Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er gravid og veldig opptatt av sunt kosthold. Tidlig i forholdet gjorde jeg det klart at jeg ikke kunne lage mat og at jeg ikke var den typen. Hun prøvde å lære meg, men ga opp da jeg alltid endte opp med å brenne ting eller bruke feil ingrendienser. Dette har ført til at jeg handler mat på Oda og hun lager maten. Før vi ble sammen kjørte jeg innom foreldrene min og spiste middag så jeg har aldri lagd middagsmat.

Nå sier samboeren min at hun sliter med å lage mat, så moren hennes kommer nesten hver dag for å lage middag. I begynnelsen prøvde hun å lære meg å lage mat, men jeg saborterte litt i hemmelighet. Dette angrer jeg vanvittig. Det var en gang at jeg brant sausen hennes med vilje og det virker som hun aldri har tilgitt meg. Nå snakker både svigermor og samboer om at jeg er en lost case når det kommer til å lage mat. Dette går meg såpass på nervene at jeg er villig til å lage middag, men ikke mens svigermor ser på. Jeg føler at hun latterligjør meg og ikke har troen på at jeg kan lage middag. Det oppleves veldig sexistisk og nedverdigende. Føler at de er på parti mot meg.

Jeg har aldri vært i forhold med en dame som ikke lager fordi hun er gravid. Jeg har heller aldri hørt om det.

Kan jeg nekte svigermor å komme oftere enn to ganger i uka?

Ps:

Moren min har tilbudt seg å lage middagsmat, men samboer mener at maten hennes ikke er sunn nok.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ting som kan gjøre at man som gravid ikke orker lage middag. Vil du ikke ha svigermor på besøk får du lære deg å lage mat da. Sunn mat trenger jo ikke være så vanskelig. Sleng 2 laksefileter i ovnen, kryddre med feks sitronpepper. Kutte opp noen tomater, agurk, rødløk og hive oppi noe olje og fetaost og litt oregano. Servere med feks couscous og rømme. Det står på pakken hvor mye man trenger. Ærlig talt jeg føler denne trådene er en spøk.  Det finnes oppskrifter også. For å ikke brenne noe må du følge med og ikke ha for høye temperaturer når du steker/koker noe.

Jeg ser ikke hvordan å ha din mor til å lage mat skal løse noen problemer. 

Anonymkode: e18e0...50a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest ZarahSweet
Skrevet

Haha. Karma kalles det. Alle klarer å lære seg å lage enkel mat. Mener du dama skal servere deg middag resten av livet liksom?

Bra du innser at du som voksen må lære deg å lage mat. Vær heller ydmyk og be svigermor lære deg opp.

AnonymBruker
Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (14 minutter siden):

Samboeren min er gravid og veldig opptatt av sunt kosthold. Tidlig i forholdet gjorde jeg det klart at jeg ikke kunne lage mat og at jeg ikke var den typen. Hun prøvde å lære meg, men ga opp da jeg alltid endte opp med å brenne ting eller bruke feil ingrendienser. Dette har ført til at jeg handler mat på Oda og hun lager maten. Før vi ble sammen kjørte jeg innom foreldrene min og spiste middag så jeg har aldri lagd middagsmat.

Nå sier samboeren min at hun sliter med å lage mat, så moren hennes kommer nesten hver dag for å lage middag. I begynnelsen prøvde hun å lære meg å lage mat, men jeg saborterte litt i hemmelighet. Dette angrer jeg vanvittig. Det var en gang at jeg brant sausen hennes med vilje og det virker som hun aldri har tilgitt meg. Nå snakker både svigermor og samboer om at jeg er en lost case når det kommer til å lage mat. Dette går meg såpass på nervene at jeg er villig til å lage middag, men ikke mens svigermor ser på. Jeg føler at hun latterligjør meg og ikke har troen på at jeg kan lage middag. Det oppleves veldig sexistisk og nedverdigende. Føler at de er på parti mot meg.

Jeg har aldri vært i forhold med en dame som ikke lager fordi hun er gravid. Jeg har heller aldri hørt om det.

Kan jeg nekte svigermor å komme oftere enn to ganger i uka?

Ps:

Moren min har tilbudt seg å lage middagsmat, men samboer mener at maten hennes ikke er sunn nok.

Har du vært ilag med så mange kvinner som har vært gravide siden du sier det?  Selfølgelig har ikke hun troen på at du kan lage middag når du bevist har sabotert det. Det var tåpelig gjort å er din egen feil..  Kjøp en kokebok med sunn mat og si du har lyst å forsøke igjen.  Et mannfolk som bevist går inn for å sabotere sånn man slipper å lage mat høres ut som en guttunge. 

Anonymkode: 7efa2...998

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
16 minutter siden, Ulf-Bjarne said:

I begynnelsen prøvde hun å lære meg å lage mat, men jeg saborterte litt i hemmelighet.

...

Dette går meg såpass på nervene at jeg er villig til å lage middag,

OK, det er viljen det står på og ikke evnen. Ingen sympati fra min side. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dra på den jobbkickoffen og følg opp hun flørtete kollegaen fra det andre innlegget du har gående, så er du snart kvitt denne svigermora! Og dama, da.

Anonymkode: 41e06...173

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (Akkurat nå):

OK, det er viljen det står på og ikke evnen. Ingen sympati fra min side. 

Man trenger ikke ha sympati med fantasifigurer :)

Anonymkode: 41e06...173

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det du drev med var weaponized incompetence. 

Lev med konsekvensene. Svigermor kan bare flytte inn nå fordi samboeren din kommer til å trenge hjelp lenge. 

Skrevet
45 minutter siden, Fireflies said:

Det du drev med var weaponized incompetence. 

Lev med konsekvensene. Svigermor kan bare flytte inn nå fordi samboeren din kommer til å trenge hjelp lenge. 

Jeg vet at det var dumt av meg, men jeg må jo få tilgivelse når jeg forandrer meg. Dette du kaller weaponized incompetence som om det skulle vært mord er ikke uvanlig. Damer kan bytte hjul på en bil like bra som menn, men de kan bare stå å titte på dekket med en jekk bruke weapomized incompetence og få en fremmed mann til å skifte hjul. Ja, jeg gjorde noe galt, men det må jo være lov å få en ny sjanse.

Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (3 minutter siden):

Jeg vet at det var dumt av meg, men jeg må jo få tilgivelse når jeg forandrer meg. Dette du kaller weaponized incompetence som om det skulle vært mord er ikke uvanlig. Damer kan bytte hjul på en bil like bra som menn, men de kan bare stå å titte på dekket med en jekk bruke weapomized incompetence og få en fremmed mann til å skifte hjul. Ja, jeg gjorde noe galt, men det må jo være lov å få en ny sjanse.

Har du bedt om tilgivelse? Jeg ser bare at du ikke orker besøk av svigermor og nå vil lage maten selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk ikke du som bestemmer om du fortjener en ny sjanse...

Og ut fra det du skrev om at du ikke har vært utro med "denne dama" tidligere, så antar jeg du bare troller - eller ikke fortjener noen flere sjanser, om du mot formodning ikke troller.

Om det er slik eller sånn - søk hjelp.

Anonymkode: e3b47...69c

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes - lær deg å lage mat, så ordner dette seg. Hvor inkompetent kan man være liksom? I min første graviditet var jeg så kvalm de første tre månedene at det eneste jeg spiste var kjeks (omtrent da), orket iallefall ikke lage mat. Så om min man da ville ha varmmat til middag, så måtte han lage den selv. Han lærte fort. Nød lærer naken kvinne å spinne, et uttrykk som kanskje kan overføres til dette scenariet - Irriterende svigermødre lærer man å lage maten sin selv!

Skrevet

Dette må jo være kødd. Ingen kan være så blåst som ts.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Fireflies said:

Har du bedt om tilgivelse? Jeg ser bare at du ikke orker besøk av svigermor og nå vil lage maten selv.

Hun har faktiskt spurt meg om jeg brente sausen med vilje. Da ble jeg veldig redd og sa nei. Det ville blitt veldig flaut og sagt at jeg egentlig gjorde det med vilje nå i ettertid. Da ville jeg ha virket helt idiot.

AnonymBruker
Skrevet

Du er en ubrukelig mann og pappa. Men mest sannsynlig er du vel et troll 🙂. Finnes vel ikke sånne menn i 2024.

Anonymkode: e3896...287

• Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Tilogmed sønnen her i huset har laget middag fra han var 12 år. Nå er han 19. 

Er du usikker er det mange nettsteder å gå innom hvor alt står steg for steg for det en lager

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan du mener du har fortjent tilgivelse? Har du i det hele tatt prøvd å bevise for samboer at du prøver å bli bedre? Eller ligger det bare i tankene dine og du forventer at de er tanke lesere?

Hvis du faktisk vil bli bedre så må du faktisk akte på det. 

Anonymkode: 444a7...05c

Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (4 minutter siden):

Hun har faktiskt spurt meg om jeg brente sausen med vilje. Da ble jeg veldig redd og sa nei. Det ville blitt veldig flaut og sagt at jeg egentlig gjorde det med vilje nå i ettertid. Da ville jeg ha virket helt idiot.

Du virker som en idiot uansett. Jeg tror du skal ta godt vare på den dama, for det er ikke mange som kommer til å orke deg mer enn et HI.

• Nyttig 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvordan du mener du har fortjent tilgivelse? Har du i det hele tatt prøvd å bevise for samboer at du prøver å bli bedre? Eller ligger det bare i tankene dine og du forventer at de er tanke lesere?

Hvis du faktisk vil bli bedre så må du faktisk akte på det. 

Anonymkode: 444a7...05c

Jeg har sagt til samboer at hvis hun sender hjem moren sin, så skal jeg lage middag. Det virker som moren "krever" at jeg skal lage en middag med henne for å bevise at jeg kan lage middag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Ulf-Bjarne said:

Før vi ble sammen kjørte jeg innom foreldrene min og spiste middag så jeg har aldri lagd middagsmat.

I begynnelsen prøvde hun å lære meg å lage mat, men jeg saborterte litt i hemmelighet.

Jeg føler at hun latterligjør meg og ikke har troen på at jeg kan lage middag. Det oppleves veldig sexistisk og nedverdigende. Føler at de er på parti mot meg.

Jeg regner med at det er troll, fordi jeg kan ikke forestille meg slik idioti og i tillegg kalle dem sexistiske… Men-men, i tilfelle du, eller andre, virkelig er i knipe, deler jeg tips, bare begynn å øve selv når svigermor ikke er på besøk. Det første er at dama MÅ ha sunn og god mat for å lage den bollen i ovnen! Næringen før fødsel og første leveårene påvirker nemlig helsen spesielt i hele livet. Seinere selvsagt og, så vær glad for at du får sunn mat for svigermoren.

Og vær tydelig mot dama at nå har du kjøkkenet for deg selv i 2 timer, du rydder før og etter og vil ikke forstyrres. Da får du øvd. Eller send henne til noe hyggelig på din bekostning.

Tips er fra en mann, tidligere date, som IKKE kunne lage mat (trøblete oppvekst) men som lærte det og imponerte meg ordentlig med 3 retters middag :).

Gordon Ramsey - YouTube 

Binging with Babish - YouTube

Anonymkode: c3ebe...a37

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...