AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Del Skrevet 13. april 2024 Erfaringer/tanker? Anonymkode: 28bdc...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Del Skrevet 13. april 2024 det kommer litt an på hva du mener med kvalitet. Det er et materiale som ikke er helt naturlig, men heller ikke helt syntetisk, så det faller på en måte i en kvalitetskategori under naturlige stoffer som lin, silke, ull osv, men over syntetiske stoffer som akryl og polyester. Personlig er jeg opptatt av å bare bruke klær i naturlige materialer, og kjøper aldri, absolutt aldri klær i akryl eller polyester, men det hender jeg bruker viskose likevel, fordi jeg opplever at det er et stoff som faller pent, puster og holder seg pent. Problemet med viskose er at det har vært frontet som et miljøvennlig alternativ, men det stemmer nok ikke, for det går med mye skog og vann i produksjonen. De siste årene har det imidlertid kommet noe mer øko-vennlige viskosevarianter på markedet, som er vesentlig bedre valg. Det er Ecovero fra Lenzing, Tencel lyocell og modal. Dette er gode valg, og klær som er laget i disse materialene er som regel merket med ecovero, tencel, lyocell eller modal. Hvis det bare står viskose på lappen, så er det nok ikke et av disse nye, bedre stoffene. Anonymkode: 83b89...14f 4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Del Skrevet 14. april 2024 Noe å huske på med viskose: nesten alt må strykes for å falle pent. Er du ikke glad i å stryke, unngå viskose. Anonymkode: b2838...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Del Skrevet 14. april 2024 Viskose oppfører seg som bomull, siden det er et celluloseprodukt. Krøller og krymper. Anonymkode: d45e7...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Del Skrevet 14. april 2024 Hadde en fin kjole i viskose som jeg aldri brukte og tenkte jeg skulle legge ut for salg. Vasket den og da ble den jammen ødelagt. Er obs på klær av viskose nå og unngår det helst. Foretrekker ull, ren bomull og lin. Anonymkode: 1b01c...eaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Viskose oppfører seg som bomull, siden det er et celluloseprodukt. Krøller og krymper. Anonymkode: d45e7...bd2 Viskose oppfører seg ikke som bomull, og det er heller ingen grunn til at det skulle oppføre seg som bomull "siden det er et celluloseprodukt". Anonymkode: e70fe...e49 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #7 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noe å huske på med viskose: nesten alt må strykes for å falle pent. Er du ikke glad i å stryke, unngå viskose. Anonymkode: b2838...8d2 Jeg har flere topper, skjørt og kjoler i 100 % viskose. Disse vasker jeg alltid sammen og med lavere hastighet på sentrifugering. Etterpå rister jeg klærne grundig, henger de på kleshenger og strekker litt i de. På denne måten blir de glatte og fine igjen, og jeg trenger omtrent aldri å stryke mine viskoseplagg. Anonymkode: 3eeea...06a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Del Skrevet 14. april 2024 Har masse viskose da det er et veldig behagelig matriale og det ser fint ut. Det er ingen automatikk i at det krøller, jeg stryker ingen av mine plagg i viskose. Skulle det være noe krøller vil kroppsvarmen raskt rette det ut. Eneste negative er at det krymper lett, då må aldri vaskes på mer enn 30 grader. Anonymkode: d84fb...39d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde en fin kjole i viskose som jeg aldri brukte og tenkte jeg skulle legge ut for salg. Vasket den og da ble den jammen ødelagt. Er obs på klær av viskose nå og unngår det helst. Foretrekker ull, ren bomull og lin. Anonymkode: 1b01c...eaa Viskoseplagg blir ikke ødelagt i vask hvis man følger vaskeanvisningen, unngår tøymykner, strekker plaggene når de er våte og lar dem lufttørke. Mine viskoseplagg holder i årevis, selv de fra billigkjeder som Cubus. Anonymkode: 65598...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 14. april 2024 #10 Del Skrevet 14. april 2024 Kvaliteten kan vel variere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Del Skrevet 14. april 2024 Viskose er behagelig å ha på, og har fint fall pga tyngde. Kvalitet variere, blant annet med trådtykkelse/styrke. Som andre klær må det vaskes etter anvisning. Viskose er fibertype, og selges også under merkenavn som modal og tencel. Noe selges også som bambus, selv om det ikke er riktig fibermerking. Anonymkode: 7634c...79e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #12 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Viskose er behagelig å ha på, og har fint fall pga tyngde. Kvalitet variere, blant annet med trådtykkelse/styrke. Som andre klær må det vaskes etter anvisning. Viskose er fibertype, og selges også under merkenavn som modal og tencel. Noe selges også som bambus, selv om det ikke er riktig fibermerking. Anonymkode: 7634c...79e Nei, viskose er ikke en fibertype, det er en fremstillingsmåte. Viskose kan lages av cellulose fra tre, eller for eksempel fra bambus. Viskose av bambus kalles vel lyocell såvidt jeg vet, og alt bambusstoff som er i salg er vel rent teknisk viskose eller lyocell. At det er merket som bambus er et markedsføringstriks som er ganske uredelig. Til sammenligning skulle "vanlig" viskose vært merket som "trevirke". Anonymkode: 83b89...14f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå