AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Sommeren begynner å nærme seg og jeg blir lei meg bare av å tenke på sommernettene. De siste par årene har det vært ganske varmt om nettene her jeg bor og jeg har virkelig slitt med å sove. Det å lufte ut eller ha vinduet åpent hjelper ikke i det hele tatt, og vifter bråker gjerne mye og kjøler dessuten ikke ned. Nå kan ikke jeg ha vinduet åpent fordi jeg bor i første etasje, så slike bærbare aircondition er ikke aktuelt. Hvilke alternativer finnes? Jeg vil så inderlig ha det kaldt på rommet, jeg sover best når det er veldig kaldt. Sover kjempe godt om vinteren. Anonymkode: 6b879...774 1
visp Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Det hadde vært uaktuelt for meg å ikke ha vinduet opp når jeg sover. Du MÅ ha vinduet oppe! Kjøp deg en kjempegod vifte. Det er redningen på varme sommernetter. 1
Jdz Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 Installere varmepumpe? Mange av de kan jo settes i revers. Det sagt er de ikke akkurat lydløse de heller. Jeg bor på et veldig varmt sted. Jeg pleier å kjøre aircondition på kvelden og så slå den av før jeg legger meg. Avhengig av utetemperaturen har jeg også vinduet på gløtt om det er kaldere ute enn inne. 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Skrevet 13. april 2024 Hvor varmt kan det egentlig bli i første etasje i Norge? Helt seriøst? Trekk for alle gardiner hele dagen, sjekk om overmadrassen bør byttes i en som ikke er så varm. Sov med laken over deg, ikke dyne. Bruk eventuelt vifte, du venner deg fort til lyden. Bare gi det et par netter. Anonymkode: 8b633...256 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 Vi kjøpte portabel aircondition for et par år siden. Bråker, men går bra. Hvis du skal kjøpe, så kjøp stor nok. Anonymkode: 5fe07...24d 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor varmt kan det egentlig bli i første etasje i Norge? Helt seriøst? Trekk for alle gardiner hele dagen, sjekk om overmadrassen bør byttes i en som ikke er så varm. Sov med laken over deg, ikke dyne. Bruk eventuelt vifte, du venner deg fort til lyden. Bare gi det et par netter. Anonymkode: 8b633...256 32 grader ble det hos oss i første etasje midt på sommeren. Murblokk og østvendte vindu. Et realt mareritt. Drømte om å overnatte på kjølerommet til en matbutikk i den tida. Hjalp ikke nevneverdig med vifte. Så vi flyttet og har nå varmepumpe som også kan fungere som aircondition. Anonymkode: e0d06...d1b 5
Gjest Bromance Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sommeren begynner å nærme seg og jeg blir lei meg bare av å tenke på sommernettene. De siste par årene har det vært ganske varmt om nettene her jeg bor og jeg har virkelig slitt med å sove. Det å lufte ut eller ha vinduet åpent hjelper ikke i det hele tatt, og vifter bråker gjerne mye og kjøler dessuten ikke ned. Nå kan ikke jeg ha vinduet åpent fordi jeg bor i første etasje, så slike bærbare aircondition er ikke aktuelt. Hvilke alternativer finnes? Jeg vil så inderlig ha det kaldt på rommet, jeg sover best når det er veldig kaldt. Sover kjempe godt om vinteren. Anonymkode: 6b879...774 Kan nesten ikke vente til sommeren kommer jeg. Har skikkelig nedtelling på dager, vi skal på laaaang tur i søreuropa. Tar gjerne 40 grader jeg fremfor det klimaet vi har her i Norge vår, vinter og høst... Har du mulighet til å installere varmepumpe? Den kan også brukes til nedkjøling om sommeren, og bråker ikke så mye som en vifte... Endret 13. april 2024 av Bromance skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 Vi kjører gjennomtrekk før leggetid og har døren fta soverommet og ut i gangen åpen. Hadde skaffet meg noen å ha foran vinduer for.å ha de åpne i 1. etasje. Anonymkode: 73125...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 Har vindu åpent og en stor vifte. Heller litt bråk enn å ikke sove pga varmen. Plages ikke av lyden viften lager uansett. Men du kan jo ha propper i ørene. Anonymkode: d8d11...1cb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 32 grader ble det hos oss i første etasje midt på sommeren. Murblokk og østvendte vindu. Et realt mareritt. Drømte om å overnatte på kjølerommet til en matbutikk i den tida. Hjalp ikke nevneverdig med vifte. Så vi flyttet og har nå varmepumpe som også kan fungere som aircondition. Anonymkode: e0d06...d1b Om dette var midt på dagen og dere ikke brukte gardiner, ja. Men kl 23 med gardinene trukket for hele dagen ville det aldri vært 32 grader. Sorry. Anonymkode: 8b633...256
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor varmt kan det egentlig bli i første etasje i Norge? Helt seriøst? Trekk for alle gardiner hele dagen, sjekk om overmadrassen bør byttes i en som ikke er så varm. Sov med laken over deg, ikke dyne. Bruk eventuelt vifte, du venner deg fort til lyden. Bare gi det et par netter. Anonymkode: 8b633...256 Vi har stue i 1.etasje, og kl 16 i dag hadde vi 28 grader her inne, selv med markisen nede. Nå er kl 22, det er 9 grader ute, og jeg har luftet helt siden kl 16, og det er fremdeles 25 grader inne. Altså ikke akkurat komfortabel sovetemperatur. Ts: vi har brukt vifte på soverommet i mange år, men angrer ikke på at vi byttet til varmepumpe for et par år siden. Nå har vi 17 grader hele sommeren uansett hvit varmt det er ute, og den bråker mindre enn vifta gjorde 😂 Anonymkode: 6ea9f...b21 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #13 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om dette var midt på dagen og dere ikke brukte gardiner, ja. Men kl 23 med gardinene trukket for hele dagen ville det aldri vært 32 grader. Sorry. Anonymkode: 8b633...256 Vel, det var det. Og vi hadde persiennene og gardinene igjen hele dagen. Murblokk i asfaltert område uten vind er ikke gøy på sommeren. Anonymkode: e0d06...d1b 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 Vi har soverom under taket og det blir veldig varmt på sommeren. Vi har varmepumpe i stua og vi snudde den slik at den fungerer som aircondition men å ligge på madrass mange dager i strekk er ikke så bra heller. Så vi kjøpte en bærbar aircondition til soverommet. Utrolig deilig og den er ikke sååå bråkete, når man kjøler ned rommet en time før man legger seg er det mest viftelyden, og den har vanlig vifte jo også. Vifte og åpne vinduer gjør at man kan overleve natta men skikkelig søvn når man kan kjøle ned til 20 grader er noe helt annet. Anonymkode: 4149d...f19
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #15 Skrevet 13. april 2024 Spør styret hva du har lov til å montere på fasaden. F.eks. varmepumpe og utvendige persienner foran vinduene. Sistnevnte vil gjøre at du kan ha vinduene åpne om natten og ingen kan komme inn til deg. Det finnes en egen type som er ekstra solid som brukes på butikker ol på gateplan. Anonymkode: e6db5...312 1
jegerrinne Skrevet 13. april 2024 #16 Skrevet 13. april 2024 Vi kjøpte slik til rommet her. Fylles med vann og settes på. Passer til små rom. Fås kjøpt i flere str og typer https://www.power.no/hjem/inneklima/kjoeling/luftkjoelere/senz-seaclmini-fordampende-mini-luftkjoeler/p-969735/
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Skrevet 13. april 2024 Når det er altfor varmt så fyller jeg kjølig (ikke veldig kaldt) vann i en varmeflaske - og bruker den som nedkjølingsflaske på varme sommernetter. Enkelt og billig. Jeg bor i første etasje også, men må ha vinduet litt åpent. Det jeg ser er at det blir mange grader mindre varmt på soverommet om jeg passer på å lukke vinduet når det er som varmest ute på dagtid, og så åpne vinduet når temperaturene har begynt å falle på kvelden igjen. Det hjelper også å ha hvite persienner om solen står på soveromsvinduet, da disse reflekterer noe av energien ut igjen, så da blir det litt mindre varmt inne. Er det ekstremt varmt setter jeg soveromsdøren på gløtt og et vindu et annet sted på gløtt, og det hjelper også mye, da det blir ørlite sirkulasjon av luften. Anonymkode: 675bf...1fc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #18 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vindu åpent og en stor vifte. Heller litt bråk enn å ikke sove pga varmen. Plages ikke av lyden viften lager uansett. Men du kan jo ha propper i ørene. Anonymkode: d8d11...1cb Man venner seg til lyden også Jeg har brukt gulv vifte på soverommet i flere år, så nå er det på tide å bytte ut den jeg har da jeg synes den har mistet effekten. Lurer på om noen har erfaring med tårnvifter? https://www.power.no/hjem/inneklima/kjoeling/vifte/point-poft7036-36-taarnvifte/p-958695/#reviews Anonymkode: 45255...3ce
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #19 Skrevet 14. april 2024 Vi har varmepumpe på soverommet, og sover som en stein gjennom hele sommeren. Beste investeringen vi har gjort! Anonymkode: b788e...b3f
TomSawyer Skrevet 14. april 2024 #20 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sommeren begynner å nærme seg og jeg blir lei meg bare av å tenke på sommernettene. De siste par årene har det vært ganske varmt om nettene her jeg bor og jeg har virkelig slitt med å sove. Det å lufte ut eller ha vinduet åpent hjelper ikke i det hele tatt, og vifter bråker gjerne mye og kjøler dessuten ikke ned. Nå kan ikke jeg ha vinduet åpent fordi jeg bor i første etasje, så slike bærbare aircondition er ikke aktuelt. Hvilke alternativer finnes? Jeg vil så inderlig ha det kaldt på rommet, jeg sover best når det er veldig kaldt. Sover kjempe godt om vinteren. Anonymkode: 6b879...774 Sover ute på trampolina jeg...eller i bobilen med alle vindu åpne hvis det er mygg ute.☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå