Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som får meg til å føle meg som en idiot hele tiden. Jeg kvier meg alltid til å henvende meg til vedkommende. Vi jobber i team og må samarbeide, men jeg spør alle andre før denne personen. Og kun når jeg må fordi vedkommende er mer erfaren enn meg selv om jeg også har jobbet i bransjen en god stund. Samme følelse hver gang. Det huffes over spørsmål, det himles med øynene og det svares kvast. Spør andre kollegaer så er vedkommende smørblid. Jeg har tatt det opp med sjefen to ganger og det blir ingen endring. Vurderer seriøst å slutte før jeg har null selvtillit igjen. 

Anonymkode: 45139...0a3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slike personer har jeg erfaring med selv og har sett meg lei av slik oppførsel.

Spør vedkommende om hva som er årsaken til ett kvast svar, hvorfor himles det med øynene etc. Spør om det er andre måter som vedkommende foretrekker spørsmålet stilt, om du skal komme tilbake senere etc. Spør på en «undrende» måte, ikke anklagende. 
Jeg mener selv jeg ikke er ufin kollega, men forventer at kollegaer opptrer med respekt, det samme som jeg gir til tilbake. 

Forsøk å ikke la personen ødelegge din selvtillit (det er selvsagt lettet sagt enn gjort) Jeg har mange år i arbeidslivet og har vært der du er selv, det er en kjip følelse. Trives du med dine arbeidsoppgavene, din leder og kolleger- samt generelt arbeidsmiljøet, så er det for ille at en person skal være årsaken til at du ønsker jobb bytte. Håper du finner ut av det, lykke til og ikke mist troen på deg selv❤️

Anonymkode: 50ac8...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en kollega som får meg til å føle meg som en idiot hele tiden. Jeg kvier meg alltid til å henvende meg til vedkommende. Vi jobber i team og må samarbeide, men jeg spør alle andre før denne personen. Og kun når jeg må fordi vedkommende er mer erfaren enn meg selv om jeg også har jobbet i bransjen en god stund. Samme følelse hver gang. Det huffes over spørsmål, det himles med øynene og det svares kvast. Spør andre kollegaer så er vedkommende smørblid. Jeg har tatt det opp med sjefen to ganger og det blir ingen endring. Vurderer seriøst å slutte før jeg har null selvtillit igjen. 

Anonymkode: 45139...0a3

Jeg har også ei slik som får meg til å føle meg liten. Men forskjellen er at hun at min kollega kommer og skal vise meg hvor flink hun er, samtidig teste meg og så påpeke alt som er galt med min jobb. Hun snakker aggressivt lar meg ikke komme til ordet og avbryter meg når jeg begynner å si noe. Jeg kom til konklusjonen at når hun snakker er det best å bare holde munn, ikke vits å prøve si noe, rekker bare åpne munnen, så kommer hun aggressivt med info on noe jeg allerede vet eller kan, fordi jeg har mye høyere kompetanse. Hun har vist seg å ikke klare ha respekt. Så hun er nå hovedårsak til at jeg bytter jobb til en høyere og mer interessant stilling....

Hadde hun klart å behandle meg som et medmenneske, hadde jeg ikke søkt meg bort. Blir stresset bare jeg tenker på henne, ugh!!. Har møtt to slike i mitt arbeidskarriere. Gidder ikke være gjenstand for som ei slik prinsessse kan trykke ned for å få seg selv til å se stor ut. Er bedre enn det!

Anonymkode: 1d293...5eb

Skrevet

Usj, uappetittelig oppførsel. Neste gang det huffes og puffes, spør om det virkelig var SÅ slitsomt å få et helt uskyldig spørsmål. Har satt ut flere ved å stille det selv. De regner jo ikke med å bli arrestert på det.🤭

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En person som huffer og himler med øynene under hver interaksjon, er ikke en person du skal la styre selvbildet ditt. Personen liker deg tydeligvis ikke (og her er det viktig å huske at å ikke bli likt reflekterer ikke nødvendigvis dårlig på deg. Noen ganger er kjemien rett og slett ikke der). Denne personen lar følelsene styre og klarer ikke å oppføre seg. Du kan derfor med god samvittighet bestemme at personens syn på deg er irrelevant og ikke skal ha en effekt på selvfølelsen din.

Neste gang personen himler med øynene, ville jeg sagt undrende "Hvorfor himler du med øynene? Var spørsmålet mitt så dumt?"

Hvordan de responderer på det, forteller deg mer om hvilken type person de er. Kanskje blir de irriterte og sier at de ikke himlet med øynene. Da vet du at de ikke klarer å stå opp og ta ansvar for handlingene sine. Her kan du enkelt si" Okei. Jeg ser at du er i litt dårlig humør i dag. Jeg skal la deg være i fred", også går du. 

Trikset er å vise at du SER hvordan de oppfører seg, men late som om du ikke har peiling på at det er rettet mot deg. Da mister de all makt. Ha det litt gøy med det. 

"Er du ok? Du ser litt irritert ut?" "Har det skjedd noe? Det ser ut som om det er noe som plager deg." 

"Okei, håper resten av dagen din blir litt bedre." 

Og om de noen gang utbryter at DU er grunnen til at de er sur, så slenger du opp en overrasket mine. "Oi! Det hadde jeg virkelig ikke peiling på. Hva har jeg gjort? Er det noe jeg kan gjøre for å irritere deg mindre?" 

Som sagt, ha det litt gøy. Se på det som et eksperiment. Vi har allerede bestemt at personens syn på deg ikke er relevant til selvfølelsen din, for det er denne personen som har et problem. Du kan derfor la alt fly rett over hodet ditt og rett og slett bare ha det gøy med å se hvordan personen reagerer på at du tilsynelatende ikke har peiling på at du er kilden til personens irritasjon 😄

Anonymkode: 36b63...6c4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...