Gå til innhold

Hvor mye i inntekt før Nav stiller spørsmål - uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har uføretrygd og har en liten jobb på sykehjem som ufaglært. Jeg har jobbet 1 eller 2 dager i uka den siste måneden. 2 dager i uka er maksimalt av hva jeg klarer, samtidig som det er veldig sunt for meg å gjøre noe nyttig. 

Det er viktig for meg å ikke miste uføretrygden, fordi jeg hadde aldri klart å jobbet nok når jeg er avhengig av lønnen..

Man melder jo inn inntekt og ikke timer. Vil Nav stille spørsmål til uføretrygden hvis jeg f.eks tjener 130.000 utenom? Trygd blir såklart redusert og det går helt fint, fordi det er ikke bare pga pengene at jeg jobber.

Anonymkode: 8430b...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! Jeg har uføretrygd og har en liten jobb på sykehjem som ufaglært. Jeg har jobbet 1 eller 2 dager i uka den siste måneden. 2 dager i uka er maksimalt av hva jeg klarer, samtidig som det er veldig sunt for meg å gjøre noe nyttig. 

Det er viktig for meg å ikke miste uføretrygden, fordi jeg hadde aldri klart å jobbet nok når jeg er avhengig av lønnen..

Man melder jo inn inntekt og ikke timer. Vil Nav stille spørsmål til uføretrygden hvis jeg f.eks tjener 130.000 utenom? Trygd blir såklart redusert og det går helt fint, fordi det er ikke bare pga pengene at jeg jobber.

Du er forpliktet til å melde endringer om inntekt, uansett om du tjener under inntektsgrensen. https://www.nav.no/uforetrygd

Anonymkode: 0880c...03b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du mister ikke uføretrygd på det grunnlaget, men utbetalingen blir redusert pga inntekten er over fribeløpet.

Anonymkode: 3e653...b5f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må melde inn inntekt på nav.no. Den tar de utgangspunktet i når de beregner uføretrygd for året. Tjener du over 0,4G, så får du %vis trekk fra årsi i uføretrygd. 

Du kan jobbe så mye du vil, 100% om du får det til. Du tjener uansett på det. 

Tjener du mer enn max beløpet de har satt, så får du ikke uføretrygd det året, men du "mister" ikke ufør-prosenten din. Tjener du mindre igjen, så får du uføretrygd igjen. 

Det er først når du ikke har fått noe som helst uføretrygd fra NAV i  10 ÅR, at du mister prosenten. 

Så jobb så mye du klarer. Du tjener på det, både fordi utbetaling blir større enn uføretrygd alene, men også fordi hver eneste krone i vanlig inntekt teller mtp pensjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hele poenget med uførereformen var å gjøre det enklere å kombinere arbeid og uføretrygd. Politikerne har derfor bestemt en grense for hva du kan tjene. Tjener du over den, trekker de deg i trygd (som kompensasjon for sin godhet), og skatt av resten av trygden din. Så trekker de skatt av det du tjener, uavhengig av om det er over eller under inntektsgrensen.

Hvorfor skal de prøve å stoppe deg - du er jo en av de beste melkekuene inn i spare- og skattesystemet de har?

NAV kommer ikke til å bry seg før du når grensen der du tilsammen tjener 80% av det du gjorde da du ble uføretrygdet. Da mener politikerne at du har tilstrekkelig inntekt til å klare deg selv. Uførestatusen din beholder du derimot, så skulle ting endre seg, får du utbetalingene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei de kommer ikke til å tro at du er i stand til å jobbe og tjene penger selv nå. 

Anonymkode: b5e08...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...