AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Del Skrevet 12. april 2024 forskjellen mellom skallbukse og turbukse? Anonymkode: 82928...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Del Skrevet 12. april 2024 Seriøst? Anonymkode: f8d81...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Seriøst? Anonymkode: f8d81...1b1 ja? 😲 Anonymkode: 82928...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #4 Del Skrevet 12. april 2024 Lurer på samme ts. Aner ikke hva skalljakke og skallbukse egentlig er selv om jeg nettopp har kjøpt meg det. 🙈🤣 Anonymkode: 05739...d97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Del Skrevet 12. april 2024 "Skallbukser er bukser du bruker som ytterste lag når du er ute og vil beskytte deg mot regn og snø. En skallbukse skal holde vann og fukt ute, og brukes først og fremst når du går i regnvær, i vått terreng eller dyp snø." Håper det hjelper ts. Anonymkode: 05739...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Del Skrevet 12. april 2024 Skallbukse er en bukse som skal fungere som et beskyttende ytterlag (skall) mot vær og vind. Et vanlig kjennetegn på en skallbukse, er at den er vann og vindtett. En turbukse er en bukse som egner seg for turer. Gjerne for turer i fjellet/skogen. Denne trenger ikke ha annen funksjon enn å dekke til bena. Men har ofte praktiske lommer, og/eller god bevegelighet. Ser du forskjellen? Anonymkode: b184e...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Del Skrevet 12. april 2024 Skallbukser er turbukser, men ikke alle turbukser er skallbukser Anonymkode: 05739...d97 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Del Skrevet 12. april 2024 Et hypet fenomen som folk ser ut til å elske. "Må ha..." Anonymkode: 4685d...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skallbukse er en bukse som skal fungere som et beskyttende ytterlag (skall) mot vær og vind. Et vanlig kjennetegn på en skallbukse, er at den er vann og vindtett. En turbukse er en bukse som egner seg for turer. Gjerne for turer i fjellet/skogen. Denne trenger ikke ha annen funksjon enn å dekke til bena. Men har ofte praktiske lommer, og/eller god bevegelighet. Ser du forskjellen? Anonymkode: b184e...5bf Og for å fylle på litt... De første turbuksene vi kjøpte oss, var i noe supertynnt syntetstoff som var kjempelett og pustende. For det vi trengte var en bukse som dekket legger når vi gikk gjennom blåbærlyng og kratt i skogen på varme sommerdager. Altså noe som ikke var særlig mye varmere å ha på enn shorts. Men bare legger i skogsbunn er ikke så behagelig, så det måtte bukse til. Men da var jo målet at turbuksa verken skulle være vanntett eller vindtett. Heller tvert imot. Den slapp gjennom all vind, og blir gjennomvåt omtrent fra første vanndråpe. Men som en annen skriver: Skallbukser er stort sett alltid turbukser, mens turbukser ikke nødvendigvis er skallbukser. Anonymkode: b184e...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 12. april 2024 #10 Del Skrevet 12. april 2024 Så skallklær er egentlig "bare" regntøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #11 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Et hypet fenomen som folk ser ut til å elske. "Må ha..." Anonymkode: 4685d...02f Hvilken av dem? Skallbukse eller turbukse? Jeg har klart meg bra i mange år uten turbukse. Mens skallbukse har jeg nok alltid hatt. Om ikke annet et regnsett av et slag, for å kunne gå ut en dag det regnet vannrett. Anonymkode: b184e...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken av dem? Skallbukse eller turbukse? Jeg har klart meg bra i mange år uten turbukse. Mens skallbukse har jeg nok alltid hatt. Om ikke annet et regnsett av et slag, for å kunne gå ut en dag det regnet vannrett. Anonymkode: b184e...5bf Her holder det med joggebukse Anonymkode: 4685d...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Del Skrevet 12. april 2024 svartkatt skrev (11 minutter siden): Så skallklær er egentlig "bare" regntøy. nja, de er ikke så bekyttende som regnklær for de har en vannsøylegrad som er ulik regntøy og skal være et allsidig teknisk funksjonelt plagg mens regntøyet sin optimale funksjon er å holde deg tørr. Anonymkode: b1170...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Del Skrevet 12. april 2024 svartkatt skrev (13 minutter siden): Så skallklær er egentlig "bare" regntøy. nja, de er ikke så bekyttende som regnklær for de har en vannsøylegrad som er ulik regntøy og skal være et allsidig teknisk funksjonelt plagg mens regntøyet sin optimale funksjon er å holde deg tørr. Legger til Hekta På Tur (hektapatur.no) Anonymkode: b1170...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Del Skrevet 12. april 2024 Turbukse kan være i alle slags stoff og tykkelser. Skallbukse skal være et vann- og vindtett «skall», derav navnet, og er ofte litt tykkere/stivere i stoffet pga dette. Jeg har vel oppimot 10-12 turbukser, men kun én av de er skallbukse. Liker ikke den, den er for tykk og upraktisk for meg (dårlig med lommer). Så om det regner bruker jeg heller en av mine vanlige turbukser, og så får jeg bare bli våt da 😄 Anonymkode: 2de51...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her holder det med joggebukse Anonymkode: 4685d...02f For min del holder det ikke med joggebukse eller jeans alene en dag det regner vannrett og jeg MÅ være ute. Ungene har også hatt regnbukser for å kunne gå til skolen i ordentlig regnvær. Men det trenger ikke være avanserte greier, så lenge det er tett nok til å holde vannet ute slik at joggebuksa er tørr når man kommer frem. Men det kommer vel an på hvor og hvordan man lever, kanskje? Anonymkode: b184e...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Del Skrevet 12. april 2024 svartkatt skrev (3 timer siden): Så skallklær er egentlig "bare" regntøy. Skallklær puster også bedre. Klassisk regntøy er egentlig mest vanntett, men ved bevegelse vil man da bli fort svett og dermed også våt😅 Anonymkode: 437a5...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 12. april 2024 #18 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skallklær puster også bedre. Klassisk regntøy er egentlig mest vanntett, men ved bevegelse vil man da bli fort svett og dermed også våt😅 Anonymkode: 437a5...d28 Okei..? Leste på den linken at man ble svett i skalltøy også. Men generelt virker det å være bedre enn regntøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. april 2024 #19 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her holder det med joggebukse Anonymkode: 4685d...02f Ute mye på tur i skog, fjell og mark? Hadde jeg brukt joggebukse i skogen, ja da hadde jeg vært våt til låra, og den hadde blitt revet i stykker🥴 Jeg bruker skalltøy når det regner ganske mye, aldri regntøy på tur. Skall puster litt mer enn regntøy, men du blir likevel svett. Ellers bruker jeg turbukser, har forskjellige til sesong og de bør ikke suge vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå