Gå til innhold

Analfissur, botox

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått en kronisk analfissur med spasmer i endetarmsmuskelen etter fødsel. Fissuren blir ikke bedre etter å ha prøvd flere kremer, så nå er neste steg nå er å sette botox i muskelen for å lamme den. 

Har noen erfaring med dette? Ble det gjort i narkose eller uten bedøvelse?  Ble det bedre til slutt? Hvordan føltes det i rumpa etter botoxen? Var det vondt?

Anonymkode: ae55d...630

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjernet analfissur med laserkniv i lett narkose, og det ble ikke bra men det ble 80% bedre.

Har aldri hørt om botox i rasshullet?😄

Anonymkode: 67706...853

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har fjernet analfissur med laserkniv i lett narkose, og det ble ikke bra men det ble 80% bedre.

Har aldri hørt om botox i rasshullet?😄

Forsvant ikke fissuren etter operasjonen da eller? Hadde/har du kramper/spasmer i endetarmsmuskelen? 

Botox setter de visst i muskelen  sånn at den slapper av. For hver gang krampene kommer, så river/sliter de i fissuren, samt hindrer blodtilførsel sånn at den aldri gror.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forsvant ikke fissuren etter operasjonen da eller? Hadde/har du kramper/spasmer i endetarmsmuskelen? 

Botox setter de visst i muskelen  sånn at den slapper av. For hver gang krampene kommer, så river/sliter de i fissuren, samt hindrer blodtilførsel sånn at den aldri gror.

Nei fissuren ble ikke helt bra fordi det tar så lang tid for den å gro etter en operasjon, og man må ikke presse og ikke ha hard avføring, men det ble mye mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei fissuren ble ikke helt bra fordi det tar så lang tid for den å gro etter en operasjon, og man må ikke presse og ikke ha hard avføring, men det ble mye mye bedre.

Ikke så mye kramper

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også fissur etter fødsel i godt over et år, nærmere 2 år. Fikk satt botox i 2 - 3 omganger så ble jeg HELT bra igjen. Kombinerte det med rectogesic salve. Mange år siden dette nå, så hold ut. Jeg satte det uten bedøvelse. Men vet flere gjør det i narkose i dag. 

Anonymkode: 6769c...773

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde også fissur etter fødsel i godt over et år, nærmere 2 år. Fikk satt botox i 2 - 3 omganger så ble jeg HELT bra igjen. Kombinerte det med rectogesic salve. Mange år siden dette nå, så hold ut. Jeg satte det uten bedøvelse. Men vet flere gjør det i narkose i dag. 

Så godt å høre at du ble helt bra! Hvor vondt var det egentlig å få botox uten narkose? Fikk du noen annen bedøvelse på forhånd, lokalbedøvelse? Er det vondt i flere dager etterpå? Kan man gå på jobb etterpå? Setter de botoxen fra utsiden og inn i endetarmen,altså gjennom huden? Eller setter de sprøyta via tarmen og inn i muskelen? Gruer meg så sinnsykt, for legen var visst ikke så ivrig på å gi meg narkose 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 10.42):

Så godt å høre at du ble helt bra! Hvor vondt var det egentlig å få botox uten narkose? Fikk du noen annen bedøvelse på forhånd, lokalbedøvelse? Er det vondt i flere dager etterpå? Kan man gå på jobb etterpå? Setter de botoxen fra utsiden og inn i endetarmen,altså gjennom huden? Eller setter de sprøyta via tarmen og inn i muskelen? Gruer meg så sinnsykt, for legen var visst ikke så ivrig på å gi meg narkose 😅

Jeg har fått botox i rassen i dag. 
Ja, det var to veldig vonde stikk som tok litt tid å sette, men det gikk greit og var overkommelig. 
Nå noen timer etterpå så går det bra. Det på en måte svir og stikker  litt, men har ikke vært verre enn at jeg har jobbet hjemmefra i dag. 
Håper jeg endelig blir bra nå. 
Det skal vurderes neste gang om jeg skal fjerne hudflikene kirurgisk etterhvert. Gruer meg mer til det hvis det blir aktuelt. 

Anonymkode: 50567...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt botox i lukkemuskelen (fordi hvem sier "rassen" og kan tas seriøst etterpå) for mange år siden. Det var helt jævlig vondt. Fikk tre stikk og etter stikk nummer to var det ikke lenger mulig å slappe av. Det hadde ingen effekt her og jeg har lært meg å leve med fissuren min

Anonymkode: f17a9...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt botox i lukkemuskelen (fordi hvem sier "rassen" og kan tas seriøst etterpå) for mange år siden. Det var helt jævlig vondt. Fikk tre stikk og etter stikk nummer to var det ikke lenger mulig å slappe av. Det hadde ingen effekt her og jeg har lært meg å leve med fissuren min

Anonymkode: f17a9...783

Blir vel kanskje ikke tatt mer seriøst om en banner i et innlegg 🙄

Anonymkode: 50567...173

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått gjort dette, tre ganger. De to siste i narkose, da jeg måtte fjerne en analabscess i tillegg. 
Husker første gangen (da jeg ikke var i narkose, åpenbart) som et ganske overveldende legebesøk, i mangel på et annet ord. Jeg var hos spesialist, og visste ikke på forhånd at det var dette som skulle bli gjort - da timen var for å finne ut av problemet. 
Men botoxen gir såret ro til å gro, og selv om jeg stadig ikke er helt kvitt det i dag, har det blitt myyye bedre. 

Husk også å drikke mye vann, og ta evt Movicol underveis. Lykke til!!

Anonymkode: f9351...af6

AnonymBruker
Skrevet

Tatt botox tre ganger, alle i narkose. Ikke blitt bra, så jeg har bare gitt opp. Neste steg er operasjon, noe de helst ikke ønsker da faren for lekkasjer er stor og jeg er relativt ung(31).

Anonymkode: 0d994...f33

AnonymBruker
Skrevet

På OUS gjøres det ofte på dagkirurgen i narkose, da får kirurgen undersøkt ordentlig også. 

Anonymkode: f790b...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 10.42):

Det var jo ikke behagelig, men hadde lett gjort det igjen. Synes jo uansett smertene med fissuren var såpass ille, at et par stikk til gikk ok. Nei, husker ikke at de satte noen annen bedøvelse Men da hadde jeg brukt rectogesic en lengre periode. Hadde ikke mer vidnt etterpå enn før. Og sakte men sikkert slappet jeg mer av. Det kan ta laaaang tid, og du vil tenke at du vil gi opp, men du blir bra! Det gror til slutt 👍

AnonymBruker
Skrevet

Fiffig at jeg kom over denne nå.

jeg er til utredning for tarmkreft. Legen sa jeg hadde fissur, så sa han «jeg setter Botox, her kommer to stikk. Vipps ferdig på 2min. Jeg tenkte hva i alle dager skjer her???? Aldri hørt om Botox i rumpen. Men noe særlig vondt var det ikke…mye verre når de grov og kjente oppi tarmen pga fissuren og indre hemoroider. Jeg tar gladelig Botox uten bedøvelse, var som to små stikk bare.

Anonymkode: 47592...6f9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...