AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Hva skjer dagene du har migrene. Ligger du hele dagen på et rom, eller klarer du å sitte oppe i stua? Er det flest dager hvor 10 er det værste, eller midt på treet, sånn typ 5 av 10? Anonymkode: 3782e...a8f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skjer dagene du har migrene. Ligger du hele dagen på et rom, eller klarer du å sitte oppe i stua? Er det flest dager hvor 10 er det værste, eller midt på treet, sånn typ 5 av 10? Anonymkode: 3782e...a8f For meg henger det ofte sammen med intense muskelsmerter i nakken så med migrene i tillegg dobbelt "pine"😩 Er sengeliggende mørkt rom kanskje 10 dager pr måned. Kun sovetabletter som da hjelper,sovner jeg fra smerten stort sett. Prøvd botox? Det skal jeg nå snart håper jeg. Er henvist sykehuset. Hos meg fungerer ikke migrene medisin da migreneanfall henger sammen med muskel smerter. Anonymkode: 355a2...881 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skjer dagene du har migrene. Ligger du hele dagen på et rom, eller klarer du å sitte oppe i stua? Er det flest dager hvor 10 er det værste, eller midt på treet, sånn typ 5 av 10? Anonymkode: 3782e...a8f Er jeg skikkelig dårlig - altså våkner av migrene som kom iløpet av natten så første dose av triptanen ikke fungerer, så må jeg bare ligge på soverommet i mørket og vente på at det gir seg med dose 2 mens jeg presser på på den siden av ansiktet som gjør mest vondt. Da snakker vi som oftest 6-8 timer med sengeliggende. Jeg har 15 dager i mnd med migrene på det verste, ca 1/3 er sengeliggende mens resten er tilfeller hvor jeg får tatt medisinen tidlig i forløpet, men da må jeg også hjem og ligge på sofaen med dunkel belysning, sovner da gjerne et par tre timer og er i recovery fase etter det. Pleier å være bra igjen dagen etter. Anonymkode: 1c94c...267 1
Queen19 Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 Jeg har heldigvis ikke så hyppige anfall lenger, etter jeg fikk ned stressnivået (blodtrykket mitt) og også sluttet på hormonprevensjon. Er jeg flink til å lytte til kroppen, så kan jeg klare å avverge et «10’er» anfall ved å gå hjem fra hva enn jeg gjør, og legge meg på et mørkt rom, potensielt med migrenemedisin lett tilgjengelig. Da klarer jeg å se på serie noen timer senere. Er jeg ikke flink til å respektere kroppens signaler, så blir det garantert et «10’er» anfall hvor jeg blir liggende på rommet hele dagen, og må være hjemme dagen etter også.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 Alt fra å ligge hele dagen på sofaen med maks dose medisin, til å ta medisin og gå ut på fest. Anonymkode: 2521d...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #6 Skrevet 13. april 2024 Jeg får også veldig vondt i nakken når jeg har migreneanfall, så jeg sliter med å ligge. Jeg prøver, men smertene øker når jeg ligger så jeg ender ofte opp med å sitte med lukkede øyne og prøve å slappe av. Hvis jeg blir enda dårligere og begynner å kaste opp så blir jeg av en eller annen grunn også trøttere, så da klarer jeg stort sett å sove. På tross av sterke nakke smerter. Jeg blir også kvalm av migrenemedisinen, men den hjelper på hodepinen. Så hvis anfallet ikke er veldig sterkt så prøver jeg meg uten medisin. Anonymkode: 87076...658
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #7 Skrevet 13. april 2024 Veldig forskjellig egentlig. Mine forebyggende hjelper også på intensiteten, men jeg ligger da ofte i sengen lenger enn vanlig, og kommer meg ned til sofaen etterhvert, noen ganger hjelper triptan godt å da fungerer jeg som vanlig. Jeg må alltid være hjemme fra jobb, da jeg har en jobb uforenelig med medisiner og sterke smerter. Jeg har tre forskjellige hodepinesykdommer og cluster har økt etter forebyggende for migrene. Likevel nå har jeg bedring, har mellom 7-10 anfall barna og kjenner jeg lever veldig bra med de Anonymkode: 0b2c4...42e
Frøkenfryden Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 (endret) Hadde det før men det gikk over. Kombinasjon av spenningshodepine og migrene mente fastlege. Når jeg hadde det måtte jeg ligge helt i ro i senga og sov mye. Å sende en sms bare var helt grusomt. Bare oppe for å kaste opp. Pleide kvikne til utover kvelden og bli helt frisk. Brukte ikke medisin. Endret 13. april 2024 av Frøkenfryden
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 Jeg har ikke hyppige anfall mer, klarer å kupere de fleste med migrenemedisin og sovetablett. Hvis jeg ikke får stoppet et anfall, har jeg et par krevende døgn foran meg, hvorav 10-12 timer er ekstremt smertefulle (mye verre enn gallestein, beinbrudd og avrevet leddbånd). Jeg klarer ikke å holde meg i ro, men vandrer hvileløst rundt i ekstremt langsomt tempo hjemme. Enser omtrent ikke om lyset er på eller av, og normalt lydnivå merker jeg heller ikke. Klarer ikke å snakke. Jeg blir dyvåt av svette og kaster opp så voldsomt at jeg får fryktelig vondt i halsen. Rundt 1 time etter at jeg har fått kastet opp alt mageinnholdet begynner jeg å fryse voldsomt, da vet jeg at det verste snart er over. Da kan jeg endelig sette meg ned. Hvis jeg klarer å sitte en time i sofaen uten at smertene øker på igjen, legger jeg meg - da ønsker jeg kjølig, mørkt og stille rom. Ligger fullstendig stille (rører ikke en finger engang) for at anfallet ikke skal blusse opp igjen. Dagen etter er jeg fryktelig øm i hodet, og har sterke, men utholdelige, smerter. Påfølgende dag er jeg voldsomt sliten. Anonymkode: f9b9a...faf 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 Hadde en så voldsom runde i høst med status migrenosus og bl.a. ni dager på sykehus, at etter det må jeg ofte legge meg tidlig og roe ned hodet og hvile det mer enn før. Klarer å jobbe heldigvis. Og kjenner nå hodepine mer eller mindre hver dag. Må på legevakten iblant og få hjelp til å stoppe det. Anonymkode: f38d2...cde
Million Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde en så voldsom runde i høst med status migrenosus og bl.a. ni dager på sykehus, at etter det må jeg ofte legge meg tidlig og roe ned hodet og hvile det mer enn før. Klarer å jobbe heldigvis. Og kjenner nå hodepine mer eller mindre hver dag. Må på legevakten iblant og få hjelp til å stoppe det. Anonymkode: f38d2...cde Hva gjør de på legevakten for å stoppe et migreneanfall? Jeg bare lurer på om de har et magisk triks eller to... Migreneanfallene mine er så forskjellige. Jeg har hatt det siden slutten av tenårene og nå er jeg i femtiårene. Noen anfall varer en dag, andre er tredagers, og noen ganger har jeg migrene daglig i ukesvis. Dette med å ha det daglig i ukesvis begynte et par måneder etter at jeg tok tredje dose av koronavaksinen... jeg aner ikke om det er sammenheng, men det er mistenkelig. Hittil har jeg bare spydd tre ganger pga migrene, men det skyldes kanskje at jeg verken spiser eller rører meg når det er som verst. Ligger man helt stille med lukkede øyne kan det forebygge oppkast, føler jeg. Uansett, noen anfall er sånn at jeg ligger stille som en mus i sofaen, gjerne med noe over øynene. Men jeg har på tv, fordi når det er som vondest, så klarer jeg ikke sovne noen ganger. Da er det tidsfordrivende å lytte til et program på tv mens jeg venter på at det skal gå over. Det kan ta hele dagen, eller vare neste dag også.Andre ganger kan jeg sitte oppreist i sofaen og til og med lage middag etter å ha tatt medisinen, selv om jeg ikke er blitt bra, men noe bedre i alle fall. Ikke alle migreneanfall er like smertefulle heller, noen arter seg annerledes. Jeg vil si min migrene er kronisk nå, etter den koronavaksine nr tre. Det er flere dager med enn uten migrene. Fastlegen sendte meg til MR undersøkelse av hodet(hjernen) i fjor, men de fant ikke noe å sette fingeren på. Bare en normal hjerne. Endret 13. april 2024 av Million 2
Kalevala Skrevet 15. april 2024 #12 Skrevet 15. april 2024 Million skrev (På 13.4.2024 den 20.02): Hva gjør de på legevakten for å stoppe et migreneanfall? Jeg bare lurer på om de har et magisk triks eller to... Når du kommer på legevakten med migrene har du antagelig allerede tatt maksdose av både triptaner og reseptfrie smertestillende. Hvis ikke, får du det intravenøst eller injisert. I tillegg gir de kvalmestillende og noe å sove på. Den beste kuren i tillegg til riktig medisinering er å sove lenge, så det er ofte det de prøver å oppnå med behandlingen. Det er det magiske trikset. Kvalmestillende hjelper kroppen med å ta opp medisin via tarmene, så eventuelle tabletter du allerede har tatt hjemme men ikke fått effekt av kan få virkning hvis det ikke er for lenge siden. Noen kan også ha nytte av kortison og får det. Nå har flere av sykehusene også fått Vyepti, som er en CGRP-hemmer som gis intravenøst. Jeg vil tro at de da vil prøve å gi det. https://hodepinenorge.no/behandling-av-status-migrenosus/ 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #13 Skrevet 15. april 2024 Million skrev (På 13.4.2024 den 20.02): Hva gjør de på legevakten for å stoppe et migreneanfall? Jeg bare lurer på om de har et magisk triks eller to... Migreneanfallene mine er så forskjellige. Jeg har hatt det siden slutten av tenårene og nå er jeg i femtiårene. Noen anfall varer en dag, andre er tredagers, og noen ganger har jeg migrene daglig i ukesvis. Dette med å ha det daglig i ukesvis begynte et par måneder etter at jeg tok tredje dose av koronavaksinen... jeg aner ikke om det er sammenheng, men det er mistenkelig. Hittil har jeg bare spydd tre ganger pga migrene, men det skyldes kanskje at jeg verken spiser eller rører meg når det er som verst. Ligger man helt stille med lukkede øyne kan det forebygge oppkast, føler jeg. Uansett, noen anfall er sånn at jeg ligger stille som en mus i sofaen, gjerne med noe over øynene. Men jeg har på tv, fordi når det er som vondest, så klarer jeg ikke sovne noen ganger. Da er det tidsfordrivende å lytte til et program på tv mens jeg venter på at det skal gå over. Det kan ta hele dagen, eller vare neste dag også.Andre ganger kan jeg sitte oppreist i sofaen og til og med lage middag etter å ha tatt medisinen, selv om jeg ikke er blitt bra, men noe bedre i alle fall. Ikke alle migreneanfall er like smertefulle heller, noen arter seg annerledes. Jeg vil si min migrene er kronisk nå, etter den koronavaksine nr tre. Det er flere dager med enn uten migrene. Fastlegen sendte meg til MR undersøkelse av hodet(hjernen) i fjor, men de fant ikke noe å sette fingeren på. Bare en normal hjerne. Når jeg ender på legevakten er jeg på dag fire eller fem med anfall og har tatt kvalmestillende, maksdose av triptaner og reseptfrie (Ibux, Paracet, aspirin) uten god nok effekt. Da får jeg som regel intravenøs væske, en eller to sprøyter voltaren. Hvis ikke det hjelper, morfin i tillegg. Hvis ikke det hjelper, får jeg vanligvis tilbud om innleggelse på nevrologisk. Legevakten her er godt kjent med meg etterhvert, så jeg får god hjelp når jeg trenger det. Anonymkode: f38d2...cde
Matas Skrevet 15. april 2024 #14 Skrevet 15. april 2024 Nå har jeg veldig få dager med alvorlige migreneanfall, kanskje 3-4 i måneden. Veldig sjeldent på skala 10 nå for tiden, som regel ligger de mellom 6 og 8. Ajovy har gjort underverker for meg, heldigvis. For noen år siden hadde jeg opptil 20 dager i måneden. De dagene jeg har migreneanfall ligger jeg på et mørkt rom, tar triptaner og kvalmestillende og sover så mye som jeg har behov for. Er ofte redusert dagen etter. Har jeg vanlig hodepine kan jeg fungere som vanlig så lenge smertestillende fungerer raskt. 1
Kalevala Skrevet 15. april 2024 #15 Skrevet 15. april 2024 Matas skrev (1 minutt siden): Nå har jeg veldig få dager med alvorlige migreneanfall, kanskje 3-4 i måneden. Det sier litt om hvor utrolig syk du har vært når du synes at 3-4 dager i måneden med alvorlige anfall er veldig få ❤️ Objektivt sett er det ganske mye. Jeg kjenner meg igjen, for jeg synes jo også at jeg har lite migrene selv om jeg har anfall hver uke. Det er fordi jeg kjenner mange som har det så mye verre. Migrene er virkelig en livshemmende sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 Million skrev (På 13.4.2024 den 20.02): Hva gjør de på legevakten for å stoppe et migreneanfall? Jeg bare lurer på om de har et magisk triks eller to... Migreneanfallene mine er så forskjellige. Jeg har hatt det siden slutten av tenårene og nå er jeg i femtiårene. Noen anfall varer en dag, andre er tredagers, og noen ganger har jeg migrene daglig i ukesvis. Dette med å ha det daglig i ukesvis begynte et par måneder etter at jeg tok tredje dose av koronavaksinen... jeg aner ikke om det er sammenheng, men det er mistenkelig. Hittil har jeg bare spydd tre ganger pga migrene, men det skyldes kanskje at jeg verken spiser eller rører meg når det er som verst. Ligger man helt stille med lukkede øyne kan det forebygge oppkast, føler jeg. Uansett, noen anfall er sånn at jeg ligger stille som en mus i sofaen, gjerne med noe over øynene. Men jeg har på tv, fordi når det er som vondest, så klarer jeg ikke sovne noen ganger. Da er det tidsfordrivende å lytte til et program på tv mens jeg venter på at det skal gå over. Det kan ta hele dagen, eller vare neste dag også.Andre ganger kan jeg sitte oppreist i sofaen og til og med lage middag etter å ha tatt medisinen, selv om jeg ikke er blitt bra, men noe bedre i alle fall. Ikke alle migreneanfall er like smertefulle heller, noen arter seg annerledes. Jeg vil si min migrene er kronisk nå, etter den koronavaksine nr tre. Det er flere dager med enn uten migrene. Fastlegen sendte meg til MR undersøkelse av hodet(hjernen) i fjor, men de fant ikke noe å sette fingeren på. Bare en normal hjerne. Hvordan er dette for deg i det daglige om du har det daglig i ukesvis? Er du da sykmeldt fra jobben eller går du på aap nå? Trenger ikke svare om det blir for personlig. Håper det ordner seg for deg 🌸 Anonymkode: 3782e...a8f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 Heldigvis så fungerer medisiner på meg (sumatriptan), så med en gang jeg kjenner det begynner å gjøre vondt på venstre side av øyet/tinningen, som er mitt tegn på at et anfall er på vei, så tar jeg en pille og er helt fin. Halleluja. Før jeg fant en medisin som virket, så besto anfallet stort sett i den hodepinen som jeg ikke trenger å beskrive for dere vet hvor vond den er, og jeg bare ligger i et mørkt rom og har vondt. Jeg skulle ønske jeg kunne sove det bort, men det er for smertefullt til å sovne. Det varte vel et par døgn. Tidvis har jeg vært kvalm og følt veldig at jeg må kaste opp, men uten nødvendigvis å gjøre det. Det har ført til at jeg har ligget timesvis på badgulvet. Og nesten syntes det var like greit som senga - så lenge varmekablene er av. Jeg må ha mørke og stillhet, kulde og frisk luft. Ble sittende og massere tinningene, kalde kluter og isbiter, eller rett og slett bare klype meg selv hardt andre steder på kroppen for og føle en annen smerte som kanskje overdøvet den i hodet. Det er en dritkjip sykdom og jeg er veldig glad for at det finnes en medisin som fungerer for meg. Jeg hadde ikke sittet i stua med det, jeg er sengeliggende. Anonymkode: aa7dc...86e 1
Million Skrevet 17. april 2024 #18 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvordan er dette for deg i det daglige om du har det daglig i ukesvis? Er du da sykmeldt fra jobben eller går du på aap nå? Trenger ikke svare om det blir for personlig. Håper det ordner seg for deg 🌸 Anonymkode: 3782e...a8f Jeg har vært uføretrygdet i årevis, så det går heldigvis ikke ut over en arbeidsgiver. Hadde migrene da jeg var i jobb også, men ikke så hyppig som nå. Men ja, det er jo uhyggelig slitsomt og utmattende å ha det sånn dag etter dag. Veldig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #19 Skrevet 17. april 2024 Million skrev (17 minutter siden): Jeg har vært uføretrygdet i årevis, så det går heldigvis ikke ut over en arbeidsgiver. Hadde migrene da jeg var i jobb også, men ikke så hyppig som nå. Men ja, det er jo uhyggelig slitsomt og utmattende å ha det sånn dag etter dag. Veldig. Hvor lang tid (mange år) tok det fra første anfall til at anfallene ble så ille som nå? Jeg begynte å få anfall for 5 år siden, det begynte med et 1-2 ganger i mnd, nå er opp til 10 ganger i mnd. Blir det bare verre og verre så blir det vanskelig med jobb etterhvert 😞 Anonymkode: 1c94c...267 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #20 Skrevet 17. april 2024 Jeg har veldig mild migrene. Da jeg var yngre hadde jeg kraftige anfall ca. hver 3. måned. Da lå jeg i fosterstilling på et mørkt rom til det var over, og kastet opp. Etter svangerskapene mine har jeg hatt anfall to ganger i måneden, og det tok lang tid før jeg tok det opp med legen og fant ut at det også var migrene, fordi det arter seg annerledes. Nå starter det alltid på morgenen eller formiddagen med at jeg får mild, ensidig hodepine. I løpet av noen timer blir hodepinen sterkere, og jeg blir småkvalm. Er det er arbeidsdag, klarer jeg meg helt ok med paracet frem til arbeidsdagen er over. Når jeg kommer hjem, er jeg ordentlig kvalm og har så vondt at jeg ikke orker å gjøre noe særlig, men jeg er oppegående. Jeg får servert middag på et vis, legger barna, og legger meg samtidig med dem mellom 19-20, sliter litt med å få sove fordi det er vondt, men sovner etter hvert, og det er svært sjelden jeg kaster opp. Og så våkner jeg neste morgen med mild eller ingen hodepine. Anonymkode: e8d41...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå