Gå til innhold

Noen med erfaring med bunad fra Norske bunader?

Kontorotta

Anbefalte innlegg

Gjest Anonyme-meg

Det er mange som syr privat, du kjøper alt stoffet m/tilbehør selv også blir dere enig om en pris. 

Ofte blir bunader sydd slik at den kan legges ut, sys inn igjen. 

Jeg har hatt min i snart 20 år. Hvor jeg både har vokst i høyden og bredden og så gått litt ned igjen. 

Men jeg har en mor som syr bunader, så hun fikser for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ulik praksis fra husflid til husflid om de sender hele eller deler av bunadproduskjonen til utlandet. Til og med innenfor kjeden Norsk flid varierer det, noen sender noe til utlandet, andre sender ikke noe til utlandet. Hos enkelte husflidsutsalg sendes mannsbunadene til utlandet, men bare noen av kvinnebunadene. Hos andre skjer delproduksjon i utlandet, mens selve bunaden lages i Norge. Noen gjør alt i Norge. Ja faktisk. Det er feilinformasjon å påstå at alle husflider produserer sine bunader i utlandet. Man må selv undersøke i hvert enkelt tilfelle, og ofte kan man velge helt norskprodusert om man vil det, selv om akkurat den bunaden vanligvis produseres i utlandet.

Jeg er en av dem som er kritisk til produksjon i utlandet, og grunnen er sånt som de bildene som ble publisert tidligere i tråden. Det er ikke bare bunaden som ferdig produkt som er norsk kulturarv, det er også den kunnskapen som kreves for å lage en. Om vi fortsetter å sende bunadproduksjon til utlandet vil det bli vanskeligere for bunadtilvirkere her i Norge å kunne leve av yrket sitt. Det igjen vil kunne føre til at vi mister kunnskapen, og dermed en del av vår kulturarv. For ikke å snakke om hvor lite bærekraftig det vil være å sende bunadene frem og tilbake mellom Kina og Norge hver gang den må justeres.

Noen her nevnte en bunadtilvirker som var øst-europeisk, og det er selvsagt helt uproblematisk. Fordi hun driver produksjon i Norge, og har sannsynligvis lært faget her, og er dermed med på å videreføre norsk kulturarv, i Norge. Det er ikke etnisiteten til den som syr som er viktig, det er hvilken faglig bakgrunn de har, og at de i hovedsak driver sin virksomhet i Norge. Bunadtilvirker er et eget fag, og en egen utdanning. Selv om man kan sy, bør man ta nytt svennebrev for å lære det som er nødvendig som bunadtilvirker. Og det er større sjanse for at en polsk dame i Norge har rett utdanning, enn en kinesisk dame som aldri har vært i Norge, og kanskje bare har en teoretisk ide om hva Norge er. 

Anonymkode: 670cd...098

Men de færreste av bestemødre som syr har utdannelse som bunadtilvirker… så å feks kjøpe en brukt bunad på Finn sydd hjemme av en norsk mor trenger ikke å bety at det er riktig teknikk. Min oldemor broderte bunaden sin selv til sin egen konfirmasjon (hun var jo et barn, men den ble kjempefin). 

Anonymkode: 4e4ef...d57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de færreste av bestemødre som syr har utdannelse som bunadtilvirker… så å feks kjøpe en brukt bunad på Finn sydd hjemme av en norsk mor trenger ikke å bety at det er riktig teknikk. Min oldemor broderte bunaden sin selv til sin egen konfirmasjon (hun var jo et barn, men den ble kjempefin). 

nei, men de går vel på kurs. Var lenge endel bunader hadde obligatorisk kurs for å få lage

Anonymkode: 91558...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vær klar over ett par ting, Norske Bunader og Husfliden får sitt materiale fra nøyaktig samme fabrikken. Er Husfliden sine stoffer gode eller dårlige, så er Norske Bunader sine stoffer nøyaktig like gode eller dårlige, og omvendt. Jeg husker ikke ifarten hva fabrikken heter. 

Å spreo direkte feilaktige og  negative opplysninger om Norske Bunader eller andre, er heller ikke greit, selv om man ikke vet bedre, så får man undersøke før man uttaler seg. 

Å hevde at Husflidens bunader ikke syes i utlandet er totalt feil og desinformasjon, eller totalt kunnskapsløse påstander. 

En bunad er klippet til og sydd slik at den skal kunne tilpasses - syes ut, eller syes inn, alt ettersom hvordan personene vokser og utvikler seg. Der er verken Husfliden bedre eller dårligere enn Norske Bunader. Så de er ingenting å bekymre seg for.  Å hevde at ett broderi er mer «riktig» enn ett annet er heller ikke greit. Hvordan en bunad broderes er helt avhengig av hvordan syersken har fått opplæring i at broderingen skal utføres. Der trenger man ikke dra til utlandet for å finne variasjoner. Men «bunadspoliti» kan visst alle og enhver opptre som? 

Ønsker konfirmanten bunad og besteforeldrene ønsker å påspandere konfirmanten bunad så er dette et minne og et plagg for resten av livet og da seter man ikke begrensninger i form av å kjøpe stakk på Finn.no eller stiller seg negativ til at konfirmanten og besteforeldrene får dårlig samvittighet over av en forelder stiller spørsmålstegn ved bunadsinvistering. Sølv derimot, er metall og noe du lett kan kjøpe brukt, dersom det skal spares på noe. 

Ja, jeg har hatt og har flere bunader. En er brodert og sydd selv, en er bestilt fra Norske Bunader, flere er sydd av «gamle bundssyersker» som for lengst er gått ut av tiden. Ingen av bunadene er dårligere eller bedre enn de andre verken i materialene eller i passform.  

Anonymkode: 780cf...31c

Takk for utfyllende svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle jeg hatt bunad så skulle den vært vevd og sydd av lokale folk for å sikre det ekte. 

Anonymkode: de0cb...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja jeg har kjøpt to bunader fra Norske bunader: til meg selv da jeg var konfirmant og til min datter da hun var konfirmant i fjor. Moren min har bunad fra husfliden, vi har sammenlignet stoff og broderier og det ser helt likt ut. De har syersker som sitter og syr/monterer det hos norske bunader. Vi var innom og tok mål flere ganger og ene gangen rettet syerske på det mens vi ventet. Jeg har sydd ut min mye i voksen alder (var veldig tynn og uten former som konfirmant), det var mer enn nok stoff. 

Det noen over sier med at det sendes til Kina er ikke helt sant, mye gjøres hvertfall i Norge. Både Husfliden og Norske bunader sender stoff til Kina for å få det klippet i biter og så sendes det tilbake. Men syersken som hjalp oss snakket gebrokkent norsk (trolig fra øst Europa), men hun er mye bedre til å sy bunad enn om jeg som etnisk norsk skulle startet å sy bunad; så nasjonalitet har ikke alt å si så lenge det brukes riktig stoff, tråd og teknikker. 

Takk for svar. 🙂 Det  er fint å få det forklart litt bedre. 🙂 Jeg sitter og titter og titter på bilder. Ser noen forskjeller her og der, men det kan jo være bildene som gjør det også. Men frynser på sjal ser litt annerledes ut. Men jeg vil jo få mye bedre samvittighet om overfor besteforeldre om det ikke blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 16.55):

Ja jeg har kjøpt to bunader fra Norske bunader: til meg selv da jeg var konfirmant og til min datter da hun var konfirmant i fjor. Moren min har bunad fra husfliden, vi har sammenlignet stoff og broderier og det ser helt likt ut. De har syersker som sitter og syr/monterer det hos norske bunader. Vi var innom og tok mål flere ganger og ene gangen rettet syerske på det mens vi ventet. Jeg har sydd ut min mye i voksen alder (var veldig tynn og uten former som konfirmant), det var mer enn nok stoff. 

Det noen over sier med at det sendes til Kina er ikke helt sant, mye gjøres hvertfall i Norge. Både Husfliden og Norske bunader sender stoff til Kina for å få det klippet i biter og så sendes det tilbake. Men syersken som hjalp oss snakket gebrokkent norsk (trolig fra øst Europa), men hun er mye bedre til å sy bunad enn om jeg som etnisk norsk skulle startet å sy bunad; så nasjonalitet har ikke alt å si så lenge det brukes riktig stoff, tråd og teknikker. 

De skriver selv på sine nettsider at de syr i Kina:

"Vi har høyt kvalifiserte skreddere i Kina hvor tilskjæring, brodering og første montering skjer. Endelig montering, justering og påsying av sølv fortas av våre erfarne skreddere i Norge."

https://m.norskebunader.no/about-us

Anonymkode: 63b95...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Etter mye om og men, har vi valgt hvem som skal sy bunaden. Det blir verken Husfliden eller Norske Bunader, men ei som har eget firma, gått i kurs hos Husfliden og har syr alt lokalt. Prisen blir over tilbud fra Norske Bunader, men litt rimeligere enn hos Husfliden.

Men i jakten på hvem som skulle sy bunaden, har jeg snakket med mange, vært i kontakt med mange. 

Det kom jo både skryt og litt negative kommentarer Norske Bunader her i tråden. Har også hørt det samme når jeg har snakket med folk rundt meg. Noen snakker bare positivt. Ser spesielt på prisen og skryter hemningsløst, andre snakker om kvalitet og vanskeligheter med å få sydd om bunad, da de maskinsyr deler, som andre håndsyr.

Det som skremte meg mest, var kundeomtaler på en av butikkene deres. Uhøflige ansatte og dårlig tilbakemelding og lite hjelp å få. Nå så jeg også nettopp et innlegg på facebook hvor noen fortvilte foreldre spurte om å få leie bunad til datter, da de ikke kom i kontakt med butikken som skulle levere bunaden deres. Låst dør, ingen svar på epost eller telefon. I tråden viste det seg at flere hadde samme problem med samme butikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ikke sånn at det blir akkurat likt selv om man bruker «lokale sydamer med lang bunadserfaring» heller 😉 

Svigerinnen min og jeg har lik bunad, begge sydd av noen som kan og har lagd bunader i all sin tid (det er sånn det er på bygda, var ihvertfall for 20-30 år siden). Men vi har sammenlignet, og det er ganske stor forskjell på for eksempel broderiene på bunadene våre. Blomstene er  noe mer detaljerte med både farger og sting på den ene, og nederst på skjørtet er det en bord hvor mønsteret er brodert forskjellig på disse bunadene. Ser man nøye etter kunne sikkert den ene blitt beskyldt for å være «Kinabunad», men det er altså skikkelige bunadfolk som har laget begge.
Bare et liten sånn sidenote. 

Anonymkode: 591d2...bf7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (På 15.4.2024 den 14.39):

Både Norske Bunader og Husfliden sender bunadene ut av landet. Hovedforskjellen er at NB er ærlige om praksisen….

Husfliden Heimen, som er en kjede med to butikker i Oslo, sender ut av landet. Husflidbutikker knyttet til Norsk Flid gjør det så vidt jeg vet ikke, med mindre du bestiller det spesielt.

Anonymkode: 91558...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunad skal sys lokalt, punktum. 

Anonymkode: 32a47...e40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Kontorotta skrev (På 10.5.2024 den 10.29):

Etter mye om og men, har vi valgt hvem som skal sy bunaden. Det blir verken Husfliden eller Norske Bunader, men ei som har eget firma, gått i kurs hos Husfliden og har syr alt lokalt. Prisen blir over tilbud fra Norske Bunader, men litt rimeligere enn hos Husfliden.

Men i jakten på hvem som skulle sy bunaden, har jeg snakket med mange, vært i kontakt med mange. 

Det kom jo både skryt og litt negative kommentarer Norske Bunader her i tråden. Har også hørt det samme når jeg har snakket med folk rundt meg. Noen snakker bare positivt. Ser spesielt på prisen og skryter hemningsløst, andre snakker om kvalitet og vanskeligheter med å få sydd om bunad, da de maskinsyr deler, som andre håndsyr.

Det som skremte meg mest, var kundeomtaler på en av butikkene deres. Uhøflige ansatte og dårlig tilbakemelding og lite hjelp å få. Nå så jeg også nettopp et innlegg på facebook hvor noen fortvilte foreldre spurte om å få leie bunad til datter, da de ikke kom i kontakt med butikken som skulle levere bunaden deres. Låst dør, ingen svar på epost eller telefon. I tråden viste det seg at flere hadde samme problem med samme butikk. 

Høres ut som et klokt valg! 

Jeg er en av de som tidligere i tråden var positiv til Norske Bunader. Men da datteren min brukte bunaden sin på 17.mai så oppdaget jeg enorme forskjeller på skjorta hennes vs Husfliden. Det var lett å se at den fra Norske Bunader er maskinsydd. Broderiene, kragen og mansjettene er MYE større enn på originalen. Det mangler også nupereller på kantene. Føler meg passe dum som ikke var bevisst nok da jeg var innom butikken til Norske Bunader for å inspisere kvaliteten. Skulle ønske jeg hadde med en originalskjorte den gangen så ville det vært lett å oppdage.

Jeg kan nok heller ikke klage det inn til Norske Bunader, for når jeg sjekker på hjemmesiden deres så er det den maskinsydde skjorta som er avbildet, dog noe vanskelig å se at den avviker fra originalen da bildene ikke kan zoomes inn.

På den annen side sparte jeg over 15.000 kr på å bestille fra Norske Bunader, så for den prisen kan jeg jo faktisk kjøpe ny skjorte etterhvert om det er viktig for datteren min. Evt prøve å korte kragen og mansjettene ned og fikse nupperellene selv.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk sydd en cape til bunaden min hos Norske bunader, den er veldig fin. Men har ikke broderier, og ullfargen er helt lik resten av bunaden min. Så jeg er fornøyd, det er sikkert 10 år siden jeg kjøpte den.

Anonymkode: bdcfd...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...