Gå til innhold

Letteste veien til regnskapsføreryrket, evt. revisor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser man trenger praksis for å bli statsautorisert. Vurderer nå å ta nettstudiet regnskap og økonomirådgivning på 3 år. Vil det være lett å finne en stilling som nyutdannet for å få den erfaringen som trenges for å bli statsautorisert? Er det noen andre veier å gå / grader å satse på?

Anonymkode: 3995b...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Først må man ta en bachelor i økonomi og administrasjon med revisjon. Deretter må man på NHH for å ta statsautorisert revisor utdanningen. (Kan hende jeg er litt utdatert,  er lenge siden jeg tok min bahelor i revisjon).

Anonymkode: a3c5c...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først må man ta en bachelor i økonomi og administrasjon med revisjon. Deretter må man på NHH for å ta statsautorisert revisor utdanningen. (Kan hende jeg er litt utdatert,  er lenge siden jeg tok min bahelor i revisjon).

Jeg snakker om å bli statsautorisert revisor altså, for autorisert regnskapsfører så holder det vel med en bachelor i økonomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg snakker om å bli statsautorisert revisor altså, for autorisert regnskapsfører så holder det vel med en bachelor i økonomi...

Ja, men har det noe å si om jeg tar bachelorgraden ved en noname-skole eller NHH? Satser kun på regnskap og revisjon, ikke de andre yrkene innen økad. Har dessverre ikke muligheten til å flytte til Bergen for NHH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men har det noe å si om jeg tar bachelorgraden ved en noname-skole eller NHH? Satser kun på regnskap og revisjon, ikke de andre yrkene innen økad. Har dessverre ikke muligheten til å flytte til Bergen for NHH.

Jeg tok min bachelor på vanlig høyskole (som nå er universitet), men jeg vet ikke om de har det studiet der lengre. Du må nesten bare lete opp skolene som tilbyr det. Men begynner vel å haste litt nå med søknad via samordna opptak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ingenting å si på hvilken skole du tar din bachelor. Man lærer nesten alt på jobben. jeg har tatt min bachelor på et privat høyskole, og etter 3 år jeg var nesten den som hadde høyeste lønn i bedriften ( etter at jeg har fått autorisasjon ).  Hvis du ønsker å bli statsautorisert revisor må du ta master.

Anonymkode: d38c2...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er utdatert ja. Bachelorgrad i revisjon er historie. Nå må man ha master for å bli Statsautorisert revisor, så dette studiet finnes mange steder nå. 

For å bli Statsautorisert regnskapsfører kreves det bachelor. 

Det er i alle fall enkelt å få jobb, det er stort behov for folk i bransjen. 

Anonymkode: 434de...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen problem  å få jobb/praksisperioden på 2 år om du har en bachelor innen regnskapsfører. 

Anonymkode: ee816...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må sjekke at det studiet du skal ta har rett fagkombinasjon for regnskapsfører. Generell øk/adm gir ikke automatisk denne kombinasjonen. Når du så er ferdig med studiet må du ha 3 års arbeidserfaring innenfor relevant fagområde, står spesifisert på finanstilsynet sine nettsider. Opplever det ikke som særlig vanskelig å få jobb på et regnskapsbyrå etter endt øk.utdanning. Det du må sørge for er at arbeideserfaringen du får etter endt utdanning oppfyller kravene fra finanstilsynet, men dette står også godt forklart på finanstilsynet sine nettsider.

Anonymkode: 051a3...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen problem  å få jobb/praksisperioden på 2 år om du har en bachelor innen regnskapsfører. 

Anonymkode: ee816...462

Dette er utdatert informasjon, kravene til arbeidserfaring er nå 3 år, med 2024 som et overgangsår. Står på finanstilsynet sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på det samme studiet. Finnes det kun ved Høyskolen i innlandet? Er avhengig av å ha nettstudium for å kunne jobbe ved siden av, eventuelt samlingsbasert. Alternativet er å ta bachelor i økonomi og adm, for så å velge regnskapsfører som spesialisering siste studieår. Har det noe å si for jobbmuligheter som regnskapsfører om man tar bachelor i regnskap og økonomirådgivning kontra bachelor i økadm? 

Jeg er 35 år, har 2 barn i småskolealder og har bachelorutdanning fra før. Så om jeg starter ny utdanning er jeg avhengig av å ta en utdanning som gir gode muligheter for jobb etter endt studie. Noen som vet forventet startlønn som regnskapsfører i et regnskapsbyrå forresten? 

Endret av Sira89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er utdatert informasjon, kravene til arbeidserfaring er nå 3 år, med 2024 som et overgangsår. Står på finanstilsynet sine nettsider.

Stemmer det.

På Finanstilsynet sine sider står det at "Hvis du har fullført revisorutdanning som regulert i revisorloven, gjelder ikke kravene nevnt ovenfor" om kravene til formell utdanning. Betyr det i praksis at man med MRR fra for eksempel NHH kan både jobbe med regnskap og revisjon, selv uten aktuell utdanning på bachelornivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...