AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Min sønn på 14 år har arvet en del penger etter sin mor (min eks-kone). Jeg lurer på når jeg skal fortelle sønnen min at det foreligger et testamente, og hva som står der. En del av arven får han når han fyller 18, og resten av pengene blir utbetalt når han fyller 25 år, bestemte moren. Det er jo ikke så lett for en 14-åring å forstå hva det innebærer å arve nesten en million kroner, derfor lurer jeg på hvordan jeg gjør det? Anonymkode: 7e0ee...e74
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Skrevet 12. april 2024 Kanskje vente til han er 18 og det faktisk skjer? Da er han kanskje mer moden til å forstå også. Frem til da ville jeg innterpet viktigheten av sparing, og hvordan man om noen år plutselig har lyst på egen bolig. Det tenkte ikke jeg så skrekkelig mye på før jeg var 19 og bodde for meg selv, og innså hvor dyrt alt var. Sparte som en hest til å ha råd til å kjøpe etter utdannelsen, og da måtte vi være to for at det skulle gå. Din kar kanskje muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet om han er bevisst på sparing. Anonymkode: 48007...28a 8 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 Det hadde jeg ikke fortalt før han ble 18, og da ville jeg sagt at mammaen hans var veldig glad i han og sikret han penger til førerkort og egenkapital til bolig. At disse pengene kun skal brukes til viktige ting og at de ikke skal sløses på ferie osv. En million er nesten ingenting i dag, og innen 14-åringen skal kjøpe bolig er det kanskje bare såvidt egenkapital det dekker. Anonymkode: d4ded...349 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 Jeg ville ventet lengst mulig, dvs. til han er 18. Et faremoment er selvfølgelig at han kan få mange venner når de finner ut at han er "rik". Anonymkode: 3d000...2c9 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 Kommer an på modenheten, du kjenner gutten din best. Håper du forsikrer deg om at pengene forvaltes godt, det er en del år til han skal få de, og de kan potensielt både tape seg (på sparekonto) eller øke mye (fond) til den tid. Anonymkode: ff4ef...58a 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kommer an på modenheten, du kjenner gutten din best. Håper du forsikrer deg om at pengene forvaltes godt, det er en del år til han skal få de, og de kan potensielt både tape seg (på sparekonto) eller øke mye (fond) til den tid. Anonymkode: ff4ef...58a De er hos statsforvalter Ts Anonymkode: 7e0ee...e74 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kommer an på modenheten, du kjenner gutten din best. Håper du forsikrer deg om at pengene forvaltes godt, det er en del år til han skal få de, og de kan potensielt både tape seg (på sparekonto) eller øke mye (fond) til den tid. Anonymkode: ff4ef...58a De er åpenbart overtatt av overformynderiet. Anonymkode: 147d2...098 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 Det har ingen hast, ikke la han lage seg mange ideer om hva pengene kan gå til på forhånd for da forsvinner de fort. Anonymkode: cf81c...94a 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De er åpenbart overtatt av overformynderiet. Anonymkode: 147d2...098 Det er ikke opplagt, man kan skrive annet i testamentet. Overformynderiet gambler ikke med penger (som fond ansees,) så de vil jo tape seg en del. Vurder å gjør noe annet når han blir 18 iallefall. Anonymkode: ff4ef...58a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 Min 13åring vet at hun har nærmere 2 millioner etter far. Det fikk hun vite for noen år siden. Hvorfor skulle det være hemmelig? Hun vet at det er andre som passer på pengene og vi har snakket om at pengene skal gå til bolig når hun blir større og vil etablere seg. Anonymkode: 79a5e...9e0 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 Jeg har en venninne i samme situasjon, og hun og søskenet visste helt fra de var små om disse pengene. Jeg tror det er lurt å fortelle, så du har god tid på å forberede barnet på disse pengene. Dessverre er det fort gjort at en 18-åring blåser pengene på tull, særlig bil. Da kan det være lurt å ha hatt tid på seg til å fortelle om både ansvar og forventninger knyttet til dette, og gå gjennom ulike regnestykker sammen. Min venninne brukte pengene på å kjøpe leilighet, mens søskenet blåste pengene på ingen ting sent i tenårene. Jeg tror nok resultatet hadde blitt det samme for begge to selv om de ikke hadde fått vite om pengene før de ble 18. Anonymkode: cd43b...e08 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Det hadde jeg ikke fortalt før han ble 18, og da ville jeg sagt at mammaen hans var veldig glad i han og sikret han penger til førerkort og egenkapital til bolig. At disse pengene kun skal brukes til viktige ting og at de ikke skal sløses på ferie osv. En million er nesten ingenting i dag, og innen 14-åringen skal kjøpe bolig er det kanskje bare såvidt egenkapital det dekker. Anonymkode: d4ded...349 Det kan man ikke fortelle en 18-åring, en myndig kan sløse bort pengene om så vedkommende ønsker. Men råd kan man selvsagt gi. Anonymkode: c3409...795 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #13 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke opplagt, man kan skrive annet i testamentet. Overformynderiet gambler ikke med penger (som fond ansees,) så de vil jo tape seg en del. Vurder å gjør noe annet når han blir 18 iallefall. Anonymkode: ff4ef...58a Ikke når det er pliktdelsarv. Anonymkode: 147d2...098
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 Det er vel fortsatt mulig å la pengene stå frivillig hos statsforvalter i noen år etter at man er blitt myndig. Alternativt kan du inngå en privat avtale med ham om at du forvalter pengene i hans navn frem til han er moden nok til å kunne forvalte dem selv. Vær obs på at formuen hans vil stå i skattemeldingen hans, så han vil se det der om han betaler formuesskatt. Anonymkode: 6a265...33c 1
Juliv Skrevet 14. april 2024 #15 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 0.10): Min sønn på 14 år har arvet en del penger etter sin mor (min eks-kone). Jeg lurer på når jeg skal fortelle sønnen min at det foreligger et testamente, og hva som står der. En del av arven får han når han fyller 18, og resten av pengene blir utbetalt når han fyller 25 år, bestemte moren. Det er jo ikke så lett for en 14-åring å forstå hva det innebærer å arve nesten en million kroner, derfor lurer jeg på hvordan jeg gjør det? Anonymkode: 7e0ee...e74 Fortell det nå og bruk de neste 4 årene til å lære han økonomi, snakk om hvordan han burde forvalte pengene etc. ingen god ide å presentere 18 åringen for en betydelig sum med penger. Det er nå du har innflytelse, etter at barnet er myndig så er løpet kjørt. 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #16 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er vel fortsatt mulig å la pengene stå frivillig hos statsforvalter i noen år etter at man er blitt myndig. Alternativt kan du inngå en privat avtale med ham om at du forvalter pengene i hans navn frem til han er moden nok til å kunne forvalte dem selv. Vær obs på at formuen hans vil stå i skattemeldingen hans, så han vil se det der om han betaler formuesskatt. Anonymkode: 6a265...33c Det vises i skattemeldingen uansett sum. Anonymkode: 65d58...e3c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #17 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det vises i skattemeldingen uansett sum. Anonymkode: 65d58...e3c Ja, men barnet betaler antagelig ikke skatt utenom formuesskatten. Det var derfor jeg skrev det slik. Anonymkode: 6a265...33c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Skrevet 14. april 2024 En 14-åring får vel bare skattemelding dersom den har arbeidsinntekt? Er det ikke slik frem til fylte 17 år? Anonymkode: 9db41...74c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #19 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En 14-åring får vel bare skattemelding dersom den har arbeidsinntekt? Er det ikke slik frem til fylte 17 år? Anonymkode: 9db41...74c Jo, med mindre barnet betaler formuesskatt. Da får han skattemelding selv om han ikke jobber. Anonymkode: 6a265...33c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #20 Skrevet 15. april 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Jo, med mindre barnet betaler formuesskatt. Da får han skattemelding selv om han ikke jobber. Anonymkode: 6a265...33c Jeg tror ikke dette er riktig. Såvidt meg bekjent står all annen inntekt enn arbeidsinntekt på foreldrenes skattemelding frem til det skatteåret man fyller 17. Anonymkode: 9db41...74c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå