Gå til innhold

Kan vaffelrøre svele i 2 timer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri gjort det, uansett hvor ivrig du påstår noe annet... Er det så viktig for deg å ha rett og så vanskelig å akseptere at andre har andre oppskrifter og vaner (og praktisk erfaring med at jo, røren kan helt fint stå en dag eller to uten at det forringer kvaliteten nevneverdig)?

Ikke viktig i det hele tatt. :ler: 

Svarene mine er et tilsvar til den spydige tonen i de to første innleggene i tråden, rettet mot at TS i det hele tatt stilte spørsmålet om hvor lenge vaffelrøre kunne svelle. Hvis du lurte!

I tillegg formidler jeg faktisk korrekt informasjon, så værsågod, ingen årsak. :nigo: 

Anonymkode: f7b88...4ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke folk Mat og helse på ungdomsskolen lengre?

Vaffelrøre SKAL svelle minimum en halvtime etter tilberedelse for at melet skal utsvelles. Etter det kan røra i praksis stå i kjøleskapet så lenge det er holdbarhet på melkeproduktene eller de åpnede eggene. Om den ikke mugner før det. Røra kan også fryses. 

Av og til blir jeg litt bekymret på vegne av den oppvoksende generasjonen når jeg ser enkelte «d*mme» spørsmål her inne som folk skulle lært hjemme eller på skolekjøkkenet, eller på grunnskolen forøvrig… (Nei, læreren forteller ikke alt muntlig, elevene har da også teori som inngår i undervisningen, før noen tar meg på det…)

Anonymkode: 7160a...795

Hvorfor bekymret? Og dumme spørsmål? Jeg har 4 barn, men vaffelrøre lager vi så og si aldri, så barna mine hadde nok hatt litt spørsmål. Ellers er det ingenting å bekymre seg for. De klarer seg likevel kjempefint i livet, selv om de ikke har lært å lage vaffelrøre fra bunn ;) De kan forresten lage mye mat, men ikke så flink på sukkerting/kaker, siden vi spiser lite av det.

Anonymkode: 49e0b...d97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke folk Mat og helse på ungdomsskolen lengre?

Vaffelrøre SKAL svelle minimum en halvtime etter tilberedelse for at melet skal utsvelles. Etter det kan røra i praksis stå i kjøleskapet så lenge det er holdbarhet på melkeproduktene eller de åpnede eggene. Om den ikke mugner før det. Røra kan også fryses. 

Av og til blir jeg litt bekymret på vegne av den oppvoksende generasjonen når jeg ser enkelte «d*mme» spørsmål her inne som folk skulle lært hjemme eller på skolekjøkkenet, eller på grunnskolen forøvrig… (Nei, læreren forteller ikke alt muntlig, elevene har da også teori som inngår i undervisningen, før noen tar meg på det…)

Anonymkode: 7160a...795

Må si meg enig i den bekymringen! Når folk ikke greier å resonere seg til løsning på enkle problem selv. Og en ting som forundrer meg er spørsmål om ditt og datt kan fryses. For den som har bittelitt peiling så bør det være basiskunnskap hva som kan fryses. Likeens hvor lenge ting kan lagres og til hvilken temperatur og mye andre dumme spørsmål. 

Anonymkode: 7ce9a...334

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må si meg enig i den bekymringen! Når folk ikke greier å resonere seg til løsning på enkle problem selv. Og en ting som forundrer meg er spørsmål om ditt og datt kan fryses. For den som har bittelitt peiling så bør det være basiskunnskap hva som kan fryses. Likeens hvor lenge ting kan lagres og til hvilken temperatur og mye andre dumme spørsmål. 

Så når folk som ikke har peiling spør for å lære, synes du det er greit å bli møtt med svar som at man er bekymret for generasjonen og blabla om hvor fælt det er at de ikke vet? Tror du det oppmuntrer til mer matlaging eller lyst til å lære, sånn helt ærlig? 

Anonymkode: 0fcaa...e7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det kan den ikke uten at hevemiddelet, enten natron eller bakepulver, slutter å virke:

https://www.idun.no/baketips/hevemidler-hva-er-forskjellen/

Tydeligvis ikke bare kunnskapsnivået til den oppvoksende slekt man bør være bekymret for. :lur: 

Anonymkode: f7b88...4ab

Ups! Så jeg har brukt en vaffelrøre som ikke virker?? 😮 Kanskje jeg blir syk da? HUh.. Nei, det tregner man ikke tenke på , vaffelrøre lager jeg ofte hver mandag og har stående så jeg steker framover uka. Uten problemer! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den skal ikke svele! Den skal svelle

Anonymkode: 1e695...ff3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så når folk som ikke har peiling spør for å lære, synes du det er greit å bli møtt med svar som at man er bekymret for generasjonen og blabla om hvor fælt det er at de ikke vet? Tror du det oppmuntrer til mer matlaging eller lyst til å lære, sånn helt ærlig? 

Ang så vanlige ting som en vaffelrøre så blir jeg bekymret ja. Vi er norske og da kan vi å steke vafler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ang så vanlige ting som en vaffelrøre så blir jeg bekymret ja. Vi er norske og da kan vi å steke vafler. 

Kanskje du skal legge fra deg den sneversynte fordømmende holdninga der, og heller åpne opp litt så kan flere lære å steke vafler. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...