AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Kan man etter å ha hatt et betydelig vekttap grunnet anoreksi eller annen spiseforstyrrelse, få dekt operasjon av løs hud av det offentlige? Er snakk om et vekttap på 50 kg. Anonymkode: e0d6a...78a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Her er kravene for bukplastikk. Det at vekttap er pga anoreksi kan påvirke om du før det dekket eller ikke. Jeg trodde ig man måtte vise over en lang periode (3år) at man har holdt stabil vekt. Men jeg kan huske feil. 1. BMI < 27 2. Subjektive plager: a. Hudproblematikk/gnagsår/hygieneproblemer b. Fysiske problemer med klesvalg (Arbeidsklær) 3. Objektive funn: Omslagsfold > 5 cm og betydelig avvik fra normalvariasjon i tilsvareende aldersgruppe Doumenteres med foto preoperativt. 4. Kontraindikasjoner: a. Røyk (røykfri minimum 6 uker pre- og postoperativt) b. Graviditet/amming (operasjon tidligs 1 år post partum) Relative kontraindikasjoner: a. Annen komorbiditet (for eksempel ASA 3) b. Urealistiske forventninger Anonymkode: 78859...b93
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her er kravene for bukplastikk. Det at vekttap er pga anoreksi kan påvirke om du før det dekket eller ikke. Jeg trodde ig man måtte vise over en lang periode (3år) at man har holdt stabil vekt. Men jeg kan huske feil. 1. BMI < 27 2. Subjektive plager: a. Hudproblematikk/gnagsår/hygieneproblemer b. Fysiske problemer med klesvalg (Arbeidsklær) 3. Objektive funn: Omslagsfold > 5 cm og betydelig avvik fra normalvariasjon i tilsvareende aldersgruppe Doumenteres med foto preoperativt. 4. Kontraindikasjoner: a. Røyk (røykfri minimum 6 uker pre- og postoperativt) b. Graviditet/amming (operasjon tidligs 1 år post partum) Relative kontraindikasjoner: a. Annen komorbiditet (for eksempel ASA 3) b. Urealistiske forventninger Anonymkode: 78859...b93 Tusen takk for svar, men ser ikke noe om psykiske lidelser i denne oversikten? Anonymkode: e0d6a...78a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Skrevet 13. april 2024 Tror du må ha hatt stabil vekt i minst 2 år før du får operasjon Anonymkode: 332f4...8a2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #5 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for svar, men ser ikke noe om psykiske lidelser i denne oversikten? Anonymkode: e0d6a...78a Nei. Hvorfor skulle det stå noe om det? Du må fylle kriteriene og være psykisk istand til å takle påkjenningen med å gjennomgå operasjon, har du gått ned pga anoreksi vil det være naturlig at de gjør ekstra undersøkelser. Er du fortsatt syk med anoreksi må du bli frisk av denne først og så dokumentere at du er vektstabil en lengre periode. Du finner all informasjon med å Google. Forstår ikke hvorfor det er viktig fir deg å poengtere at vekttap er pga anoreksi. Anonymkode: 78859...b93 4 1
Grüner Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kan man etter å ha hatt et betydelig vekttap grunnet anoreksi eller annen spiseforstyrrelse, få dekt operasjon av løs hud av det offentlige? Er snakk om et vekttap på 50 kg. Anonymkode: e0d6a...78a Tviler sterkt på at du vil få dekket løs hud pga stort vekttap pga anoreksi, da det er et vekttap du da burde fylle opp igjen! 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Hvorfor skulle det stå noe om det? Du må fylle kriteriene og være psykisk istand til å takle påkjenningen med å gjennomgå operasjon, har du gått ned pga anoreksi vil det være naturlig at de gjør ekstra undersøkelser. Er du fortsatt syk med anoreksi må du bli frisk av denne først og så dokumentere at du er vektstabil en lengre periode. Du finner all informasjon med å Google. Forstår ikke hvorfor det er viktig fir deg å poengtere at vekttap er pga anoreksi. Anonymkode: 78859...b93 Det er vel viktig å poengtere årsak til vekttapet? . Hadde vekttapet vært pga en sunn innsats for å gå ned i vekt pga overvekt vil jeg jo tro ting kanskje stiller seg anderledes, enn ufrivillig vekttap grunnet alvorlig psykisk sykdom? Jeg finner ingenting på Google ang dette, ellers hadde jeg ikke spurt her! Anonymkode: e0d6a...78a 2
Grüner Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Hvorfor skulle det stå noe om det? Du må fylle kriteriene og være psykisk istand til å takle påkjenningen med å gjennomgå operasjon, har du gått ned pga anoreksi vil det være naturlig at de gjør ekstra undersøkelser. Er du fortsatt syk med anoreksi må du bli frisk av denne først og så dokumentere at du er vektstabil en lengre periode. Du finner all informasjon med å Google. Forstår ikke hvorfor det er viktig fir deg å poengtere at vekttap er pga anoreksi. Anonymkode: 78859...b93 Løshud pga undervekt pga anoreksi tviler jeg sterkt på at staten dekker operasjon av. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 Grüner skrev (3 minutter siden): Tviler sterkt på at du vil få dekket løs hud pga stort vekttap pga anoreksi, da det er et vekttap du da burde fylle opp igjen! Jeg er normalvektig nå, men kroppen bærer preg av hva den har vært igjennom. Anonymkode: e0d6a...78a
Grüner Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel viktig å poengtere årsak til vekttapet? . Hadde vekttapet vært pga en sunn innsats for å gå ned i vekt pga overvekt vil jeg jo tro ting kanskje stiller seg anderledes, enn ufrivillig vekttap grunnet alvorlig psykisk sykdom? Jeg finner ingenting på Google ang dette, ellers hadde jeg ikke spurt her! Anonymkode: e0d6a...78a Anoreksi vil nok diskvalifisere deg fra det 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 Grüner skrev (1 minutt siden): Anoreksi vil nok diskvalifisere deg fra det Takk for svar ☺️ Anonymkode: e0d6a...78a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 Selvsagt syr ikke samfunnet deg sammen mens du er undervektig på fellesregning, når det er i alles hensikt st du går opp igjen i vekt Anonymkode: 44ac6...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #13 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt syr ikke samfunnet deg sammen mens du er undervektig på fellesregning, når det er i alles hensikt st du går opp igjen i vekt Anonymkode: 44ac6...a7d Som skrevet lenger opp her så er jeg normalvektig nå, men kroppen bærer preg av hva den har vært igjennom. Anonymkode: e0d6a...78a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 Så du var feit og gikk ned 50 kg pga anoreksi og ikke slanking/fedmeoperasjon? Anonymkode: ccd2b...4b9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #15 Skrevet 13. april 2024 Du var overvektig og gikk ned i vekt pga anoreksi? Det har i grunnen lite å si hva vekttapet skyldes, men de er nok opptatt av at du er frisk nå Anonymkode: b88e1...de8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #16 Skrevet 13. april 2024 Grüner skrev (22 minutter siden): Anoreksi vil nok diskvalifisere deg fra det Nei det vil ikke det, jeg fikk det dekt å sa bare at jeg var frisk fra sykdommen å hadde nådd normal bmi for 3 år siden og hold meg stabil siden på vekta. De tar noen ekstra prøver , de sjekker også at hjertet vil tåle en slik påkjenning. Anonymkode: 048a3...fe5 1
Paneera Skrevet 13. april 2024 #17 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så du var feit og gikk ned 50 kg pga anoreksi og ikke slanking/fedmeoperasjon? Anonymkode: ccd2b...4b9 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du var overvektig og gikk ned i vekt pga anoreksi? Det har i grunnen lite å si hva vekttapet skyldes, men de er nok opptatt av at du er frisk nå Anonymkode: b88e1...de8 TS trenger ikke å ha vært betydelig overvektig da hun begynte å gå ned i vekt. Jeg ble selv nylig diagnostisert med anorexia nervosa. Gått ned 24kg fra øvre normalvekt til undervekt grad 3.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #18 Skrevet 13. april 2024 Eg vil tro du har det under rette kriterier. Dvs at du har god psykisk helsa nå. Og er stabil. Anonymkode: aa73b...16d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #19 Skrevet 13. april 2024 Hvorfor i det hele tatt tenke på en slik operasjon i ditt tilfelle? På tide med en reality check når det kommer til psykisk lidelse som SF. Du har gått fra overvektig til normalvektig. Det betyr at du har et usunt forhold til mat som fører til overvekt. Sjansen for å gå opp i vekt er enorm. Er noe annet når det er snakk om normalvektig som utgangspunkt. Anonymkode: 438df...9bf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #20 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt syr ikke samfunnet deg sammen mens du er undervektig på fellesregning, når det er i alles hensikt st du går opp igjen i vekt Anonymkode: 44ac6...a7d Hva med å lese alle innleggene før du slenger med leppa?🤦🏼♀️ Anonymkode: 0be03...386 2
Anbefalte innlegg