Maja93 Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Må bare høre om det er jeg som er en særing for det vil jeg ikke være. Vil gjerne fortsette å ha et greit forhold til naboen også 🙂 For noen få år siden flyttet det inn et nabopar, i fjor fikk de en svær hund som er litt over året nå. Hunden er bare glad men helt spinnvill. Løper over i hagen vår i tide og utide og gjør fra seg, graver i blomsterbedet og springer inn om døren står åpen. Hun bjeffer store deler av dagen men det har jeg egentlig ikke giddi å irritert meg over, jeg har unger som sykler opp og ned gatene og det kan sikkert være irriterende det også. Det verste er egentlig at hunden hopper noe forferdelig. Hun får labbene opp på skuldrene mine når hun hopper. Irritasjonen toppa seg egentlig når jeg var høygravid, gikk med hvite gensere og konstant måtte inn å skifte pga de skitne potene til hunden og en eier som bare står og ler. Syns ikke det var soesielt kult å få de svære potene inn i magen når jeg stor der høygravid og prøvde å si i fra flere ganger, ofte med hendene full av søpleposer eller på vei tilbake fra posten. Greia er at jeg har egentlig ikke klaga før nå. Nå er baby kommet og jeg er ute på trilletur hver dag. Hunden kommer springene når naboen står ute og røyker, hopper opp for å trøkke ansiktet sitt ned i vogna på en sovende nyfødt. Sist endte der med at jeg måtte vaske hele vogna for søleflekker. I går skjedde det samme hvor jeg ropte til naboen at nå får hun få noe kontroll på den bikkja si, jeg har ikke lyst at hu skal sleike i stykker ansiktet på babyen min, rive opp vogna til mange tusen eller springe inn dørene når jeg prøver å få vogna inn. Naboen lo det bare videre med siggen i handa og ropte på sønnen så han kunne ta henne. Det hjalp ingenting for de løper bare rundt etter bikkja begge to. Fikk en ekkel klump i magen når jeg gikk inn for vil jo ikke at det skal bli kleint med naboen men nå er jeg virkelig så drittlei! Kan ikke gå til posten, søppelkassa eller på en trilletur uten å bli hoppa ned av en svær bikkje i min egen gårdsplass. Er det ikke normalt folkeskikk å ha bikkja si i bånd om hun løper av gårde? Hva skal jeg gjøre uten å gjøre det ubehagelig?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Å stå og le av situasjonen er ikke så fint gjort... Har hendt at min og andres hunder har løpt bort til naboer mens vi er ute, men er tydelig at vi alle prøver å rope og hente dem inn igjen, selv om de ikke hopper eller er spinnville. Greit å venne hunden til at det ikke er lov. Spesielt rundt barn eller gravide! Jeg ville tatt med hunden tilbake til eieren og tatt en "forsiktig" alvorsprat. Vennlig og myk tone, men klart og tydelig budskap. Om hun ikke virker til å ta deg på alvor så kan du dra inn barnet, at det ikke er trygt og kan ende dårlig, noe du ikke vil at skal skje. "Hunden er veldig søt, men den er stor og sterk" osv osv. Snakk gjerne med andre i familien, kanskje de tar det mer seriøst en damen. Om eieren FORTSATT ikke bryr seg, og andre i familien heller ikke tar tak i problemet, så må du egentlig bare melde det inn... Jeg mener at det meste kan ordnes seg i mellom uten å måtte anmelde for alt mulig, men en stor hund som må opp til alt og alle er jo ikke trygt. Jeg ble selv skadet av en slik hund som hoppet opp i ansiktet mitt. På vei opp eller ned traff tennene ansiktet mitt og lagde sår da den selvfølgelig hadde munnen åpen. Snill og fin hund, men ble "oppdratt" av en lat eier som aldri brukte bånd (og hundene hørte aldri etter). Anmeldte ikke, men ble jo en streng samtale rett etter. Den roet seg heldigvis ned med alderen. Anonymkode: af566...184
Vulpes Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 Du er ikke sær i det hele tatt. Jeg elsker hunder og har hund selv, men det der hadde ikke vært så himla gøy for meg heller. De bør ikke ha hunden løs når den holder på på den måten. De bør alltid ha den i bånd eller en form for løpestreng, og de bør så klart ta deg på alvor når du ber dem stoppe hunden fra å løpe deg ned. Vil tro de ikke mener vondt, de færreste gjør jo det. Kanskje de ikke helt forstår alvoret i situasjonen? Kanskje du skulle gått bort til dem en dag du hadde litt ekstra tid, og forklart dem at det begynner å bli et stort problem. Forhåpentligvis går det an å ha denne samtalen uten at noen blir sinna eller gretne, og så løser saken seg på fredelig måte. Er du riktig slu kommer du på døra deres med ferske boller eller lignende før du tar opp temaet, da er det vanskelig å bli sur på deg. Og så lenge du sier ifra på en hyggelig måte har du uansett ditt på det rene. For det å ikke ønske å bli løpt ned av nabohunder samt å få bæsj i hagen sin, oppgravd blomsterbed og en annens hund inn i stua, det er ikke å være sær. Vi hundeeiere plikter å gjøre så godt vi kan for at ikke hundeholdet vårt er til unødvendig byrde for naboer og samfunnet rundt oss. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 En ting du kan prøve er å ha med noen godbiter også kaste disse på bakken, da vil hunden etterhvert la vær å hoppe på deg og heller ha en forventning om å søke etter godbiter på bakken. Det må ikke være noe fancy, pølsebiter, fiskekake, ost eller liknende. Men det er så klart ikke ditt ansvar å trene den hunden. En ordentlig samtale bør også tas, fokuser på det som er mest til bry (hoppingen feks). Anonymkode: 138ea...736 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 Gi dem klar beskjed om at du blir å kreve hunden avlivet hvis den gjør slik at en av barna dine får en skramme eller blåmerke av hunden. Si at dette er den ene advarselen de får ang dette og at de ifølge loven skal ha kontroll hunden. Anonymkode: 218b6...d1a
Vulpes Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gi dem klar beskjed om at du blir å kreve hunden avlivet hvis den gjør slik at en av barna dine får en skramme eller blåmerke av hunden. Si at dette er den ene advarselen de får ang dette og at de ifølge loven skal ha kontroll hunden. Anonymkode: 218b6...d1a Å true med å kreve avlivning av en tenåringshund som bare er overivrig og glad blir i drøyeste laget. Dette er ikke måten å ta opp problemer med naboen på, skjønner ikke helt om dette er alvorlig ment eller ikke. 3 2
Anonymbruker*** Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 Noe så jævlig irriterende... Jeg er glad jeg ikke har noen slike naboer. Å ikke kunne komme og gå hos meg selv eller styre i hagen med egen hund uten å få en vilter kjøter i ansiktet hadde jeg satt lite pris på. Jeg er ikke noen fan av å være veldig fysisk med hunder, men en slik kan trenge ett solid tak i halsbåndet eller lett tak i nakkeskinnet for å skjønne tegninga om eier gir f. Hunden jeg har nå hadde nok "ordnet opp" selv uten at jeg trengte å gjøre så mye. Foretrekker at det ikke eskalere til det punktet.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 Vulpes skrev (3 timer siden): Å true med å kreve avlivning av en tenåringshund som bare er overivrig og glad blir i drøyeste laget. Dette er ikke måten å ta opp problemer med naboen på, skjønner ikke helt om dette er alvorlig ment eller ikke. Jeg tenker at disse eierne trenger å få høre hva som kan bli konsekvensene hvis de ikke har kontroll på hunden. Det er ikke hunden som er problemet her, det er eierne. Hadde loven vært riktig så skulle eierne fått en kraftig bot evt fengsel ved slike hendelser og hunden omplassert. Det hjelper jo ikke hvis Ts ber hunden skjerpe seg. Hun er nødt å gi eierne klar beskjed om at dette ikke er akseptabelt og evt konsekvenser det kan få hvis dette fortsetter. Anonymkode: 218b6...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at disse eierne trenger å få høre hva som kan bli konsekvensene hvis de ikke har kontroll på hunden. Det er ikke hunden som er problemet her, det er eierne. Hadde loven vært riktig så skulle eierne fått en kraftig bot evt fengsel ved slike hendelser og hunden omplassert. Det hjelper jo ikke hvis Ts ber hunden skjerpe seg. Hun er nødt å gi eierne klar beskjed om at dette ikke er akseptabelt og evt konsekvenser det kan få hvis dette fortsetter. Anonymkode: 218b6...d1a Å starte samtalen men avlivning hadde jeg ikke gjort, men helt klart noe å ta opp om eieren ikke tar tak i problemet. Det er nok bedre å starte på en vennligere måte slik at eieren ikke går på defensiven med en gang. Jeg hadde anmeldt til Mattilsynet etter at eieren har fått klar beskjed at det ikke er trygt (eller greit) at de holder på slik Anonymkode: af566...184
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at disse eierne trenger å få høre hva som kan bli konsekvensene hvis de ikke har kontroll på hunden. Det er ikke hunden som er problemet her, det er eierne. Hadde loven vært riktig så skulle eierne fått en kraftig bot evt fengsel ved slike hendelser og hunden omplassert. Det hjelper jo ikke hvis Ts ber hunden skjerpe seg. Hun er nødt å gi eierne klar beskjed om at dette ikke er akseptabelt og evt konsekvenser det kan få hvis dette fortsetter. Anonymkode: 218b6...d1a Jeg er enig. Dette er i tillegg enn stor hunderase og hundeeier har åpenbart ikke kontroll på hunden. Det er ulovlig, og potensielt kan det bli svært farlig - og kan få fatale følger for hunden. Vi har jo sett at det må ikke være store skader en hund forårsaker før den blir avlivet, og jo større hund, jo større risiko er det for at den blir avlivet - spesielt når det er eiere som ikke vil eller ikke greier å kontrollere hunden. En slik hund (eller noen hunder) skal aldri løpe fritt på denne måten når eier åpenbart ikke har kontroll. Ts, jeg ville varslet både Mattilsynet (hunder som står og bjeffer hele dagen har det ikke bra, de er som regel veldig understimulerte - og da overreagerer de gjerne når de kan), og politi (som kan gi eier en advarsel om å alltid ha kontroll på hunden. En eier som reagerer slik naboen til ts gjør, det er en eier som er langt forbi stadiet at det vil hjelpe å bare snakke til ham. Ingen lar en så stor hun løpe fritt og hoppe opp på gravide og i bagvogner de vet det er spedbarn i! Det viser at hundeeier aldri skulle hatt hund! Anonymkode: e53f9...39a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå