AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Hei. Håper noen kan gi meg litt svar, så jeg slipper å gå rundt og vente, engste meg og stresse. Fikk torsdag ettermiddag en melding fra min fastlege. Pga leververdier som hadde økt i verdi for 3.gang siden februar, måtte han ha flere blodprøver og henvise til videre utredning. Fikk time til nye blodprøver allerede fredag morgen, altså i går. Tok da hele ni glass med blod. Ba om å få svarene på de forrige blodprøvene på melding, og det fikk jeg. Det er tre prøver som viser forhøyet verdi; Gamma GT - 200 (denne har vært lettere forhøyet over en tid, men aldri så høy som nå. Forrige verdi var 145 i mars). S-Alat - 312 (forrige prøve var på 176 i mars, i februar lå denne på 56). ALP - 111. Denne har aldri vært forhøyet før, så det er nytt. Noen som kan komme med litt erfaringer? Regner med jeg får svar på nye prøver mandag eller tirsdag, da han satte hast på blodprøvene mine, men jeg synes det er lenge å vente. Anonymkode: 71e97...cc9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Jeg hadde høye leververdier for noen år siden. Samme som dem du har. Jeg ble utredet for en haug av autoimmun sykdommer, hadde ingen. Tok så ultralyd av leveren, og da så man at jeg hadde fettlever, ikke i så stor grad, men nok til at prøvene var ganske så høye over tid. Sitat Anonymkode: dcb27...629
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde høye leververdier for noen år siden. Samme som dem du har. Jeg ble utredet for en haug av autoimmun sykdommer, hadde ingen. Tok så ultralyd av leveren, og da så man at jeg hadde fettlever, ikke i så stor grad, men nok til at prøvene var ganske så høye over tid. Anonymkode: dcb27...629 Takk for svar. Får håpe det er noe slikt. Jeg har ikke et spesielt usunt kosthold, men man kan kanskje få fettlever uansett? Anonymkode: 71e97...cc9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Skrevet 13. april 2024 Drikker du mye alkohol? Anonymkode: 316a3...7f1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #5 Skrevet 13. april 2024 Går du på noen medisiner? Er du overvektig? Har du diabetes 2? Har du gallestein? Hvordan er alkoholinntaket ditt? Kan være mange årsaker til fettlever. https://nhi.no/symptomer/magetarm/fettleversykdom-ikke-alkoholisk Anonymkode: 94bc4...107 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar. Får håpe det er noe slikt. Jeg har ikke et spesielt usunt kosthold, men man kan kanskje få fettlever uansett? Anonymkode: 71e97...cc9 Fettlever er ikke bare-bare ….. Anonymkode: d0f06...50e 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Drikker du mye alkohol? Anonymkode: 316a3...7f1 Nei, drikker sjelden. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Går du på noen medisiner? Er du overvektig? Har du diabetes 2? Har du gallestein? Hvordan er alkoholinntaket ditt? Kan være mange årsaker til fettlever. https://nhi.no/symptomer/magetarm/fettleversykdom-ikke-alkoholisk Anonymkode: 94bc4...107 Bruker kun p-piller, men må ta calcigran forte og multivitaminer hver morgen (gastric bypass-operert). Ikke diabetes, galleblæra ble fjernet i september pga mye anfall etter stort vekttap på kort tid (60 kilo på ca 10mnd). Spiser greit, mye grønnsaker og rent kjøtt, men er veldig glad i ost og kaffe. Dårlig til å drikke vann. Anonymkode: 71e97...cc9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Får håpe det er noe slikt. Jeg har ikke et spesielt usunt kosthold, men man kan kanskje få fettlever uansett? Anonymkode: 71e97...cc9 Jeg hadde et ganske vanlig kosthold, 10 kg for mye etter BMI. Jeg gikk over på et veldig fettfattig kosthold, og i løpet av tre måneder så var prøvene normale. Vært normale siden. Spist vanlig igjen siden, og nå flere år etter er det fortsatt normale nivåer. Broren min hadde forhøyede leververdier over en lang periode. Hos han fant dem aldri ut grunnen. Normaliserte seg etterhvert hos han. Anonymkode: dcb27...629
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde et ganske vanlig kosthold, 10 kg for mye etter BMI. Jeg gikk over på et veldig fettfattig kosthold, og i løpet av tre måneder så var prøvene normale. Vært normale siden. Spist vanlig igjen siden, og nå flere år etter er det fortsatt normale nivåer. Broren min hadde forhøyede leververdier over en lang periode. Hos han fant dem aldri ut grunnen. Normaliserte seg etterhvert hos han. Anonymkode: dcb27...629 Jeg har normal bmi, den er på 25,7. Tåler ikke veldig fettrike måltider, så jeg spiser ganske så magert fra før. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fettlever er ikke bare-bare ….. Anonymkode: d0f06...50e Åja. Tenkte kanskje det var en av de minst alvorlige, at det er sånn tilstand som vil gå over av seg selv. Men det er kanskje ikke slik? Anonymkode: 71e97...cc9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 Har noen i familien leversykdom? Har du levd på lavkarbo tidligere? Anonymkode: c6cf5...75e
Stor pike Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 Jeg hadde vanvittige leververdier for et par år siden. Måtte ta leverbiopsi. Hos meg var årsaken betakaroten. Så aldri mer. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har noen i familien leversykdom? Har du levd på lavkarbo tidligere? Anonymkode: c6cf5...75e Nei, og nei. Kanskje motsatt, hadde et veldig fett- og karborikt kosthold før, men har nå et proteinrikt kosthold, med mye mindre fett og karbohydrater enn før. Stor pike skrev (30 minutter siden): Jeg hadde vanvittige leververdier for et par år siden. Måtte ta leverbiopsi. Hos meg var årsaken betakaroten. Så aldri mer. Bruker ikke betakaroten, så det er ikke årsaken her. Men takk for svar, kan sjekke vitaminene jeg bruker. Kanskje er det noe i de. Anonymkode: 71e97...cc9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du pcos? Anonymkode: 096a3...189 Hva har pcos med lever å gjøre? Jeg har pcos og mine leververdier er helt normale. Anonymkode: c747c...a22 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #15 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du pcos? Anonymkode: 096a3...189 Nei. Anonymkode: 71e97...cc9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #16 Skrevet 14. april 2024 Spiser du mye kanel? Anonymkode: 52a98...5ee
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #17 Skrevet 14. april 2024 Uansett,vær snill med leveren din fremover. Den er overbelastet. Kjøpt deg milk tistel og ta maks dose hver dag. Denne fikk ned mine leververdier Anonymkode: d9d94...1ff
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Spiser du mye kanel? Anonymkode: 52a98...5ee Nei, liker ikke kanel. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Uansett,vær snill med leveren din fremover. Den er overbelastet. Kjøpt deg milk tistel og ta maks dose hver dag. Denne fikk ned mine leververdier Anonymkode: d9d94...1ff Hva er milk tistel? Tenker å forholde meg til hva legen sier, men jeg forstår selv at alkohol f.eks ikke er det lureste å drikke med høye leververdier. Anonymkode: 71e97...cc9
Lonehill Skrevet 14. april 2024 #19 Skrevet 14. april 2024 D-vitamin har mye å si for levra og dette er det forsket mye på. En forskningsstudie som tester D-vitamintilskudd på folk med forhøyde leververdier konkluderer ganske enkelt slik: "Høydose vitamin D-tilskudd er assosiert med en forbedring av serummarkører for leverfunksjon." Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30761636/ En samlestudie som analyserer mange enkeltstudier som tester D-vitamintilskudd på folk med fettlever, konkluderer slik: "Vitamin D-tilskudd kan betraktes som en effektiv strategi for behandling av pasienter med NAFLD." Kilde: https://www.frontiersin.org/journals/pharmacology/articles/10.3389/fphar.2021.732496/full Og NAFLD betyr "nonalkoholisk fettleversykdom". Kilde: https://indremedisineren.no/2022/06/nafld-leverens-manifestasjon-av-det-metabolske-syndrom/ Legen din har ikke lov til å bruke D-vitamin til å kurere høye leververdier, uansett hva vitenskapelige studier sier om saken, så hjelp fra den kanten kan du skyte en hvit pil etter. Men nå vet iallfall du hvordan det henger sammen. 👍
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #20 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 18.57): Nei, drikker sjelden. Bruker kun p-piller, men må ta calcigran forte og multivitaminer hver morgen (gastric bypass-operert). Ikke diabetes, galleblæra ble fjernet i september pga mye anfall etter stort vekttap på kort tid (60 kilo på ca 10mnd). Spiser greit, mye grønnsaker og rent kjøtt, men er veldig glad i ost og kaffe. Dårlig til å drikke vann. Anonymkode: 71e97...cc9 Stort vekttap i løpet av kort tid kan gi fettlever. Anonymkode: 94bc4...107
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå