AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #21 Del Skrevet 13. april 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har endel gjeld fra tidligere som jeg gjerne vil få en ordning på. Men er ikke så lett. Har vært hos gjeldsrådgiver på NAV og har såpass mye at jeg kanskje burde søke om om gjeldsordning. Men pga av at jeg får AAP(og bostøtte) så er ikke det ett alternativ. Jeg må ha fast inntekt og AAP er ikke det. Vet ikke ennå om jeg noen gang kommer tilbake i full jobb. I mellomtiden øker gjelden mer og mer. Dette er noe som plager meg daglig. Vet ikke hva jeg skal gjøre, Er det noen som har gode råd så hadde jeg blitt veldig takknemlig Anonymkode: e1fbd...cf5 Om du må ha gjeldsordning så uansett spiller det ingen rolle om gjelden vokser. Du må ha inntekt høy nok til SIFO, nødvendige utgifter, bolig etc, i tillegg til nedbetaling etter aap løpet ditt…. Er det realistisk? I så tilfelle ikke spiller det ingen rolle, om gjelden vokser, for du kommer ikke til å betale den ned i sin helhet så uansett. Situasjonen din med aap og bostøtte gir deg en fordel av at tiden tikker og går, slik at det er lettere å få den innvilget pga gammel gjeld. Anonymkode: b9ca2...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 13. april 2024 #22 Del Skrevet 13. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke helt oversikt men gjeld på ca 500 000.husleie 8500. Strøm internet og tlf kommer i tillegg. Vet ikke rente satser. Anonymkode: e1fbd...cf5 Her ser man hovedproblemet ditt. Har ikke oversikt, vet ikke rentesatser. Ja i tillegg til å ikke åpne digiposten din da. Blir helt oppgitt... Endret 13. april 2024 av Bromance lagt til tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #23 Del Skrevet 13. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du må ha gjeldsordning så uansett spiller det ingen rolle om gjelden vokser. Du må ha inntekt høy nok til SIFO, nødvendige utgifter, bolig etc, i tillegg til nedbetaling etter aap løpet ditt…. Er det realistisk? I så tilfelle ikke spiller det ingen rolle, om gjelden vokser, for du kommer ikke til å betale den ned i sin helhet så uansett. Situasjonen din med aap og bostøtte gir deg en fordel av at tiden tikker og går, slik at det er lettere å få den innvilget pga gammel gjeld. Anonymkode: b9ca2...64a Det stemmer ikke at det "spiller ingen rolle" om gjelden vokser, eller at det er "en fordel". Jeg var i en tilsvarende situasjon som TS, på AAP og med inkassogjeld jeg ikke hadde midler til å betale men som bare vokste i mellomtiden. Var på AAP i flere år før det endte med vedtak på 100% ufør. Jeg så over økonomien, tok med dokumenter og kontaktet gjeldsrådgiver hos NAV som raskt så det samme som meg: jeg hadde for lite inntekt til å i det hele tatt kunne få gjeldsordning. Man skal jo ha et bestemt beløp til livsopphold utenom boutgifter, og alle penger som blir "til overs" går med til nedbetaling av gjeld i de årene man har gjeldsordning. Men jeg hadde som ufør kun akkurat nok inntekt til å dekke livsopphold og boutgifter, og det var ingenting til overs. Heller ingen verdigjenstander å selge eller annen mulighet til å skaffe penger. Så der satt jeg da, med skral helse og knapp inntekt for resten av livet, og med betalingsanmerkninger som gjør det umulig å kunne ha selvfølgeligheter som kredittkort - som i svært mange sammenhenger er eneste godkjente betalingsmiddel (f.eks. bestille billetter på nett). Og det finnes faktisk ingen hjelp for de som er havnet i en slik situasjon. At gjelden er noe man sitter med pga. andres lovbrudd gjør at det føles enda verre. Men jeg bestemte meg for å betale gjelda av livsoppholdet, litt etter litt, selv om ingen kunne kreve dette og selv om jeg egentlig ikke hadde råd etter satsene. Jeg fikk NAV-rådgiver til å spørre kreditorer om å få stanset videre renter i mellomtiden: én sa ja, én sa nei. Men de små avdragene jeg kunne betale pr. måned ble jo godtatt. Dette har jeg nå holdt på med i mange år, og levd på meget knappe ressurser der f.eks. alt mulig av større utgifter - tannbehandling, ordentlige briller - må utsettes; og der større utgifter som ikke kan utsettes - plutselig 3000 kr. ekstra på akutt nødvendige medisiner en måned - velter mat- og husholdningsbudsjettet. Det har vært mildt sagt vanskelig, men jeg må klare det. Anonymkode: ab8d3...1b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. april 2024 #24 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke helt oversikt men gjeld på ca 500 000.husleie 8500. Strøm internet og tlf kommer i tillegg. Vet ikke rente satser. Anonymkode: e1fbd...cf5 Du vil få oversikt med et øyekast om du bare åpner skattemeldingen din. Alle (utenom Klarna, de er svenske) norske kreditorer som du skylder penger hos vil stå oppført på deg i skattemeldingen. Bare å sjekke der. Rentene må du på hver enkelt faktura/kundeforhold for å se, men du får i alle fall enkelt oversikt over totalsummen pr 31.12.23 ved å sjekke skattemeldingen din. Logg deg på Skatteetaten.no og se der i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #25 Del Skrevet 13. april 2024 Bromance skrev (2 timer siden): Her ser man hovedproblemet ditt. Har ikke oversikt, vet ikke rentesatser. Ja i tillegg til å ikke åpne digiposten din da. Blir helt oppgitt... Vet hva problemet mitt er. Derfor jeg spør om råd her. Kan forstå at du oppgitt. Er ganske frustrert og oppgitt jeg også. Virker uoverkommelig for meg. Jobber litt nå men det lønner seg ikke økonomisk. Da "mister" jeg bostøtte og mindre utbetalt i AAP. PS. Vil fortsette med jobben men har ikke helse til 100 %. Har prøvd å finne løsninger flere ganger uten at det har ordnet seg Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #26 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du må ha gjeldsordning så uansett spiller det ingen rolle om gjelden vokser. Du må ha inntekt høy nok til SIFO, nødvendige utgifter, bolig etc, i tillegg til nedbetaling etter aap løpet ditt…. Er det realistisk? I så tilfelle ikke spiller det ingen rolle, om gjelden vokser, for du kommer ikke til å betale den ned i sin helhet så uansett. Situasjonen din med aap og bostøtte gir deg en fordel av at tiden tikker og går, slik at det er lettere å få den innvilget pga gammel gjeld. Anonymkode: b9ca2...64a Hva er SIFO?? Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #27 Del Skrevet 13. april 2024 Million skrev (25 minutter siden): Du vil få oversikt med et øyekast om du bare åpner skattemeldingen din. Alle (utenom Klarna, de er svenske) norske kreditorer som du skylder penger hos vil stå oppført på deg i skattemeldingen. Bare å sjekke der. Rentene må du på hver enkelt faktura/kundeforhold for å se, men du får i alle fall enkelt oversikt over totalsummen pr 31.12.23 ved å sjekke skattemeldingen din. Logg deg på Skatteetaten.no og se der i dag. Ok. Takk for tipset Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 13. april 2024 #28 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet hva problemet mitt er. Derfor jeg spør om råd her. Kan forstå at du oppgitt. Er ganske frustrert og oppgitt jeg også. Virker uoverkommelig for meg. Jobber litt nå men det lønner seg ikke økonomisk. Da "mister" jeg bostøtte og mindre utbetalt i AAP. PS. Vil fortsette med jobben men har ikke helse til 100 %. Har prøvd å finne løsninger flere ganger uten at det har ordnet seg Anonymkode: e1fbd...cf5 Få noen til å gå gjennom økonomien din. Hva du bruker penger på i det daglige. Folk som kan se med nøytrale øyne på de valgene du tar i hverdagen. Det er ikke uoverkommelig. Jeg vet om noen som har vært i cirka samme situasjon som deg (skilsmisse og uførhet kombinert med lite gjennomtenkte valg). De har fått ned sin totale gjeld med 150.000 kroner på 4 år, (fra 550.000 - 400.000). så det er mulig å bli kvitt, det tar bare litt tid. Lykke til 💖 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #29 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer ikke at det "spiller ingen rolle" om gjelden vokser, eller at det er "en fordel". Jeg var i en tilsvarende situasjon som TS, på AAP og med inkassogjeld jeg ikke hadde midler til å betale men som bare vokste i mellomtiden. Var på AAP i flere år før det endte med vedtak på 100% ufør. Jeg så over økonomien, tok med dokumenter og kontaktet gjeldsrådgiver hos NAV som raskt så det samme som meg: jeg hadde for lite inntekt til å i det hele tatt kunne få gjeldsordning. Man skal jo ha et bestemt beløp til livsopphold utenom boutgifter, og alle penger som blir "til overs" går med til nedbetaling av gjeld i de årene man har gjeldsordning. Men jeg hadde som ufør kun akkurat nok inntekt til å dekke livsopphold og boutgifter, og det var ingenting til overs. Heller ingen verdigjenstander å selge eller annen mulighet til å skaffe penger. Så der satt jeg da, med skral helse og knapp inntekt for resten av livet, og med betalingsanmerkninger som gjør det umulig å kunne ha selvfølgeligheter som kredittkort - som i svært mange sammenhenger er eneste godkjente betalingsmiddel (f.eks. bestille billetter på nett). Og det finnes faktisk ingen hjelp for de som er havnet i en slik situasjon. At gjelden er noe man sitter med pga. andres lovbrudd gjør at det føles enda verre. Men jeg bestemte meg for å betale gjelda av livsoppholdet, litt etter litt, selv om ingen kunne kreve dette og selv om jeg egentlig ikke hadde råd etter satsene. Jeg fikk NAV-rådgiver til å spørre kreditorer om å få stanset videre renter i mellomtiden: én sa ja, én sa nei. Men de små avdragene jeg kunne betale pr. måned ble jo godtatt. Dette har jeg nå holdt på med i mange år, og levd på meget knappe ressurser der f.eks. alt mulig av større utgifter - tannbehandling, ordentlige briller - må utsettes; og der større utgifter som ikke kan utsettes - plutselig 3000 kr. ekstra på akutt nødvendige medisiner en måned - velter mat- og husholdningsbudsjettet. Det har vært mildt sagt vanskelig, men jeg må klare det. Anonymkode: ab8d3...1b2 Du er jaggu tøff og sterk som klarer det. Pr i dag har jeg ikke mulighet til det. Mange måneder så strekker ikke pengene til Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 13. april 2024 #30 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er SIFO?? Anonymkode: e1fbd...cf5 Her https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #31 Del Skrevet 13. april 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Få noen til å gå gjennom økonomien din. Hva du bruker penger på i det daglige. Folk som kan se med nøytrale øyne på de valgene du tar i hverdagen. Det er ikke uoverkommelig. Jeg vet om noen som har vært i cirka samme situasjon som deg (skilsmisse og uførhet kombinert med lite gjennomtenkte valg). De har fått ned sin totale gjeld med 150.000 kroner på 4 år, (fra 550.000 - 400.000). så det er mulig å bli kvitt, det tar bare litt tid. Lykke til 💖 Takk for tips. Har egentlig ikke noen jeg stoler på men skal prøve å finne ut av det. Takk igjen 🥰 Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #32 Del Skrevet 13. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det stemmer ikke at det "spiller ingen rolle" om gjelden vokser, eller at det er "en fordel". Jeg var i en tilsvarende situasjon som TS, på AAP og med inkassogjeld jeg ikke hadde midler til å betale men som bare vokste i mellomtiden. Var på AAP i flere år før det endte med vedtak på 100% ufør. Jeg så over økonomien, tok med dokumenter og kontaktet gjeldsrådgiver hos NAV som raskt så det samme som meg: jeg hadde for lite inntekt til å i det hele tatt kunne få gjeldsordning. Man skal jo ha et bestemt beløp til livsopphold utenom boutgifter, og alle penger som blir "til overs" går med til nedbetaling av gjeld i de årene man har gjeldsordning. Men jeg hadde som ufør kun akkurat nok inntekt til å dekke livsopphold og boutgifter, og det var ingenting til overs. Heller ingen verdigjenstander å selge eller annen mulighet til å skaffe penger. Så der satt jeg da, med skral helse og knapp inntekt for resten av livet, og med betalingsanmerkninger som gjør det umulig å kunne ha selvfølgeligheter som kredittkort - som i svært mange sammenhenger er eneste godkjente betalingsmiddel (f.eks. bestille billetter på nett). Og det finnes faktisk ingen hjelp for de som er havnet i en slik situasjon. At gjelden er noe man sitter med pga. andres lovbrudd gjør at det føles enda verre. Men jeg bestemte meg for å betale gjelda av livsoppholdet, litt etter litt, selv om ingen kunne kreve dette og selv om jeg egentlig ikke hadde råd etter satsene. Jeg fikk NAV-rådgiver til å spørre kreditorer om å få stanset videre renter i mellomtiden: én sa ja, én sa nei. Men de små avdragene jeg kunne betale pr. måned ble jo godtatt. Dette har jeg nå holdt på med i mange år, og levd på meget knappe ressurser der f.eks. alt mulig av større utgifter - tannbehandling, ordentlige briller - må utsettes; og der større utgifter som ikke kan utsettes - plutselig 3000 kr. ekstra på akutt nødvendige medisiner en måned - velter mat- og husholdningsbudsjettet. Det har vært mildt sagt vanskelig, men jeg må klare det. Anonymkode: ab8d3...1b2 Dette gir jo ingen mening, du er innfor å kvalifisere for tvungen gjeldsordning - da kan kreditorer få null eller 10kr, eller 200kr i mnd alt etter inntekt - men at du kan betale null, er jo grunn for gjeldsordning .. Det er hele poenget Anonymkode: d4d2b...4a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #33 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette gir jo ingen mening, du er innfor å kvalifisere for tvungen gjeldsordning - da kan kreditorer få null eller 10kr, eller 200kr i mnd alt etter inntekt - men at du kan betale null, er jo grunn for gjeldsordning .. Det er hele poenget Anonymkode: d4d2b...4a5 Var det jeg også trodde. Skal kontakte gjeldsrådgiver igjen og sjekke Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 13. april 2024 #34 Del Skrevet 13. april 2024 Her er det nok bare gjeldsordning som fungerer. Du er nok pr definisjon varig ute av stand til å betjene din gjeld. NAV hjelper deg med dette. Styr langt unna private gjeldsrådgivere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #35 Del Skrevet 13. april 2024 isw skrev (3 minutter siden): Her er det nok bare gjeldsordning som fungerer. Du er nok pr definisjon varig ute av stand til å betjene din gjeld. NAV hjelper deg med dette. Styr langt unna private gjeldsrådgivere. Skal gjøre det. Hadde vært fint å få en ordning som gjør at livet er litt bedre. Og ikke trenger være "redd" for å åpne post Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #36 Del Skrevet 13. april 2024 34 minutter siden, AnonymBruker said: Var det jeg også trodde. Skal kontakte gjeldsrådgiver igjen og sjekke Anonymkode: e1fbd...cf5 Kreditorer kan si nei, men da blir det tungen gjeldsordning gjennom namsmann pga ingen betalings evne. Anonymkode: d4d2b...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #37 Del Skrevet 13. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer ikke at det "spiller ingen rolle" om gjelden vokser, eller at det er "en fordel". Jeg var i en tilsvarende situasjon som TS, på AAP og med inkassogjeld jeg ikke hadde midler til å betale men som bare vokste i mellomtiden. Var på AAP i flere år før det endte med vedtak på 100% ufør. Jeg så over økonomien, tok med dokumenter og kontaktet gjeldsrådgiver hos NAV som raskt så det samme som meg: jeg hadde for lite inntekt til å i det hele tatt kunne få gjeldsordning. Man skal jo ha et bestemt beløp til livsopphold utenom boutgifter, og alle penger som blir "til overs" går med til nedbetaling av gjeld i de årene man har gjeldsordning. Men jeg hadde som ufør kun akkurat nok inntekt til å dekke livsopphold og boutgifter, og det var ingenting til overs. Heller ingen verdigjenstander å selge eller annen mulighet til å skaffe penger. Så der satt jeg da, med skral helse og knapp inntekt for resten av livet, og med betalingsanmerkninger som gjør det umulig å kunne ha selvfølgeligheter som kredittkort - som i svært mange sammenhenger er eneste godkjente betalingsmiddel (f.eks. bestille billetter på nett). Og det finnes faktisk ingen hjelp for de som er havnet i en slik situasjon. At gjelden er noe man sitter med pga. andres lovbrudd gjør at det føles enda verre. Men jeg bestemte meg for å betale gjelda av livsoppholdet, litt etter litt, selv om ingen kunne kreve dette og selv om jeg egentlig ikke hadde råd etter satsene. Jeg fikk NAV-rådgiver til å spørre kreditorer om å få stanset videre renter i mellomtiden: én sa ja, én sa nei. Men de små avdragene jeg kunne betale pr. måned ble jo godtatt. Dette har jeg nå holdt på med i mange år, og levd på meget knappe ressurser der f.eks. alt mulig av større utgifter - tannbehandling, ordentlige briller - må utsettes; og der større utgifter som ikke kan utsettes - plutselig 3000 kr. ekstra på akutt nødvendige medisiner en måned - velter mat- og husholdningsbudsjettet. Det har vært mildt sagt vanskelig, men jeg må klare det. Anonymkode: ab8d3...1b2 Men hvorfor? Fordi du vil bestille bestille billetter på nett, hvorav de aller aller fleste godtar vanlig bankkort? Ingenting jeg sa var feil. Du har ikke kommet med en eneste ting som motbeviser dette. At du har fått hjelp av gjeldsrådgiver på NAV til å sette opp en så meningsløs ordning som dette, betyr ikke at andre er intresseret i å gjøre det samme, mot null å vinne. Anonymkode: b9ca2...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 13. april 2024 #38 Del Skrevet 13. april 2024 Hei Anonymkode: ab8d3...1b2 Du skriver bl.a. «…jeg hadde for lite inntekt til å i det hele tatt kunne få gjeldsordning.» Beskjeden du fikk av personene på Nav er det rene tøv. Kravet til å få gjeldsordning er om du kan nedbetale gjelden din over en periode på ca. 15 – femten år og til den aktuelle forsinkelsesrenten. Det har ingen ting med din inntekt å gjøre. Mangler du penger til å ha nok til gjeldsordningslovens livsopphold, kan du kreve denne differansen dekket av Nav. Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du søker direkte hos din lokale namsmann, og hold deg unna Nav når det gjelder gjeldsrådgivning. Her er lenken til søknadsskjema https://signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=11 Med vennlig hilsen TBergh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #39 Del Skrevet 13. april 2024 isw skrev (5 timer siden): Her er det nok bare gjeldsordning som fungerer. Du er nok pr definisjon varig ute av stand til å betjene din gjeld. NAV hjelper deg med dette. Styr langt unna private gjeldsrådgivere. ja skal styre unna de private Anonymkode: e1fbd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #40 Del Skrevet 13. april 2024 TBergh skrev (2 timer siden): Hei Anonymkode: ab8d3...1b2 Du skriver bl.a. «…jeg hadde for lite inntekt til å i det hele tatt kunne få gjeldsordning.» Beskjeden du fikk av personene på Nav er det rene tøv. Kravet til å få gjeldsordning er om du kan nedbetale gjelden din over en periode på ca. 15 – femten år og til den aktuelle forsinkelsesrenten. Det har ingen ting med din inntekt å gjøre. Mangler du penger til å ha nok til gjeldsordningslovens livsopphold, kan du kreve denne differansen dekket av Nav. Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du søker direkte hos din lokale namsmann, og hold deg unna Nav når det gjelder gjeldsrådgivning. Her er lenken til søknadsskjema https://signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=11 Med vennlig hilsen TBergh Da har jeg litt å sjekke og finne ut av. Takker for linken og tipset om livsopphold. Må få sjekket hvor mye det er. Skal gjøre som du anbefaler og kontakte namsmannen med en gang. Synes det var lite hjelp å få da jeg var hos NAV og var mer frustrert da jeg gikk derfra. men dette gir meg litt håp igjen Anonymkode: e1fbd...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå