AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Hei! Jeg har noen utfordringer med helsen og sjekker av nesten alle bokser for lavt stoffskifte (i tillegg ligger dette i familien min og både mor og mormor har feks dette): - Sliter mye med at jeg er kald - Tretthet - Tendens til depresjon - Tørr hud/eksem - Muskelsmerter - Overvekt Så har jeg noen symptomer som har tiltatt det siste året: - Uregelmessig mens - Hes stemme (som jeg har tenkt en stund er rart, men leste plutselig at det er et symptom) - Hårtap (jeg har i det siste blitt litt stresset over at jeg slipper mer hår enn jeg har gjort før) - Konsentrasjonsvansker, dette har jeg slitt lite med før, men nå begynner det å bli merkbart. Jeg har en jobb der jeg har mye ansvar og sitter mye i møter og jeg sliter rett og slett tidvis med å skjerpe meg nok til å holde konsentrasjonen og være på mitt beste. Men vi har tatt blodprøver ved to tidspunkt (sammen med masse andre prøver) og de tyder visstnok ikke på dette, men legen nevnte en gang at det var i grenseland, men ved neste prøve var det fint igjen. Kan det allikevel være det? Eventuelt finnes det lignende utfordringer med samme symptomer? Anonymkode: a7008...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Det er blodprøvene som avgjør. Stoffskiftet kan også variere. Jeg måtte ta blodprøver jevnlig over 6 måneder, før det ble påvist. Da hadde jeg fått barn, og etter fødsel er det normalt det er lavt, for så å komme seg igjen. Viser det ikke utslag på blodprøver er det neppe det. Mulig du har vitamin-mangel? Dårlige søvnrutimer? Inaktiv livsstil? Anonymkode: 9e450...93d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er blodprøvene som avgjør. Stoffskiftet kan også variere. Jeg måtte ta blodprøver jevnlig over 6 måneder, før det ble påvist. Da hadde jeg fått barn, og etter fødsel er det normalt det er lavt, for så å komme seg igjen. Viser det ikke utslag på blodprøver er det neppe det. Mulig du har vitamin-mangel? Dårlige søvnrutimer? Inaktiv livsstil? Anonymkode: 9e450...93d Takk for godt svar! Jeg har tatt disse blodprøvene litt tilfeldig, så da må det kanskje testes mer jevnlig? Det skal sies at jeg ikke har gått til legen og presentert disse symtomene, jeg har tatt blodprøver i andre forbindelser. Jeg har ikke vitaminmangel, sover 7-8 timer hver natt og har en helt normal livsstil/forsøker spise fornuftig. Anonymkode: a7008...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Skrevet 13. april 2024 Jeg kan jo legge til også at jeg, til tross for overvekt, sliter med matlysten også. Anonymkode: a7008...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #5 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er blodprøvene som avgjør. Stoffskiftet kan også variere. Jeg måtte ta blodprøver jevnlig over 6 måneder, før det ble påvist. Da hadde jeg fått barn, og etter fødsel er det normalt det er lavt, for så å komme seg igjen. Viser det ikke utslag på blodprøver er det neppe det. Mulig du har vitamin-mangel? Dårlige søvnrutimer? Inaktiv livsstil? Anonymkode: 9e450...93d Selv om blodprøver er normale så kan det allikevel være noe med stoffskifte. Dette er ikke noe jeg finner på men har hørt fra mennesker. Ts, du kan kreve ultralyd? Anonymkode: 2442b...179
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Selv om blodprøver er normale så kan det allikevel være noe med stoffskifte. Dette er ikke noe jeg finner på men har hørt fra mennesker. Ts, du kan kreve ultralyd? Anonymkode: 2442b...179 Takk for svar! Jeg har ikke snakket med lege om dette, men vi har ved et par tilfeller tatt disse prøvene uten resultat. Så første steg er vel time hos legen for å lufte alle symptomene. Anonymkode: a7008...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Jeg har ikke snakket med lege om dette, men vi har ved et par tilfeller tatt disse prøvene uten resultat. Så første steg er vel time hos legen for å lufte alle symptomene. Anonymkode: a7008...f08 Be om å få tatt prøvene litt systematisk både stoffskifteprøver og hormoner. Blodprøver viser status her og nå, ikke hvordan ting står til neste dag, på andre tider av døgnet osv. Det er ett øyeblikksbilde. Anonymkode: 7cda0...633 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Be om å få tatt prøvene litt systematisk både stoffskifteprøver og hormoner. Blodprøver viser status her og nå, ikke hvordan ting står til neste dag, på andre tider av døgnet osv. Det er ett øyeblikksbilde. Anonymkode: 7cda0...633 Takk for råd, høres ut som det er dette vi må gjøre! Anonymkode: a7008...f08
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Jeg har noen utfordringer med helsen og sjekker av nesten alle bokser for lavt stoffskifte (i tillegg ligger dette i familien min og både mor og mormor har feks dette): - Sliter mye med at jeg er kald - Tretthet - Tendens til depresjon - Tørr hud/eksem - Muskelsmerter - Overvekt Så har jeg noen symptomer som har tiltatt det siste året: - Uregelmessig mens - Hes stemme (som jeg har tenkt en stund er rart, men leste plutselig at det er et symptom) - Hårtap (jeg har i det siste blitt litt stresset over at jeg slipper mer hår enn jeg har gjort før) - Konsentrasjonsvansker, dette har jeg slitt lite med før, men nå begynner det å bli merkbart. Jeg har en jobb der jeg har mye ansvar og sitter mye i møter og jeg sliter rett og slett tidvis med å skjerpe meg nok til å holde konsentrasjonen og være på mitt beste. Men vi har tatt blodprøver ved to tidspunkt (sammen med masse andre prøver) og de tyder visstnok ikke på dette, men legen nevnte en gang at det var i grenseland, men ved neste prøve var det fint igjen. Kan det allikevel være det? Eventuelt finnes det lignende utfordringer med samme symptomer? Anonymkode: a7008...f08 Hvorfor går du til legen og la de bruke mye ressurser på undersøke deg når du allikevel spør vilt fremmede mennesker på nett om du kan ha diagnosen? Anonymkode: 6d74c...ecd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 Du har ikke lavt stoffskifte. Lavt stoffskifte gir store avvik på blodprøver. At Tsh ligger i øvre del av normalområdet er ikke noe problem. De som har lavt stoffskifte og har typisk to eller tresifret Tsh ved diagnose. Tresifret er problematisk. Anonymkode: c9366...d56
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Selv om blodprøver er normale så kan det allikevel være noe med stoffskifte. Dette er ikke noe jeg finner på men har hørt fra mennesker. Ts, du kan kreve ultralyd? Anonymkode: 2442b...179 Dette er bare så vanvittig misbruk av helsevesenets ressurser. Kreve ultralyd av en per definisjon frisk kroppsdel? Hvorfor dette opphenget i at hvis man føler seg dårlig så må det på død og liv være pga problemer med stoffskiftet, selv om blodprøvene er normale? Anonymkode: ccbde...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #12 Skrevet 14. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor går du til legen og la de bruke mye ressurser på undersøke deg når du allikevel spør vilt fremmede mennesker på nett om du kan ha diagnosen? Anonymkode: 6d74c...ecd Hæ? Som skrevet endel ganger, jeg har ikke vært til legen for dette. Men det er tatt blodprøve for lavt stoffskifte et par ganger i forbindelse med noe annet. De har vært fine eller indikert at det kunne være noe. Men siden legen konkluderte med at vi ikke trengte følge opp det (vi fant noe annet på blodprøver de gangene), har jeg ikke tenkt det kan være aktuelt. Men det virker det jo som det kan være. Anonymkode: a7008...f08 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #13 Skrevet 14. april 2024 Overvekt er ikke et symptom på lavt stoffskifte. Og hvis prøvene dine er normale, eller i grenseland en gang, så er det jo rart at du har symptomer på at du har fullt utviklet sykdommen. Anonymkode: fa129...ba9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå