ha holdt ut litt til.  Ikke lett  finne ny gjeng i den aldreren. Evnt om du får tak i noe i samme krets. 

Er også ufør. Og bor landlig. Men 10 minutter med bil til nermeste sentrum. Har enebolig med eget vann og kloakk. 

Huset er på ca 90m2. Å gå en traktor til å ta gårdsplassen koster ikke skjorta. Og  alt er nok ikke 100 m3d huset.  Men ingen store skader jeg MÅ gjøre noe med. 

Jeg ser mange skriver at enebolig er så mye dyrere enn leilighet. Det er det ikke i min verden. Har en veninde som bor i oslo i leilighet  og betaler nå 7000kr i husleie i tillegg til lån. Hvor mye totalt dette er pr mnd akkurat nå vet jeg ikke. Mem sist vi snakket sammen hadde det passert 20.000kr.

Mine årlige utgifter utover forsikring strøm , internett ol. Er 9000kr i året. De som gar komunalt vann og kloakk betaler ca 20.000 til 30.000kr i året. 

Jeg har ikke hatt stor inntekt som ufør.  Under 20.000kr i mnd. Men lånet var så lite at det var betalt på under 15år. Så i dag har heg kun de faste utgiftene og ingen lån utover at jeg av og til må låne litt for noe fiks. Men det er ikke ofte. Og da betaler heg ca 2500kr i mnd. Snart må jeg utbedre noe på boligen. Til ca 100.000kr. Og det går helt fint.

Men her er jo bolig priser ganske lave.  Ikke for lenge siden fikk man kjøpt en litt upraktisk gammel bolig. Men helt i orden. Og oppusset På 80m2 for 850.000kr. Med egen flat tomt. Den boligen fungerer bra. Men litt dum trapp til 2 etasje. 

Så alt kommer litt an på hvor du vil bo, hvordan du vil bo og hva du har muligheter til. 

Veninden min kan kjøpe seg et stort hus med stor tomt her og sitte igjen med penger på bok om hun selger i byen. 

Billig betyr ikke nødvendigvis dårlig. Iallefall har jeg fått veldig mye for pengene her jeg bor. Og lever ganske billig. 

Anonymkode: d8db5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...