AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Ikke akkurat det inntrykket man får etter å ha lest på Kvinneguiden, her har 95% penger nok? https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18065850/nesten-1-av-3-ligger-sovnlose-pa-grunn-av-okonomien?publisherId=89216&lang=no Det seneste året har andelen nordmenn som svarer at de har opplevd søvnløshet på grunn av sin økonomiske situasjon økt fra 20 til 30 prosent. 23 prosent av befolkningen svarer at de har utfordrende økonomi i Frelsesarmeens fattigdomsbarometer fra første kvartal. Anonymkode: b67aa...e42 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 FA får bare svar fra dem som sliter. Andre gidder ikke svare. Anonymkode: a710b...5a7 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: FA får bare svar fra dem som sliter. Andre gidder ikke svare. Anonymkode: a710b...5a7 Stemmer nok bra dette, er ikke som om folk går til Frelsesarmeen og sier hei, jeg klarer meg fint økonomisk, tudelu. Anonymkode: 46a0f...9e4 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: FA får bare svar fra dem som sliter. Andre gidder ikke svare. Anonymkode: a710b...5a7 Det kan du ikke dokumentere. Anonymkode: 3321c...e1a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 Økonomiske bekymringer gjør til at jeg grubler om natten. Ikke fordi vi har dårlig råd eller mye gjeld, men fordi jeg var ung og i etableringsfasen da renten var 11% og vi måtte snu på hver krone. Tanken på at det kan skje igjen gjør meg bekymret, hvilken alderdom vil jeg få? Hvordan vil mine barn klare seg? Anonymkode: 95529...69b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det kan du ikke dokumentere. Anonymkode: 3321c...e1a Ikke du heller. Anonymkode: a710b...5a7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke du heller. Anonymkode: a710b...5a7 Frelsesarmeen har selvfølgelig ikke bare spurt de som oppsøker dem for hjelp. Anonymkode: b67aa...e42
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Frelsesarmeen har selvfølgelig ikke bare spurt de som oppsøker dem for hjelp. Anonymkode: b67aa...e42 Men regner med en overvekt av de fattige svarer. De andre gir blaffen. Anonymkode: a710b...5a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Skrevet 14. april 2024 Det sliter jeg med å tro på Anonymkode: 5fe38...e1d
Gjest Bromance Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): FA får bare svar fra dem som sliter. Andre gidder ikke svare. Anonymkode: a710b...5a7 Hvis du faktisk går inn i artikkelen så ser du at det er et statistisk representativt utvalg som er spurt, ikke bare de som sliter. Hvis du ikke vet hva representativt utvalg er, så forklarer jeg gjerne, bare gi en tilbakemelding i tråden.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Skrevet 14. april 2024 Bromance skrev (1 time siden): Hvis du faktisk går inn i artikkelen så ser du at det er et statistisk representativt utvalg som er spurt, ikke bare de som sliter. Hvis du ikke vet hva representativt utvalg er, så forklarer jeg gjerne, bare gi en tilbakemelding i tråden. Og hvordan vet de at det er et "representativt utvalg" som har svart, tro? Hvem som er spurt, er uvesentlig. Anonymkode: a710b...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #12 Skrevet 14. april 2024 Ingen grunn til å betvile dette, vi vet bl.a at det er nesten 400k uføretrygdede i Norge, og om du tar med lavt lønnet yrke, hvor mye forbruksgjeld Nordmenn har og at sikker mange har overlånt på bolig lånet så tviler jeg ikke et sekund på at flere sliter økoppnomisk, spesielt med den prisstigningen vi har hatt og dette fort kan nok føre til søvnløshet. Jeg er nesten overraske at det ikke er mer. Anonymkode: 74b71...40e 1 1 1
Gjest Bromance Skrevet 14. april 2024 #13 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Og hvordan vet de at det er et "representativt utvalg" som har svart, tro? Hvem som er spurt, er uvesentlig. Anonymkode: a710b...5a7 Du bekrefter med denne kommentaren bare at du ikke vet hva representativt utvalg betyr.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #14 Skrevet 14. april 2024 Bromance skrev (2 timer siden): Du bekrefter med denne kommentaren bare at du ikke vet hva representativt utvalg betyr. Du forstår visst heller ikke. Et representativt utvalg er blitt spurt, men det er neppe et representativt utvalg som har svart. Anonymkode: a710b...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #15 Skrevet 14. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Ingen grunn til å betvile dette, vi vet bl.a at det er nesten 400k uføretrygdede i Norge, og om du tar med lavt lønnet yrke, hvor mye forbruksgjeld Nordmenn har og at sikker mange har overlånt på bolig lånet så tviler jeg ikke et sekund på at flere sliter økoppnomisk, spesielt med den prisstigningen vi har hatt og dette fort kan nok føre til søvnløshet. Jeg er nesten overraske at det ikke er mer. Anonymkode: 74b71...40e Uføretrygd fører ikke automatisk til dårlig økonomi. Selv har jeg vendt meg til lavt forbruk, og bor i mye mindre leilighet enn jeg kunne hatt råd til før renta føk til vers. Så jeg har ganske greit igjen etter alle faste utgifter er betalt, fordi de faste utgiftene er lave. Anonymkode: 1f701...1cf 1
Gjest Bromance Skrevet 14. april 2024 #16 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du forstår visst heller ikke. Et representativt utvalg er blitt spurt, men det er neppe et representativt utvalg som har svart. Anonymkode: a710b...5a7 Jeg forstår hva du vil frem til. At du tenker at selv om folk har blitt spurt, så er det folk som ikke har svart, og at det kun er folk som er interessert i temaet som gidder svare. Men for å få et representativt utvalg så må man spørre minst 1000 personer, og hvis noen av de spurte ikke svarer så bytter man dem ut med andre som er representative for det området man ønsker å få vite noe om. Altså dette er personer som skal være helt tilfeldig utvalgt, så resultatet stemmer nok, innenfor et lite avvik. Samme utvalgsmåten finner vi ved F.eks valgdagsmålinger. Selv om man bare spør en liten andel personer så pleier valgresultatet å stemme godt overens med valgdagsmålingene. Det gir en god pekepinn på hva resultatet blir til slutt.
Gjest Bromance Skrevet 14. april 2024 #17 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Uføretrygd fører ikke automatisk til dårlig økonomi. Selv har jeg vendt meg til lavt forbruk, og bor i mye mindre leilighet enn jeg kunne hatt råd til før renta føk til vers. Så jeg har ganske greit igjen etter alle faste utgifter er betalt, fordi de faste utgiftene er lave. Anonymkode: 1f701...1cf Men du har jo gjort grep for å ha en grei økonomi da. Uføretrygd er kun 66 % av tidligere inntekt, enda lavere enn 66 % hvis man har tjent godt før man ble uføretrygdet. Så inntekten går endel ned, og da er det lurt å gjøre grep som du har gjort.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Skrevet 14. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Uføretrygd fører ikke automatisk til dårlig økonomi. Selv har jeg vendt meg til lavt forbruk, og bor i mye mindre leilighet enn jeg kunne hatt råd til før renta føk til vers. Så jeg har ganske greit igjen etter alle faste utgifter er betalt, fordi de faste utgiftene er lave. Anonymkode: 1f701...1cf Helt sant og jeg mente selvfølgelig ikke at det gjaldt alle, men de jeg nevne her merke nok prisøkning mest og at økonomien er trang, noe som kan føre til mer beskymringer. Men det er nok mange i alle disse gruppene som selvfølgelig lever godt i dag med prisøkningene, det avhenge jo av andre ting og. Hovdepoenge mitt med dette var at et ganske stort antall ligger et godt stykke under gjennomsnitt lønn i Norge, så dermed tror jeg at ganske mange fort kan slite i denne dyrtiden og dermed kan Økonomi fort bli en beskymring, og beskymrings tanker er noe som fort fører til dårligere søvn kvalitet. Og jeg betviler ikke at dette kan gjelde så mange som 1/3. Anonymkode: 74b71...40e
Clover Skrevet 14. april 2024 #19 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men regner med en overvekt av de fattige svarer. De andre gir blaffen. Anonymkode: a710b...5a7 De som har brukt hjelpen til FA og har blitt spurt har svart. Det vil også si at det eksisterer mørketall, og logisk sett vil antallet som er svært bekymret for sin økonomiske situasjon og at alt skal rakne, er mye større enn det FA oppgir. Folk som sliter gir ikke blaffen, de gjør alt for å holde hodet over vann, samtidig som de ligger i fosterstilling og skjelver over dagens situasjon som ser ut til å ingen ende ta.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #20 Skrevet 14. april 2024 Jeg er en av de som ligger søvnløs om nettene på grunn av økonomi. Det blir en ond sirkel, man blir ikke akkurat frisk og opplagt og bedre rusta for arbeidslivet når man ligger sånn og stresser. Anonymkode: a7e89...ea7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå