Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men jeg har brukt paula's choice 1%-retinol annenhver kveld i et halvt år, og huden min tåler produktet. Kan jeg øke til hver kveld for bedre effekt, eller er det ikke slik det fungerer?

Anonymkode: 5d0b5...883

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje dumt spørsmål, men jeg har brukt paula's choice 1%-retinol annenhver kveld i et halvt år, og huden min tåler produktet. Kan jeg øke til hver kveld for bedre effekt, eller er det ikke slik det fungerer?

Anonymkode: 5d0b5...883

Ja, bare å prøve ut! Får du reaksjon kan du bare redusere litt.

Anonymkode: 66756...acb

AnonymBruker
Skrevet

Merker du noe effekt? Akkurat begynt forsiktig med 0,5.

Anonymkode: c8648...c67

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Merker du noe effekt? Akkurat begynt forsiktig med 0,5.

Anonymkode: c8648...c67

Det tar gjerne 6-12 mnd å få synlig effekt på rynker, men de fleste vil oppleve jevnere hudtone og generelt bedre hudkvalitet etter kortere tids bruk. Husk nok fukt og solkrem 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (8 timer siden):

Det tar gjerne 6-12 mnd å få synlig effekt på rynker, men de fleste vil oppleve jevnere hudtone og generelt bedre hudkvalitet etter kortere tids bruk. Husk nok fukt og solkrem 🙂

Jeg bruker nå 1% hver kveld, benyttet det i ca 2 mnd. Huden tåler det fint. Hvor lenge anbefaler du jeg bruker det før jeg øker/går opp i %? 
☺️

Anonymkode: 7edf3...27b

AnonymBruker
Skrevet

Fungerer det mot pigmentflekker? Har fått noen små streker kant i kant med overleppa (som tydeligvis kun jeg legger merke til, men syns det ser ut som jeg har spist sjokolade og ikke vasket bort alt).

Har kjøpt 0.5%, men ikke begynt å bruke enda. Hvor ofte bør jeg bruke den i starten, og når kan det trappes opp?

Anonymkode: e49ed...2ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fungerer det mot pigmentflekker? Har fått noen små streker kant i kant med overleppa (som tydeligvis kun jeg legger merke til, men syns det ser ut som jeg har spist sjokolade og ikke vasket bort alt).

Har kjøpt 0.5%, men ikke begynt å bruke enda. Hvor ofte bør jeg bruke den i starten, og når kan det trappes opp?

Tretinoin fungerer utrolig bra mot pigmentflekker, du får det på resept hos legen 😊

Anonymkode: 6bc9b...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker nå 1% hver kveld, benyttet det i ca 2 mnd. Huden tåler det fint. Hvor lenge anbefaler du jeg bruker det før jeg øker/går opp i %? 
☺️

Anonymkode: 7edf3...27b

Etter det jeg kjenner til, får man ikke kjøpt retinol i høyere konsentrasjon enn 1% "over disk", i alle fall ikke i Europa. 

Du kan vurdere å bytte til retinaldehyd, som skal være ca 10 ganger mer effektivt enn retinol, men samtidig mindre irriterende, fordi den er nærmere ren retinsyte (tretinoin) på konverteringsstigen.

Kort forklart virker retinol (og retinaldehyd) virker ved at de omdannes til retinsyre i kontakt med enzymene i huden. Jo færre konverteringssteg, desto sterkere effekt. Konverteringsstigen ser slik ut:

Retinol esters -> retinol -> retinaldehyd -> retinsyre

Det er ikke så mange merker som har retinaldehyd i sortimentet sitt, men Crystal Retinal-prododuktene fra Medik8 er velkjente og populære.

Du kan f.eks. starte med 0,06 (Crystal Retinal 6) % øke til 0,1 %  (Crystal Retinal 10) og til slutt 0,2%. (Crystal Retinal 20). Vær obs på at produsenten anbefaler at du har brukt minst 2 tuber Crystal Retinal 10 før du øker til 20.

Du får kjøpt Crystal Retinal opp til styrke 10 hos bl.a. Skincity, Kicks, Lyko, Blush og Blivakker  Styrke 20 kan du kjøpe her:

https://int.medik8.com/collections/retinaldehyde-retinal

Eller her: https://www.sweetcare.com/no/medik8-vitamina-crystal-retinal-stable-retinal-night-serum-p-017631kd?country=no&curr=nok&st=05&lang=EN&srsltid=AfmBOorA2rUsOILUJ52CcIWfY7N21IG7RV4-6VW0PIcWBeb8BHKKr2UR8-s

Ellers gjelder samme forholdsregler som ved bruk av retinol. Bruk på ren, tørr hud, bruk på kveldstid, vær nøye med solbeskyttelse og pass på å tilføre huden ekstra fukt. Det anbefales å ha pause fra retinol èn kveld i uka, der du sørger for ekstra fuktgivende pleie.

Alternativt kan du få en resept på tretinoin🙂 

Jeg ville også vurdert å vente til etter sommeren med å bytte til et sterkere retinoid, da de gjør huden mer solsensitiv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Retinol har en viss effekt på pigmenteringer, det kommet litt an hvor dype de er, og det vil ta noe tid før man ser effekt. Jeg kan forklare mer i detalj om pigmenteringer om du ønsker, bare si fra.

Du kan begynne med retinol 2 kvelder i uka i 6-8 uker, og øke gradvis til du kan bruke det hver kveld uten irritasjon. Husk å ta patch test før du begynner å bruke produktet, vær nøye med solbeskyttelse på dagtid (høy faktor, gjentatt påføring om du oppholder deg lenge utendørs) og vær obs på at huden får økt behov for fukt. 

For å unngå såre og tørre lepper, bør du påføre en fet krem, vaselin e.l. før du bruker en q-tip til å påføre retinol området med pigmentering.

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Retinol har en viss effekt på pigmenteringer, det kommet litt an hvor dype de er, og det vil ta noe tid før man ser effekt. Jeg kan forklare mer i detalj om pigmenteringer om du ønsker, bare si fra.

Du kan begynne med retinol 2 kvelder i uka i 6-8 uker, og øke gradvis til du kan bruke det hver kveld uten irritasjon. Husk å ta patch test før du begynner å bruke produktet, vær nøye med solbeskyttelse på dagtid (høy faktor, gjentatt påføring om du oppholder deg lenge utendørs) og vær obs på at huden får økt behov for fukt. 

For å unngå såre og tørre lepper, bør du påføre en fet krem, vaselin e.l. før du bruker en q-tip til å påføre retinol området med pigmentering.

Ja, gjerne det. De kom nå etter siste svangerskap, selv med solkrem.

Jeg har også en hvit flekk på hvert kinn, ned mot kjeven på akkurat samme sted på begge sider der jeg mangler pigmenter (synes ikke så mye når jeg er blek, men blir jeg rød i ansiktet, selvbruning eller på sommeren så synes de flekkene veldig.) 

Du vet ikke om det er noe som hjelper mot det? Som kan få pigmenter tilbake? De har oppstått over noen år, for har ikke alltid vært sånn. Og vet ikke hvorfor det er sånn, men samtidig har sønnen min vitiligo, men da helt siden starten. Så ligger kanskje i familien. Er iallefall de som er mest sjenerende, da jeg ikke bruker foundation eller annen dekkende sminke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, gjerne det. De kom nå etter siste svangerskap, selv med solkrem.

Jeg har også en hvit flekk på hvert kinn, ned mot kjeven på akkurat samme sted på begge sider der jeg mangler pigmenter (synes ikke så mye når jeg er blek, men blir jeg rød i ansiktet, selvbruning eller på sommeren så synes de flekkene veldig.) 

Du vet ikke om det er noe som hjelper mot det? Som kan få pigmenter tilbake? De har oppstått over noen år, for har ikke alltid vært sånn. Og vet ikke hvorfor det er sånn, men samtidig har sønnen min vitiligo, men da helt siden starten. Så ligger kanskje i familien. Er iallefall de som er mest sjenerende, da jeg ikke bruker foundation eller annen dekkende sminke.

Pigmentforandringer i huden skyldes opphopning eller mangel av pigmentceller(melanocytter), og viser seg i form av mørke eller lyse flekker i huden. Omfanget vil variere, men de aller fleste mennesker opplever en eller annen form for pigmentforandringer. Hormonelle endringer, f.eks. ved en graviditet,kan gi økt produksjon av melanin, og føre til hyperpigmentering. Eksponering for UV-stråler kan forverre tilstanden, så det er viktig å unngå sterk sol for å forebygge og redusere pigmentforandringen. Det er altså ikke tilstrekkelig med bruk av solkrem. Det er uansett viktig at du bruker høy faktor (spf 50), tilstrekkelig mengde solkrem og hyppig påføring. Om du oppholder deg lenge utendørs sommerstid, bør du påføre solkrem hver annen time, oftere hvis du bader eller svetter mye. 

Det eneste jeg har klart å finne vedr. repigmentering, er lysterapibehandling mot vitiligo, du kan lese litt mer om det her: https://www.vitiligo.no/uvbterapi

Det er mulig at selvbruning på de hvite flekkene kan hjelpe noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Neste steg kan jo være to dager på/en dag av.

Anonymkode: 163be...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...