AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Jeg har gått i behandling i 1.5 år hos en psykodynamiker for kompleks PTSD. Jeg blir ofte verre av timene, og får det jeg tenker på som traumereaksjoner etterpå. Jeg har forsøkt å ta det opp med behandler, men hun sier at vi bør fortsette og ikke endre behandlingen. Jeg fungerer dårligere nå enn da jeg begynte og er redd for å fortsette å bli dårligere og dårligere. Andre som har erfaring med å bli dårligere av terapi? Tok du det opp med behandler? Hva gjorde evt behandleren med det? Hvor lang tid gav du det før du skjønte at det ikke var noe vits å prøve mer? Anonymkode: 434bc...a58 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Skrevet 12. april 2024 Høres veldig utfordrende ut. Har ikke egen erfaring med ptsd eller traumer. Men på annen psykologbehandling er de jo veldig opptatt av at man har et godt forhold til behandler. Føler du at du har det? Jeg tenkte også på om det går an å få en second opinion? Anonymkode: 976a5...079
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått i behandling i 1.5 år hos en psykodynamiker for kompleks PTSD. Jeg blir ofte verre av timene, og får det jeg tenker på som traumereaksjoner etterpå. Jeg har forsøkt å ta det opp med behandler, men hun sier at vi bør fortsette og ikke endre behandlingen. Jeg fungerer dårligere nå enn da jeg begynte og er redd for å fortsette å bli dårligere og dårligere. Andre som har erfaring med å bli dårligere av terapi? Tok du det opp med behandler? Hva gjorde evt behandleren med det? Hvor lang tid gav du det før du skjønte at det ikke var noe vits å prøve mer? Anonymkode: 434bc...a58 Det må bli verre før det blir bedre? Var konseptet i min terapibehandling. Men jeg holdt det ikke ut, kom alltid hjem til samboer et verre vrak enn da jeg dro. Så jeg avsluttet behandlingen og har ikke gjort mer med det siden. Anonymkode: 89709...e2e
Gjest casca Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått i behandling i 1.5 år hos en psykodynamiker for kompleks PTSD. Jeg blir ofte verre av timene, og får det jeg tenker på som traumereaksjoner etterpå. Jeg har forsøkt å ta det opp med behandler, men hun sier at vi bør fortsette og ikke endre behandlingen. Jeg fungerer dårligere nå enn da jeg begynte og er redd for å fortsette å bli dårligere og dårligere. Andre som har erfaring med å bli dårligere av terapi? Tok du det opp med behandler? Hva gjorde evt behandleren med det? Hvor lang tid gav du det før du skjønte at det ikke var noe vits å prøve mer? Anonymkode: 434bc...a58 Jeg ble diagnostisert med komplekst-PTSD også. Anbefaler å finne en ny terapeut, helst en god psykiater
Rosa Gnom Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 Det er klart du blir værre etter timene. Poenget er at du skal lære deg å håndtere dette på egenhånd etterhvert. Hun gir deg bare verktøy og rettledning. Resten må du gjøre selv. Og som du sier så er det snakk om kompleks PTSD. Det kan ta lang tid. Du må bare fortsette å møte opp. Kroppen er i stadig alarmberedskap, anspent eller nervøs. Det kommer aldri til å bli borte av seg selv. Du må jobbe for det. Terapien skal gjøre det lettere for deg å forstå tanker og følelser du har om hendelsen. I samarbeid med terapeut vil dere finne frem til praktiske måter å mestre disse på. Det finnes god forskning som viser at traumefokusert kognitiv atferdsterapi kan gjøre deg mindre engstelig og redusere symptomer på PTSD. Noen blir helt friske av behandlingen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 Det kan være behandlingsformen som ikke passer deg? 1,5 år er ganske lenge, og når du ikke har blitt bedre på denne tiden og heller verre etter timene, ville jeg byttet psykolog. Jeg har en datter som måtte bytte psykolog etter at vi flyttet (BUP-regler). Forrige psykolog hadde en behandlingsform som passet henne perfekt (EMDR-behandling), og hun ble stadig bedre. Ny behandler hadde annen behandlingsmetode, som gjorde datteren min verre etter hver samtale. Det ble et mareritt både dagene i forkant av timene og i dagene i etterkant. Tilslutt ble vi enig om å avslutte fordi behandlingen gjorde henne verre. Etter en stund fant vi en ny behandler som også drev med EMDR, så da fikk hun heldigvis begynne med den behandlingen igjen. Anonymkode: 20b36...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Jeg tenker ikke at det er meningen en skal bli verre etter timene. Ja, jeg føler meg utslitt og tappet etter en time, og jeg må gjerne hvile resten av dagen, kanskje dagen etterpå også. Men opplever ikke at jeg er mer ustabil og psykisk syk i etterkant. Har også kompleks PTSD. Da jeg begynte hos denne traumespesialisten jeg går hos nå var hun veldig tydelig på at jeg etter timen skulle gjøre bra ting for meg, og at det vi snakket om ble igjen på kontoret hos henne. Første året brukte vi mest tid på ressurser, å grunne meg, og touchet bare litt borti ting, der hun hele tiden var veldig fokusert på å komme tilbake til her og nå dersom jeg dissosierte. Nå to år inn i det opplever jeg at jeg ikke dissosierer så mye mer og kan faktisk snakke ærlig om hvordan ting var, selv nå får jeg mange vegetative reaksjoner, og da stopper hun opp og vi tar det rolig. Som sagt, helt tappet etter dette, og skriver gjerne dagbok om det etterpå, men jeg er ikke dårligere som i mer psykisk syk. Og jeg så enorm fremgang i løpet av tiden med noen som var dreven på traumebehandling. Jeg gikk før til en psykodynamiker og følte ikke det ga meg særlig fremgang. Hvilken behandling en har nytte av er veldig individuelt. Om du ikke opplever at du er blitt flinkere til å mestre noen sider av sykdommen din så ville jeg lyttet til deg selv, og forsøkt å skaffe en annen type hjelp. På en måte kan jeg si at jeg fungerer dårligere, jeg har mindre kontakt med folk, jeg er sykmeldt, men jeg har en dyp opplevelse av å ha det bedre psykisk. Men jeg tar for første gang hensyn til kroppen og har stoppet litt opp. Så det kommer jo også litt an på hva du mener med at du fungerer dårligere. Anonymkode: 0bb26...709 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Høres veldig utfordrende ut. Har ikke egen erfaring med ptsd eller traumer. Men på annen psykologbehandling er de jo veldig opptatt av at man har et godt forhold til behandler. Føler du at du har det? Jeg tenkte også på om det går an å få en second opinion? Anonymkode: 976a5...079 Jeg liker henne som person, men opplever at hun avfeier meg når jeg prøver å si ifra om hvor mye dårligere jeg har blitt. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det må bli verre før det blir bedre? Var konseptet i min terapibehandling. Men jeg holdt det ikke ut, kom alltid hjem til samboer et verre vrak enn da jeg dro. Så jeg avsluttet behandlingen og har ikke gjort mer med det siden. Anonymkode: 89709...e2e Det er veldig tungt å stå i, jeg vet heller ikke hvor lenge jeg orker å gi det. casca skrev (6 timer siden): Jeg ble diagnostisert med komplekst-PTSD også. Anbefaler å finne en ny terapeut, helst en god psykiater Takk. Hvordan finner man det? Hun jeg går til er psykolog. Jeg ble tildelt denne behandleren av DPS, har forstått det sånn at for å bytte er jeg avhengig av at behandler er enig i det og melder det videre i systemet. Vet ikke om det stemmer. Rosa Gnom skrev (6 timer siden): Det er klart du blir værre etter timene. Poenget er at du skal lære deg å håndtere dette på egenhånd etterhvert. Hun gir deg bare verktøy og rettledning. Resten må du gjøre selv. Og som du sier så er det snakk om kompleks PTSD. Det kan ta lang tid. Du må bare fortsette å møte opp. Kroppen er i stadig alarmberedskap, anspent eller nervøs. Det kommer aldri til å bli borte av seg selv. Du må jobbe for det. Terapien skal gjøre det lettere for deg å forstå tanker og følelser du har om hendelsen. I samarbeid med terapeut vil dere finne frem til praktiske måter å mestre disse på. Det finnes god forskning som viser at traumefokusert kognitiv atferdsterapi kan gjøre deg mindre engstelig og redusere symptomer på PTSD. Noen blir helt friske av behandlingen. Det er ingen fokus på å lære verktøy eller måter å takle symptomtrykket på. Det er heller ingen fokus på å finne praktiske måter å mestre ting på. Det blir for voldsomt for meg når vi snakker om opplevelser jeg har hatt og jeg dissosierer i timene mens behandler bare fortsetter å snakke og spørre. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan være behandlingsformen som ikke passer deg? 1,5 år er ganske lenge, og når du ikke har blitt bedre på denne tiden og heller verre etter timene, ville jeg byttet psykolog. Jeg har en datter som måtte bytte psykolog etter at vi flyttet (BUP-regler). Forrige psykolog hadde en behandlingsform som passet henne perfekt (EMDR-behandling), og hun ble stadig bedre. Ny behandler hadde annen behandlingsmetode, som gjorde datteren min verre etter hver samtale. Det ble et mareritt både dagene i forkant av timene og i dagene i etterkant. Tilslutt ble vi enig om å avslutte fordi behandlingen gjorde henne verre. Etter en stund fant vi en ny behandler som også drev med EMDR, så da fikk hun heldigvis begynne med den behandlingen igjen. Anonymkode: 20b36...f6a Takk for at du deler din erfaring, godt det går bedre med datteren din! AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker ikke at det er meningen en skal bli verre etter timene. Ja, jeg føler meg utslitt og tappet etter en time, og jeg må gjerne hvile resten av dagen, kanskje dagen etterpå også. Men opplever ikke at jeg er mer ustabil og psykisk syk i etterkant. Har også kompleks PTSD. Da jeg begynte hos denne traumespesialisten jeg går hos nå var hun veldig tydelig på at jeg etter timen skulle gjøre bra ting for meg, og at det vi snakket om ble igjen på kontoret hos henne. Første året brukte vi mest tid på ressurser, å grunne meg, og touchet bare litt borti ting, der hun hele tiden var veldig fokusert på å komme tilbake til her og nå dersom jeg dissosierte. Nå to år inn i det opplever jeg at jeg ikke dissosierer så mye mer og kan faktisk snakke ærlig om hvordan ting var, selv nå får jeg mange vegetative reaksjoner, og da stopper hun opp og vi tar det rolig. Som sagt, helt tappet etter dette, og skriver gjerne dagbok om det etterpå, men jeg er ikke dårligere som i mer psykisk syk. Og jeg så enorm fremgang i løpet av tiden med noen som var dreven på traumebehandling. Jeg gikk før til en psykodynamiker og følte ikke det ga meg særlig fremgang. Hvilken behandling en har nytte av er veldig individuelt. Om du ikke opplever at du er blitt flinkere til å mestre noen sider av sykdommen din så ville jeg lyttet til deg selv, og forsøkt å skaffe en annen type hjelp. På en måte kan jeg si at jeg fungerer dårligere, jeg har mindre kontakt med folk, jeg er sykmeldt, men jeg har en dyp opplevelse av å ha det bedre psykisk. Men jeg tar for første gang hensyn til kroppen og har stoppet litt opp. Så det kommer jo også litt an på hva du mener med at du fungerer dårligere. Anonymkode: 0bb26...709 Det høres ut som god terapi og er mye av det jeg savner i mine timer. Jeg blir på en måte sittende fast i at jeg er psyk og får ikke hjelp til å takle det. Hvordan kom du til traumedpesialist? Er det dps eller avtalespesialist? Anonymkode: 434bc...a58 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 Hei, jeg er psykolog. Du fortjener hjelp som du selv opplever er styrkende og god selv om det er tøft, og du fortjener å bli tatt på alvor når du sier ifra. Jeg synes 1,5 år høres veldig lenge ut å føle det som du har det, men jeg kjenner jo ikke detaljene her da. Jeg ville drøftet det med et helsepersonell i ditt distrikt som du har tillit til- for eksempel fastlegen din? Kanskje få hjelp av denne til å kontakte traumebehandlere ved DPS for deg og drøfte med dem om saken og om de eventuelt har et annet tilbud de kan tilby deg hos seg. Eventuelt kan du forsøke å kontakte dem direkte. Hvis disse løsningene er vanskelig ville jeg vurdert å ta med en du stoler på og som du tror kan være flink til å "stå på krava" inn til en av timene. Be psykologen forklare dere hva som er teorien bak og spør om hun kan gjøre noe annerledes, og vurder om det hjelper. Det finnes god terapi men det finnes også dårlig terapi og den som gir terapien bør i det minste klare å forklare seg godt og ta pasienten på alvor- og hvis terapeuten blir fornærmet eller ikke klarer å håndtere en slik forespørsel på en god måte så er det ikke en moden terapeut, og da ville jeg vurdert å slutte og lete etter annet tilbud. Det er riktig som noen her skriver at all forskning viser at relasjonen er det aller aller viktig. Og det finnes også mange andre former for terapi enn psykodynamisk. Lykke til! Anonymkode: 74006...d08 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg er psykolog. Du fortjener hjelp som du selv opplever er styrkende og god selv om det er tøft, og du fortjener å bli tatt på alvor når du sier ifra. Jeg synes 1,5 år høres veldig lenge ut å føle det som du har det, men jeg kjenner jo ikke detaljene her da. Jeg ville drøftet det med et helsepersonell i ditt distrikt som du har tillit til- for eksempel fastlegen din? Kanskje få hjelp av denne til å kontakte traumebehandlere ved DPS for deg og drøfte med dem om saken og om de eventuelt har et annet tilbud de kan tilby deg hos seg. Eventuelt kan du forsøke å kontakte dem direkte. Hvis disse løsningene er vanskelig ville jeg vurdert å ta med en du stoler på og som du tror kan være flink til å "stå på krava" inn til en av timene. Be psykologen forklare dere hva som er teorien bak og spør om hun kan gjøre noe annerledes, og vurder om det hjelper. Det finnes god terapi men det finnes også dårlig terapi og den som gir terapien bør i det minste klare å forklare seg godt og ta pasienten på alvor- og hvis terapeuten blir fornærmet eller ikke klarer å håndtere en slik forespørsel på en god måte så er det ikke en moden terapeut, og da ville jeg vurdert å slutte og lete etter annet tilbud. Det er riktig som noen her skriver at all forskning viser at relasjonen er det aller aller viktig. Og det finnes også mange andre former for terapi enn psykodynamisk. Lykke til! Anonymkode: 74006...d08 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg skal prøve å ta det opp med psykologen igjen. Jeg liker henne som sagt godt som person, og i begynnelsen når jeg ikke var så dårlig som jeg er blitt nå var det enkelte timer som opplevdes som gode. Problemet er at det er veldig få av de gode timene og veldig mye jeg som får store traumereaksjoner som bryter meg ned slik at jeg har sluttet å fungere. Det siste halvåret klarer jeg nesten ikke sove, nesten ikke spise (gått ned veldig mye i vekt) klarer ikke jobbe mer enn 20%. Fastlegen min er fantastisk, men han er så glad for at jeg har et behandlingstilbud at han helst vil jeg fortsetter der jeg er. Han sier han ikke vet hva slags annet tilbud som finnes. Jeg kan snakke med ham om å kontakte traumebehandlere på DPS. Det var godt tips, takk! Anonymkode: 434bc...a58
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): . Og jeg så enorm fremgang i løpet av tiden med noen som var dreven på traumebehandling. Jeg gikk før til en psykodynamiker og følte ikke det ga meg særlig fremgang. Hvilken behandling en har nytte av er veldig individuelt. Om du ikke opplever at du er blitt flinkere til å mestre noen sider av sykdommen din så ville jeg lyttet til deg selv, og forsøkt å skaffe en annen type hjelp. Anonymkode: 0bb26...709 Hvordan finner man en traumespesialist? Jeg går også til psykodynamiker og synes ikke det hjelper. Anonymkode: d21c9...a86
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan snakke med ham om å kontakte traumebehandlere på DPS. Det var godt tips, takk! Kunne du ha vært så snill å oppdatert i tråden etter du har snakket med dps? Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Jeg tror inidlertid ikke at dps her har traumekompetanse heller, har prøvd å gå til dem ved to anledninger. Anonymkode: d21c9...a86
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #13 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kunne du ha vært så snill å oppdatert i tråden etter du har snakket med dps? Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Jeg tror inidlertid ikke at dps her har traumekompetanse heller, har prøvd å gå til dem ved to anledninger. Anonymkode: d21c9...a86 Jeg kan prøve å oppdatere. Tenkte å la fastlegen snakke med DPS, tenker han klarer å formidle situasjonen bedre enn jeg kan. Opplever ofte at leger får større gjennomslagskraft enn en vanlig pasient. Anonymkode: 434bc...a58
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen fokus på å lære verktøy eller måter å takle symptomtrykket på. Det er heller ingen fokus på å finne praktiske måter å mestre ting på. Det blir for voldsomt for meg når vi snakker om opplevelser jeg har hatt og jeg dissosierer i timene mens behandler bare fortsetter å snakke og spørre. Uff 🥺Akkurat sånn er mine opplevelser også. Har faktisk prøvd en psykiater og tre ulike psykologer, inkludert den jeg går til nå. Alt jeg vet om traumer og KPTSD har jeg lært meg selv, alt av verktøy har jeg selv funnet ut, jeg må selv si fra om jeg trenger pause i behandlingen eller stoppe henne når jeg dissosierer. Problemet med å være sin egen terapeut er jo at man ikke kommer til mål og at det tar alt for lang tid. Dessverre virker det som man innenfor psykisk helse har en «one size fits all”- tilnærming. Jeg synes det er rart og tankevekkende. Har man traumer burde man henvises til traumespesialist, ikke bare til en som har hatt mange pasienter med ptsd. Slik er det her. Anonymkode: d21c9...a86
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #15 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan prøve å oppdatere. Tenkte å la fastlegen snakke med DPS, tenker han klarer å formidle situasjonen bedre enn jeg kan. Opplever ofte at leger får større gjennomslagskraft enn en vanlig pasient. Anonymkode: 434bc...a58 Takk! Du er heldig som har en ok fastlege. Jeg har ingen fastlege og vikarene mener jeg burde være fornøyd så lenge jeg har en psykolog å gå til, siden det er så vanskelig å få. Anonymkode: d21c9...a86 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #16 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uff 🥺Akkurat sånn er mine opplevelser også. Har faktisk prøvd en psykiater og tre ulike psykologer, inkludert den jeg går til nå. Alt jeg vet om traumer og KPTSD har jeg lært meg selv, alt av verktøy har jeg selv funnet ut, jeg må selv si fra om jeg trenger pause i behandlingen eller stoppe henne når jeg dissosierer. Problemet med å være sin egen terapeut er jo at man ikke kommer til mål og at det tar alt for lang tid. Dessverre virker det som man innenfor psykisk helse har en «one size fits all”- tilnærming. Jeg synes det er rart og tankevekkende. Har man traumer burde man henvises til traumespesialist, ikke bare til en som har hatt mange pasienter med ptsd. Slik er det her. Anonymkode: d21c9...a86 Leit å høre det er flere som har samme opplevelse ❤️ Min fastlege er og der at han fokuserer på at jeg har et tilbud og prøver å få meg til å fortsette, men han ser at jeg blir dårligere og tynnere og tynnere og sier han er bekymret for meg. Han ringer meg en gang i uka fast nå for å følge meg opp. Han tok initiativ til det selv, men spør om det er ok for meg. Når jeg snakker med ham så ofte er det lettere å spørre om han kan kontakte dps for meg. Håper du får en vikar eller fastlege som tar deg på alvor. Anonymkode: 434bc...a58 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Håper du får en vikar eller fastlege som tar deg på alvor. Det virker som de (alle?) har bestemt seg for at grunnen til at terapi ikke virker er at det er noe galt med meg. Og at jeg mangler selvinnsikt som ikke forstår det. Det trigger selvsagt de gamle traumeresponsene om at alt er min skyld. Så jeg tror jeg er dømt til å tape her uansett. Men håper det ordner seg for deg. Anonymkode: d21c9...a86
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #18 Skrevet 13. april 2024 At symptomene øker betyr ikke nødvendigvis at du er sykere. Symptomene dine er ikke sykdommen din, de er bare symptomer på den. Det er sykdommen som behandles med terapi, ikke symptomene. Med det sagt stusser jeg over psykologens reaksjoner på at du sier det ikke fungerer. Hvis hun mener at terapien fungerer bør hun forklare deg hvorfor hun mener det, og ikke bare avfeie deg. Det reagerer jeg på. Men som sagt, terapien kan fungere selv om du føler deg sykere. Anonymkode: 728c5...ce1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #19 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At symptomene øker betyr ikke nødvendigvis at du er sykere. Symptomene dine er ikke sykdommen din, de er bare symptomer på den. Det er sykdommen som behandles med terapi, ikke symptomene. Med det sagt stusser jeg over psykologens reaksjoner på at du sier det ikke fungerer. Hvis hun mener at terapien fungerer bør hun forklare deg hvorfor hun mener det, og ikke bare avfeie deg. Det reagerer jeg på. Men som sagt, terapien kan fungere selv om du føler deg sykere. Anonymkode: 728c5...ce1 Er klar over det, men her opplever jeg ikke at det fungerer. (Vanskelig å forklare konkret nok uten å bli gjenkjent) Det hadde hjulpet å forstå hvorfor psykologen mener det fungerer, når jeg ikke opplever at den gjør det. (Tenker ikke bare på økte symptomer da) Anonymkode: 434bc...a58
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #20 Skrevet 13. april 2024 Du kan jo ta det opp med psykologen at du ønsker at dere fokuserer mer på verktøy du kan få for å hjelpe deg å takle symptomene. Anonymkode: 13356...222
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå