AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Jeg har asperger og hadde depresjon. Fikk gå i 2 år og til jeg selv følte den verste delen av depresjonen var over. Fikk også utreding av asperger i løpet av behandlingen og det tok omtrent ett år før jeg fikk diagnosen. Ting gikk opp og ned i løpet av behandlingen og etter rundt ett år hadde jeg et halvhjertet selvmordsforsøk så det var nok også en av grunnen til at behandlingen tok så lang tid som den tok. Anonymkode: 02ab0...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Skrevet 12. april 2024 Har både asperger og ADHD. Fikk null hjelp for autismen, bare kjeft fordi jeg slet med øyekontakt og beskjed om at jeg måtte ta meg sammen. For ADHD’en fikk jeg en ekstremt kortvarig og forhastet medisinutprøving før de kastet meg rett ut igjen. Ble dypt deprimert etter fire uker på Ritalin og da var det kroken på døra, for er man 40 år er man visstnok altfor gammel til å få hjelp og burde bare søke uføretrygd med det samme. Anonymkode: ac3fd...3fd 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har både asperger og ADHD. Fikk null hjelp for autismen, bare kjeft fordi jeg slet med øyekontakt og beskjed om at jeg måtte ta meg sammen. For ADHD’en fikk jeg en ekstremt kortvarig og forhastet medisinutprøving før de kastet meg rett ut igjen. Ble dypt deprimert etter fire uker på Ritalin og da var det kroken på døra, for er man 40 år er man visstnok altfor gammel til å få hjelp og burde bare søke uføretrygd med det samme. Anonymkode: ac3fd...3fd Trist å høre. Skjønner ikke at man kan få kjeft for manglende øyekontakt når man går til psykolog. Å slite med øyekontakt er et vanlig symptom på asperger. Fikk du senere hjelp og ble du bedre? Endte du med å få uføretrygd? Ser jeg har vært svært heldig med min psykolog hos DPS. Anonymkode: 02ab0...bc0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har både asperger og ADHD. Fikk null hjelp for autismen, bare kjeft fordi jeg slet med øyekontakt og beskjed om at jeg måtte ta meg sammen. For ADHD’en fikk jeg en ekstremt kortvarig og forhastet medisinutprøving før de kastet meg rett ut igjen. Ble dypt deprimert etter fire uker på Ritalin og da var det kroken på døra, for er man 40 år er man visstnok altfor gammel til å få hjelp og burde bare søke uføretrygd med det samme. Anonymkode: ac3fd...3fd Jeg er 40 og har vært uføretrygdet i mange år og har gått til Dps i alle de årene. Men nå er verken ADHD eller autisme psykiske lidelser så når det kommer til ADHD så kan man få utredning og medisin utprøving men man får selvsagt ikke lang behandling. Autisme får man heller ikke behandling for dette er noe man kan bli bedre/frisk. Selvsagt kan man få behandling hvis man har alvorlig tilleggsproblematikk, men da må man også være i stand og motivert til å jobbe med det. Anonymkode: 1a8a8...dee 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 Fikk 3-4 mnd med eksponeringsterapi mot en spesifikk fobi etter Asperger diagnose. Utover det ble jeg oppfordret å se på muligheten for å bli ufør på sikt siden jeg sliter med å være i jobb. De kunne ikke hjelpe meg. Anonymkode: 99c65...b7b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 Nå har ikke jeg autisme, men en annen utviklingsforstyrrelse. Men det er ikke derfor jeg går der, i hovedsak på grunn av PTSD. Skal man legge sammen alle år har jeg gått der, så har jeg gått der i 6-7 år. Jeg har hatt stor progresjon, er behandlingsmottakelig og motivert - og det er nok derfor de satser på meg. Vil være en ressurs for samfunnet på langssikt. Jeg er på vei til å bli 100% uføretrygdet (venter på svar på søknad), men det betyr ikke alltid uføretrygdet. Har som mål om å komme meg ut i jobb om et par år, kanskje 50%. Tar en master på siden av behandling. Svært få går til DPS for støttesamtaler. Har du fått utredning for autisme, er det rett ut. Det finnes selvsagt unntak, men det er avhengig av kapasitet. Anonymkode: 2ae88...4eb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #7 Skrevet 15. april 2024 Etter noen veldig få timer avsluttet de behandlingen, selv om i tillegg til autisme jeg har selvmordstanker, depresjon, sosial angst, og panikk anfaller, og sikkert andre ting som jeg ikke har blitt utredet for, og noen mener jeg kan ha. Anonymkode: e345c...0c2
jane78 Skrevet 15. april 2024 #8 Skrevet 15. april 2024 On 4/12/2024 at 8:12 PM, AnonymBruker said: Har både asperger og ADHD. Fikk null hjelp for autismen, bare kjeft fordi jeg slet med øyekontakt og beskjed om at jeg måtte ta meg sammen. For ADHD’en fikk jeg en ekstremt kortvarig og forhastet medisinutprøving før de kastet meg rett ut igjen. Ble dypt deprimert etter fire uker på Ritalin og da var det kroken på døra, for er man 40 år er man visstnok altfor gammel til å få hjelp og burde bare søke uføretrygd med det samme. Anonymkode: ac3fd...3fd Gjengående historie desverre, det er ikke bedre for barn heller desverre. BUP og DPS operer som en svingdør der diagnoser skal settes pronto slik at de får kastet deg ut. Det private er litt bedre, men fortsatt manglende. Det er noe riv ruskende galt med utdanningen som blir tilbudt i Norge, det finnes ikke kompetanse
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #9 Skrevet 15. april 2024 Måtte avslutte på dps etter autisme diagnose. Selv om jeg har angst, depresjon pluss masse til. Anonymkode: 8f9e7...206
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 3 år på det lengste, autisme diagnose, ptsd, engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, og borderline. Fikk 3 år på dps og noen måneder på Bup Anonymkode: a0ba8...0ff
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #11 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 23.57): Jeg er 40 og har vært uføretrygdet i mange år og har gått til Dps i alle de årene. Men nå er verken ADHD eller autisme psykiske lidelser så når det kommer til ADHD så kan man få utredning og medisin utprøving men man får selvsagt ikke lang behandling. Autisme får man heller ikke behandling for dette er noe man kan bli bedre/frisk. Selvsagt kan man få behandling hvis man har alvorlig tilleggsproblematikk, men da må man også være i stand og motivert til å jobbe med det. Anonymkode: 1a8a8...dee Mangler det et ord, "ikke" i den setningen? For autisme er IKKE noe man kan bli bedre eller frisk av. For å svare på spørsmålet til ts i overskriften; min sønn gikk hos DPS i seks måneder før han fikk diagnosen Asperger. De sa han var ferdig utredet da, men at hvis han ville, kunne han fortsatt få gå til samtaler/Behandling der for angsten han lider av. Det takket han nei til. Han mente at å snakke om det uansett ikke hjelper på angsten. Angsten mange med Asperger lider av, kommer ikke av noe konkret det går an å gjøre noe med, den bare er der, konstant. Så han gikk der da i et halvt år, men med tilbud om å få fortsette hos psykologen for samtaler etter at diagnosen var satt. Anonymkode: 8d76b...7b2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #12 Skrevet 16. april 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mangler det et ord, "ikke" i den setningen? For autisme er IKKE noe man kan bli bedre eller frisk av. For å svare på spørsmålet til ts i overskriften; min sønn gikk hos DPS i seks måneder før han fikk diagnosen Asperger. De sa han var ferdig utredet da, men at hvis han ville, kunne han fortsatt få gå til samtaler/Behandling der for angsten han lider av. Det takket han nei til. Han mente at å snakke om det uansett ikke hjelper på angsten. Angsten mange med Asperger lider av, kommer ikke av noe konkret det går an å gjøre noe med, den bare er der, konstant. Så han gikk der da i et halvt år, men med tilbud om å få fortsette hos psykologen for samtaler etter at diagnosen var satt. Anonymkode: 8d76b...7b2 Skjønner. Har som sagt selv asperger og var selv usikker på om det var noe behov for å gå til psykolog. Men jeg er et vanemenneske og da jeg først hadde begynt så bare fortsatte jeg. I tillegg hadde jeg et ønske om at psykologen skulle se at jeg ble bedre og at jeg fikset livet. Det tok lenger tid enn jeg hadde regnet med. Anonymkode: 02ab0...bc0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #13 Skrevet 16. april 2024 Jeg fikk gå i noen mnd etter diagnosen, for å bedre forstå meg selv og diagnosen. Men ettersom dette ikke er noe som kan "fikses" så er det ikke så mye utbytte i DPS, det er ikke så mye de kan hjelpe deg med. Annet enn som sagt, hjelpe deg til å forstå diagnosen. Anonymkode: 5e0b5...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå