Gå til innhold

Hvilket gulv tåler å stå i nybygg hvor det er tørt og gulvvarme? Berryalloc gulv knirker fælt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er fortvilet over gulvet. Jeg har flyttet inn i nybygg og BerryAlloc høytrykkslaminat knirker flere steder i låsen på kortsidene! Det oppstår glipper mellom laminaten og listverket, gulvbord går fra hverandre da låsen løsner, det oppstår små glipper på langsidene også, osv.

Dessuten er det svært merkbart at gulvet er hardt og det er kaldere å gå på enn parkett. Det eneste positive er at gulvbordene er veldig slitesterke og ser fremdeles pene ut selv etter at jeg har mistet ting på gulvet, men det hjelper ikke på alle de negative aspektene med gulvet... Hvis jeg glemmer å lukke gardinene og sola står på det begynner de faktisk å kuve fra at det er for varmt, så her må jeg være veldig forsiktig.

Så nå skal jeg rett og slett bytte gulv, men jeg vet ikke hva som er trygt å legge?

Det er nybygg så det kan til tider være svært tørt innvendig i vinterhalvåret. Tenk ned til 20% RH eller evt. enda mindre luftfuktighet, og det kan være varmt på gulvet fra gulvvarme, opp til 27C som er det gulvet maksimalt skal kunne tåle. Men det vil selvfølgelig tørke ut gulvet ekstra mye, så best å ikke bruke gulvvarmen på maksimal effekt.

Jeg har vurdert følgende typer gulv:

• Nytt BerryAlloc høytrykkslaminat med den nye AluLoc Prime låsen. Bredere lås enn den gamle AluLock låsen på kortsidene som er den som knirker, men er laget av resirkulert aluminiumspolymer fremfor ny aluminium. Usikker på om den knirker mindre i det hele tatt? For det er såpass nytt at det ble lansert sent i 2023 og veldig få har denne låsen installert.
  • Tarkett eik 3-stavs parkettbord evt. fra annet merke.
  • Pergo klikkvinyl evt. fra annet merke.

Nesten alle de andre naboene her som fikk BerryAlloc høytrykkslaminat gulv sier de har samme problemer som jeg skrev øverst. Jeg er usikker på de som fikk 3-stavs eik parkett, men jeg tror de har fått OK gulv da ingen har sagt noe om det. En person sa at gulvet "gikk opp" enkelte steder, men vet ikke noe mer om det. De som fikk Pergo vinylgulv mener det er et kjempebra gulv og det er lunt å gå på, ingen knirk, osv. Det høres nesten ut som vinylgulv er best?

Tusen takk til alle som deler sine erfaringer!

Anonymkode: 6d690...549

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du kjøpt nøkkelferdig leilighet i nybygg så kan du vel klage dersom gulvet knirker?

Anonymkode: dab2c...66d

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som feil utførelse. Klag til de som bygde, så legger de om. Kanskje underlaget er feil?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Berry alloc knirket hos oss også. Skal aldri legge det igjen.

Anonymkode: 7d521...8a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Berry alloc knirket hos oss også. Skal aldri legge det igjen.

Anonymkode: 7d521...8a5

Men er det lagt riktig? Er bjelker i vater, er underlaget bra? Dumt å klage på BerryAlloc om det er forarbeidet som er dårlig…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Høres ut som feil utførelse. Klag til de som bygde, så legger de om. Kanskje underlaget er feil?

Det er garantert lagt feil hos meg. Hvitevarer, kjøkkenøy, dørterskler, peis, osv på gulvet/låser det - og der hvor det er åpen løsning mellom rom er det lagt sammenhengende gulv mellom rommene der hvor det skal være delt opp med en list mellom for å kun legge gulvet kvadratisk.

Jeg har målt om det er flatt nok gulv og det virker flatt. Det er lagt ganske tykt lag av avrettningsmasse oppå betongen og så en plastfolie over der mellom avrettningsmasse og berryalloc-bord, så jeg tror at underlaget er rett.

Tror du problemene vil løses om man bare unngår at alle tungemøbler står på gulvet og kapper gulvene opp mellom sammenhengende rom sånn at de er kvadratiske og legger listverk mellom dem? Jeg er jo kjemperedd nå for at det bare vil knirke igjen. Jeg må. Og hva skal jeg gjøre liksom, skjære hull under der klesskapene og kjøkkenøya skal stå? Klesskap må jeg jo ha...

Og ja, jeg er ekstremt skuffet over hvordan proffe gulvlegger ikke følger leggeanvisningen og jeg selv er nødt til å lese den etter at problemene oppstår. Man skal jo kunne stole på fagfolk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Men er det lagt riktig? Er bjelker i vater, er underlaget bra? Dumt å klage på BerryAlloc om det er forarbeidet som er dårlig…

Ikke samme person, men Berryalloc skrev bare at det er for tørr inneluft på grunn av balansert ventilasjon og gulvvarme? og at knirking og glipper i gulvet er helt normalt pga. det i nybygg. Helt utrolig. Første gangen jeg har hatt så dårlig gulv og jeg har bodd på plasser med mye billigere pergo laminat som har funket helt perfekt i samme tørre luft om vinteren?

• Liker 1
Gjest issoras
Skrevet

Vi har Berryalloc i nytt påbygg (4 år nå) pluss på nyoppusset kjøkken 2 år, knirker ikke en plass og har heller ingen glipper noen plass. Ikke noe nybygg med tørr luft da, men jeg håper dere krever at nytt gulv dekkes av de som bygget huset/la gulvet? 

Stemmer at luften i nybygg er veldig tørr pga balansert ventilasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (1 minutt siden):

Vi har Berryalloc i nytt påbygg (4 år nå) pluss på nyoppusset kjøkken 2 år, knirker ikke en plass og har heller ingen glipper noen plass. Ikke noe nybygg med tørr luft da, men jeg håper dere krever at nytt gulv dekkes av de som bygget huset/la gulvet? 

Kanskje du ikke la gulvet under kjøkkenet da og ikke la det usymmetrisk i overganger mellom rom? Det gjorde dem hos meg...

Skal kreve at de skal få ordne opp ja, men det hjelper jo ikke hvis de legger samme gulvet på nytt og det blir samme feil på nytt.

På soverommene har jeg klesskapet på gulvet også da ingen sa til meg at jeg ikke kan ha klesskap på gulvet? Der knirker det også der men ikke på langt nær like mye som i gangene som er lagt usymmetriske og kjøkkken.

image.thumb.png.c06dd4a2adf2e08edc4caaf7c3e0f76c.png

Gjest issoras
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du ikke la gulvet under kjøkkenet da og ikke la det usymmetrisk i overganger mellom rom? Det gjorde dem hos meg...

Skal kreve at de skal få ordne opp ja, men det hjelper jo ikke hvis de legger samme gulvet på nytt og det blir samme feil på nytt.

På soverommene har jeg klesskapet på gulvet også da ingen sa til meg at jeg ikke kan ha klesskap på gulvet? Der knirker det også der men ikke på langt nær like mye som i gangene som er lagt usymmetriske og kjøkkken.

image.thumb.png.c06dd4a2adf2e08edc4caaf7c3e0f76c.png

Vi har ikke gulv under kjøkken nei, de var ganske nøye da de la gulvet. Vanlige møbler har vi jo på gulvet - sofa osv, klesskap bør det jo tåle. 

AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke gulv under kjøkken nei, de var ganske nøye da de la gulvet. Vanlige møbler har vi jo på gulvet - sofa osv, klesskap bør det jo tåle. 

Ja, jeg er helt enig i det. Men store tunge kjøleskap, komfyr, oppvaskmaskin var jo litt vel mye vekt å legge på gulvet. Også er det jo tydelig at man ikke skal ha sammenhengende åpen løsning mellom rom. Man skal dele det opp hvor det er naturlig å ha en dør og legge list mellom.

Men jeg er jo ikke en gulvlegger, hvorfor skal jeg fortelle dem hva dem skal gjøre? Jeg vet om noen andre som bor i nybygg som har eikeparkett med kjøkkenet oppå gulvet der også, og dem hadde ingen problemer. Så jeg føler at det må være noe ekstra galt med BerryAlloc?

Jeg har hørt at de har endret på produktet for ca. 4 år siden. De reduserte herdetiden på gulvet slik at gulvet ikke får tørket ordentlig på grunn av at de skal tjene mer penger og derfor tørker det for mye om vinteren og skaper alle mulige problemer. Så folk som la BerryAlloc før uten problemer sier de får store problemer nå i nyere tid.

AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (15 timer siden):

Ts skriver de har det for tørt inne. Hvis dette stemmer vil garantien bortfalle, så da nytter det dessverre ikke å kreve gulvet bytta.

Anonymkode: b8d49...eef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts skriver de har det for tørt inne. Hvis dette stemmer vil garantien bortfalle, så da nytter det dessverre ikke å kreve gulvet bytta.

Du kan da ikke mene at det er greit at dem monterer et gulv som ikke tåler å være et gulv?

Gjest issoras
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Forskjell på garanti og reklamasjon da. 

AnonymBruker
Skrevet

Berry Alloc er DÅRLIG. Profesjonell tømrer la det for oss i 2017. Er veldig misfornøyd. Knirker, knekker og knaker overalt. En må da kunne forvente at et gulv fungerer som et gulv. Anbefaler ingen dette gulvet. 
Noen som har forslag til knirkefritt gulv?

Anonymkode: 95d04...693

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi la berry alloc da vi pusset opp i 2021, har gulvvarme og ingen knirk👌🏼 Det hadde vært en del klager på berry alloc og knirk før det, men vi sjekket og de hadde gjort en bedring så vi tok sjansen😎 Nå bygger vi nytt og har valgt Pergo Lillehammer, og er litt nervøse for knirk😬 selv om dette gulvet har godt rykte🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: 32998...066

Skrevet

Pergo - av den høyeste kvaliteten fungerer veldig bra. Har til og med lagt lengre en anbefalt lengd i ene etasjen, og like fint etter 8 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du kan da ikke mene at det er greit at dem monterer et gulv som ikke tåler å være et gulv?

Gulvet tåler helt sikkert å være gulv, så lenge riktig luftfuktighet blir opprettholdt.

Dette gjelder for alle gulv av naturlig materiale. Dersom man ikke ønsker å tilføre fukt er vinyl eller linoleum det beste valget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Berry Alloc er DÅRLIG. Profesjonell tømrer la det for oss i 2017. Er veldig misfornøyd. Knirker, knekker og knaker overalt. En må da kunne forvente at et gulv fungerer som et gulv. Anbefaler ingen dette gulvet. 
Noen som har forslag til knirkefritt gulv?

Anonymkode: 95d04...693

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gulvet tåler helt sikkert å være gulv, så lenge riktig luftfuktighet blir opprettholdt.

Dette gjelder for alle gulv av naturlig materiale. Dersom man ikke ønsker å tilføre fukt er vinyl eller linoleum det beste valget. 

Jeg tror svaret egentlig er at vi må legge vinylgulv. Søk etter Pergo vinylgulv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte Pergo Lillehammer til vårt nye hus nå. Min venninne har Berry Alloc, det knekker, knirker og bråker noe helt vanvittig. Så jeg styrte unna det. 
Hørt masse bra om Pergo, så er glad vi valgte det! En annen venninne har også Pergo, og de er superfornøyde også. 

Anonymkode: 287ff...1b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...