Gå til innhold

Hvor god trening er egentlig skogsturer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ikke et treningsentre menneske. Jeg liker meg best i naturen. Jeg går i mange km i ulendt terreng flere ganger i uken. 
Når man snakker om trening så er det med vekter, i sal eller hjemme på matta. 
Så er lange turer i skog, fjell osv noe trening eller er det bare kos? :) 

Anonymkode: a1c1e...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selfølgelig er det trening

Anonymkode: 21310...4e3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å gå av meg 6 kg i september på å sanke sau på fjellet. Det er god mosjon, du får god trening på kondis i støttemuskler ved å gå i terreng og bakker. Ren massiv muskeltrening er det ikke, men trenger du det? Du kan jo og trene overkropp hjemme med armhevinger ol om det er et behov og du er lite aktiv i hverdagen. All mosjon er bedre enn ingen mosjon. 

Anonymkode: a33d6...04a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på om du får opp pulsen eller ikke. For den helsemessige effekten har ikke xxxxx antall skritt så mye å si, du må opp på en viss intensitet for å få god treningseffekt.

Anonymkode: ff77c...406

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får opp pulsen, går mye i ulendt terrenge, i mange oppoverbakker, må forsere hindre osv så kan det være trening ja.

Men 10k skritt på en helt nedtråkket sti i vanlig tempo er ikke trening. Mange går i relativt rolig tempo på turveiene, da skjer det ikke så mye med vekta... med mindre man er veldig inaktiv og veldig overvektig til vanlig.

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på turen.

Jeg har turer som tilsvarer rusling i skogen, og turer som tilsvarer en intervalløkt. Begge gir helsegevinst, men det er bare den siste som påvirker kondisjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg pleier å gå av meg 6 kg i september på å sanke sau på fjellet. Det er god mosjon, du får god trening på kondis i støttemuskler ved å gå i terreng og bakker. Ren massiv muskeltrening er det ikke, men trenger du det? Du kan jo og trene overkropp hjemme med armhevinger ol om det er et behov og du er lite aktiv i hverdagen. All mosjon er bedre enn ingen mosjon. 

Anonymkode: a33d6...04a

Jeg er ikke så opptatt av kjempe muskler, men kunne trengt å stramme opp lår og mage. 
Jeg har etter jeg begynt med yoga lagt merke til at jeg bruker ikke magemuskler, kan tenke meg at de ble passive etter de ble delte i svangerskapet og jeg fikk prolaps. Så jobber med de å prøve å koble de på igjen🥴
Så jeg håper jo at jeg kan få litt utbytte av mine turer som er på rundt 8km til 1 mil, og skogen er veldig variert terreng med både opp og ned. 
Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer helt an på om du får opp pulsen eller ikke. For den helsemessige effekten har ikke xxxxx antall skritt så mye å si, du må opp på en viss intensitet for å få god treningseffekt.

Anonymkode: ff77c...406

♥ skrev (1 minutt siden):

Kommer an på turen.

Jeg har turer som tilsvarer rusling i skogen, og turer som tilsvarer en intervalløkt. Begge gir helsegevinst, men det er bare den siste som påvirker kondisjon. 

Skogen er terreng ja, jeg blir bra svett og jeg varier pulsen på 170-120. Gjennomsnitt ligger pulsen på 125/130, har en sykdom som går utover puls. Så jeg blir svimmel og kan svime av om den blir for høy, og er den høy over lenger tid. Tar det 1 døgn før jeg får den under 100 igjen. Men terrenget er både opp og ned, og jeg er dårlig på stier, liker meg i skikkelig skog :) 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skogen er terreng ja, jeg blir bra svett og jeg varier pulsen på 170-120. Gjennomsnitt ligger pulsen på 125/130, har en sykdom som går utover puls. Så jeg blir svimmel og kan svime av om den blir for høy, og er den høy over lenger tid. Tar det 1 døgn før jeg får den under 100 igjen. Men terrenget er både opp og ned, og jeg er dårlig på stier, liker meg i skikkelig skog :) 

Ts

Da hadde jeg heller prøvd meg på styrketrening hvis jeg var deg.

Burde du få opp pulsen? Hva sier legene om det? Det høres ikke bra ut å ha 100 i puls i et døgn?

Hvis du vil stramme opp kroppen og fokusere på sterk kjernemuskulatur får du nok veldig mye mer ut av styrketrening og riktig kosthold med fokus på protein og naturlig fett. Kutt sukker helt og raske karbohydrater så mye som mulig.

Finn en benk og begynn med kroppsvektstrening på turene dine. Du som liker yoga kan også prøve pilates, det er kroppsvektstrening kombinert med yoga og fokuset er på kjernemuskulatur (den aktiveres i nesten alle pilates-øvelser). 🤗

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke et treningsentre menneske. Jeg liker meg best i naturen. Jeg går i mange km i ulendt terreng flere ganger i uken. 
Når man snakker om trening så er det med vekter, i sal eller hjemme på matta. 
Så er lange turer i skog, fjell osv noe trening eller er det bare kos? :) 

Jeg er akkurat som deg! Vil nok ikke kalle det trening, men turene har absolutt en god helseeffekt!

Men jeg merker at kondisen ikke blir noe særlig bedre (bedre enn å gjøre ingenting ja - men så «stopper» fremgangen etter et visst punkt) og jeg får heller ikke «tonede» muskler og slike ting. Da må man vel trene litt mer målretta og spesifikt. Men jeg er veldig glad for å ha en sterkere, friskere og mindre smertefull kropp pga alle turene jeg går!

Anonymkode: 1db1a...3a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (16 minutter siden):

Hvis du får opp pulsen, går mye i ulendt terrenge, i mange oppoverbakker, må forsere hindre osv så kan det være trening ja.

Men 10k skritt på en helt nedtråkket sti i vanlig tempo er ikke trening. Mange går i relativt rolig tempo på turveiene, da skjer det ikke så mye med vekta... med mindre man er veldig inaktiv og veldig overvektig til vanlig.

Om du vil trene kondisjon må pulsen opp. For vektnedgang har det ikke noe å si, du forbrenner omtrent akkurat like mye kalorier om du går 10km eller løper 10km. Det er distanse som betyr noe for vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå i ulent terreng er veldig god trening men ikke like intensiv som å trene spesifikke øvelser og da gjerne med vekter. Lårene vil jo stramme seg opp etterhvert gjennom turer i kuppert terreng, så må du gjerne tenke på å få overkroppen inn i gåbevegelsen også. Det er jo det som var hovedpoenget til at noen fant på turstaver, for å få mer bevegelse i overkroppen (selv om mange dessverre heller bruker de til støtte så balansen blir mindre opptrent)  

Se om du finner noen øvelser for kjernemuskulaturen som du kan ta før/underveis/etter turene, Yoga som du har startet på har jo mange fine øvelser som ofte gir bedre uttelling etterhvert som en gjør ting roligere og med bedre teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at å gå turer i bratt terreng er veldig god trening. Jeg kan få samme puls som når jeg jogger, men over mye lengre tid.

Det er ingen måte jeg kan forbrenne flere kalorier enn en lang fjelltur til fots eller på ski, i følge pulsklokka.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (2 minutter siden):

Om du vil trene kondisjon må pulsen opp. For vektnedgang har det ikke noe å si, du forbrenner omtrent akkurat like mye kalorier om du går 10km eller løper 10km. Det er distanse som betyr noe for vektnedgangen.

Selvfølgelig.

Men det skjer andre mentale prosesser når man pusher seg hardere enn å traske som kan hjelpe på vekten ved at man tar sunnere valg i matveien f.eks. Det er ikke vanlig å trene hardt og så gå og ta seg en svær bolle etterpå, man tar gjerne bedre valg i matveien når man trener hardere.

Min pulsklokke sier at jeg forbrenner mer av å gå enn å løpe samme distanse, men som du sier er forskjellen liten. Men jeg tar bedre valg i matveien de dagene jeg har trent enn når jeg har trasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det holder meg unna fysioterapi og muligens operasjon, lange turer i ulendt terreng er gull, GULL. 

Anonymkode: d91cf...440

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (22 minutter siden):

Da hadde jeg heller prøvd meg på styrketrening hvis jeg var deg.

Burde du få opp pulsen? Hva sier legene om det? Det høres ikke bra ut å ha 100 i puls i et døgn?

Hvis du vil stramme opp kroppen og fokusere på sterk kjernemuskulatur får du nok veldig mye mer ut av styrketrening og riktig kosthold med fokus på protein og naturlig fett. Kutt sukker helt og raske karbohydrater så mye som mulig.

Finn en benk og begynn med kroppsvektstrening på turene dine. Du som liker yoga kan også prøve pilates, det er kroppsvektstrening kombinert med yoga og fokuset er på kjernemuskulatur (den aktiveres i nesten alle pilates-øvelser). 🤗

Det er så kjedelig med styrke trening😂

Så jeg mister motivasjon etter 14 dagers tid, yoga fikser jeg for der er fokus på stress egentlig. Skal se på pilates å se om jeg kan ta en kombinasjon. Tur i skog kan jeg ikke slutte med, det er livet og gir enormt mye annet bra. 
Legen følger meg opp og jeg blir verre også om jeg ikke har litt kondisjon. Jeg må ha en balanse der, men det er vanskelig. 
Takk for tips :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er akkurat som deg! Vil nok ikke kalle det trening, men turene har absolutt en god helseeffekt!

Men jeg merker at kondisen ikke blir noe særlig bedre (bedre enn å gjøre ingenting ja - men så «stopper» fremgangen etter et visst punkt) og jeg får heller ikke «tonede» muskler og slike ting. Da må man vel trene litt mer målretta og spesifikt. Men jeg er veldig glad for å ha en sterkere, friskere og mindre smertefull kropp pga alle turene jeg går!

Anonymkode: 1db1a...3a9

Ja, altså jeg må gå så det kan jeg ikke slutte med. Jeg går i mye kratt og bratt terreng. Men jeg har stagnert litt også. Jeg ønsker ikke synlig muskler, jeg er  bare litt slapp i mage og lår, etter mange år med sykdom. 
Kan ikke kutte ut tur, psyken min og jeg holder sykdom litt i sjakk. 
Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (22 minutter siden):

Hvor mye bør pulsen være på for å få bedring av kondisjon? Siden jeg har en sykdom som går utover puls øker den enormt for ved aktivitet. Og mannen ligger på 100 i puls har jeg ofte 150/160, og jeg blir ekstremt andpusten. Jeg vil bedre, men synes det er vanskelig dette. 
Bra det fungerer litt på vektnedgang, men her må nok sukkeret bort før jeg virkelig ser bedring der. Jeg er normalvektig, men hadde ikke gjort noe med 5 kg mindre ;) 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (22 minutter siden):

Å gå i ulent terreng er veldig god trening men ikke like intensiv som å trene spesifikke øvelser og da gjerne med vekter. Lårene vil jo stramme seg opp etterhvert gjennom turer i kuppert terreng, så må du gjerne tenke på å få overkroppen inn i gåbevegelsen også. Det er jo det som var hovedpoenget til at noen fant på turstaver, for å få mer bevegelse i overkroppen (selv om mange dessverre heller bruker de til støtte så balansen blir mindre opptrent)  

Se om du finner noen øvelser for kjernemuskulaturen som du kan ta før/underveis/etter turene, Yoga som du har startet på har jo mange fine øvelser som ofte gir bedre uttelling etterhvert som en gjør ting roligere og med bedre teknikk.

Noen råd til hvordan få i gang overkroppen? Musklene har blitt veldig passive etter graviditet og prolaps. Jeg merker at når jeg må klatre litt (jada det er såpass brått til tider, da jeg er dårlig på å følge sti😂) bruker jeg mest armer og bein. 
Det har jeg sett selv at staver brukes mer som balanse. Jeg har hund så blir vanskelig med staver i tillegg, spesielt i båndsesong da han er umulig i bånd :) Ja, jeg må se om jeg kan få ende mer utbytte av yoga og få på noen overkropp øvelser. Skal også se hva pilates er og om det kan være for meg. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Isambard skrev (26 minutter siden):

Jeg vil påstå at å gå turer i bratt terreng er veldig god trening. Jeg kan få samme puls som når jeg jogger, men over mye lengre tid.

Det er ingen måte jeg kan forbrenne flere kalorier enn en lang fjelltur til fots eller på ski, i følge pulsklokka.

Forbrenner bra jeg også på turer i følge klokka, får også mindre søtsug de dagene. 👌🏻

Blåttvann skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig.

Men det skjer andre mentale prosesser når man pusher seg hardere enn å traske som kan hjelpe på vekten ved at man tar sunnere valg i matveien f.eks. Det er ikke vanlig å trene hardt og så gå og ta seg en svær bolle etterpå, man tar gjerne bedre valg i matveien når man trener hardere.

Min pulsklokke sier at jeg forbrenner mer av å gå enn å løpe samme distanse, men som du sier er forskjellen liten. Men jeg tar bedre valg i matveien de dagene jeg har trent enn når jeg har trasket.

Og de mentale prosessene er uten tvil det viktigste for meg. Jeg blir et helt annet menneske og jeg klarer å holde en bedre døgnrytme. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...