AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Etter å ha lest flere lignende tråder her i det siste må jeg bare spørre. Dere som har skolebarn, hvor mye styrer dere hva barna gjør etter skolen, hvem de leker med og ikke minst hvor? I disse trådene får jeg inntrykk av at mange foreldre styrer og ordner og tilrettelegger for dette langt opp i skolealder. Her jeg bor er det ikke slik, barna besøker hverandre på egen hånd, de bestemmer selv hvem de vil besøke, hva de skal gjøre og hvor. Vil de være inne spør de selvfølgelig foreldrene der de er om de får lov, men jeg ringer ikke mora til Ingrid for å invitere henne hit, Ingrid kommer hit og spør, eller de treffer hverandre ute eller på skolen og så kommer de hit sammen og spør om de kan være her. Noen ganger bruker de telefon (-klokke) for å kontakte hverandre, ellers er det slående likt slik det var da jeg var barn. Er det bare her det fortsatt er sånn? I såfall er jeg heldig med valg av bosted, synes jeg. Anonymkode: 62edf...182 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Styrer absolutt null niks av det. Barna leker med hvem de vil, når de vil, inviterer med seg hjem hvem de vil, går på besøk til hverandre, sykler til hverandre etc. De skal alltid gi beskjed hvor de er og hvor de går, det skal avtales dagen før dersom de skal være med noen hjem rett etter skolen. Etter 2 klasse avtaler barna selv seg i mellom, men må alltid avklare med en forelder om det passer og er greit. Personlig har vi valgt å ha 2 dager i uka hvor dørene står åpen for alle - da trenger ikke barna spørre oss om å ta med seg noen hjem. Det er dager vi ikke har aktiviteter eller jobber sent etc. Anonymkode: 4d63e...57d 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 Opplever det samme som deg ts. Veldig behagelig. Tror ikke barna har godt av at vi skal styre og tilrettelegge og rydde opp i hver minste konflikt. De har godt av å styre litt selv og utforske verden på egenhånd. Min sønn sier i fra hvor han går, også ringer han meg innimellom fra klokka om de skal gjøre noe han er usikker på om han får lov til. Anonymkode: 6632b...e21 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Skrevet 13. april 2024 Det varierer veldig med tanke på hvordan man bor. Dersom man bor på et trygt boligfelt med masse unger så er jo det naturlige å bare slippe ungene ut. Men hvis det er et par km mellom husene, så er det mer naturlig at man tilrettelegger i litt større grad i noen år til. Vi bodde på boligfelt i noen år, men vi orket ikke det konstante rennet med andres unger inn og ut. Det forstyrret alt fra lekser og middagsspising til lekingen mine barn imellom. Nå bor vi et steinkast unna boligfeltet, og har fått en helt annen ro i familien 😊 Anonymkode: 6cb1f...6da 1
jegerrinne Skrevet 13. april 2024 #5 Skrevet 13. april 2024 Vi har og hatt slik at unga bestemte selv hvem de var med. Vi bor slik at en må ta buss eller taxi fra skolen. Så hvis eks vårt barn ville ha med så ble det ofte sendt mld til foreldrene om de da kunne hente den dagen eller om annen dag passet. Litt langt å gå 25km hjem fordi ingen kunne kjøre. Så ble deilig da de fikk bil og traktor lapp. Kunne kjøre til hverandre med det, selv om noen av foreldre ikke kunne hente eller levere
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 Absolutt ingenting. Men vi lærer barna å sette grenser og hva et vennskap vil si. Hva de lærer seg er greit eller ikke 👍 Her driver barnemor å baksnakker venner foran barna. Ber de velge mellom den og den. Er til og med flere venner som ikke får lov til å komme på besøk fordi mor og mormor ikke liker ungene. De har hvert på besøk en gang. Stakkars barn. Er allerede en mor som regaerer og blir samtale emne på neste foreldremøte. Blir det ikke bedring etter det så er både jeg som far en støttespiller for denne moren. Syns ingenting om voksne som holder på sånn som min eks. Vi har besøk av de samme barna hver dag. Så her er dørene åpne for alle. Så tar jeg ansvar for hva mine barn gjør her 50% av tiden. Det er de som bestemmer. Ikke oss voksne er min mening. Anonymkode: 3e8d6...f26 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 Fint at det fortsatt er vanlig at barn bestemmer selv! Jeg skjønner at noen bor såpass avsides at barna må kjøres om de skal til venner, og da blir naturlig nok foreldrene mer involvert. Anonymkode: 62edf...182
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 Har det slått deg at mange bor på steder med såpass store avstander at ting må planlegges på forhånd? Da er det normalt at foreldre har kontakt i forbindelse med besøk. Anonymkode: 3064c...16f 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Etter å ha lest flere lignende tråder her i det siste må jeg bare spørre. Dere som har skolebarn, hvor mye styrer dere hva barna gjør etter skolen, hvem de leker med og ikke minst hvor? I disse trådene får jeg inntrykk av at mange foreldre styrer og ordner og tilrettelegger for dette langt opp i skolealder. Her jeg bor er det ikke slik, barna besøker hverandre på egen hånd, de bestemmer selv hvem de vil besøke, hva de skal gjøre og hvor. Vil de være inne spør de selvfølgelig foreldrene der de er om de får lov, men jeg ringer ikke mora til Ingrid for å invitere henne hit, Ingrid kommer hit og spør, eller de treffer hverandre ute eller på skolen og så kommer de hit sammen og spør om de kan være her. Noen ganger bruker de telefon (-klokke) for å kontakte hverandre, ellers er det slående likt slik det var da jeg var barn. Er det bare her det fortsatt er sånn? I såfall er jeg heldig med valg av bosted, synes jeg. Anonymkode: 62edf...182 Min går i 5 klasse og har heldigvis en gjeng hn er med, jeg stoler på barnet, de spiller stort sett fotball ,er en fotballgjeng dette eller er hjemme hos hverandre og hopper på trampoline, kjenner de fleste av foreldrene, så sjelden noen tull forløpig, så føler ikke at jeg må styre dette Anonymkode: 39c59...77a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har det slått deg at mange bor på steder med såpass store avstander at ting må planlegges på forhånd? Da er det normalt at foreldre har kontakt i forbindelse med besøk. Anonymkode: 3064c...16f Jo, det har slått meg (se innlegget over ditt), men de fleste i Norge bor ikke sånn. I trådene refereres det ofte til "nabobarn" og foreldre som "sender barna til andre", og da er det åpenbart ikke kjøring involvert, men barn som går selv. Dessuten, om barna må kjøres vil ikke det å sende/kjøre barn på besøk og deretter hente dem ofte være mer jobb for foreldrene enn å bare motta besøk? Da ville problemstillingen sannsynligvis blitt omvendt, "De forventer besøk fra vårt barn hele tiden, men gidder ikke å kjøre sitt barn hit.". Anonymkode: 62edf...182
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Skrevet 14. april 2024 Styrer ingen ting enda i forhold til hvem barnet leker med(barnet er 7 år). Hvor de leker blir jo styrt i forhold til at de må holde seg på boligfeltet og si fra hvem de leker hos, men ut over det er det fritt frem. Når barn er større tenker jeg det er naturlig å gripe inn om de får bekjentskaper som drar de mot kriminalitet eller narkotika, hvis ikke får de være med hvem de vil! Anonymkode: 87268...e3e 1
Arkana Skrevet 14. april 2024 #12 Skrevet 14. april 2024 For barn i småskolen er det helt vanlig at foreldrene er de som inviterer til besøk eller til å bli med hjem etter skolen og så tar barna mer og mer kontroll over dette selv ettersom de blir eldre. Dette handler jo ikke om å styre hvem barna er sammen med.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #13 Skrevet 14. april 2024 De som bor nærmest her ordner selv besøk fram og tilbake. Men barna går fortsatt på sfo som vil ha beskjed om noen skal være med noen hjem. Vi sender derfor sms med spørsmål fra barnet om de ønsker komme på besøk dagen før eller dagene før. Barn i 1. og 2. klasse. Anonymkode: 931d5...302 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #14 Skrevet 14. april 2024 Til en viss grad styrer vi det, men det er mye fordi vi bor slik til at barna ikke kan løpe eller sykle mellom naboene, så det må avtales om de tar buss til noen andre eller noen blir med hjem til oss. Og jeg forbeholder meg glatt retten til å si nei til besøk mellom barn hvor jeg ikke er komfortabel med hvordan andre foreldre håndterer ting, eller barn som jeg merker har en negativ påvirkning ifht mine. Anonymkode: 1b629...4eb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #15 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Min går i 5 klasse og har heldigvis en gjeng hn er med, jeg stoler på barnet, de spiller stort sett fotball ,er en fotballgjeng dette eller er hjemme hos hverandre og hopper på trampoline, kjenner de fleste av foreldrene, så sjelden noen tull forløpig, så føler ikke at jeg må styre dette Anonymkode: 39c59...77a Bra du anonymiserte kjønnet til barnet ditt, kan virkelig ikke tenke meg hva slags kjønn barnet har som er i en fotballgjeng… Anonymkode: fa720...632
Fremmed fugl Skrevet 14. april 2024 #16 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 15.35): Etter å ha lest flere lignende tråder her i det siste må jeg bare spørre. Dere som har skolebarn, hvor mye styrer dere hva barna gjør etter skolen, hvem de leker med og ikke minst hvor? I disse trådene får jeg inntrykk av at mange foreldre styrer og ordner og tilrettelegger for dette langt opp i skolealder. Her jeg bor er det ikke slik, barna besøker hverandre på egen hånd, de bestemmer selv hvem de vil besøke, hva de skal gjøre og hvor. Vil de være inne spør de selvfølgelig foreldrene der de er om de får lov, men jeg ringer ikke mora til Ingrid for å invitere henne hit, Ingrid kommer hit og spør, eller de treffer hverandre ute eller på skolen og så kommer de hit sammen og spør om de kan være her. Noen ganger bruker de telefon (-klokke) for å kontakte hverandre, ellers er det slående likt slik det var da jeg var barn. Er det bare her det fortsatt er sånn? I såfall er jeg heldig med valg av bosted, synes jeg. Anonymkode: 62edf...182 Har vel "styrt" litt, som å få barnet å leke med hen som bodde på korttids barnevernsinstitusjon, eller hen med litt sammensatte handikap. Hjalp det? Vet ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #17 Skrevet 14. april 2024 Jeg styrer nok mye. Barnet går i 3. klasse. Utgangspunktet var at vi var nye i skolekretsen ved skolestart og kjente ingen. Det var viktig for meg å bli kjent med andre foreldre, og skape et nettverk for oss og gutten vår. Videre er jeg nok i høy grad engstelig for eget barn, og ønsker å vite hvor han er og hvem han er med. Det har også vært viktig for meg å bli godt kjent med barna i klassen. Jeg vil at de skal bli trygge på meg, og føle seg trygge og gode hos oss. Det tror jeg kan være en fordel når barna blir eldre. Jeg er også opptatt av at min sønn har en egen relasjon til de aller fleste barna i klassen, spesielt da gutta. Så jeg sørger for å jevnlig invitere med meg hver enkelt hjem eller på diverse arrangementer, kino, tur osv. I overkant ivrig ja. Med det sagt så kan jeg si at det til nå har båret frukter. Jeg opplever at jeg har god kommunikasjon med de aller fleste gutteforeldrene i klassen, og at de fleste barna kjenner meg godt. Anonymkode: 98aa7...227
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Skrevet 14. april 2024 Styrer ikke med det. Men må ærlig si at hvis jeg så eller følte et behov for det, så hadde jeg nok prøvd å påvirke det litt. Tror jeg de fleste hadde gjort. Anonymkode: 4e684...ed3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå