Gå til innhold

Hvordan ikke være sulten i kaloriunderskudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man skal kontrollere sult når man prøver å gå ned i vekt. Jeg har siden jul gått ned 12-13 kg, men har hvert fall 10 kg igjen. Det er bare i det siste at jeg har fått skikkelig sult og alt jeg gjør er å tenke på mat. Det er innmari slitsomt, og jeg går på veggen innimellom. Jeg spiser sunt, mye frukt og grønt. Altså, mye volum. Ellers følger jeg med på makroene for øvrig, og får i meg det jeg "skal ha". Jeg er ikke glad i søtt, så godteri og sjokolade er veldig lett å unngå.  Jeg er aktiv flere ganger i uka, og på de dagene passer jeg på å spise litt mer for ikke å bli hangry 😅 Holder meg på 1500-1600 kalorier om dagen. Det har funket veldig fint frem til sånn ca nå. Nå er jeg mye sulten, og jeg blir demotivert siden de første 10 kg var så enkle å gå ned. Finnes det noen tips?

Anonymkode: d1ee8...8a3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som hjalp meg da jeg gikk gjennom det samme var å senke kaloriene enda mer i 2-3 dager og så ha en skikkelig spisedag, hvor jeg spiste meg SKIKKELIG stappmett og tilfredstilt. Ved å gå ned enda mer dagene før endte ikke spisedagen i et massivt totalt overskudd og vekten fortsatte ned. Og det var motiverende å glede seg til disse spisedagene. Jeg hadde det sånn omtrent hver annen uke, eller hver tredje. 

Anonymkode: a6b34...7a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mye grønnsaker slik at du får stort volum på måltidene. 

Det kan være lurt å øke kaloriinntaket en liten stund for å gå i 0 i noen uker, så gravid senke igjen. Dette for å gi kroppen en ”pause”. 

Pass på å få i deg nok fett

Anonymkode: d7fd1...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som hjalp meg da jeg gikk gjennom det samme var å senke kaloriene enda mer i 2-3 dager og så ha en skikkelig spisedag, hvor jeg spiste meg SKIKKELIG stappmett og tilfredstilt. Ved å gå ned enda mer dagene før endte ikke spisedagen i et massivt totalt overskudd og vekten fortsatte ned. Og det var motiverende å glede seg til disse spisedagene. Jeg hadde det sånn omtrent hver annen uke, eller hver tredje. 

Å herregud, hvordan klarte du det? 😭Å spise enda mindre når man er sulten. Men ser greia, kanskje jeg skulle prøve!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være lurt å øke kaloriinntaket en liten stund for å gå i 0 i noen uker, så gravid senke igjen. Dette for å gi kroppen en ”pause”. 

Takk for tips! Dårlig-ish på fett faktisk. Spiser avokado hver dag, og litt nøtter. Men begynner å bli lei. Må finne noen andre fettkilder jeg liker.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så hjelper noe varmt å drikke med sultfølelse. Hvis jeg er sulten, men vet at det er ikke så lenge siden jeg har spist så hjelper som oftest en god varm kopp med te. Jeg drikker grønn te med sitron.

Eller så har toro de rett i koppen suppene, og de hjelper mye med metthetsfølelse og har ikke så mye kalorier. Tror de fleste ligger på ca. 90 kalorier per kopp.

Anonymkode: eb621...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som hjalp meg var Wegovy. Spiser nå til jeg er mett men ligger likevel minst 500kcal i underskudd per dag. Går ned jevnt og trutt en drøy halvkilo i uka. 

Anonymkode: 3340a...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å herregud, hvordan klarte du det? 😭Å spise enda mindre når man er sulten. Men ser greia, kanskje jeg skulle prøve!

Ts

Hehe ja det kan du si! Det gikk fordi jeg visste at belønningen ble så deilig. Veldig mye lettere enn alle andre forslag om å drikke varm te eller spise enorme volumer grønnsaker. Det hjelper ikke for den gnagende desperate sulten som bygger seg opp etter lang tid i kaloriunderskudd. Kroppen sulter jo faktisk. Så mentalt og fysisk var det ekstremt nyttig med disse spisedagene. Da kunne jeg gå minst en uke i kaloriunderskudd etterpå uten å føle noe sult. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan man skal kontrollere sult når man prøver å gå ned i vekt. Jeg har siden jul gått ned 12-13 kg, men har hvert fall 10 kg igjen. Det er bare i det siste at jeg har fått skikkelig sult og alt jeg gjør er å tenke på mat. Det er innmari slitsomt, og jeg går på veggen innimellom. Jeg spiser sunt, mye frukt og grønt. Altså, mye volum. Ellers følger jeg med på makroene for øvrig, og får i meg det jeg "skal ha". Jeg er ikke glad i søtt, så godteri og sjokolade er veldig lett å unngå.  Jeg er aktiv flere ganger i uka, og på de dagene passer jeg på å spise litt mer for ikke å bli hangry 😅 Holder meg på 1500-1600 kalorier om dagen. Det har funket veldig fint frem til sånn ca nå. Nå er jeg mye sulten, og jeg blir demotivert siden de første 10 kg var så enkle å gå ned. Finnes det noen tips?

For meg er det nok protein. Ligger i snitt på 1,2 gram pr kg

Anonymkode: c38d8...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For meg så hjelper noe varmt å drikke med sultfølelse. Hvis jeg er sulten, men vet at det er ikke så lenge siden jeg har spist så hjelper som oftest en god varm kopp med te. Jeg drikker grønn te med sitron.

Eller så har toro de rett i koppen suppene, og de hjelper mye med metthetsfølelse og har ikke så mye kalorier. Tror de fleste ligger på ca. 90 kalorier per kopp.

Anonymkode: eb621...79b

Oh, gode forslag! 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det som hjalp meg var Wegovy. Spiser nå til jeg er mett men ligger likevel minst 500kcal i underskudd per dag. Går ned jevnt og trutt en drøy halvkilo i uka. 

Anonymkode: 3340a...57a

Er ikke overvektig mer, så det kommer jeg nok ikke til å prøve meg på, tror ikke jeg får det innvilget om jeg så skulle spurt om det. Vil uansett helst ikke bruke medisiner.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke mulig. Kroppens sult signaler slår inn ved all kaloriunderskudd. 
Noen medisiner som ozempic hjelper , men for meg er det rusmidler som er det eneste som kan fjerne den gnagende sulten. Problemet er at alt kommer tilbake når jeg slutter med "hjelpemidler". 

Anonymkode: 035b4...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hehe ja det kan du si! Det gikk fordi jeg visste at belønningen ble så deilig. Veldig mye lettere enn alle andre forslag om å drikke varm te eller spise enorme volumer grønnsaker. Det hjelper ikke for den gnagende desperate sulten som bygger seg opp etter lang tid i kaloriunderskudd. Kroppen sulter jo faktisk. Så mentalt og fysisk var det ekstremt nyttig med disse spisedagene. Da kunne jeg gå minst en uke i kaloriunderskudd etterpå uten å føle noe sult. 

Hvor mye i underskudd lå du de dagene du skulle spise mindre da? Er jo livredd for å fucke opp metabolismen min.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du spiser mye karbo og for lite fett og protein. Jeg blir kjempesulten av å spise mye frukt… 

Anonymkode: 4e6b1...73f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er egentlig ikke mulig. Kroppens sult signaler slår inn ved all kaloriunderskudd. 
Noen medisiner som ozempic hjelper , men for meg er det rusmidler som er det eneste som kan fjerne den gnagende sulten. Problemet er at alt kommer tilbake når jeg slutter med "hjelpemidler". 

Anonymkode: 035b4...dea

Jeg er ikke overvektig, så hadde aldri fått denslags på resept uansett. Men vil jo helst unngå medisiner.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som du spiser mye karbo og for lite fett og protein. Jeg blir kjempesulten av å spise mye frukt… 

Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Tenker faktisk isolert på karbohydrater som brød, ris og pasta. Men det er selvsagt en del i frukt. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er det beste rådet. Her veltes det nedpå grønnsaker i mengder til hvert eneste måltid. En er stappmett hver gang.

Anonymkode: 80e93...ae4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme blir jeg, jeg unngår frukt men spiser mye rotgrønnsaker.

Anonymkode: c38d8...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere mye ferdigsalater? Syns det er lettvint og metter godt.

Anonymkode: 11129...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spiser dere mye ferdigsalater? Syns det er lettvint og metter godt.

Anonymkode: 11129...183

Innimellom ja! Kunne godt ha spist det mer, synes det er innmari lettvint. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...