Gå til innhold

Normalt å spise så mye som dette når man kutter ut junk/sukker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 170 høy og veier 63 kg. Føler meg tynnfeit og prøver iherdig å kutte ned på junk og godis for å gå ned i vekt og ikke minst bli sunnere. Søtsuget er slitsomt i hverdagen.  Jeg elsker sjokolade, smågodt,pizza og chips men prøver nå å kun spise denne type ting i helgene.

Har merket at etter at jeg kuttet bort dette på hverdager er jeg mye mer sulten. Kan fint spise f.eks 4 grovbrødskiver til lunsj om jeg ikke spiser frokost. Kan også spise masse middag og to skiver til kvelds uten problemer. 

Vekten står bom fast på 63 kg. Ønsker å gå ned til 57 kg, men hvilke kostvaner bør jeg da legge opp til? Jeg blir sulten 2-3 timer etter frokost om jeg spiser 2 skiver med hvitost f.eks. Og da er det lett å gå på en smell med usunn mat. Liker ikke egg og rødt kjøtt, men lager noen ganger en dyp tallerken med kikerter og soyabønner til lunsj eller to stk toast med avakado og chiliflakes. Det metter litt lengre, men ikke mer enn 3-4 timer. Er dette normalt? 

Anonymkode: 17aa1...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye karbohydrater virker det som, hvor flink er du til å spise proteiner? Hva slags pålegg spiser du på disse brødskivene? 

Ettersom du ikke liker egg og rødt kjøtt så er jo cottage cheese, skyr, kylling/kalkun og rød fisk fine proteinkilder. Er jo heller ikke uvanlig å bli sulten etter 3-4 timer. Det beste du kan gjøre er å finne ut ditt kaloribehov for å vedlikeholde vekten du har nå, deretter legger du deg i et underskudd på feks 300-500 kcal per dag. Etter det ville jeg kartlagt hvor mange kalorier du inntar i en periode på 3-4 uker, så du lærer deg ca hvor mye du kan spise, du får også innsikt i om du inntar for lite proteiner, for mye fett osv, bruk feks Lifesum. 

Edit: Husk at ditt vedlikeholdsbehov vil være lavere når du har nådd idealvekten din, så da må du igjen sjekke ditt kaloribehov, så du unngår å gå opp i vekt igjen. 

Endret av Queen19
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Queen19 skrev (2 minutter siden):

Mye karbohydrater virker det som, hvor flink er du til å spise proteiner? Hva slags pålegg spiser du på disse brødskivene? 

Ettersom du ikke liker egg og rødt kjøtt så er jo cottage cheese, skyr, kylling/kalkun og rød fisk fine proteinkilder. Er jo heller ikke uvanlig å bli sulten etter 3-4 timer. Det beste du kan gjøre er å finne ut ditt kaloribehov for å vedlikeholde vekten du har nå, deretter legger du deg i et underskudd på feks 300-500 kcal per dag. Etter det ville jeg kartlagt hvor mange kalorier du inntar i en periode på 3-4 uker, så du lærer deg ca hvor mye du kan spise, du får også innsikt i om du inntar for lite proteiner, for mye fett osv, bruk feks Lifesum. 

Takk for tips!

Jeg spiser stort sett hvitost på skivene. Ellers liker jeg makrell i tomat og diverse smøreoster. Veldig lite flink til å variere desverre.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips!

Jeg spiser stort sett hvitost på skivene. Ellers liker jeg makrell i tomat og diverse smøreoster. Veldig lite flink til å variere desverre.

ts

Hvitost og makrell i tomat er jo ikke "usunne" pålegg, men det er pålegg hvor du lett kan havne i et overskudd, fordi det er pålegg med høyt fettinnhold. Smøreoster gir veldig lite "valuta" hvis man skal tenke på næring. Hva med å spise feks brødskive med cottage cheese og spirer, litt agurk og tomat, kanskje litt avokado også? Cottage cheese har lavere proteininnhold enn hvitost, men også mye lavere fettinnhold, så der en Norvegia hvitost gir 344 kcal per 100 gram, så gir Cottage cheese original 96 kcal per 100 gram. Får du i deg et beger med skyr, eller litt gresk yoghurt naturell, så har du et proteinrikt, magert og mettende måltid. Om du ikke er så "nøye" med UP, så kan du jo også kjøpte kylling/kalkunpålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er 170 høy og veier 63 kg. Føler meg tynnfeit og prøver iherdig å kutte ned på junk og godis for å gå ned i vekt og ikke minst bli sunnere. Søtsuget er slitsomt i hverdagen.  Jeg elsker sjokolade, smågodt,pizza og chips men prøver nå å kun spise denne type ting i helgene.

Har merket at etter at jeg kuttet bort dette på hverdager er jeg mye mer sulten. Kan fint spise f.eks 4 grovbrødskiver til lunsj om jeg ikke spiser frokost. Kan også spise masse middag og to skiver til kvelds uten problemer. 

Vekten står bom fast på 63 kg. Ønsker å gå ned til 57 kg, men hvilke kostvaner bør jeg da legge opp til? Jeg blir sulten 2-3 timer etter frokost om jeg spiser 2 skiver med hvitost f.eks. Og da er det lett å gå på en smell med usunn mat. Liker ikke egg og rødt kjøtt, men lager noen ganger en dyp tallerken med kikerter og soyabønner til lunsj eller to stk toast med avakado og chiliflakes. Det metter litt lengre, men ikke mer enn 3-4 timer. Er dette normalt? 

Brød, kikerter, toast og bønner er ikke næringsrikt. Det gir bare mye energi, og det er nok ikke så rart at du raskt blir sulten igjen. Om du klarer å spise egg og kjøtt i stedet, selv om det kanskje ikke frister like mye, vil du nok erfare at du holder deg mett mye lenger. Alle karbohydratene du får gjennom brød og sånt er nok med på å opprettholde sukkersuget også.

Anonymkode: 8c04d...eb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brød, kikerter, toast og bønner er ikke næringsrikt. Det gir bare mye energi, og det er nok ikke så rart at du raskt blir sulten igjen. Om du klarer å spise egg og kjøtt i stedet, selv om det kanskje ikke frister like mye, vil du nok erfare at du holder deg mett mye lenger. Alle karbohydratene du får gjennom brød og sånt er nok med på å opprettholde sukkersuget også.

Jeg klarer ikke å spise egg eller kjøtt, begge deler er like grusomt 🤢

ts

Jeg trodde kikerter hadde høyt næringsinnhold? 
https://matforhelsen.no/kikerter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Dessverre finnes det en del som mener at det kun er animalske produkter som gir næring og de kjører en slags propaganda  mot alt som kommer fra planteriket. Selv spiser jeg ikke animalske produkter men jeg får i meg det jeg trenger av næring. På brødskiven mine går det mest i røkt tofu og linsepostei. Brødet baker jeg selv og gjør det mere mettende ved å blande i frø/kjerner og kikertmel.

Anonymkode: 5c704...7eb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Kikerter og mange andre planter kan se veldig næringsrike ut når man reduserer dem til antall gram protein og sånt, men jevnt over har planter en dårligere sammensetning av protein enn kjøtt. I tillegg inneholder planter som regel mange antinæringsstoffer og giftstoffer, for å unngå å bli spist. Det illustreres godt ved det faktum at det er ekstremt få planter man kan spise uten å bli alvorlig syk.

Kikerter er sikkert et brukbart alternativ hvis du av en eller annen grunn vil unngå mat fra dyreriket, men det er ikke noe vi er laget for å spise, og i alle fall ikke som basis i kostholdet. Jeg tenker at en god tommelfingerregel når man skal velge mat, er å velge ting som er spiselig fra naturens side. Hvis det ikke er spiselig i vill tilstand, men må gå gjennom århundrer av målrettet seleksjon for å bli til mat, er det neppe særlig sunt å spise mye av det. Samme hvis det må kokes for å være trygt (som f.eks kidneybønner). I tillegg kan det være lurt å begrense mat som gjør at du er nødt til å pusse tennene etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du noe, hvor aktiv er du i hverdagen? Hvis du er "tynnfeit" anbefaler jeg å trene litt styrke, hvis ikke kommer du til å veie 57 kg og fortsatt være tynnfeit. Samt passe på å gå 7000-8000 skritt om dagen eller tilsvarende aktivitetsnivå. Når man er i jevnlig aktivitet er kroppen flinkere til å regulere hvor mye mat den trenger/sultfølelse, er min erfaring i hvert fall. 

Bare tull at du må spise kjøtt, jeg har gått ned 5 kg og holdt meg der uten å spise kjøtt i det hele tatt. Nå et par år senere spiser jeg riktignok kjøtt igjen, og merker jo at det metter bedre - men det er altså fint mulig å gå ned uten å spise kjøtt. Egg spiste jeg da, men også mye tunfisk, bønner, kikerter og tofu. Blandet det i gryteretter og wok med MYE grønnsaker, det tar mye plass i magen. Og spiste cottage cheese/kesam med bær og frukt til kvelds i stedet for brødskiver (evt et knekkebrød). 

Endret av Amnesia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...