Gå til innhold

Kan man ha tre stålamper i en stue på 25 til 30 kvadrat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to stålamper i ulike stiler som står i hver sin ende av stuen, sammen med møbler som passer til. På den tredje veggen er det en mørk krok der det hadde vært finest med en bordlampe på skjenken som står der, men det er ikke plass  så jeg begynte å tenke på en gulvlampe siden veggen er murvegg, og da er det ikke så lett å henge opp en lampett.

Tips ?

Anonymkode: 392c6...272

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke rydde skjenken og ha en bordlampe på den?

Anonymkode: c6769...3ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tåler sikringen?

Anonymkode: 531de...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke rydde skjenken og ha en bordlampe på den?

Anonymkode: c6769...3ca

Jeg skrev jeg hadde en skjenk, men det er nærmere enn hylle som står på gulvet som er 70 cm bred, og på den har jeg platespiller og forsterker som tar all plassen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tåler sikringen?

Anonymkode: 531de...265

Vet ikke.

Trekker stålamper mer enn bordlamper?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke.

Trekker stålamper mer enn bordlamper?

Ts

Drit i sikringen, er ikke lamper som trekker mest! Nå er jo det meste LED og da snakker vi noen få watt pr stk. Størrelsen på pæren avgjør hvor mye strøm det går, ikke om lampen henger på vegg eller står på gulvet. 

Anonymkode: 6ffd1...1fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Drit i sikringen, er ikke lamper som trekker mest! Nå er jo det meste LED og da snakker vi noen få watt pr stk. Størrelsen på pæren avgjør hvor mye strøm det går, ikke om lampen henger på vegg eller står på gulvet. 

Anonymkode: 6ffd1...1fc

Jeg ble spurt hvor mye sikringen tåler.

Ts

Gjest mirjia
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ble spurt hvor mye sikringen tåler.

Ts

Og det var et dårlig spørsmål. Du kan ha flere titalls lamper før det blir et problem, hvis ikke er det noe alvorlig galt og du bør tilkalle elektriker. Så lenge du feks kan bruke støvsuger uten problem trenger du ikke bry deg om dette.

Rent estetisk er det finest å ha lyskilder i ulike høyder (tak, vegg, gulv) i et rom, eller lysbilder som lyser i ulike retninger (opp/ned/mot vegg). Men det er bar en smakssak. Jeg tenker tre lyskilder i samme høyde og med samme retning på lyset kan bli litt corny.

Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å henge opp lampe i murvegg. I noen vegger trenger du kun en drill med slag, i andre en kraftigere borhammer. Det kan en noen steder låne på bibliotek, andre steder leie for en timepris hos byggevarehus/jernia/clas O.

Endret av mirjia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...