AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #1 Skrevet 13. april 2024 Valp, 3 mnd gammel. Fikk han da han var ti uker. Som valper flest biter han enormt når han er aktiv, i alt, klær,oss, møbler. Og har flust av bitemerker. Avleder, snur ryggen, går ut av rommet, fått tips om å knipse på snuten. Virker ikke. Vet det går over, men han går også etter barna våre. Ksla kjøpe spray til møbler i dag. Så søvn. Vi må sove med han og han legger seg oppå oss gjerne. Ligger i seng og buret sitt på dagtid når jeg jobber hjemme. Jobber hjemme en stund nå. Han bjeffer og ynker seg hvis vi ikke er der om natten. Da risikerer vi at han vekker hele huset, og vi må i tillegg ta hånd om det. Gode råd tas med takk , ikle belæring eller hvorfor-skaffet-dere-hund frasen. Anonymkode: dac2a...61d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #2 Skrevet 13. april 2024 Har han høyt stressnivå? Min kunne bite ekstra om han var høyt i stress. Han trengte hjelp til å regulere det. Leker dere mye leker som hauser han opp? Type ballkasting, herjing, løping? Er dere mye ute i naturen der han kan gå løs og utforske i sitt tempo? Jeg mener ikke lange turer, men at dere rusler et kort stykke, setter dere ned og lar han utforske. Samme med byturer, gå rolig og korte strekk med mange stopp der dere sitter på en benk og ser på livet og lærer han å slappe av. Gi godbitsøk og andre ting som aktiviserer nesearbeid. natten ville jeg bare latt han sove med dere. Min er eldre nå, men han får fortsatt velge hvor han vil ligge. Som oftest sover han sammen med meg. Blir han varm går han ned i stua. Anonymkode: 08378...629 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #3 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han høyt stressnivå? Min kunne bite ekstra om han var høyt i stress. Han trengte hjelp til å regulere det. Leker dere mye leker som hauser han opp? Type ballkasting, herjing, løping? Er dere mye ute i naturen der han kan gå løs og utforske i sitt tempo? Jeg mener ikke lange turer, men at dere rusler et kort stykke, setter dere ned og lar han utforske. Samme med byturer, gå rolig og korte strekk med mange stopp der dere sitter på en benk og ser på livet og lærer han å slappe av. Gi godbitsøk og andre ting som aktiviserer nesearbeid. natten ville jeg bare latt han sove med dere. Min er eldre nå, men han får fortsatt velge hvor han vil ligge. Som oftest sover han sammen med meg. Blir han varm går han ned i stua. Anonymkode: 08378...629 Han får lek, og han kan bli hausa opp av det, men vil ikke si mye, da det er bare jeg hjemme på dagtid. Men trenger oppmerksomhet når han er våken. Han går korte turer hvor vi bor, og vært hos min mor. Fortsatt snø i skogen her, men vil ta han med. Han kan finne på å sette seg rett ned i veien og vil verken gå hit eller dit. Da må jeg bære han eller ofte lokke med godbit. Han vil ikke gå langt, men vi lar han utforske og snuse der han går, hilse på andre hunder som går forbi går også fint. Vil alltid hilse på folk og går nesten eller snur om han ser noen. Når det gjelder soving, synes vi han skal holde seg i stua, og ikke ta han opp i andre etg, hvor han kan gå der barnas leker er, og dessuten kan det ene barnet fortsatt finne på å våkne på natta og komme inn til oss. Han er på en måte alene i stua på dagtid, når jeg sitter på kontoret ved siden av da vel og merke. Hvor lenge må vi holde på? vet det er en fase, men trenger råd i denne fasen. TS Anonymkode: dac2a...61d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #4 Skrevet 13. april 2024 Valper liker ikke å sove alene, og burde ikke bli tvunget til det heller. Anonymkode: c11a9...1a7 2
Brunhilde Skrevet 13. april 2024 #5 Skrevet 13. april 2024 Du skal ihvertfall ikke knipse på nesen! Det er fysisk vold mot valpen og ikke akseptabelt i min bok. Prøv å kjøpe en nylabone for valp, det å ha noe å tygge på kan virke avstressende, og mange hunder blir veldig glad i de beina. Jeg har en hund i familien som henter beinet sitt og legger seg til å tygge hvis det blir mye styr (gjester og sånn) rundt den. Det er jo en liten baby du har i hus og den må behandles som en. Det er klart den trenger oppmerksomhet når den er våken. Og selv om du ikke ville ha spørsmålet, hvorfor fikk dere valp? Er forøvrig enig med ab over meg, valper liker ikke å sove alene, og burde ikke bli tvunget til det heller. 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 Tips! Ikke la valpen hilse på hunder og folk når dere er ute, det kan føre til en høy forventning og frustrasjon senere som kan gi utslag i reaktivitet, dvs en hund som bjeffer og «klikker» i vinkel når den ser andre hunder eller folk på tur. Det er ikke gøy. gi den aktiviteter som slikkematte eller fryst kong, slikking er utrolig beroligende for hunder. Bare Google slikkematte og fryst kong, så får du masse tips. anbefaler også valpekurs. Den er bare 3 måneder, den er en baby som ikke vet bedre, det blir bedre. Anonymkode: c4d4c...526 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 Det med biting synes jeg har vært vanskelig også, men vi lærte etter første at det gjør det verre med voldsom lek osv, de må jo lære seg å roe seg ned når de er slitne. Jeg tror ikke det å sove alene er veien å gå med en så ung valp, vi har alltid gitt hundene vår muligheten til å sove hvor de vil. Anonymkode: 202b5...a33 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Valp, 3 mnd gammel. Fikk han da han var ti uker. Som valper flest biter han enormt når han er aktiv, i alt, klær,oss, møbler. Og har flust av bitemerker. Avleder, snur ryggen, går ut av rommet, fått tips om å knipse på snuten. Virker ikke. Vet det går over, men han går også etter barna våre. Ksla kjøpe spray til møbler i dag. Så søvn. Vi må sove med han og han legger seg oppå oss gjerne. Ligger i seng og buret sitt på dagtid når jeg jobber hjemme. Jobber hjemme en stund nå. Han bjeffer og ynker seg hvis vi ikke er der om natten. Da risikerer vi at han vekker hele huset, og vi må i tillegg ta hånd om det. Gode råd tas med takk , ikle belæring eller hvorfor-skaffet-dere-hund frasen. Anonymkode: dac2a...61d Velkommen til baby fasaden. Som ha en baby. Råd? Heller si HOLD ut det blir bedre☺ Gi din valp mye anerkjennelse,tålmodighet,ros og kjærlighet. Ha faste rutiner. Dag og natt. Det får dere igjen for. Rutiner...rutiner!!!! Anonymkode: ed654...04a 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 Jeg har hatt min i bur ved siden av sengen og det er etablert som en rutine som fungerer så godt for oss begge. Da vet jeg hvor jeg har han hele natten. Han liker å ligge der. Jeg synes hunder bør få sove sammen med flokken om natten. Anonymkode: 7912b...b09 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tips! Ikke la valpen hilse på hunder og folk når dere er ute, det kan føre til en høy forventning og frustrasjon senere som kan gi utslag i reaktivitet, dvs en hund som bjeffer og «klikker» i vinkel når den ser andre hunder eller folk på tur. Det er ikke gøy. gi den aktiviteter som slikkematte eller fryst kong, slikking er utrolig beroligende for hunder. Bare Google slikkematte og fryst kong, så får du masse tips. anbefaler også valpekurs. Den er bare 3 måneder, den er en baby som ikke vet bedre, det blir bedre. Anonymkode: c4d4c...526 vi har søikekmatte og kong, og han får det. Valpekurs snart ☺️ Anonymkode: dac2a...61d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Velkommen til baby fasaden. Som ha en baby. Råd? Heller si HOLD ut det blir bedre☺ Gi din valp mye anerkjennelse,tålmodighet,ros og kjærlighet. Ha faste rutiner. Dag og natt. Det får dere igjen for. Rutiner...rutiner!!!! Anonymkode: ed654...04a Vi vet ville få en baby i hus og vi har ønsket hund lenge og jeg selv er vokst og passet hund av samme rase. Har nokså faste rutiner. Vi tenker at dette skal vi selvsagt holde ut. Og vi snakker mye om rutiner og trener på små ting i hverdagen og gir han mye kjærlighet. Han går på sin plass, sitter når vi sier sitt. Når det gjelder knipsing var det et råd jeg fikk, og klart er ikke det bra. Meen det er såvidt prøvd og det funker ikke og vil ikke bli brukt. TS Anonymkode: dac2a...61d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 Vi brukte kompostgjerder for å avgrense hvor han var. På natten var det gjerdet inntil senga slik at jeg kunne ta hånda ned til han, men han kunne ikke komme opp til meg (jeg har heller aldri kunne sove med noen av ungene i senga). På dagtid kunne vi stenge han ute hvis ungene satt på gulvet med leker samtidig som han var 30cm unna og ikke var alene. Nå bytter han på å sove i senga til en av ungene og i ganga, og bitingen gikk over. Anonymkode: 1f769...93c 2
Vulpes Skrevet 13. april 2024 #13 Skrevet 13. april 2024 (endret) Jeg har en hund som nylig ble 1 år, og jeg husker godt valpetiden med biting og stress. Det beste rådet jeg sitter igjen med etter nylig å ha vært der selv er å holde ut. Så lenge man ikke oppmuntrer til biting men fortsetter å være rolig, avlede og eventuelt fjerne seg selv fra rekkevidde når valpen blir helt bitegal, så går det over av seg selv når valpen blir eldre. Noe som hjalp oss var å ha flere kompostgrinder i leiligheten, slik at når valpen ble til en bite-demon, så kunne jeg hoppe over til andre siden av grinden og dermed slippe unna biting uten å måtte forlate valpen. For noen ganger går det rett og slett ikke an å stoppe bitingen hvis de først har havnet i det rette humøret, da er det bare om å gjøre å komme seg unna og å vente til valpen roer seg. Alle de moderne hundetrenerne og hundebøkene jeg har lest sier at valper ikke skal sove alene. De trenger ikke nødvendigvis sove i sengen deres (selv om det bare er fint, om dere vil det), men de skal sove i samme rom som noen og gjerne i samme høyde. Da føler de seg tryggere og får bedre søvnkvalitet, noe som igjen fører til en hakket mer harmonisk og rolig valp. Eller rettere sagt, en valp som er hakket mindre drittunge... Også ville jeg rådet dere til å ignorere alle som sier at dere skal på noen som helst måte straffe valpen. Knipse, ta hardt, rope, kjefte... Det finnes så mange fine belønningsbaserte metoder som baserer seg på forskning, som er hyggeligere for både hund og eier. Jeg skjønner at alle trener hund på sin måte, men vi valgte i hvert fall å kjøre på med belønningsbasert trening og "vær grei"-prinsippet, og jeg har ikke angret et sekund på det. De få gangene jeg har mistet befatningen og dratt i båndet, ropt i frustrasjon eller prøvd å tvinge valpen til ting den synes var skummelt, har jeg angret bittert etterpå. Lykke til! Og hold ut. Endret 13. april 2024 av Vulpes 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 Vår er 7 mnd nå. Bitingen ble bedre når voksen tennene kom. Biter nå også når vi leker. Men ikke hardt lenger. Og sier vi au så stopper han med en gang. Søvn. Han lå på rommet vårt i bur veldig mange mnd. Nettopp blitt trygg på å sove i stua alene om natten. Men syter han veldig så får han inn på til oss igjen. Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Han sover dessverre ikke så mye på dagtid. Han er ikke flink nok til å finne roen selv. Legger jeg han i buret så sovner han med en gang. Så jeg bruker buret en del slik at jeg håper han kan forstå at han kan gå inn der selv også for å sove uten at jeg legger han der. Men det er bare å holde ut. Det blir bedre. Anonymkode: 82d30...b07
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #15 Skrevet 13. april 2024 Vulpes skrev (4 timer siden): Jeg har en hund som nylig ble 1 år, og jeg husker godt valpetiden med biting og stress. Det beste rådet jeg sitter igjen med etter nylig å ha vært der selv er å holde ut. Så lenge man ikke oppmuntrer til biting men fortsetter å være rolig, avlede og eventuelt fjerne seg selv fra rekkevidde når valpen blir helt bitegal, så går det over av seg selv når valpen blir eldre. Noe som hjalp oss var å ha flere kompostgrinder i leiligheten, slik at når valpen ble til en bite-demon, så kunne jeg hoppe over til andre siden av grinden og dermed slippe unna biting uten å måtte forlate valpen. For noen ganger går det rett og slett ikke an å stoppe bitingen hvis de først har havnet i det rette humøret, da er det bare om å gjøre å komme seg unna og å vente til valpen roer seg. Alle de moderne hundetrenerne og hundebøkene jeg har lest sier at valper ikke skal sove alene. De trenger ikke nødvendigvis sove i sengen deres (selv om det bare er fint, om dere vil det), men de skal sove i samme rom som noen og gjerne i samme høyde. Da føler de seg tryggere og får bedre søvnkvalitet, noe som igjen fører til en hakket mer harmonisk og rolig valp. Eller rettere sagt, en valp som er hakket mindre drittunge... Også ville jeg rådet dere til å ignorere alle som sier at dere skal på noen som helst måte straffe valpen. Knipse, ta hardt, rope, kjefte... Det finnes så mange fine belønningsbaserte metoder som baserer seg på forskning, som er hyggeligere for både hund og eier. Jeg skjønner at alle trener hund på sin måte, men vi valgte i hvert fall å kjøre på med belønningsbasert trening og "vær grei"-prinsippet, og jeg har ikke angret et sekund på det. De få gangene jeg har mistet befatningen og dratt i båndet, ropt i frustrasjon eller prøvd å tvinge valpen til ting den synes var skummelt, har jeg angret bittert etterpå. Lykke til! Og hold ut. Godt skrevet. Takk ☺️ TS Anonymkode: dac2a...61d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #16 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vår er 7 mnd nå. Bitingen ble bedre når voksen tennene kom. Biter nå også når vi leker. Men ikke hardt lenger. Og sier vi au så stopper han med en gang. Søvn. Han lå på rommet vårt i bur veldig mange mnd. Nettopp blitt trygg på å sove i stua alene om natten. Men syter han veldig så får han inn på til oss igjen. Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Han sover dessverre ikke så mye på dagtid. Han er ikke flink nok til å finne roen selv. Legger jeg han i buret så sovner han med en gang. Så jeg bruker buret en del slik at jeg håper han kan forstå at han kan gå inn der selv også for å sove uten at jeg legger han der. Men det er bare å holde ut. Det blir bedre. Anonymkode: 82d30...b07 Ja, jeg tror vi må han på vårt rom. Han er flokkdyr, lurer jo på hvor alle er hvis en forsvinner ut av synet, eller at far i huset drar på jobb, og ungene til skolen. Men så roer han seg. Han er en fin fyr altså. ♥️ Anonymkode: dac2a...61d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Skrevet 13. april 2024 Vulpes skrev (5 timer siden): Jeg har en hund som nylig ble 1 år, og jeg husker godt valpetiden med biting og stress. Det beste rådet jeg sitter igjen med etter nylig å ha vært der selv er å holde ut. Så lenge man ikke oppmuntrer til biting men fortsetter å være rolig, avlede og eventuelt fjerne seg selv fra rekkevidde når valpen blir helt bitegal, så går det over av seg selv når valpen blir eldre. Noe som hjalp oss var å ha flere kompostgrinder i leiligheten, slik at når valpen ble til en bite-demon, så kunne jeg hoppe over til andre siden av grinden og dermed slippe unna biting uten å måtte forlate valpen. For noen ganger går det rett og slett ikke an å stoppe bitingen hvis de først har havnet i det rette humøret, da er det bare om å gjøre å komme seg unna og å vente til valpen roer seg. Alle de moderne hundetrenerne og hundebøkene jeg har lest sier at valper ikke skal sove alene. De trenger ikke nødvendigvis sove i sengen deres (selv om det bare er fint, om dere vil det), men de skal sove i samme rom som noen og gjerne i samme høyde. Da føler de seg tryggere og får bedre søvnkvalitet, noe som igjen fører til en hakket mer harmonisk og rolig valp. Eller rettere sagt, en valp som er hakket mindre drittunge... Også ville jeg rådet dere til å ignorere alle som sier at dere skal på noen som helst måte straffe valpen. Knipse, ta hardt, rope, kjefte... Det finnes så mange fine belønningsbaserte metoder som baserer seg på forskning, som er hyggeligere for både hund og eier. Jeg skjønner at alle trener hund på sin måte, men vi valgte i hvert fall å kjøre på med belønningsbasert trening og "vær grei"-prinsippet, og jeg har ikke angret et sekund på det. De få gangene jeg har mistet befatningen og dratt i båndet, ropt i frustrasjon eller prøvd å tvinge valpen til ting den synes var skummelt, har jeg angret bittert etterpå. Lykke til! Og hold ut. Enig med denne. Husker valpetiden med gru 😅 Valpen var helt ekstrem på bitinga, hadde aldri opplevd lignende. Om hun ikke so, bet hun. Det var ingen mellomting. Ble jeg frustrert, stressa, streng etc, så ble valpen øyeblikkelig mer intens og bet hundre ganger verre. Jeg kjente godt på behovet for å finne en øyeblikkelig løsning, for hendene mine var fulle av sår og jeg følte meg regelrett angrepet flere ganger daglig. Det var ILLE. Heldigvis heller jeg naturlig mot de-eskalering, og valgte derfor å bli enda mer myk, roligere og tålmodig i møte med denne intense, blodtørstige vesenet. Jeg fjernet enten meg selv eller valpen når hu mistet hodet fullstendig. Samtidig jobbet jeg med valpens impulskontroll, la inn ord som ville avlede og generelt bygget samarbeidet mellom oss. Den intense valpebitinga begynte å avta; og ble erstattet med tenåringsbiting (for eksempel, hoppe opp og bite i bånd/jakke på tur). På det tidspunktet var samarbeidet så godt at det var ikke vanskelig å avlede før hun begynte å tulle, og denne fasen tok også slutt. Valpebiting er en del av valpens utvikling, og målet er ikke å få slutt på det så fort som mulig. Målet er å komme seg gjennom det med et smil, for det vil ta slutt av seg selv selv om man noen ganger føler at det ikke er lys i enden av tunnellen 😅 Jeg er også enig i at man bør la valpen sove på soverommet. Valper har et overlevelsesinstinkt som sier at om de er alene, så er de i livsfare. Det er ikke naturlig for de å være alene når de er så unge. Det er lettere å lære en trygg hund å sove på et annet rom, enn å lære en valp å sove på et annet rom. Valper sover også bedre når de får sove med flokken. Bedre søvn betyr mindre stress og mindre biting. Også har man rutiner. Rutiner er såå viktig. Det kan ta en stund før en valp responderer på rutinene man legger inn, men plutselig får man en hund som legger seg når man står på kjøkkenet og lager mat, som setter seg på matta i hjørnet når det ringer på, som legger seg ned med et bein når man kommer inn fra tur osv. Anonymkode: 06a49...916 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå