Gå til innhold

Er det vanlig å adoptere sitt stebarn når den andre forelderen er død?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror er stefar til en tenåringsjente, og siden faren til jenta er død, tenker han på om han kanskje skal adoptere jenten.

Hvor vanlig er det å adoptere barna til samboer?

Anonymkode: 4ae5e...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der er jo fantastisk fint av ham ❤️ 

Vet ikke hvor vanlig det er, men veldig veldig fint. 

Anonymkode: 42002...d11

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der er jo fantastisk fint av ham ❤️ 

Vet ikke hvor vanlig det er, men veldig veldig fint. 

Det kommer jo helt an på om jenten ønsker et annet etternavn, enn sin avdøde fars navn.

Ts

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så uvanlig. Det eneste å tenke på er jo arv i forhold til andre barn. Og at jenta får beholde kontakt med fars familie, hvis hun har det.

Anonymkode: 04c94...9c5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo helt an på om jenten ønsker et annet etternavn, enn sin avdøde fars navn.

Ts

Hun må ikke bytte etternavn... Og hun kan bytte etternavn uten å adopteres, hvis etternavnet ikke er beskyttet..

Men en så stor jente må få bestemme om dette er noe hun ønsker. 

Anonymkode: 04c94...9c5

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen gjør det, andre gjør det ikke. 

Kontakt med biologisk familie er jo litt avgjørende her. Adopterer han, er hun ikke lenger arverettighet etter biologiske besteforeldre. Det kan jo hende at de finner det vanskelig. Det er flere hensyn og ta. Det som er rett for noen, er ikke nødvendigvis rett for andre. 

Anonymkode: 0da7c...641

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Nå gå jeg utfra at ønsket om å bli adoptert, eller ideen er akseptert når han går og tenker på det, faktisk, og at det ikke bare traff ham en dag ut av intet. Jenta trenger forresten ikke å skifte navn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Hun trenger ikke å bytte etternavn selv om hun blir adoptert og hun kan bytte etternavn selv om hun ikke adopteres. Mitt barn har navn etter stefar, fordi han ville ha samme navn som søsknene sine og far er lite til stede. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiller vel ingen rolle hvor hyppig det skjer. Det er en høyst personlig, følelsesmessig sak, som også har store juridiske og økonomiske konsekvenser, det er en varig avgjørelse som gjelder for alle framtid (i generasjoner). Det påvirker 2-3 familier (biologisk fars, mors, stefars-). Det kan også være ukomplisert og oppleves som 100% naturlig for alle involverte og det eneste riktige. 

Jeg tror neppe noen adopterer en tenåring hvis det ikke er høyst ønsket av barnet og alle de voksne rundt. 

Anonymkode: 2b0ff...4c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget? La nå ungen beholde biologisk familie 

Anonymkode: 69634...7f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da mister hun barnepensjon, dessverre 😒

Anonymkode: cc464...343

• Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få dette gjennom dessverre. 

Anonymkode: 0251e...7a3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min bror er stefar til en tenåringsjente, og siden faren til jenta er død, tenker han på om han kanskje skal adoptere jenten.

Det er ikke ``vanlig`` ifg statestikken.. 

Men jeg er stemor, har vært stemor siden 2012, da var barnet 2 år, mor lever, men far har alltid hatt 100% omsorg.  Adopsjon har vært diskutert, men pga mors situasjon (Kronisk syk, og hun svekkes dessverre kognitivt for hvert år, men barnet har noe samvær m/tilsyn....  Vi la fra oss adopsjons tenkene, av hensyn til mor, men om far plutselig dør her ,så overtar jeg foreldreansvaret.  Vi ordnet det gjennom advokat etter barneloven. 

Sitat og link her til barneloven vedr overtagelse av foreldreansvar:

``Hvis du ikke lever i parforhold med den andre forelderen (dere er for eksempel skilt eller eks-samboere), og vedkommende ikke har delt foreldreansvar med deg, kan han eller hun fremsette ønske overfor tingretten om å overta foreldreansvaret når du er død.  Ifølge barneloven skal retten legge vekt på dette ønsket.  Men også andre kan melde fra om at de er villige til å ta foreldreansvar.  Det kan for eksempel være din nye ektefelle eller samboer, dine foreldre, dine eller barnas søsken eller andre.
Hvis du har etterlatt deg et skriv der du har fremsatt ønske om at foreldreansvaret skal overtas av en bestemt person, som ikke er den andre forelderen, er dette noe tingretten, ifølge barneloven bør legge vekt på.  I de fleste tilfelle vil nok likevel den andre forelderens ønske gå foran det du har skrevet.  Men hvis du har gode argumenter, som for eksempel at den andre forelderen har rusproblemer eller av andre årsaker utgjør en risiko snarere enn en trygghet for barna, vil nok dette bli lagt vekt på.  Hvis du skriver dette, bør du redegjøre i detalj for hva og hvorfor, og gjerne henvise til personer eller fakta som kan underbygge dine påstander.  Vær omhyggelig med hvordan du formulerer deg, da dette er din eneste sjanse til å påvirke noe som betyr mye for deg.  Det kan være fornuftig å søke hjelp hos en utenforstående til å utforme erklæringen, for eksempel en advokat.

(Barneloven § 63)``

Link: 

https://www.testament.no/tekst-innhold/kan-jeg-bestemme-i-testament-hva-som-skal-skje-med-barna-mine-hvis-jeg-dor-for-de-er-fylt-18-ar/

Sitat fra linken til SSB under:

``I 2022 ble det gjennomført 232 adopsjoner i Norge. Dette er 56 færre enn året før. Den langsiktige trenden viser størst nedgang i utenlandsadopsjoner, men det er blant stebarnsadopsjoner vi finner den største nedgangen det siste året, med 42 færre adopsjoner.``

https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/statistikk/adopsjoner/artikler/storst-nedgang-i-stebarnsadopsjoner

Anonymkode: c7945...d99

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ts

Ehh, hun må jo ikke bytte navn

Anonymkode: e9bab...b59

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva er poenget? La nå ungen beholde biologisk familie 

Anonymkode: 69634...7f5

Deres begges rettigheter om det blir brudd med moren, eller moren faller fra, om han har vært en farsfigur over mange år. 

Anonymkode: 96625...e95

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanlig er det ikke, men en utrolig fin tanke dersom barnet selv ønsker det.  

Anonymkode: e7b77...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det siden faren døde? Ville han ha ønsket at barnet ble adoptert? 
Jeg er syk og kommer trolig til å dø i løpet av et år eller to. Tanken på at mine barn skulle bli adoptert er hjerteskjærende. 💔

Anonymkode: 5d62c...817

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Da mister hun barnepensjon, dessverre 😒

Anonymkode: cc464...343

Men får pliktdelsarv om det er noe verdier når boet gjøres opp etter adoptivfaren..

Anonymkode: b76d8...b40

AnonymBruker
Skrevet

Men får pliktdelsarv om det er noe verdier når boet gjøres opp etter adoptivfaren..

Anonymkode: b76d8...b40

Barnepensjon er 118.000 kr i året hun vil få frem til hun er 18 år. I tillegg har hun arverett etter besteforeldrene sine, i sin far sted. Det kan bli et betydelig økonomisk tap for henne. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...