Gå til innhold

Får ikke sove gjennom hele natten hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Blåmonster
Skrevet

Hva kan jeg gjøre? Våkner etter 5 timer , 2-3 oppvåkning hver natt? Er det som en bieffekt av melatonin bruk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig og ufarlig å våkne noen ganger i løpet av natta. Det er ikke nødvendigvis et problem hvis du ikke blir veldig stressa av det.

Anonymkode: 660c9...acf

• Liker 4
Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt vanlig og ufarlig å våkne noen ganger i løpet av natta. Det er ikke nødvendigvis et problem hvis du ikke blir veldig stressa av det.

Har søvn underskudd … sover kun 5 av 7 timer hver natt

AnonymBruker
Skrevet
Blåmonster skrev (1 minutt siden):

Hovudproblemet til de fleste voksne er at de sover for lenge eller forventer å sove lenger enn kroppen strengt tatt har behov for. Mange kunne ha løst søvnproblemer med å legge seg senere faktisk. Noen oppvåkninger i løpet av natten er helt normalt.

Google søvnhygiene. De viktigste grepene ligger der, og ikke i tabletter.

Anonymkode: ba455...d73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåmonster skrev (3 minutter siden):

5 timer kan faktisk være det behovet ditt er. Finnes ikke fasit på søvnlengde.

Anonymkode: ba455...d73

• Liker 3
Skrevet
Blåmonster skrev (6 minutter siden):

Ikke farlig ..vi er 2 foreldre med søvn underskudd i 5 år.....vi snakker da 5-6 timer og da ikke sammenhengende 

• Liker 2
Gjest Blåmonster
Skrevet
Sofakona skrev (9 minutter siden):

Ikke farlig ..vi er 2 foreldre med søvn underskudd i 5 år.....vi snakker da 5-6 timer og da ikke sammenhengende 

Kan umulig vær sunt da😅, håper uansett jeg får fikset det, mye bra som skjer i kroppen under søvn. Spsielt viktig for gutta som skal bygge💪

Skrevet
Blåmonster skrev (1 minutt siden):

Kan umulig vær sunt da😅, håper uansett jeg får fikset det, mye bra som skjer i kroppen under søvn. Spsielt viktig for gutta som skal bygge💪

Bruker du noe medesiner etc som kan gjøre at du ikke får sove godt nok?

Gjest Blåmonster
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Har brukt melatonin, er det enste jeg har bruk.

Gjest Blåmonster
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Er mest stressa over prosessene i kroppen ved lite søvn, føler meg sånn 80% så ikke så ille. At kroppen ikke bygger muskler opptimalt

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig og ufarlig, det skjer noen ganger at man sliter med søvnen, særlig ettersom man blir eldre. Det vil gå over etterhvert og vil gå seg til. Prøv å ikke stress med det, du sover iallefall litt og det er jo bra. Du er mest sannsynlig i en fase nå som vil gå over. Slapp av å ikke tenk så mye over det.

Anonymkode: 934fa...070

• Liker 3
Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig og ufarlig, det skjer noen ganger at man sliter med søvnen, særlig ettersom man blir eldre. Det vil gå over etterhvert og vil gå seg til. Prøv å ikke stress med det, du sover iallefall litt og det er jo bra. Du er mest sannsynlig i en fase nå som vil gå over. Slapp av å ikke tenk så mye over det.

Anonymkode: 934fa...070

Takk🙂

AnonymBruker
Skrevet

Stresser du mye om natten mens du sover? Føler du deg omtrent like trøtt (eller trøttere) når du våkner enn da du la deg? Hvordan fungerer du på dagtid? Går det utover hukommelse og andre ting? 

Jeg slet med søvnen en lengre periode. Da jeg begynte å jobbe med indre stress og uro og spiste siste måltid mye tidligere enn jeg brukte, så gikk det seg til. Hvordan er din søvnhyigene? Jeg går også på melatonin, og det fungerer bra for min del. Men kanskje du burde hatt depot-melatonin (om det ikke allerede er det du går på)?

Anonymkode: 9ea58...62f

• Nyttig 1
Gjest Blåmonster
Skrevet

Skal prøve å ikke stresse så mye rundt det.. gi det noen uker, øker jo som bare det på trening!, men blir bare nervøs når det ikke passer inn i den typiske 8 timer søvn bør man ha mentalitet i samfunnet! Skal sies det har vært lite stress på jobb og hjemme, kanskje er jeg ikke sliten nok?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det viktigste er hvordan du føler deg på dagen og om du føler du må sove litt på ettermiddagen og sånt.

Det har de siste årene blitt mer kunnskap og fokus på hva koffein og lys gjør med søvn, og selv er jeg en av mange som har hatt nytte av å kutte ned på kaffe på ettermiddagen, vente en time eller to før kaffe på formiddagen, og å få lys og frisk luft tidlig på dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig vil nørde på alt som har med søvn å gjøre så har Huberman Lab flere episoder om det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåmonster skrev (1 time siden):

Skal prøve å ikke stresse så mye rundt det.. gi det noen uker, øker jo som bare det på trening!, men blir bare nervøs når det ikke passer inn i den typiske 8 timer søvn bør man ha mentalitet i samfunnet! Skal sies det har vært lite stress på jobb og hjemme, kanskje er jeg ikke sliten nok?

8 timer er ingen fasit, bare et slags gjennomsnitt. De fleste trenger mellom 7 og 9 timer søvn, men noen trenger også litt mindre eller litt mer. Så lenge formen din er fin er det ikke noe problem. Du merker det godt om du får for lite eller for dårlig søvn, for da fungerer du dårligere om dagen. Da blir du trøtt, sliten og ofte mer stresset.

Anonymkode: e0e9b...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen på vei?

Anonymkode: f769b...c68

Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Overgangsalderen på vei?

Anonymkode: f769b...c68

Nei er kun 32 

AnonymBruker
Skrevet
Blåmonster skrev (På 13.4.2024 den 22.11):

Nei er kun 32 

Det er mulig å komme for tidlig i overgangsalder.
Snakk med lege om det går ut over dagsformen. Hvis du føler deg i god form så er det best å ikke henge deg så mye opp i antall timer søvn. Man kan få dårlig søvn av å tenke for mye på antall timer med søvn også.

Har du Netflix? Test ut søvn/avslapningsprorammet de har der. God info, avslappende og med noen gode pusteøvelser.

Anonymkode: e0e9b...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...