AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #21 Del Skrevet 13. april 2024 Sniff76 skrev (1 minutt siden): Fondet kommer til å vises der når kjøpet har gått gjennom 👍 Ok, takk 🙂 Anonymkode: b73d2...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #22 Del Skrevet 13. april 2024 Schmuhu skrev (32 minutter siden): Hei Ts. Det er alltid flott å reflektere over egen sparing iblant. Jeg er enig at 500k på en sparekonto ikke har mye avkastning sammenlignet med f.eks. en global indeksfond. Når du vurderer en global indeksfond, så tar du risikoen ned med tiden du er investert i produktet. Det vil si at du investerer så mye som mulig så tidlig som mulig og så burde det stå i fondet i minst 10 år om ikke 15 år. Når du vurderer risikoen, så vurderer du i praksis tilgjengeligheten. Penger på sparekonto er meget tilgjengelig og svinger ikke. Penger i fond kan plutselig svinge ned med 50% dvs. halvere seg. Da må du ha is i magen til det svinger opp igjen om 10 år. Du får da ikke tilgang til pengene før det eller så må du selge med heftige tap. Hvor lenge skal du spare? Det er tiden som avgjør hva du bør velge. Jeg anbefaler at du deler inn sparingen i to kategori. Kortsiktig sparing og langsiktig sparing. Førstnevnt på sparekonto og sistnevnt i fond eller bolig. Schmuhu Jeg er usikker på hvor mye av sparepengene jeg burde investere i fond. Vi selger bolig nå og skal bygge hus, men kapitalen til husbygginga får vi fra hussalget (forhåpentligvis), samtidig vil jeg ikke ta alle 500k inn på fond i denne perioden. Det kan jo oppstå uforutsette utgifter ved en byggeprosess + at jeg alltid skal ha minst 100k på buffer i fall uforutsette utgifter. Ergo tenker jeg å starte med 200 eller 300k inn på fond. Resten tenker jeg at jeg bevarer til etter hussalg og byggeprosessen er over. Har du noen anbefalinger i forhold til hvor mye jeg burde sette inn til kortsiktig sparing og langsiktig? Kan det være lurt å sette 100k inn på kortsiktig og 200k på langsiktig? Hvor mange fond ville du personlig satt inn penger på og hva ville fordelingen vært? 50k i hvert fond, mer eller mindre? Herrefred, nå surrer hodet mitt og dermed masse spørsmål! Igjen, takk på forhånd! - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #23 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg er jo det. Har hørt om kameo, virker som de har ganske lite mislighold og god ratio? Enten putter jeg alle pengene i ulike indeksfond, ellers så tar jeg 50% i fond og 50% gjennom folkefinansiering. Da med spredd risiko. Vurderer å ringe banken og be om et møte med en finansrådgiver. - TS Anonymkode: 85506...c85 Den risikoen er veldig dårlig spredt, i tilfelle. Hvis du absolutt skal investere i crowdfunding, så bruk heller MAKS 10-15% av pengene på det. Resten i globalt indeksfond. Anonymkode: 52099...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #24 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den risikoen er veldig dårlig spredt, i tilfelle. Hvis du absolutt skal investere i crowdfunding, så bruk heller MAKS 10-15% av pengene på det. Resten i globalt indeksfond. Anonymkode: 52099...a0c Ok, begynner å få en anelse om at de fleste oppfordrer til å spare mesteparten i indeksfond og en mindre del i crowdfunding. Takker for tips, Skjønner at det trolig er mindre risiko i fondssparing. - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #25 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den risikoen er veldig dårlig spredt, i tilfelle. Hvis du absolutt skal investere i crowdfunding, så bruk heller MAKS 10-15% av pengene på det. Resten i globalt indeksfond. Anonymkode: 52099...a0c På crowdlending kan man jo putte inn fra 1000 kr pr lån og da kan man jo spre risikoen på en investering på 200 000 på 200 ulike lån f.eks. Synes det er ganske så diversifisert. Anonymkode: 74c19...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 13. april 2024 #26 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Jeg er i den situasjon at jeg har spart 500k på en helt vanlig sparekonto. Dvs, pengene vokser ikke annet enn 10k i mnd hver måned fremover. Føler at det er dumt av meg å ha pengen fastlås på en vanlig sparekonto med lav rente. Jeg har derfor konkludert med at jeg skal begynne å spare alle sparepengene mine i indeksfond, har også vært inne på tanken om å sette inn litt i crowdfunding. Crowfunding er helt nytt for meg, men tenker å spre risikoen. Dvs, 5k i fond og 5k i crowdfunding hver måned f.eks. Jeg trenger tips. Jeg kan så lite om dette. Jeg skal ikke bruke pengene på mange år, derfor må det jo være bedre å investere pengene i noe som kan gi meg avkastning mtp inflasjon. All tips tas i mot med stor takk! Sparepengene mine har jeg jobbet hardt for, er derfor redd for å miste dem også, det skal sies. Derfor dem fortsatt bare står på vanlig sparekonto, det har dem gjort i 3-4år nå. Anonymkode: 85506...c85 Sats i såfall på crowdlending og ikke crowdfunding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #27 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): På crowdlending kan man jo putte inn fra 1000 kr pr lån og da kan man jo spre risikoen på en investering på 200 000 på 200 ulike lån f.eks. Synes det er ganske så diversifisert. Anonymkode: 74c19...ebf Det er ikke særlig diversifisert, nei. Alt er plassert i Norge, som er et lite marked. Og de fleste prosjektene har høy risiko - de velger jo crowdfunding framfor lån i bank (ofte fordi de ikke får lån i bank). Anonymkode: 52099...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #28 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke særlig diversifisert, nei. Alt er plassert i Norge, som er et lite marked. Og de fleste prosjektene har høy risiko - de velger jo crowdfunding framfor lån i bank (ofte fordi de ikke får lån i bank). Anonymkode: 52099...a0c Kan det ikke være andre årsaker? Hørte en gründer fra kameo uttalte seg om at mange søker lån hos dem istedenfor banken ofte pga raskere prosess Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #29 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan det ikke være andre årsaker? Hørte en gründer fra kameo uttalte seg om at mange søker lån hos dem istedenfor banken ofte pga raskere prosess Anonymkode: 85506...c85 Og dermed potensielt lavere krav? Renta er som regel høyere. Ingen ting av dette skriker akkurat «lav risiko» for meg… Anonymkode: 52099...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #30 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke særlig diversifisert, nei. Alt er plassert i Norge, som er et lite marked. Og de fleste prosjektene har høy risiko - de velger jo crowdfunding framfor lån i bank (ofte fordi de ikke får lån i bank). Anonymkode: 52099...a0c Jeg har i hvert fall crowdlendinglån både i Norge, Sverige og Danmark. Jeg vurderer hvert lån jeg investerer i og har så langt ikke tapt en krone. Anonymkode: 74c19...ebf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 13. april 2024 #31 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) Crowdfunding vil jeg fraråde sterkt. 1. pengene blir bundet 2. avkastningen blir mye lavere enn renten på hvert enkelt lån, fordi hver gang et lån blir innfridd går det noe tid før man får plassert dem i et nytt lån, og fordi det er en god del mislighold (mye mer enn statistikken viser, fordi at de misligholdte lånene blir ofte ikke avsluttet før etter flere år så det er mange misligholdte lån som ikke har kommet med i statistikken enda) Du får like god avkastning av å sette pengene i rentefond som i crowdlending, og pengene er ikke bundet når du har dem i rentefond, du kan selge fondsandelene når som helst. Jeg har hatt 1 mill i crowdlending fordelt på mange titalls lån, men har sluttet med det og har bare noen få misligholdte lån igjen som sannsynligvis går tapt. Aldri mer! Husk at de som ber om lån på crowdfundingplattformene er slike som ikke har fått lån i banken, dvs som ikke er kredittverdig og ikke burde få lån. Hvis du søker på crowdlending på E24 finner du artikler om en del skrekkeksempler, en låntager "pantsatte" en "hytte" som ikke eksisterte, en annen låntager var en dømt svindler. Endret 13. april 2024 av bare innom en tur 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #32 Del Skrevet 13. april 2024 Investerte nettopp 100k i et globalt indeksfond. - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #33 Del Skrevet 14. april 2024 Har du tenkt på høyrente konto? Jeg har i Kraft - banken, og får flytende 4,8% rente og ubegrenset uttak. Det er mye mer enn vanlig spare rente, men mye mindre enn fondsparing gjort riktig. Den har imidlertid ikke risiko som aksje og fondsparing kan ha. Med 500.000 på konto ville jeg fått ca 24.000 i rente, med 4,8%. Risiko her er at renta kan gå ned. Man kan få enda høyere rente, hvis du låser pengene i 6 mnd, eller 1 år, osv. Fastrente innskudd. Anonymkode: 35866...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #34 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du tenkt på høyrente konto? Jeg har i Kraft - banken, og får flytende 4,8% rente og ubegrenset uttak. Det er mye mer enn vanlig spare rente, men mye mindre enn fondsparing gjort riktig. Den har imidlertid ikke risiko som aksje og fondsparing kan ha. Med 500.000 på konto ville jeg fått ca 24.000 i rente, med 4,8%. Risiko her er at renta kan gå ned. Man kan få enda høyere rente, hvis du låser pengene i 6 mnd, eller 1 år, osv. Fastrente innskudd. Anonymkode: 35866...df7 Jeg hadde 125 000 på fond i mars og nå har de pengene vokst til 150 000... Anonymkode: 74c19...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #35 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har i hvert fall crowdlendinglån både i Norge, Sverige og Danmark. Jeg vurderer hvert lån jeg investerer i og har så langt ikke tapt en krone. Anonymkode: 74c19...ebf Good for you. Les innlegget til bare innom en tur, rett under ditt. Anonymkode: 52099...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #36 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du tenkt på høyrente konto? Jeg har i Kraft - banken, og får flytende 4,8% rente og ubegrenset uttak. Det er mye mer enn vanlig spare rente, men mye mindre enn fondsparing gjort riktig. Den har imidlertid ikke risiko som aksje og fondsparing kan ha. Med 500.000 på konto ville jeg fått ca 24.000 i rente, med 4,8%. Risiko her er at renta kan gå ned. Man kan få enda høyere rente, hvis du låser pengene i 6 mnd, eller 1 år, osv. Fastrente innskudd. Anonymkode: 35866...df7 Har vurdert å låse pengene på fastrente ja, men tenker å la pengene stå på fond i over 10 år og dermed tror jeg det mest lønnsomme blir å spare i fond. Jeg har satt 100k inn på et globalt indeksfond nå. Er usikker på om jeg skal ta mer inn på samme fond, eller om jeg skal putte 100k i et annet fond slik at jeg har to? Skal spare fast hver mnd til fondskontoen i tillegg.. Tips? - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 14. april 2024 #37 Del Skrevet 14. april 2024 Jeg sparer halvparten i global indeksfond og halvparten i USA indeksfond, så langt har USA indeksen hatt litt over 1% høyere avkastning i året. Veldig viktig du velger fond med lav kostnad da det blir mye penger over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #38 Del Skrevet 14. april 2024 Skjold skrev (1 minutt siden): Jeg sparer halvparten i global indeksfond og halvparten i USA indeksfond, så langt har USA indeksen hatt litt over 1% høyere avkastning i året. Veldig viktig du velger fond med lav kostnad da det blir mye penger over tid. Jeg sparer per nå kun i Odin Global D i Sparebank1. Har ikke så mye kunnskaper om fond og dette med lav kostnad. Hvordan kan dette sjekkes opp i? - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 14. april 2024 #39 Del Skrevet 14. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sparer per nå kun i Odin Global D i Sparebank1. Har ikke så mye kunnskaper om fond og dette med lav kostnad. Hvordan kan dette sjekkes opp i? - TS Anonymkode: 85506...c85 Du kan finne lister som dette: https://www.forbrukerradet.no/fond/indeksfond ODIN Global D koster 0,75% som i min mening er faktisk svindel. Husk at i globale indeksfond så går alt automatisk, de må ikke sitte å bruke mye tid på å velge aksjer hver måned.. Endret 14. april 2024 av Skjold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #40 Del Skrevet 14. april 2024 Skjold skrev (5 minutter siden): Du kan finne lister som dette: https://www.forbrukerradet.no/fond/indeksfond ODIN Global D koster 0,75% som i min mening er faktisk svindel. Husk at i globale indeksfond så går alt automatisk, de må ikke sitte å bruke mye tid på å velge aksjer hver måned.. Jeg satt inn 100k på dette fondet i går. Mener du at det ikke var ei god investering?😲 Takk, skal lese! - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå