Gå til innhold

Mange som har fått en grusom og langvarig hoste.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringene hoster til de brekker seg og mister pusten. Jeg har også fått dette nå.

Startet som en mild forkjølelse.

Legen sier bare ett virus, men dette er ekkelt.

Flere? Og hva tar dere mot dette? Har hostesaft på resept. 

Anonymkode: 98241...0aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som "aldri" er syk har hatt dette i snart tre uker nå 😟 Når neseforkjølelsen roer ned, så blir hosten verre. Når jeg har hatt etpar netter med ok søvn fordi jeg faktisk ikke har hostet, blusser neseforkjølelsen opp  igjen. Jeg drikker te med honning, har kjøpt ingefærdrops, skyller nesen og ligger med to hodeputer. Har ikke vært hos lege. Syns hosten er en blanding av tørrhoste og slimhoste: er tørr i halsen og hoster til jeg brekker meg uten at noe kommer opp. Så kan jeg en stund etter plutselig hoste opp mye slim. 

Anonymkode: e7978...b97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JA!! Helt forferdelig, vært dårlig med denne hosten i over en mnd nå.

Anonymkode: a823d...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, min tenåring hadde det i flere uker. Tok crp hos legen, den var fin. Så måtte vi tilbake, viste seg det var lungebetennelse. Gikk på antibiotika, men ble ikke bedre. Til slutt tok de neseprøve, og det viste seg han hadde mykoplasma lungebetennelse… Nå har resten av oss fått noe lignende, hoster og hoster, men ikke påvist lungebetennelse (enda). Jeg ville gått tilbake og spurt om en neseprøve (hvis det ikke allerede er gjort)om det ikke gir seg. 

Anonymkode: e8a4d...c5f

Skrevet

Jeg fikk astma-lignende greier etter at jeg gjennomgikk covid, og går på astmamedisiner nå.

Bronkiene mine tetter seg og jeg begynner å hoste til jeg brekker meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, min tenåring hadde det i flere uker. Tok crp hos legen, den var fin. Så måtte vi tilbake, viste seg det var lungebetennelse. Gikk på antibiotika, men ble ikke bedre. Til slutt tok de neseprøve, og det viste seg han hadde mykoplasma lungebetennelse… Nå har resten av oss fått noe lignende, hoster og hoster, men ikke påvist lungebetennelse (enda). Jeg ville gått tilbake og spurt om en neseprøve (hvis det ikke allerede er gjort)om det ikke gir seg. 

Anonymkode: e8a4d...c5f

Tatt neseprøve ikke utslag.

Dattera mi startet i slutten av februar hoster forsatt litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kikhoste? Typisk når det nærmer seg 8-10 år siden forrige vaksine, så ofte tenåringer og voksene. Ellers går det mye mykoplasma lungebetennelse nå.

Anonymkode: 39198...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som kikhoste. Går over etter 2-3 måneder - aka hundredagershoste.

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (5 minutter siden):

Høres ut som kikhoste. Går over etter 2-3 måneder - aka hundredagershoste.

Testet negativt 

Skrevet

Jupp.. jeg hadde nok kikhoste for 2 år siden og det var en helt annen type hoste. 

Men er nettopp blitt frisk, men hostet vel i nærmere 8 uker. Startet med en forkjølelse.

AnonymBruker
Skrevet

Humant metapneumovirus?

Anonymkode: a7068...218

Skrevet

Ja! Sønnen min og broren min. Kan det være long covid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenåringene hoster til de brekker seg og mister pusten. Jeg har også fått dette nå.

Har det holdt på lenge kan det være kikhoste eller hundredagers hosten som det kalles. Det kan de finne ut med en blodprøve og se etter antistoffer.

Jeg fikk det for et halvt år siden og kjenner fortsatt på det. Hosten har heldigvis roet seg men jeg har fått en betennelse i brystkassen som ikke gir seg. Med en gang jeg er litt pjusk så blusser det opp igjen og gjør vondt. Spesielt når jeg nyser.

Det er desverre ikke mer å gjøre enn å lindre hosten. Er det smerter involvert i brystet kan ibux hjelpe ved å holde det litt tilbake.

Det tar grådig lang tid.

Anonymkode: 66c27...6da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det i midten av Januar. Brekte meg til jeg spydde noen ganger. Men det var på grunn av massiv slimproduksjon - så vet ikke om det var det samme. Har god erfaring med Noskapin mot tørrhoste (om det er det det er)

Jeg brukte Bronkyl, som er slimløsende, men det hjalp ikke.

Dro til fastlegen som mente jeg og var litt  surklete i lungene. Fikk astmamedisin.

Ellers sa legen at jeg måtte drikke mye vann for å få løst slimet.

Men om du har vært hos legen og fått hostesaft på resept så bruk den - så ikke du/dere hoster på dere ribbensbrist/brudd.

Anonymkode: 3f2b3...a66

AnonymBruker
Skrevet

Det er visst veldig mye kikhoste som går nå. 

Snakk med legen om test, og hvis det er det kan Ventoline (astmaspray) hjelpe. 

Anonymkode: fbb04...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Må spørre om dere gikk på jobb når det sto på som verst? Fikk legetime i morgen, men usikker på formen før det.

Skal på jobb i kveld, men det er rolig vakt og er bare to. Ja jeg bruker munnbind og holder avstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Hosta i hele januar og februar. Var først syk med feber. CRP var fin. En slitsom og langvarig hoste. Ble så sliten! Aldri hatt det sånn tidligere 

Anonymkode: 8b082...857

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være kikhoste eller lungebetennelse som noen skriver. Hoste pleier å vare lenge! Det er ikke unormalt i det hele tatt etter en forkjølelse. Må bare gi det tid

Anonymkode: fc84b...556

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fikk RS-virus for et år siden med halsbetennelse på toppen. Hostet som et uvær helt frem til i fjor høst, så fikk jeg Covid for første gang og nå er det verre enn noensinne. Vært hos legen og etter å ha prøvd litt forskjellig, er det bare å ta tiden til hjelp. Jeg har fått fastslått at jeg har senvirkninger av RS-virus, som ikke er unormalt, det eneste legen og jeg er obs på nå er at det kan utvikle seg til astma. 

Anonymkode: 9e534...eac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...