AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Del Skrevet 13. april 2024 Eller er det for lenge? Anonymkode: a2c15...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Del Skrevet 13. april 2024 Vaffelrøre kan jo stå flere dager i kjøleskapet. Anonymkode: f5aa2...0fb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #3 Del Skrevet 15. april 2024 Har ikke folk Mat og helse på ungdomsskolen lengre? Vaffelrøre SKAL svelle minimum en halvtime etter tilberedelse for at melet skal utsvelles. Etter det kan røra i praksis stå i kjøleskapet så lenge det er holdbarhet på melkeproduktene eller de åpnede eggene. Om den ikke mugner før det. Røra kan også fryses. Av og til blir jeg litt bekymret på vegne av den oppvoksende generasjonen når jeg ser enkelte «d*mme» spørsmål her inne som folk skulle lært hjemme eller på skolekjøkkenet, eller på grunnskolen forøvrig… (Nei, læreren forteller ikke alt muntlig, elevene har da også teori som inngår i undervisningen, før noen tar meg på det…) Anonymkode: 7160a...795 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #4 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 17.11): Vaffelrøre kan jo stå flere dager i kjøleskapet. Anonymkode: f5aa2...0fb Nei det kan den ikke uten at hevemiddelet, enten natron eller bakepulver, slutter å virke: Sitat Natron starter å fungere med det samme den kommer i kontakt med syrlig væske, og av den grunn bør røre med natron ikke stå lenge å “svelle” for lenge. Da forsvinner en del av luften i røren allerede før du begynner å steke. https://www.idun.no/baketips/hevemidler-hva-er-forskjellen/ Sitat The chemical reaction that produces the carbon dioxide bubbles occurs immediately upon adding water, milk, eggs or another water-based liquid ingredient. Because of this, it's important to cook the recipe right away, before the bubbles disappear. Tydeligvis ikke bare kunnskapsnivået til den oppvoksende slekt man bør være bekymret for. Anonymkode: f7b88...4ab 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #5 Del Skrevet 15. april 2024 Glemte lenke for det siste sitatet: https://www.thoughtco.com/how-baking-powder-works-607382 Anonymkode: f7b88...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #6 Del Skrevet 15. april 2024 Nei, den kan pannekake i flere døgn. Anonymkode: 6de66...84c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #7 Del Skrevet 15. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke folk Mat og helse på ungdomsskolen lengre? Vaffelrøre SKAL svelle minimum en halvtime etter tilberedelse for at melet skal utsvelles. Etter det kan røra i praksis stå i kjøleskapet så lenge det er holdbarhet på melkeproduktene eller de åpnede eggene. Om den ikke mugner før det. Røra kan også fryses. Av og til blir jeg litt bekymret på vegne av den oppvoksende generasjonen når jeg ser enkelte «d*mme» spørsmål her inne som folk skulle lært hjemme eller på skolekjøkkenet, eller på grunnskolen forøvrig… (Nei, læreren forteller ikke alt muntlig, elevene har da også teori som inngår i undervisningen, før noen tar meg på det…) Anonymkode: 7160a...795 Det må vel være lov å stille et spørsmål. Jeg har delt kontor med uttallige 50 og 60-åringer som ikke var datakyndige og trengte hjelp hele tiden. Jeg stemplet ikke en hel generasjon som ubrukelig av den grunn. Anonymkode: 834ea...533 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #8 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det kan den ikke uten at hevemiddelet, enten natron eller bakepulver, slutter å virke: https://www.idun.no/baketips/hevemidler-hva-er-forskjellen/ Tydeligvis ikke bare kunnskapsnivået til den oppvoksende slekt man bør være bekymret for. Anonymkode: f7b88...4ab Ikke meg du kommenterer, men det går helt fint å ha røra stående flere dager i kjøleskapet, selv med hevemiddel. Eggene bidrar også til heving, vet du. Selv lager jeg meg røre til frokostvafler som står i kjøleskapet opp til fem dager, og det er null problem. Anonymkode: 67620...1c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #9 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det må vel være lov å stille et spørsmål. Jeg har delt kontor med uttallige 50 og 60-åringer som ikke var datakyndige og trengte hjelp hele tiden. Jeg stemplet ikke en hel generasjon som ubrukelig av den grunn. Anonymkode: 834ea...533 Absolutt, særlig siden de to første selvsikre svarene du fikk var dummere enn spørsmålet du stilte. Anonymkode: f7b88...4ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #10 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du kommenterer, men det går helt fint å ha røra stående flere dager i kjøleskapet, selv med hevemiddel. Eggene bidrar også til heving, vet du. Selv lager jeg meg røre til frokostvafler som står i kjøleskapet opp til fem dager, og det er null problem. Anonymkode: 67620...1c8 De blir sikkert spiselige, men det kjemiske hevemiddelet slutter å virke. Anonymkode: f7b88...4ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #11 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De blir sikkert spiselige, men det kjemiske hevemiddelet slutter å virke. Anonymkode: f7b88...4ab Egg hever også, så det er, som jeg skriver, null problem. Anonymkode: 67620...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 15. april 2024 #12 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det kan den ikke uten at hevemiddelet, enten natron eller bakepulver, slutter å virke: https://www.idun.no/baketips/hevemidler-hva-er-forskjellen/ Tydeligvis ikke bare kunnskapsnivået til den oppvoksende slekt man bør være bekymret for. Anonymkode: f7b88...4ab Jeg har ikke annet hevemiddel i vafler enn egg... At noe ikke lenger fungerer helt ideelt, betyr heller ikke at det er dårlig eller ubrukelig. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #13 Del Skrevet 15. april 2024 Man må ikke bruke natron. Til de som skriver eksempler med natron. Jeg bruker oftest ikke noe som helst annet enn egg, men av og til bakepulver. Jeg lager ofte for stor røre, og lar resten stå i kjøleskapet opptil flere dager. Synes de smaker bedre neste dag 🙂 Anonymkode: 746be...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #14 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei det kan den ikke uten at hevemiddelet, enten natron eller bakepulver, slutter å virke: https://www.idun.no/baketips/hevemidler-hva-er-forskjellen/ Tydeligvis ikke bare kunnskapsnivået til den oppvoksende slekt man bør være bekymret for. Anonymkode: f7b88...4ab Bruker man natron eller bakepulver i vafler, ikke min sterkeste side dette med vafler, men tror ikke det står i oppskriften jeg bruker Anonymkode: 0fcaa...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #15 Del Skrevet 15. april 2024 Ingen problem. Jeg lager ofte vafler av en vaffelrøre jeg har stående i kjøleskapet, og den siste vaffelen som blir stekt er like god som den første selv om det er en dag eller to mellom dem. Anonymkode: 5b344...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #16 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bruker man natron eller bakepulver i vafler, ikke min sterkeste side dette med vafler, men tror ikke det står i oppskriften jeg bruker Anonymkode: 0fcaa...e7e Jeg bruker ikke natron eller bakepulver og har aldri gjort det. Egg, sukker, melk, mel og noen ganger litt kardemomme - det er hva jeg har i røra. Anonymkode: a86b5...279 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #17 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Man må ikke bruke natron. Til de som skriver eksempler med natron. Jeg bruker oftest ikke noe som helst annet enn egg, men av og til bakepulver. Jeg lager ofte for stor røre, og lar resten stå i kjøleskapet opptil flere dager. Synes de smaker bedre neste dag 🙂 Anonymkode: 746be...0b1 Det samme gjelder for bakepulver som for natron - bakepulver inneholder natron, og virker på samme måte. Anonymkode: f7b88...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #18 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Bruker man natron eller bakepulver i vafler, ikke min sterkeste side dette med vafler, men tror ikke det står i oppskriften jeg bruker Anonymkode: 0fcaa...e7e Ja, det gjør man, i motsetning til hva mange i denne tråden plutselig er veldig ivrige med å påstå. Sjømannskirkens oppskrift inneholder feks begge deler: https://brodogkorn.no/oppskrift/verdens-beste-vafler-fra-sjomannskirken-i-kobenhavn/ Uten hevemiddel blir selvsagt vaflene tyngre og tettere i konsistensen. Helt greit hvis det er det man er ute etter - det er et fritt land. Men vanligvis inneholder vaffelrøre natron og/eller bakepulver, og det slutter å virke ganske snart etter at man tilsetter det i en våt røre. Anonymkode: f7b88...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 15. april 2024 #19 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det gjør man, i motsetning til hva mange i denne tråden plutselig er veldig ivrige med å påstå. Anonymkode: f7b88...4ab Jeg har aldri gjort det, uansett hvor ivrig du påstår noe annet... Er det så viktig for deg å ha rett og så vanskelig å akseptere at andre har andre oppskrifter og vaner (og praktisk erfaring med at jo, røren kan helt fint stå en dag eller to uten at det forringer kvaliteten nevneverdig)? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #20 Del Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det gjør man, i motsetning til hva mange i denne tråden plutselig er veldig ivrige med å påstå. Sjømannskirkens oppskrift inneholder feks begge deler: https://brodogkorn.no/oppskrift/verdens-beste-vafler-fra-sjomannskirken-i-kobenhavn/ Uten hevemiddel blir selvsagt vaflene tyngre og tettere i konsistensen. Helt greit hvis det er det man er ute etter - det er et fritt land. Men vanligvis inneholder vaffelrøre natron og/eller bakepulver, og det slutter å virke ganske snart etter at man tilsetter det i en våt røre. Anonymkode: f7b88...4ab Takk, som sagt ikke min sterke side, men skal prøve denne. Ser at verdens beste vafler har 2,9 av 5 stjerner, lurer på om det er fordi folk ikke følger oppskriften helt, pisker ihel natronmelken så det blir seigt, eller lar den stå for lenge? Jf denne tråden 😅 Anonymkode: 0fcaa...e7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå