AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Del Skrevet 13. april 2024 Hei, Jeg er i den situasjon at jeg har spart 500k på en helt vanlig sparekonto. Dvs, pengene vokser ikke annet enn 10k i mnd hver måned fremover. Føler at det er dumt av meg å ha pengen fastlås på en vanlig sparekonto med lav rente. Jeg har derfor konkludert med at jeg skal begynne å spare alle sparepengene mine i indeksfond, har også vært inne på tanken om å sette inn litt i crowdfunding. Crowfunding er helt nytt for meg, men tenker å spre risikoen. Dvs, 5k i fond og 5k i crowdfunding hver måned f.eks. Jeg trenger tips. Jeg kan så lite om dette. Jeg skal ikke bruke pengene på mange år, derfor må det jo være bedre å investere pengene i noe som kan gi meg avkastning mtp inflasjon. All tips tas i mot med stor takk! Sparepengene mine har jeg jobbet hardt for, er derfor redd for å miste dem også, det skal sies. Derfor dem fortsatt bare står på vanlig sparekonto, det har dem gjort i 3-4år nå. Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Del Skrevet 13. april 2024 Crowdfunding som i å støtte nye, usikre prosjekter? Hvorfor det? Bare sett pengene i et globalt indeksfond. E24 hadde en oversikt over rangerte fond tidligere i år, kanskje du finner den oversikten om du søker litt. Anonymkode: 41f74...cf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #3 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Crowdfunding som i å støtte nye, usikre prosjekter? Hvorfor det? Bare sett pengene i et globalt indeksfond. E24 hadde en oversikt over rangerte fond tidligere i år, kanskje du finner den oversikten om du søker litt. Anonymkode: 41f74...cf8 Ser at det er mange som investerer i crowdfunding, syns konseptet hørtes litt spennende ut. Men må nok gjøre litt mer research rundt det først. - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Del Skrevet 13. april 2024 Spennende? Det virker ikke som at det er spennende du er ute etter, men trygghet. Anonymkode: 41f74...cf8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #5 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spennende? Det virker ikke som at det er spennende du er ute etter, men trygghet. Anonymkode: 41f74...cf8 Ja, må da være lov å synes nye potensielle investeringsmuligheter virker spennende? - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, må da være lov å synes nye potensielle investeringsmuligheter virker spennende? - TS Anonymkode: 85506...c85 Ja, men du er samtidig klar på at du er redd for å tape sparepengene dine. Crowdfunding ville jeg utelukket med en gang på generelt grunnlag. Anonymkode: 41f74...cf8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men du er samtidig klar på at du er redd for å tape sparepengene dine. Crowdfunding ville jeg utelukket med en gang på generelt grunnlag. Anonymkode: 41f74...cf8 Ja, jeg er jo det. Har hørt om kameo, virker som de har ganske lite mislighold og god ratio? Enten putter jeg alle pengene i ulike indeksfond, ellers så tar jeg 50% i fond og 50% gjennom folkefinansiering. Da med spredd risiko. Vurderer å ringe banken og be om et møte med en finansrådgiver. - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men du er samtidig klar på at du er redd for å tape sparepengene dine. Crowdfunding ville jeg utelukket med en gang på generelt grunnlag. Anonymkode: 41f74...cf8 Crowdlending er mange ganger bedre. Anonymkode: 46779...06d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 13. april 2024 #9 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg er jo det. Har hørt om kameo, virker som de har ganske lite mislighold og god ratio? Enten putter jeg alle pengene i ulike indeksfond, ellers så tar jeg 50% i fond og 50% gjennom folkefinansiering. Da med spredd risiko. Vurderer å ringe banken og be om et møte med en finansrådgiver. - TS Anonymkode: 85506...c85 Bankens «finansrådgivere» er ute etter å tjene penger til banken, ikke at du skal tjene mest mulig. Så de vil alltid foreslå bankens løsninger. De pengene du har råd til å tape setter du i folkefinansiering for gøy, resten i fond. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Del Skrevet 13. april 2024 Ginny skrev (Akkurat nå): Bankens «finansrådgivere» er ute etter å tjene penger til banken, ikke at du skal tjene mest mulig. Så de vil alltid foreslå bankens løsninger. De pengene du har råd til å tape setter du i folkefinansiering for gøy, resten i fond. Det er det jeg er redd for, ja. Hvor mange fond er det lurt å spare i? Burde jeg ha 5 ulike fond for å spre risikoen? Hvor mye burde jeg sette inn på hvert av fondene til å starte med? Skal jeg sette inn 5k, 10k, 50k? Noen tips? - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #11 Del Skrevet 13. april 2024 enig. jeg har jobbet med "finansrådgivere". Der er det kun 1 som tjener penger og det er dem selv. Anonymkode: b85b8...336 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei, Jeg er i den situasjon at jeg har spart 500k på en helt vanlig sparekonto. Dvs, pengene vokser ikke annet enn 10k i mnd hver måned fremover. Anonymkode: 85506...c85 10k i måneden fra 500k på sparekonto? Det er jo ca. 25% avkastning, så det tror jeg ikke på. Mente du 10k i året? Selv har jeg jevnt og trutt kjøpt IBIT, en Bitcoin ETF, siden den ble lansert 10/1 i år. Har gjennomsnittlig 33% avkastning hittil, 62% på det første kjøpet. Tror det gir en del bedre "risk/reward" enn crowdfunding. Spesielt nå som halveringen er rett rundt hjørnet, BTC har historisk steget mye i de 12-18 månedene etter halvering av mining-gevinsten som skjer hvert fjerde år. IBIT kan handles på Nordnet. Anonymkode: 2f965...14b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #13 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10k i måneden fra 500k på sparekonto? Det er jo ca. 25% avkastning, så det tror jeg ikke på. Mente du 10k i året? Selv har jeg jevnt og trutt kjøpt IBIT, en Bitcoin ETF, siden den ble lansert 10/1 i år. Har gjennomsnittlig 33% avkastning hittil, 62% på det første kjøpet. Tror det gir en del bedre "risk/reward" enn crowdfunding. Spesielt nå som halveringen er rett rundt hjørnet, BTC har historisk steget mye i de 12-18 månedene etter halvering av mining-gevinsten som skjer hvert fjerde år. IBIT kan handles på Nordnet. Anonymkode: 2f965...14b Hehe, jeg mener at jeg sparer 10k fast i måneden på den kontoen Bitcoin tror jeg ikke jeg tørr å gå inn på, har hørt så mye historier om det. Har så lite kunnskap på dette området, men har også hørt om folk som har tjent stort på det dog. Jeg ville nok tapt alt jeg eier og har om jeg la inn penger på bitcoin🙊 - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 13. april 2024 #14 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) Ett globalt indeksfond 👍 Globale indeksfond har allerede stor spredning. Hvis du ikke trenger pengene på mange år men samtidig er litt redd om dem, hadde jeg satt f.eks halvparten over i et globalt indeksfond og latt resten stå på høyrentekonto. Kan f.eks ta noen med bindingstid hvis du finner noen med bedre rente enn de flytende som er nå. Endret 13. april 2024 av Sniff76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #15 Del Skrevet 13. april 2024 Sniff76 skrev (2 minutter siden): Ett globalt indeksfond 👍 Globale indeksfond har allerede stor spredning. Hvis du ikke trenger pengene på mange år men samtidig er litt redd om dem, hadde jeg satt f.eks halvparten over i et globalt indeksfond og latt resten stå på høyrentekonto. Kan f.eks ta noen med bindingstid hvis du finner noen med bedre rente enn de flytende som er nå. Ja, tror jeg burde gå for disse store globale indeksfondene. Takk for tips! - TS Anonymkode: 85506...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #16 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hehe, jeg mener at jeg sparer 10k fast i måneden på den kontoen Bitcoin tror jeg ikke jeg tørr å gå inn på, har hørt så mye historier om det. Har så lite kunnskap på dette området, men har også hørt om folk som har tjent stort på det dog. Jeg ville nok tapt alt jeg eier og har om jeg la inn penger på bitcoin🙊 - TS Anonymkode: 85506...c85 De som har tapt har enten panikksolgt pga. kortvarige fall, eller så har de blitt scammet på en eller annen måte. Det var lett før når man måtte kjøpe bitcoin selv på div. markedsplasser av forskjellig kvalitet. Nå trenger man ikke det behovet lengre, man kan kjøpe en ETF isteden. Disse er drevet av verdens største investeringsselskaper (slik som Blackrock, for IBIT) og handles på de samme stedene man kjøper aksjefond. Den delen av risikoen er derfor helt borte. Bitcoin er pr. nå nær ATH, så stort sett alle som noensinne har kjøpt BTC vil være i pluss nå. Ser man på 200WMA (200 week moving average, som altså viser kursen som et gjennomsnitt av de siste 200 ukene) har den utelukkende gått oppover: https://public.bnbstatic.com/image/pgc/202402/ee41d7359bde6bfddda18e4f570b9f0e.jpg Anonymkode: 2f965...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De som har tapt har enten panikksolgt pga. kortvarige fall, eller så har de blitt scammet på en eller annen måte. Det var lett før når man måtte kjøpe bitcoin selv på div. markedsplasser av forskjellig kvalitet. Nå trenger man ikke det behovet lengre, man kan kjøpe en ETF isteden. Disse er drevet av verdens største investeringsselskaper (slik som Blackrock, for IBIT) og handles på de samme stedene man kjøper aksjefond. Den delen av risikoen er derfor helt borte. Bitcoin er pr. nå nær ATH, så stort sett alle som noensinne har kjøpt BTC vil være i pluss nå. Ser man på 200WMA (200 week moving average, som altså viser kursen som et gjennomsnitt av de siste 200 ukene) har den utelukkende gått oppover: https://public.bnbstatic.com/image/pgc/202402/ee41d7359bde6bfddda18e4f570b9f0e.jpg Anonymkode: 2f965...14b Skjønner. Angrer nå på at jeg ikke gikk økonomi og ledelse da jeg studerte. Hadde absolutt trengt litt mer kunnskap innenfor de ulike investeringsområdene. Føler det er et stort interesseområde, samtidig er jeg så grønn. Lærer raskt da, så får bare begynne å innhente mer informasjon på egenhånd der jeg kan tenker jeg. - TS Anonymkode: 85506...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #18 Del Skrevet 13. april 2024 Sniff76 skrev (31 minutter siden): Ett globalt indeksfond 👍 Globale indeksfond har allerede stor spredning. Hvis du ikke trenger pengene på mange år men samtidig er litt redd om dem, hadde jeg satt f.eks halvparten over i et globalt indeksfond og latt resten stå på høyrentekonto. Kan f.eks ta noen med bindingstid hvis du finner noen med bedre rente enn de flytende som er nå. Sikkert dumt spørsmål. Men jeg opprettet aksjesparekonto i går, og kjøpte noe global indeksfond i går. Men hvordan funker det. Går fondene man kjøper rett inn på den aksjesparekontoen, eller er den aksjesparekontoen bare til bruk når man vil ta ut penger fra fondene? Andelene jeg kjøpte er ikke synlige enda på oversikten over fond, det stod det kunne ta en til to dager før det ble registrert. Håper du kan svare meg på dette, virker som du har litt peiling. Anonymkode: b73d2...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 13. april 2024 #19 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) Hei Ts. Det er alltid flott å reflektere over egen sparing iblant. Jeg er enig at 500k på en sparekonto ikke har mye avkastning sammenlignet med f.eks. en global indeksfond. Når du vurderer en global indeksfond, så tar du risikoen ned med tiden du er investert i produktet. Det vil si at du investerer så mye som mulig så tidlig som mulig og så burde det stå i fondet i minst 10 år om ikke 15 år. Når du vurderer risikoen, så vurderer du i praksis tilgjengeligheten. Penger på sparekonto er meget tilgjengelig og svinger ikke. Penger i fond kan plutselig svinge ned med 50% dvs. halvere seg. Da må du ha is i magen til det svinger opp igjen om 10 år. Du får da ikke tilgang til pengene før det eller så må du selge med heftige tap. Hvor lenge skal du spare? Det er tiden som avgjør hva du bør velge. Jeg anbefaler at du deler inn sparingen i to kategori. Kortsiktig sparing og langsiktig sparing. Førstnevnt på sparekonto og sistnevnt i fond eller bolig. Schmuhu Endret 13. april 2024 av Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 13. april 2024 #20 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sikkert dumt spørsmål. Men jeg opprettet aksjesparekonto i går, og kjøpte noe global indeksfond i går. Men hvordan funker det. Går fondene man kjøper rett inn på den aksjesparekontoen, eller er den aksjesparekontoen bare til bruk når man vil ta ut penger fra fondene? Andelene jeg kjøpte er ikke synlige enda på oversikten over fond, det stod det kunne ta en til to dager før det ble registrert. Håper du kan svare meg på dette, virker som du har litt peiling. Anonymkode: b73d2...790 Fondet kommer til å vises der når kjøpet har gått gjennom 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå