Gå til innhold

Nattesvette; begynner å bli redd det er kreft? Andre som har opplevd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

28 år. Har i snart ett år hatt nattesvette. Gikk ikke til legen med det før det var gått noen måneder da jeg noen ganger får det før mensen. normale blodprøver, men litt høy P-ALP uten at lege har nevnt dette,, jeg har også siste to måndene hatt vondt i kropp og ledd som at jeg brygger på en forkjølelse konstant. har lavt stoffskifte som jeg har tatt medisiner for i 3-4 mnd men har ikke riktig dose enda ifølge legen,, som også mener at nattesvette kun sees ved høyt stoffskifte. 

Ellers ingen spesielle symptom, generelt sliten men føler jeg alltid har vært det, ikke slik jeg ikke kan holde meg våken. Smerter i rygg,, har hatt dette også samme tid som nattesvette. Nattesvetten er blitt bedre enn den var men fortsatt plagsom, der jeg våkner kliss gjennomvåt (dyne og alt!) 

Vet noen hva dette kan være som IKKE er kreft? 

Anonymkode: 47361...c1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du kan få nattsvette av lavt atoffskifte også, eller av mild ME (og sterk, men det har du neppe), av tidlig overgangsalder eller andre hormonforstyrrelser, og en million andre årsaker som ikke er kreft

Anonymkode: 696c4...e55

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hormonforstyrrelser, stress, og milde infeksjoner kan også gi det. Vet at det er vanskelig, men stresser du og får helseangst vil det i hvert fall ikke hjelpe på nattesvetten. 

Anonymkode: 7797b...3f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med stoffskiftet (varierende høyt og lavt) og flere mangler av vitaminer. Slitt med nattesvette de siste 2 årene. Sliter også med kronisk stress som påvirker det.

Nattesvette behøver ikke å være kreft. Er mange årsaker til det.

Anonymkode: 230ca...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Må nevne, kreft var det siste legen tenkte på.

Blitt sjekket for ti forskjellige typer kreft ved en tilfeldighet og de fokuserte på andre symptomer enn nattesvette. 

AnonymBruker
Skrevet

😅 to, 2! Ikke ti**

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

du kan få nattsvette av lavt atoffskifte også, eller av mild ME (og sterk, men det har du neppe), av tidlig overgangsalder eller andre hormonforstyrrelser, og en million andre årsaker som ikke er kreft

Anonymkode: 696c4...e55

Det er utelukket at det er tidlig overgangsalder,, jeg håper det ikke er noe men hadde vært mer beroligende om de fant ut grunnen til plagene 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hormonforstyrrelser, stress, og milde infeksjoner kan også gi det. Vet at det er vanskelig, men stresser du og får helseangst vil det i hvert fall ikke hjelpe på nattesvetten. 

Anonymkode: 7797b...3f0

jeg hadde ikke helseangst i begynnelsen for tenkte jo det var normalt, og vil heller ikke si jeg har det nå men selvfølgelig mer stresset nå enn da pga de ikke finner ut av det,, jeg stresser ganske mye ellers med to barn og jobb etc så håper det er grunnen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har problemer med stoffskiftet (varierende høyt og lavt) og flere mangler av vitaminer. Slitt med nattesvette de siste 2 årene. Sliter også med kronisk stress som påvirker det.

Nattesvette behøver ikke å være kreft. Er mange årsaker til det.

åhhh dette var beroligende å høre faktisk. Har du hatt vondt i kroppen o.l også eller kun svette??? Mine blodprøver på stoffskiftet var helt normal i august og da hadde jeg allerede hatt nattesvette i lang tid men forstått det slik at man kan få symptomer før prøvene blir dårlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Søvnapné kan vel også gi nattesvette og føre til at man er mye sliten.

Anonymkode: 02d42...713

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svetter om natta ved menstruasjon, så hormonelt her. Gikk på minipille etter ungene ble født og hadde også da lange perioder med nattesvette. Det er flere år siden, så det var i hvert fall ikke kreft da 😊

Anonymkode: bb21f...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har de utelukket at det er en begynnende tidlig overgangsalder? Antar de har tatt blodprøver men hvor mange ganger testet de blodet?

Anonymkode: 31153...08e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan har de utelukket at det er en begynnende tidlig overgangsalder? Antar de har tatt blodprøver men hvor mange ganger testet de blodet?

Meg igjen, diverse smerter er og ett vanlig symptom på oa.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Meg igjen, diverse smerter er og ett vanlig symptom på oa.

De har tatt blodprøve av noen hormoner som utelukket dette 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk problemer med nattesvette ca et år etter jeg ble sammen med eksen, undersøkte alt mulig, de fant ingenting unormalt.

Forholdet var svært stressende for meg og når jeg gjorde det slutt forsvant det over natten. 

Desverre lot jeg meg overtale til å ta han tilbake, flere ganger, og hver gang kom nattesvetten tilbake.

Heldigvis noen år siden nå, men opplever fremdeles å bli klissvåt hvis jeg får en mld fra han feks

Anonymkode: 90ea4...83a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde også veldig mye rare smerter og betennelser i kroppen som kom og gikk

Anonymkode: 90ea4...83a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstremt med nattesvette uken før mensen kommer. Å så fort den kommer så er nattesvetten bort på sekundet 🙂

Anonymkode: 4b6ec...c04

AnonymBruker
Skrevet

Nattesvette er en av MANGE symptomene man kan oppleve ved å ha kreft. Det er ikke et isolert symptom. 

Jeg svetter mye rett før mensen(og noen dager inn i ny syklus). Gjør det hver eneste måned.

Anonymkode: f7e13...616

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

åhhh dette var beroligende å høre faktisk. Har du hatt vondt i kroppen o.l også eller kun svette??? Mine blodprøver på stoffskiftet var helt normal i august og da hadde jeg allerede hatt nattesvette i lang tid men forstått det slik at man kan få symptomer før prøvene blir dårlig? 

Ja har mye muskler og ledd smerter. 

Det er vanlig å ha symptomer selv om prøvene er bra nok eller i grenseland til høyt eller lavt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å nattesvette helt ut av det blå. Var også redd det var kreft, men for meg viste det seg at det var ME. Nattesvetter fortsatt, 20 år senere. Har også lavt stoffskifte. Det er en lang prosess å få diagnosen og jeg håper det ikke er tilfelle hos deg, og at det går over.

Anonymkode: 724f7...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du ofte UP mat? Kokt skinke, skineost, tacolefser, ferdigpizza, pølser, leverpostei, osv?

Anonymkode: 76188...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...