Nitha Skrevet 7. februar 2006 #1 Skrevet 7. februar 2006 Pusen vår har operert begge bakbeina, og kom hjem i dag med beskjed om å bruke hodering så hun ikke får slikket på sårene. Men ringen er så stor at hun ikke når ned i sine vanlige matkopper. Ikke har hun hatt lyst på noe slags mat ennå heller. Jeg begynner å bli bekymret. Hvor langt utenfor ansiktet skal disse hoderingene gå egentlig? Kan vi klippe av den litt så hun når ned i matkoppen? Vi har prøvd mindre matkopper, men da må de stå på noe, og det liker hun heller ikke. Hvordan skal vi få i henne mat med den på??????
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #2 Skrevet 7. februar 2006 Ingen erfaring, men kanskje det hjelper å mate henne fra hånda...
Gjest vimse Skrevet 7. februar 2006 #3 Skrevet 7. februar 2006 (endret) Pusen vår har operert begge bakbeina, og kom hjem i dag med beskjed om å bruke hodering så hun ikke får slikket på sårene. Men ringen er så stor at hun ikke når ned i sine vanlige matkopper. Ikke har hun hatt lyst på noe slags mat ennå heller. Jeg begynner å bli bekymret. Hvor langt utenfor ansiktet skal disse hoderingene gå egentlig? Kan vi klippe av den litt så hun når ned i matkoppen? Vi har prøvd mindre matkopper, men da må de stå på noe, og det liker hun heller ikke. Hvordan skal vi få i henne mat med den på?????? ← Hvis du fortsetter å bruke de mindre koppene, og ha de på noe, og det er slik tilgjengelig for henne at hun får tak i maten, vil hun til slutt spise når hun er sulten nok. Hun er vel litt uggen etter operasjonen, og da er det kanskje ikke så fristende med mat enda. Evt. kan du jo legge noe i skålene som hun liker, så hun blir ¨lurt¨ til å spise. Endret 7. februar 2006 av vimselims
Night Owl Skrevet 7. februar 2006 #4 Skrevet 7. februar 2006 Pusen vår har operert begge bakbeina, og kom hjem i dag med beskjed om å bruke hodering så hun ikke får slikket på sårene. Men ringen er så stor at hun ikke når ned i sine vanlige matkopper. Ikke har hun hatt lyst på noe slags mat ennå heller. Jeg begynner å bli bekymret. Hvor langt utenfor ansiktet skal disse hoderingene gå egentlig? Kan vi klippe av den litt så hun når ned i matkoppen? Vi har prøvd mindre matkopper, men da må de stå på noe, og det liker hun heller ikke. Hvordan skal vi få i henne mat med den på?????? ← Når katten vår ble sterilisert var hun ganske uggen etter narkosen som sagt tidligere her. Ringen hennes var så stor at hun klarte å spise ut av små skåler. Til å begynne puslet jeg rundt henne og var kjempebekymret, men som sagt, så spiste hun når hun var sulten nok. Litt mas var det nok til å begynne med, men etterhvert fikk hun teket på det og det gikk ganske bra.
Lillesøster Skrevet 7. februar 2006 #5 Skrevet 7. februar 2006 Jeg klipte hoderingen så pass langt ned at hun ikke klarte å slikke seg bak men kunne spise. Men du kan også sette matfatet litt høyt.
Gjest Nemesis Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 (endret) Det er helt normalt at de ikke har så stort matlyst rett etter at de har vært i narkose. Da min pus var i samme situasjon, matet jeg han den første kvelden. Da var han sliten etter en lang og strevsom dag hos dyrlegen og skjønte ikke opp/ned på noe. Når han fikk pusla litt rundt og prøvd seg fram, så fikk han det til på egenhånd til slutt. La pusen din få litt tid på seg og hjelp til og evt hold opp matskåla til henne inntil hun greier det selv. Endret 8. februar 2006 av Nemesis
Nitha Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2006 I dag vil hun ikke ha mat i det hele tatt. Bare kniper sammen munnen. Blir helt fortvilet jeg...
Gjest vimse Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Det er bare et døgn siden operasjonen, så foreløpig har hun litt å gå på, så jeg tror ikke du skal stresse med det. Lykke til
LilleMy28 Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Pusen min begynte å spise ca. to dager etter operasjonen, hun drakk bare vann før den tid. Ellers var ringen hennes så stor og tung at hun klarte ikke løfte hodet stakkars, gikk bare og slepte det rundt...
Gjest Binna Skrevet 8. februar 2006 #10 Skrevet 8. februar 2006 Jeg tok av ringen på pusen min for at den skulle få spise og drikke mens jeg fulgte med. Ellers har jeg sett pusekatter som har fått sydd seg drakt slik at de ikke kom til der det var sydd.. kjempesøtt hehe
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. februar 2006 #11 Skrevet 8. februar 2006 Jeg tok av ringen på pusen min for at den skulle få spise og drikke mens jeg fulgte med. ← Det gjorde jeg også, og det funket fint. Men hun begynte ikke å spise igjen før det var gått 2-3 dager etter operasjonen. Det viktigste er å passe på at katten får nok vann, dette kan du om nødvendig gi katten med en plastsprøyte inntil videre.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #12 Skrevet 8. februar 2006 Pusen vår har operert begge bakbeina, og kom hjem i dag med beskjed om å bruke hodering så hun ikke får slikket på sårene. Men ringen er så stor at hun ikke når ned i sine vanlige matkopper. Ikke har hun hatt lyst på noe slags mat ennå heller. Jeg begynner å bli bekymret. Hvor langt utenfor ansiktet skal disse hoderingene gå egentlig? Kan vi klippe av den litt så hun når ned i matkoppen? Vi har prøvd mindre matkopper, men da må de stå på noe, og det liker hun heller ikke. Hvordan skal vi få i henne mat med den på?????? ← Du kan klippe, men ikke så mye at hun når fram til såret. Du kan også ta av henne kragen mens hun spiser, men da må du passe på henne. Ellers så er det ikke uvanlig at det går ganske mange timer før narkosen er ute og pus har matlyst igjen.
Nitha Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #13 Skrevet 8. februar 2006 Hun virker litt bedre nå, men vil fremdeles ikke ha mat. Lurer på om det er antibiotikaen vi fikk lurt i henne i går kveld som gjør henne kvalm. Hvor viktig er det at hun får i seg den, når hun bare kommer til å pendle mellom badet og stua til sårene er helt grodd???? Takk for alle svar forresten!!!
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #14 Skrevet 9. februar 2006 Det er vel lurt å høre på dyrlegen ang antibiotikaen, men om hun ikke blir bedre kan du jo ta en telefon og spørre. Hva med å bytte ut ringen med sånne "bleieholdere" man bruker på små hunder når de har løpetid. Evt bruke det når du er i nærheten og kan sjekke at hun ikke får den av.
Floja Felíz Skrevet 9. februar 2006 #15 Skrevet 9. februar 2006 Tror nok det er ganske vanlig å ikke ha matlyst etter en slik operasjon, særlig når hun er på antibiotika. Hun er vel ikke så aktiv som vanlig heller, så kanskje ikke sulten er så påtrengende? Jeg ville tatt av henne kragen et par ganger om dagen og satt frem mat mens jeg passet på henne. Hun spiser nok når hun blir sulten nok og litt mindre kvalm. Du må i alle fall ikke slutte med antibiotika før dyrlegen har anvist det, det kan være risikabelt. Hun spiser nok snart. Lykke til, og god bedring til pusen.
Dødspingvinen Skrevet 9. februar 2006 #16 Skrevet 9. februar 2006 Vi prøvde litt av hvert med vår katt. Først klipte vi ned litt, men det fungerte desverre ikke, for da fikk hun tilgang på såret. Så begynte vi å ta av kragen når ho skulle spise, men problemet ble da at ho foretrekker å ete om natta, så matrytmen hennes ble litt merkelig. Men det hjalp når vi begynte med nesten flate fat. Da fikk ho bedre tak i maten. Det er ogsp noen som dropper kragen, og heller skaffer en baby-body som katten kan ha på seg. Det dekker jo for såret, men gir litt mer bevegelsesfrihet. Dette fungerte ikke på vår katt, men kan jo fungere greit på deres? Perioden med krage er vanskelig. Både for katt og eier. Håper dere finner en løsning som passer for dere
Nitha Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #17 Skrevet 11. februar 2006 Takk for alle svar! Løsningen ble å la pusen spise av hånda Hva gjør en ikke for disse små. Hun har kommet seg ganske bra nå, stabber av gårde med sine nyopererte kne. Om noen dager håper vi alt er mye bedre. Fru Nitha
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #18 Skrevet 11. februar 2006 Vi har to ganger sterelisert katten(2 forskjellige katter), og løsningen var i begge tilfeller å ha mat og vann i glass som var høye nok og hadde en slik form at katten kunne komme til uten at plastkragen blir i veien, feks vinglass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå