Gå til innhold

Løs hund - hva gjør du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var ute og kjørte og så en løs hund som virret rundt på veien (80-sone) og et jorde like ved veien. 

Jeg stoppet bilen og så etter eieren, men så ingen i nærheten. Klarte å lokke hunden til meg, og fikk den inn i bagasjerommet (har hundegitter). Etter ca 20 min kom eieren gående langs veien, og sa at den hadde stukket av når hen åpnet døra. Jeg hadde i mellomtiden forsøkt å finne ut hvem som eide hunden da det ikke var nummer på halsbåndet. 

Når jeg nevner dette for andre, blir de veldig overrasket over at jeg "tok" hunden, og at de hadde latt den løpe løs istedet for å finne hjem av seg selv selv om det er båndtvangtid og hunden kunne blitt påkjørt. Må legge til at det var hund av stor rase, schæfer/malinois-lignende. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 226dd...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar alltid vare på hunder som jeg ser går løse. Har hund selv og vet hvor mye det betyr om noen har funnet hunden min . Har også alltid bånd i bilen 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde tatt vare på hunden, spesielt så nært en 80 sone. 

Er man medlem på Facebook gruppen rømlingen, for eksempel, ser man at det er helt normalt å ta vare på løse hunder man møter på, eller ta bilde og legge ut om man ikke har mulighet til å sikre hunden på noe vis. 

Anonymkode: 9fc26...02e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde helt rett! Hunden var til fare for seg selv og andre, og hundeeier burde ha lagt seg flat og unnskyldt bryderiet og takket.

Verre er det med de som "tar" jakthunder midt i jakta. 😅

Uansett, alle burde merke hundene sine skikkelig, også utenom chip'en. Et minimum burde ha vært telefonnummer på sele/halsbånd! 

På forhånd takk til den som antagelig kommer til å finne min hund en dag og tar vare på den, for jeg er ikke så naiv at jeg tror unghunden min aldri vil komme bort fra meg. PS: telefonnummeret mitt står på sela, på en slik "barnehagelappe" jeg har brukt til å merke alt av utstyr til hunden.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også fanga hunden og sikra den.

Det har jeg gjort flere ganger med løse hunder og faktisk et par hester også.
Noen ganger har ikke hunden hatt bånd på, andre ganger har jeg ikke greid å fange dyret men har greid å følge etter og holdt det unna veien til eier har dukka opp, andre ganger igjen har jeg bare fått ut informasjon til lokale dyr savnet-grupper om hvor og når dyret ble sett og i hvilken tilstand det var.

Anonymkode: 213f8...70b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjort akkurat det samme som deg. Hunden kunne jo blitt påkjørt!

Har møtt på gråhund med peiler i skauen noen ganger i jakta, de tar jeg selvsagt ikke med meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går ikke bort til fremmede hunder siden de da kan føle seg utrygge og gjøre utfall. Er den helt klart kontaktsøkende og rolig kan jeg sikkert ta vare på den og annonsere på Facebook at jeg har funnet den og gi den en skål med vann. Melder ikke eier seg etter det må jeg vel få undersøkt om den er chippet. Ellers prøver jeg vel å ta et bilde og legge ut hvilket område den er observert i. 

Anonymkode: 60ab6...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjorde helt rett! Jeg ville i alle fall gjort det samme som deg. Første gangen jeg gjorde det var jeg faktisk bare et barn. På tur med min egen hund, så jeg satte bånd på den og tok den med hjem. Eierne var veldig takknemlige for at noen hadde funnet hunden deres, de hadde lett og lett.  Den var langt hjemmefra. 

Anonymkode: cf84c...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøver alltid å kalle dem inn til meg. Men noen ganger så er dem så redd fremmende at det ikke går. Men jeg prøver alltid å vise at jeg er vennlig. Setter meg ned på huk og kaller dem inn. Jeg har selv hund. Har mistet han en gang. Og man blir så redd når det kjøre så mye biler rundt. Så jeg har satt pris på at noen har tatt han inn. 

Anonymkode: 4264b...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd det en gang, en hund som virret rundt og tydelig letet etter hvor den skulle gå, dette var i turterreng/tømmervei/sti.

Greide å få tak i den etter en stund, noen hyggelige personer kom forbi og ga meg en rem som jeg kunne bruke som bånd. Ringte så politiet igjen (ringte først før jeg fikk tak i hunden), og etter at de hadde tatt imot den infoen jeg hadde, så sier han plutselig - "hold linja!" og så ble jeg satt på vent. Etter litt kom politimannen til bake på linja, tydelig veldig lykkelig, "jeg tror jeg har løst saken allerede!". Mens vi snakket hadde han plutselig fått beskjed om at en hundeeier stod og ventet på linjen for å melde sin hund som forsvunnet.

Vi fikk direktekontakt, det var åpenbart samme hund, og vi avtalte hvor eier kunne komme for å hente hunden. Overlykkelig hundeeier, som akkurat hadde flyttet fra et annet sted i landet og ikke kjent, så hunden var heller ikke kjent.

Anonymkode: 158e9...a09

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en hund vi på fleip kaller Houdini. Hvilket er litt galgenhumor, for ganske fortvilende at hunden klarer å stikke av jevnlig, uansett hva vi gjør. (Gjerde, gravd ned sperrer, hønsenetting utenpå gjerdet, lås på porten, med mer) 

Vi har selvfølgelig både chip og tag med navn og nummer, og hunden er heldigvis liten rase og på ingen måte aggressiv, men jeg er utrolig takknemlig for de som har tatt seg av hunden vår når den har klart å stikke av. Direkte flaut at hunden har klart det så mange ganger, men inderlig takknemlig for dem som da fanger den inn og tar kontakt, for da er vi som regel på full leteaksjon rundt der vi bor.  Vi er jo livredd hver gang dette har skjedd. (Biler!) Et par ganger har det også skjedd at vi ikke engang visste at hunden hadde kommet seg ut. 

Du gjorde absolutt det rette. ❤️

Anonymkode: 23cfa...fdf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En løs hund er til fare for seg selv og andre. Selv om den kanskje vet veien hjem så er det mye som kan skje innen den faktisk kommer hjem. Derfor tar jeg alltid kontroll på en løs hund. Jeg vil ikke ha på samvittigheten at en hund eller andre blir skadet når jeg kan forhindre det. 

Anonymkode: fa034...d90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 4.57):

Vi har en hund vi på fleip kaller Houdini. Hvilket er litt galgenhumor, for ganske fortvilende at hunden klarer å stikke av jevnlig, uansett hva vi gjør. (Gjerde, gravd ned sperrer, hønsenetting utenpå gjerdet, lås på porten, med mer) 

Vi har selvfølgelig både chip og tag med navn og nummer, og hunden er heldigvis liten rase og på ingen måte aggressiv, men jeg er utrolig takknemlig for de som har tatt seg av hunden vår når den har klart å stikke av. Direkte flaut at hunden har klart det så mange ganger, men inderlig takknemlig for dem som da fanger den inn og tar kontakt, for da er vi som regel på full leteaksjon rundt der vi bor.  Vi er jo livredd hver gang dette har skjedd. (Biler!) Et par ganger har det også skjedd at vi ikke engang visste at hunden hadde kommet seg ut. 

Du gjorde absolutt det rette. ❤️

Anonymkode: 23cfa...fdf

Om den hele tiden klarer å komme seg løs flere ganger, er det da ikke på tide å holde den under oppsyn når den er ute? Jeg står ute i hagen med mine hunder nå. De har aldri engang forsøkt å komme seg under eller over gjerdet, men jeg vet at de kan klare de om de finner på å prøve, så de får ikke være ute alene og uten tilsyn. 

Det er jo veldig fint at den ikke er aggressiv, men den kan jo gjøre feilen med å løpe bort til en aggressiv hund. Ett bitt fra en stor hund kan knekke nakken på en sånn liten tass. 

Anonymkode: 9fc26...02e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...