Gå til innhold

Psykodynamisk metode og KPTSD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei. 

Jeg har prøvd psykodynamisk terapi i 9 år, og faseorientert behandling mot traumer + sensorimotorisk behandling i 3 år, den sistnevnte hadde mest effekt, for meg. Det meste handler om at en klaffer med terapeut, og slik jeg ser det, om terapeuten er lydhør og kan forsøke ulike ting ut fra hva som hjelper for deg. 

Jeg vil si at med min nåværende som er faseorientert + sensorimotorisk så gjør jo vi naturligvis litt av det som ville gått under psykodynamisk, stolarbeid, og ser på hvor traumene kommer fra. Forskjellen for meg er at det har vært mer fokus på grunnings-arbeid, å koble seg på kropp og sanser, og å gjøre ting veldig gradvis. 

Det var en tråd om dette i går tror jeg, vet ikke om det var din, du kan jo også sjekke ut den om ikke, der skrev jeg også litt om hva jeg syntes var best for meg. 

Jeg hadde veldig god kjemi med han jeg gikk til i psykodynamisk terapi også, men der ser jeg i ettertid at jeg burde jo hatt mer fremgang, mer fokus rett og slett på traumer, det ble mer pjatt, når jeg tenker tilbake, og på en måte synes jeg at det han gjorde var uansvarlig når jeg gikk 9 år uten særlig bedring, og heller ikke opplevde at jeg satt igjen med noen verktøy for å håndtere hverdagen. På den tiden følte jeg at jeg var hjelpeløs om jeg gikk uten støtte fra det offentlige, mens nå hvis jeg brått ble avsluttet føler jeg at jeg ville håndtert livet mitt, selv om jeg ikke er frisk. 

Bare spør hvis du lurer på noe mer. Er glad vi kan hjelpe hverandre litt her inne, og dele erfaringer, det liker jeg godt. Kan føle meg veldig ensom pga KPTSD siden jeg ikke har så mange relasjoner. 

Anonymkode: 7d617...6a8

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var en tråd om dette i går tror jeg, vet ikke om det var din, du kan jo også sjekke ut den om ikke, der skrev jeg også litt om hva jeg syntes var best for meg. 

Nei, den var ikke min. Prøvde å lete nå, mener du denne?

Jeg vil sjekke sensorimotorisk. Går du privat?

Anonymkode: 86604...7ed

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, den var ikke min. Prøvde å lete nå, mener du denne?

Jeg vil sjekke sensorimotorisk. Går du privat?

Ja, det var den jeg mente. 

Jeg går til avtalespesialist nå. Nå må visst alle gjennom DPS. Jeg ble også anbefalt henne jeg går til ut fra mine problemer, så jeg skjønner at det kan være vanskelig å finne en riktig psykolog, om en ikke har et nettverk og kjenner folk som kjenner folk og hva de kan og driver med. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går til avtalespesialist nå. Nå må visst alle gjennom DPS.

Jeg går også til avtalespesialist gjennom dps. Her deler de ikke ut behandler ut i fra problem, men hvor det er ledig plass. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bytte behandler siden det står så mange i kø. Min behandler er ikke traume spesialist, men har mange pasienter med traumer. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. 

Jeg har prøvd psykodynamisk terapi i 9 år, og faseorientert behandling mot traumer + sensorimotorisk behandling i 3 år, den sistnevnte hadde mest effekt, for meg. Det meste handler om at en klaffer med terapeut, og slik jeg ser det, om terapeuten er lydhør og kan forsøke ulike ting ut fra hva som hjelper for deg. 

Jeg vil si at med min nåværende som er faseorientert + sensorimotorisk så gjør jo vi naturligvis litt av det som ville gått under psykodynamisk, stolarbeid, og ser på hvor traumene kommer fra. Forskjellen for meg er at det har vært mer fokus på grunnings-arbeid, å koble seg på kropp og sanser, og å gjøre ting veldig gradvis. 

Jeg hadde veldig god kjemi med han jeg gikk til i psykodynamisk terapi også, men der ser jeg i ettertid at jeg burde jo hatt mer fremgang, mer fokus rett og slett på traumer, det ble mer pjatt, når jeg tenker tilbake, og på en måte synes jeg at det han gjorde var uansvarlig når jeg gikk 9 år uten særlig bedring, og heller ikke opplevde at jeg satt igjen med noen verktøy for å håndtere hverdagen. På den tiden følte jeg at jeg var hjelpeløs om jeg gikk uten støtte fra det offentlige, mens nå hvis jeg brått ble avsluttet føler jeg at jeg ville håndtert livet mitt, selv om jeg ikke er frisk. 

Bare spør hvis du lurer på noe mer. Er glad vi kan hjelpe hverandre litt her inne, og dele erfaringer, det liker jeg godt. Kan føle meg veldig ensom pga KPTSD siden jeg ikke har så mange relasjoner. 

Hvor kan man finne en sensimotorisk behandler?

Anonymkode: 4caa7...055

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 10.23):

Hvor kan man finne en sensimotorisk behandler?

Anonymkode: 4caa7...055

Lurer på det samme. Prøvde å Google og fant denne: 

https://sensorimotorpsychotherapy.org/therapist-directory/?wpbdp_view=search&lang=en&kw=&wpbdp_location=Norway

Men håper andre har innspill. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...