Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søknad inne for høyere barnebidrag siden far ikke forholder seg til samværsplan og har mindre samvær enn avtalt. 
Nå har jeg fått svar fra nav at jeg må bevise at samværsplan ikke følges (da fra offentlig etat siden familie og venner ikke er godt nok som vitne til det), far vil ikke svare ut og da vil nav ta utgangspunkt i gammel avtale hvis jeg ikke kan bevise at samvær ikke følges. 
Noen som har tips til løsning der? Skjønner ikke hvem jeg kan spørre som vitne til det? 

Anonymkode: 89c96...03f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg bedt NAV om veiledning på hvordan du kan bevise dette, det må de jo kunne svare på. 

Anonymkode: feda2...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Kan barnehage/skole si noe om det? Hvem som leverer, henter, signerer lesekort, sender fraværsmelding el? Kan familievernkontoret eller barnevern si noe om det? Om dere er i kontakt med disse instanser? 

Anonymkode: b1d5c...09b

AnonymBruker
Skrevet

Sms/meldinger fra far om uteblitt samvær etc teller som bevis. Bhg og skole kan også bekrefte hvem som henter/sender fraværsmeldinger etc.. 

Bilder, kvitteringer etc fra aktiviteter barnet med med på når barnet skulle vært hos far etc.. 

Anonymkode: 29ee8...2b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har søknad inne for høyere barnebidrag siden far ikke forholder seg til samværsplan og har mindre samvær enn avtalt. 
Nå har jeg fått svar fra nav at jeg må bevise at samværsplan ikke følges (da fra offentlig etat siden familie og venner ikke er godt nok som vitne til det), far vil ikke svare ut og da vil nav ta utgangspunkt i gammel avtale hvis jeg ikke kan bevise at samvær ikke følges. 
Noen som har tips til løsning der? Skjønner ikke hvem jeg kan spørre som vitne til det? 

Anonymkode: 89c96...03f

Om far ikke vil svare:

Sitat

Dersom bidragspliktige ikke er villig til å forklare seg om samværet etter direkte spørsmål fra NAV, vil det i bevisvurderingen tale i vedkommende disfavør

Det står i Nav sitt rundskriv ang dette:

§ 9 andre ledd – Uenighet om samvær som oppstår senere

[Tilføyd 12/08, endret 4/10, 9/12, 10/13, 10/14, 6/23]

Dersom faktisk samvær avviker fra avtalt eller offentlig fastsatt samvær, herunder et rettsforlik om samværet, kan det være urimelig dersom avtalen, fastsettelsen eller rettsforliket fortsatt skal legges til grunn for samværsfradraget. På denne bakgrunn er det gitt en unntaksregel i forskriften § 9 andre ledd. Unntaksregelen sier at dersom en av partene hevder at avtalen eller offentlig fastsatt samvær eller rettsforlik ikke følges, må den som setter fram påstanden, klart bevise at dette er tilfelle. Det vil i praksis være bidragsmottakeren (eller barnet når dette har fylt 18 år) som vil ha bevisbyrden der vedkommende hevder at det er mindre eller ikke noe samvær.

Unntaksregelen i forskriften § 9 andre ledd regulerer reduksjon av samværsfradraget. Bestemmelsen regulerer ikke tilfeller der den bidragspliktige hevder at samværet er økt i forhold til det som kommer fram i samværsavtalen, i avgjørelsen eller i et rettsforlik og bidragsmottaker ikke er enig i bidragspliktiges opplysninger. For at samværsfradraget skal kunne økes i forhold til avtalen/avgjørelsen, må partene endre samværsavtalen (muntlig eller skriftlig), eller få en offentlig avgjørelse om samværet (herunder inngå rettsforlik om samværet).

Det vil ofte være vanskelig for bidragsmottakeren å klart bevise eller dokumentere at den bidragspliktige ikke følger opp samværsavtalen/-avgjørelsen i den grad at samværet med barnet hører inn under den samværsklassen som følger av avtalen/avgjørelsen. Det som skal bevises etter andre ledd, er at en tidligere inngått avtale eller fastsettelse ikke følges følges og det ikke lenger er samvær eller samværet tilsvarer en lavere samværsklasse. Det kan etter omstendighetene være klart bevist at avtalen ikke følges, men være problematisk å fastslå hva som er faktisk samvær, eller om det er noe samvær i det hele tatt.

I tilfeller der bidragsmottakeren hevder at den bidragspliktige ikke overholder samværsavtalen, vil det være naturlig for ham/henne å legge fram uttalelser/bekreftelser fra hans/hennes familie eller andre privatpersoner som kjenner godt til forholdet. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil understreke at slike uttalelser/bekreftelser ikke er tilstrekkelig til å oppfylle beviskravet. Det vil være vanskelig for NAV å vite om en privatperson er en slektning/venn eller en nøytral utenforstående. Bevisene må komme fra nøytralt hold. I praksis vil det si fra offentlige eller private instanser som barnehage, skole og lignende. Et eksempel kan være der bidragsmottakeren legger fram dokumentasjon fra barnehagen/skolen om at det er hun/han som kjører og henter barnet i barnehagen/skolen på tidspunkter da barnet i henhold til samværsavtalen/-avgjørelsen skulle vært hos den bidragspliktige. I et slikt tilfelle må det kunne anses at beviskravet er oppfylt. NAV må i alle tilfeller foreta en konkret vurdering av de opplysningene/bevisene som bidragsmottakeren legger fram.

Eventuelt kan et nøytralt bevis som alene kan virke litt for svakt, kunne forsterkes med andre bevis slik at opplysningene sett under ett anses tilstrekkelig til å bli avgjørende i saken. De sistnevnte bevisene må da ikke være svekket av motbevis fra den andre parten.

Selv om det er bidragsmottaker som har bevisbyrden, så har NAV en selvstendig plikt til å opplyse saken så godt som mulig før vedtak fattes, jf forvaltningsloven § 17 første ledd. NAV plikter derfor å be bidragspliktige redegjøre for samværet. Dersom bidragspliktige ikke er villig til å forklare seg om samværet etter direkte spørsmål fra NAV, vil det i bevisvurderingen tale i vedkommende disfavør

I mange saker vil situasjonen være slik at en part ikke klarer å legge fram gode nok bevis til å oppnå det vedkommende ønsker. Det er et faktum som arbeids- og velferdsetaten må forholde seg til, og vedtak må da bli gjort ut fra hvordan saken står. Det er partene selv som har ansvaret for å legge fram avtaler eller eventuelle avgjørelser som beskriver den faktiske situasjonen med hensyn til samværet.

Når barnet fyller 18 år, blir barnet selv part i saken slik at det da er barnet og den bidragspliktige som er parter.

Av FNs barnekonvensjon artikkel 12 fremgår det at barn, som er i stand til å danne seg egne synspunkter, har rett til fritt å gi uttrykk for disse i alle forhold som vedrører barnet, og at slike synspunkter skal gis vekt i samsvar med barnets alder og modenhet. Backer har i sin kommentarutgave til barneloven (vedr. § 70 side 662 i andre utgave år 2008) uttalt at artikkel 12 «bør neppe forstås slik at den medfører en alminnelig plikt til å høre barn i bidragssaker».

Når det gjelder uttalelser fra barn under 18 år bør det vises forsiktighet ved bruken av disse som bevis for eller mot samvær. Barn kan i denne sammenheng være i en lojalitetskonflikt mellom foreldrene. Ved å legge avgjørende vekt på barns uttalelser vil presset på barna i slike situasjoner kunne øke. En uttalelse fra barnet kan tillegges økende vekt etter som barnet nærmer seg myndighetsalderen. Denne praksisen er i tråd med Sivilombudsmannens uttalelser i sak 2011/901. Der uttalte ombudsmannen blant annet:

«I en tidligere sak (2010/1851) har jeg uttalt at jeg mener barnets uttalelser må kunne tillegges bevisverdi når barnet nærmer seg alderen der det selv får partsstatus i saken. Med henvisning til at en skriftlig bekreftelse fra bidragsbarn over 18 år i henhold til Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv anses som tilstrekkelig bevis, mente jeg at også bidragsbarnets mening må tillegges økende vekt jo nærmere det kommer denne alderen.

Barnet i sak 2010/1851 var på tidspunktet for uttalelsen om samværet 17 år gammelt. I sak 2011/901 var barnet 15 år da uttalelsen om samværet ble gitt og uttalelsen ble ikke vektlagt i samme grad.

Det har i tillegg betydning i hvilken sammenheng uttalelsen er gitt. En uttalelse om samværet gitt til en offentlig person/instans bør tillegges mer vekt enn en uttalelse som er sendt inn som vedlegg til bidragsmottakers eller bidragspliktiges klage.

Anonymkode: 741a1...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje søke råd hos advokat.  Slik at du også på papiret kan endre samværs prosent iht reelt samvær

Anonymkode: 5a92e...662

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg har bet barnehagen og skolen- SFO til og skrever hvem henter/ levere. Dem skjente til avtalen og kunne vitne at motparten ikke hente eller levere. Barna ikke snakket om motparten. Egentlig fortelle barna mye om pappa/ mammahelg. 

Anonymkode: f0bc2...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...