AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #21 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da mister hun barnepensjon, dessverre 😒 Anonymkode: cc464...343 Det har hun vel kun til hun er 18 år uansett? Ts Anonymkode: 4ae5e...790
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #22 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor lenge er det siden faren døde? Ville han ha ønsket at barnet ble adoptert? Jeg er syk og kommer trolig til å dø i løpet av et år eller to. Tanken på at mine barn skulle bli adoptert er hjerteskjærende. 💔 Anonymkode: 5d62c...817 I fjor. Døde av kreft. Ts Anonymkode: 4ae5e...790
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #23 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har hun vel kun til hun er 18 år uansett? Ts Anonymkode: 4ae5e...790 Men risikerer å miste arv som den foresatte som gikk bort som er fra besteforeldre. Min søster vurderte om ho skulle adoptere sin stesønn. Han mistet mor da han var 3år. Men etter en god prat med advokat ble det ikke anbefalt siden gutten var ene arving den dagen mormor/morfar gikk bort da ville han ikke ha krav på arv derfra hvis min søster stod som mor etter adopsjon Anonymkode: 5a909...1a9 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #24 Skrevet 13. april 2024 Hun mister vel arverett til biologisk familie, slik om besteforeldre om hun blir adoptert. Anonymkode: eb1d8...a21 3
Anonym6789 Skrevet 13. april 2024 #25 Skrevet 13. april 2024 En jeg kjenner har fungert som far til stedatter hele livet, og hun kaller han pappa. Biologisk far vil ikke ha kontakt. Han adopterte for å ha alle rettigheter dersom mor dør eller de går fra hverandre. Spørs jo selvfølgelig helt på relasjon og årsak 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #26 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har hun vel kun til hun er 18 år uansett? Ts Anonymkode: 4ae5e...790 De har endret til 20 år nå 👍 De negative sidene er at hun mister barnepensjon og all arv fra biologisk fars side. Det er også vanskelig å få gjennom, og må søkes om til Bufdir. Som skal ha skjelige grunner, og det holder ikke kun at far er død. Jeg er i samme situasjon, der stefar fungerer som far og har gjort det i nå 13 år (siden barna var bittesmå og ikke husker far), men vi har slått det fra oss, og har bestemt oss for at det er noe barna selv eventuelt skal ville velge når de er voksne. Anonymkode: 1e305...7ce 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. april 2024 #27 Skrevet 13. april 2024 Tror det er lurt å tenke nøye gjennom dette, siden det får store konsekvenser, også økonomisk. Dersom far døde for bare et år siden, høres det umiddelbart litt rart ut at barnet hans blir adoptert av stefar så raskt. Men det kommer jo an på hvordan relasjonen mellom far og datter har vært. Det er generelt vanskelig å få gjennom stebarnadopsjon, og det er jo sikkert fordi det får så store konsekvenser, ikke bare for barnet og steforelderen, men også familiene deres.
Million Skrevet 13. april 2024 #28 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er veldig vanskelig å få dette gjennom dessverre. Anonymkode: 0251e...7a3 Det er vel bare vanskelig å få gjennom dersom den andre forelderen er i live? Er f.eks faren død, og moren har bodd med barnets stefar i mange år med barnet, så skal det vel mye til for å få avslag på en slik adopsjonssøknad? Hvorfor skulle noen si nei når barnet ikke lenger har noen annen far i live og den som har fungert som far mesteparten av barnets liv faktisk vil gjøre henne til sin egen, rettslig og arvemessig sett?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #29 Skrevet 13. april 2024 Kjærlighetsmessig er det en fin ting, men ville sett på det økonomiske her. Hvis jenta taper på det økonomisk (arv), så tenker jeg det er mest rasjonelt å ikke adoptere. Anonymkode: 1524f...dbe 1
fru Alving Skrevet 13. april 2024 #30 Skrevet 13. april 2024 Her må dere og tenke på alle sider av saken, hva med fars biologiske familie, besteforeldre og fars søsken. Er dette familie som er til stede i barnets liv? kommer det noen arv fra denne familien etter hvert? Barnet mister og barnepensjon, noe som er en god måte og spart litt penger til senere behov, bolig osv. Det er ingenting i veien for at stefar kan være til stede som en farsfigur uten å adoptere i hvert fall i første omgang. Hvis barnet ikke har kontakt med farslekten og det ikke er noe arv i vente, ja da er jeg mer positiv. Jeg tenker og at det kan bety mye for barnet med den tilknytningen det har til avdød forelder, man skal være forsiktig med å bare "glemme" den avdøde forelderen og gå videre med ny pappa, det kan bli et traume det og. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #31 Skrevet 13. april 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Der er jo fantastisk fint av ham ❤️ Vet ikke hvor vanlig det er, men veldig veldig fint. Anonymkode: 42002...d11 10 hours ago, AnonymBruker said: Vanlig er det ikke, men en utrolig fin tanke dersom barnet selv ønsker det. Anonymkode: e7b77...ed5 Hvorfor er dette så fint? Min ene forelder døde da jeg var 8. Etter en stund fant gjenlevende forelder ny partner og de giftet seg. Vedkommende er veldig grei, men jeg ville IKKE blitt adoptert. Vet noen trodde/spurte og jeg ble VELDIG fornærmet av det. Jeg hadde faktisk en annen forelder - det var bare at den var død. Den personen slutter ikke å være en del av meg bare fordi den er død. Den kan ikke erstattes på noe vis. Ville også fått dårlig samvittighet overfor familien til avdøde. Skulle de plutselig ikke fått være besteforelder, tante, onkel, søskenbarn? Nei. Det er ikke automatisk fint å adoptere et stebarn. Det som er viktig er å behandle stebarnet med respekt og kjærlighet. Det klarer man uten adopsjon. MEN saken kan være helt annerledes. Da kan være lite kontakt med avdøde, ingen kontakt med familien, steforeldre kan ha vært i bildet hele livet. Da kan jo kanskje stebarnet ønske det. Spør stebarnet. Og vær tydelig på at alt er greit. Anonymkode: 40d5f...1c8 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #32 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kommer jo helt an på om jenten ønsker et annet etternavn, enn sin avdøde fars navn. Ts Anonymkode: 4ae5e...790 Hun må daikke bytte etternavn. Hvor har du det fra? Anonymkode: 60f38...cdd 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #33 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er dette så fint? Min ene forelder døde da jeg var 8. Etter en stund fant gjenlevende forelder ny partner og de giftet seg. Vedkommende er veldig grei, men jeg ville IKKE blitt adoptert. Vet noen trodde/spurte og jeg ble VELDIG fornærmet av det. Jeg hadde faktisk en annen forelder - det var bare at den var død. Den personen slutter ikke å være en del av meg bare fordi den er død. Den kan ikke erstattes på noe vis. Ville også fått dårlig samvittighet overfor familien til avdøde. Skulle de plutselig ikke fått være besteforelder, tante, onkel, søskenbarn? Nei. Det er ikke automatisk fint å adoptere et stebarn. Det som er viktig er å behandle stebarnet med respekt og kjærlighet. Det klarer man uten adopsjon. MEN saken kan være helt annerledes. Da kan være lite kontakt med avdøde, ingen kontakt med familien, steforeldre kan ha vært i bildet hele livet. Da kan jo kanskje stebarnet ønske det. Spør stebarnet. Og vær tydelig på at alt er greit. Anonymkode: 40d5f...1c8 De slutter da ikke å være familie om man blir adoptert. Å bli adoptert betyr at du har rett til samvær om det blir brudd og du får arverett. Samtidig blir du mer bindende knyttet til denne personen. Det kan jo være fint om relasjonen er ikke bare basert på den andre forelderen. Å adoptere er å forplikte seg også juridisk. Samt om mor skulle dø. Så må du ikke flytte fra stefar Anonymkode: 60f38...cdd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #34 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De har endret til 20 år nå 👍 De negative sidene er at hun mister barnepensjon og all arv fra biologisk fars side. Det er også vanskelig å få gjennom, og må søkes om til Bufdir. Som skal ha skjelige grunner, og det holder ikke kun at far er død. Jeg er i samme situasjon, der stefar fungerer som far og har gjort det i nå 13 år (siden barna var bittesmå og ikke husker far), men vi har slått det fra oss, og har bestemt oss for at det er noe barna selv eventuelt skal ville velge når de er voksne. Anonymkode: 1e305...7ce Apropos det siste du skriver, så er voksenadopsjon veldig vanskelig å få gjennom, verre enn når ungene er umyndige. Anonymkode: 7be26...30f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #35 Skrevet 13. april 2024 Vi har ikke gjort det. 1) barnet har en far, selv om han er død. 2) barnet har alltid hatt gode relasjoner til bio fars familie 3) vil ikke ødelegge arverett til bio fars fsmilie 4) vi har fått felkesbarn, og det blir faktisk feil om de skal dele farsarv med et søsken som allerede har fått en større farsarv 5) jeg ønsket ikke adopsjon mtp brudd (skjedde ikke, barnet er myndig nå). Anonymkode: 09a8d...c49 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #36 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Apropos det siste du skriver, så er voksenadopsjon veldig vanskelig å få gjennom, verre enn når ungene er umyndige. Anonymkode: 7be26...30f Så vanskelig er det ikke, men det er en papirmølle. Ble adoptert av min stefar i en alder av 35. Han hadde fungert som min far siden jeg var 2 og jeg har ikke hatt kontakt med min biologiske far. Men min biologiske far lever, så han måtte godkjenne adopsjonen. Anonymkode: 5e930...609
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #37 Skrevet 14. april 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: De slutter da ikke å være familie om man blir adoptert. Å bli adoptert betyr at du har rett til samvær om det blir brudd og du får arverett. Samtidig blir du mer bindende knyttet til denne personen. Det kan jo være fint om relasjonen er ikke bare basert på den andre forelderen. Å adoptere er å forplikte seg også juridisk. Samt om mor skulle dø. Så må du ikke flytte fra stefar Anonymkode: 60f38...cdd Min far døde også da jeg var tenåring og jeg hadde ikke ville bli adoptert av en stefar selv om jeg hadde kjent han hele livet. I mine øyne (og kanskje andres også) så ville det bety at min adoptivfar ville ta over rollen som far. Jeg har en far- han er bare død. Jeg hadde følt at en adopsjon hadde vært en avvisning av min far. Jeg driter i det juridiske for her er det følelser som styrer. Spesielt om man er tenåring. Hvorfor skal man adoptere et barn for å kunne vise sin kjærlighet? Og hvorfor skulle man ikke kunne ha "samvær" ved et evt brudd- om de har kjent hver andre lenge og mor synes det er ok. Muligvis jeg ville ha tenkt anderledes om min far hadde dødd da jeg var mindre og hadde vokst opp med en annen mann som omsorgperson. Til Hi vil jeg si at dette må tas opp med barnet og på en måte slik h*n ikke føler h*n må velge mellom de 2 menn. Alernativt kan man lage en "forpliktelseserklæring" til barnet. Ok, det ikke er juridisk bindende, men det kan vise overfor barnet at du vil stå sammen med det resten av livet uten å dytte ut far. Anonymkode: c318a...81e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå