Gå til innhold

Når ungdommen har tatt lappen, hva med bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

17-åringen holder på å ta lappen. Tipper den er i boks rett over sommeren. Jeg trenger litt tips i forhold til hva dere gjør da med bil tilgjengelig.

Vi har en bil i husstanden, en firmabil. Den bruker mannen t/r jobb. Han skatter på den, så han får lov å bruke den til type handling. Vi bor såpass sentralt at vi har ikke behov for en ekstra bil.

Hva da med når ungdommen får lappen? Er det ikke slik at han bør kjøre endel til å begynne med, slik at han blir rutinert? Må vi kjøpe en ekstra bil, og forsøke å leie parkeringsplass til denne? Leie bil av og til? Hva gjør dere andre?

Anonymkode: f8c7a...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Om han skatter fullt ut for bilen er det idiotisk å ikke bruke den til mer enn bare handleturen. Man skatter mye av å ha firmabil.. Men jeg ville nok likevel ikke latt en fersk 18-åring bruke den (muligens ikke forsikret for så ung sjåfør heller). Så ville kanskje kjøpt en billig ekstra bil ja. 

Anonymkode: 05916...d9d

Skrevet

Skal ikke 18 åringen selv skaffe seg bil da? Dere trenger jo ikke?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper absolutt ikke en ekstra bil, nei. Han får låne den vi har, når vi voksne ikke trenger den.

Anonymkode: 246fd...d42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her låner dem bare vår bil når det passer for oss alle. Vi har å firma bil. Dem kjørere også den. Og på firmabil så er det ikke slik at man kan velge forsikring for ung sjåfør. Så det er bare å låne den hvis det er greit for sjefen tenker jeg. Spørs jo om det er logo på den eller ikke. Vi eier bedriften selv så her var det så klart greit å låne den. 

Anonymkode: cbc42...4ff

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Skal ikke 18 åringen selv skaffe seg bil da? Dere trenger jo ikke?

Av alle idiotiske tapsprosjekt å putte penger i før det er noe man virkelig trenger. Og i alle fall etter at egenkapital bolig er på plass. 

Anonymkode: 17b52...9f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av alle idiotiske tapsprosjekt å putte penger i før det er noe man virkelig trenger. Og i alle fall etter at egenkapital bolig er på plass. 

Jeg mener at dersom ungdommen trenger den bilen så får ungdomen jobbe for å finansiere den.

Det er dumt om foreldre skal kjøpe en ekstra bil de ikke trenger bare fordi ungdommen skal øve seg med den. Hva blir det neste, hus?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at dersom ungdommen trenger den bilen så får ungdomen jobbe for å finansiere den.

Det er dumt om foreldre skal kjøpe en ekstra bil de ikke trenger bare fordi ungdommen skal øve seg med den. Hva blir det neste, hus?

Det er da ingen 18 åring som trenger en bil mer enn den dagen de var 17, og ikke hadde bil. 

Bilkjøp er noe man må holde igjen lengst mulig. For det er tusenlapper ut vinduet hver uke. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke egen bil, bruker bare delebilordninger. Ungdommene gjør også det hvis de har behov for bil. Dersom de ønsker egen bil, må de ordne det selv.

Anonymkode: f7a3c...028

AnonymBruker
Skrevet

Begge våre har fått bil, kjøpte bil til hver av dem når de begynte å øvelseskjøre, og når de fikk lappen fikk de ovet

Anonymkode: 11b8d...550

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge våre har fått bil, kjøpte bil til hver av dem når de begynte å øvelseskjøre, og når de fikk lappen fikk de ovet

overta bilen, begge har El Golf. Grei løsning så vi slapp låne ut noen av de 2 andre bilene vi har som koster en del og har dyr forsikring

Skrevet

Vi har tre biler i husstanden (bilinteressert mann og bil til ulike formål), så det er alltid en bil ledig til tenåringen som fortsatt bor hjemme nå etter at hun fikk lappen.

Bonusbarna mine fikk hver sin rimelige bil som de hadde et år eller tre, avhengig av hva de gjorde etter vgs. Det var før vi hadde tre biler selv.

Og noen har én bil i husstanden og kan låne den når den er ledig. Sånn hadde jeg det da jeg fikk lappen, og det gikk helt fint det også.

Av venninnene til datteren min tror jeg det er to stk som har egen bil, resten låner familiens.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

17-åringen holder på å ta lappen. Tipper den er i boks rett over sommeren. Jeg trenger litt tips i forhold til hva dere gjør da med bil tilgjengelig.

Vi har en bil i husstanden, en firmabil. Den bruker mannen t/r jobb. Han skatter på den, så han får lov å bruke den til type handling. Vi bor såpass sentralt at vi har ikke behov for en ekstra bil.

Hva da med når ungdommen får lappen? Er det ikke slik at han bør kjøre endel til å begynne med, slik at han blir rutinert? Må vi kjøpe en ekstra bil, og forsøke å leie parkeringsplass til denne? Leie bil av og til? Hva gjør dere andre?

Jeg måtte spare til både bil og lappen selv, er veldig glad for å ha den lærdommen. Første bilen trenger ikke å være så dyr. Han må selv stå for forsikring og drivstoff av den, eller så bør han ikke ha bil. 

Anonymkode: dfa24...a44

Skrevet

Sønnen her kjøpte ene bilen vi hadde. Brukte bil fast fra dag 1 han fikk lappen, siden han jobbet ved siden av skolen . Jobbet før og etter skolen som avløser, pluss helg. Og gikk rett ut i lære etter endt skoleår.

Yngste kjøpte bil nå i høst fylte 17 i nov. Den øvelsekjører ho med. Og ho gleder seg nå til nov da ho ska kjøre opp. Og slipper å få oss til å kjøre på helge jobber osv.

Begge her har jobbet og spart for å kunne kjøpe. Begge skrur bil selv på fritiden. Her vi bor er en avhengig av bil siden eneste som går er skolebuss

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er da ingen 18 åring som trenger en bil mer enn den dagen de var 17, og ikke hadde bil. 

Bilkjøp er noe man må holde igjen lengst mulig. For det er tusenlapper ut vinduet hver uke. 

Jo noen trenger det. Her så kjørte de atv og traktor eller vi måtte kjøre de på jobb siden de jobbet i helgen ,ferier og til tider etter skolen.  Følte det ble mer trygt å sende av gårde i bil en atv

Anonymkode: 33734...1f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rart spørsmål i grunn. 

Men noen lever i en annen verden.

Bil er noe man kjøper lenge før man begynner med  lappen. 

Hva er vitsen med lappen om man ikke interesserer seg for bil?

Ikke rart mange får diagnoser med mange bokstaver....

Anonymkode: dec97...38f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte pappa sin bil i to måneder og etter de kjøpte jeg selv en 25 år gammel bil for egne penger. Betalte forsikring og alt til bilen selv med lønnen jeg hadde fra jobben min. Men dette var i begynnelsen av 2000-tallet. Da ble man regnet som voksen når man ble 18. 

Anonymkode: 041ab...b60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan kjøpe bil selv. Evt bruke en deletjeneste. Men det virker som dere bor sentralt. Må ungdommen virkelig ha bil med en gang? 

Anonymkode: 3bd34...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg brukte pappa sin bil i to måneder og etter de kjøpte jeg selv en 25 år gammel bil for egne penger. Betalte forsikring og alt til bilen selv med lønnen jeg hadde fra jobben min. Men dette var i begynnelsen av 2000-tallet. Da ble man regnet som voksen når man ble 18. 

Anonymkode: 041ab...b60

Man ER faktisk voksen når man er 18, men dagens foreldre vil ikke helt innse det.

Anonymkode: 3d81e...4f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det å låne firmabilen går dessverre ikke. Bildeling var et godt tips, det skal jeg sjekke ut om finns her i byen👍.

Å kjøpe bil til gan er uaktuelt både på grunn av økonomi og parkering. Vi eier en parkering i sameiet. Å parkere fast på gjesteparkeringen er fyfy😅.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...