Gå til innhold

Noen med erfaring med bunad fra Norske bunader?

Kontorotta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Brukte norske bunader til min datter, og jeg er veldig fornøyd med kvaliteten.

Min bunad er fra husfliden, og den raknet i sømmene etter ett par år. Både skjørtet og vesken. Så vil ikke påstå at det er kvalitet, bare fordi husfliden har sydd den.

Anonymkode: ac7d9...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye av tradisjonen i bunader er jo teknikkene i sømmene. Det jeg så av et forkle brodert i Kina var en helt annen teknikk som var langt fra så pen og hadde ingenting med norske tradisjoner å gjøre.

Anonymkode: 42ef0...e58

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 23.18):

Mye av tradisjonen i bunader er jo teknikkene i sømmene. Det jeg så av et forkle brodert i Kina var en helt annen teknikk som var langt fra så pen og hadde ingenting med norske tradisjoner å gjøre.

Anonymkode: 42ef0...e58

Har tenkt litt på dette ja. Den ene bunaden har lite brodering. Ingenting på forkle. Så ved den er det valg av stoff og monterings søm jeg tenker på. Den andre bunaden hun kan velge i, har mye brodering. Både på forkle og sjal. Kjenner jeg er litt skeptisk der i forhold til broderings arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøpte bunad til vår datter hos Norske bunader, så var stoffet norsk. Altså samme kvalitet som hos Husfliden. Dette fikk vi kvittering på når vi betalte. Vi er kjempefornøyd og alt ser helt vanlig ut. Du kan ikke se at den ikke er sydd hos Husfliden. I tillegg fikk vi lagt på sømrom, så bunaden kan sys ut ved behov. Det er helt vanlig sa de.

Så vi er kjempefornøyd både med service og kvaliteten på bunaden vi kjøpte.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (3 timer siden):

Når vi kjøpte bunad til vår datter hos Norske bunader, så var stoffet norsk. Altså samme kvalitet som hos Husfliden. Dette fikk vi kvittering på når vi betalte. Vi er kjempefornøyd og alt ser helt vanlig ut. Du kan ikke se at den ikke er sydd hos Husfliden. I tillegg fikk vi lagt på sømrom, så bunaden kan sys ut ved behov. Det er helt vanlig sa de.

Ja da vi kjøpte så var stoffet fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, ekte norsk kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lestisen skrev (1 time siden):

Ja da vi kjøpte så var stoffet fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, ekte norsk kvalitet.

Det var derfra vårt var også 😉 Så det er ikke et "kina-produkt" i stoffet ihvertfall. Våre broderier var også helt som de skulle være. Ser ikke forskjell på denne og andre bunader.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Norske Bunader og Husfliden sender bunadene ut av landet. Hovedforskjellen er at NB er ærlige om praksisen….

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (4 timer siden):

Så bra. 🙂

Kanskje jeg må ta turen innom en fysisk butikk å se.

Da jeg klikket på bildene av vestene, ser jeg det er forskjellig mønster på vestene. Spesielt på den ene ble mønsteret i vesten veldig forskjellig.

Når jeg ser på broderi på sjal og forkle på den som har mye av dette, ser det ganske forskjellig ut i både brodering og farger.

Med tanke på dette, og en del opplysninger her i tråden, kunne jeg kanskje kjøpt den ene bunaden hos Norske Bunader, men ikke den andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god erfaring. 

Jeg fikk sydd deler av en bunad der til min datter. Hun arvet en bunad der vesten og vesken var ødelagt. Vi dro til Oslo for å ta mål og prøve, og deretter kom vi på nytt da den var ferdig for å se om alt passet- etter hva jeg husker. Det koster der også, men slett ikke så mye som husfliden.

Den opprinnelige ble laget av en dame fra Lofoten som har laget maaange Lofot-bunader, men som er død nå. Jeg kan ikke se noen forskjell på broderiene....? Det ble lagt til stoff for å kunne sy ut. 

Vi har vært veldig fornøyd. 

Anonymkode: 9072b...3f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min bunad til konfirmasjonen, det tynneste jeg noen gang har vært, de måtte ta den inn hver gang de målte meg.

Ca 25års alderen var den lagt ut det som kunne. 

Ca 34 og gravid med mitt andre barn passet den (om enn noe knapt til 17.mai).

I dag er jeg 45 og den er for stor. Skal sy den inn igjen.

Jeg har et elsk-hat forhold til min bunad. Jeg elsker hver sting, hver feil og minnene som følger plagget. Jeg hater at den "aldri" passer skikkelig (dog, min egen feil det).

Min datter sto konfirmant i høst i sin oldemors bunad. Tilpasset av meg og langt ifra feilfri, men akk så høyt elsket. Oldemor var med henne den dagen. 

Poenget mitt er at om JENTA ønsker seg bunad vil jeg heller kjøpe ordentlig være enn kopien laget i utlandet. Bunaden er en plagg for generasjoner og er i seg selv et verdi (når det er gjort etter ekte håndverk). Skulle hun ønske å selge vil hun få verdien igjen om det er "ekte vare". Jeg er ikke bunadspoliti, vil ikke JENTA ha bunad hadde jeg gått for en festdrakt eller annet penkjole.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (43 minutter siden):

Både Norske Bunader og Husfliden sender bunadene ut av landet. Hovedforskjellen er at NB er ærlige om praksisen….

Husfliden er da like ærlige om det. 

Anonymkode: 91558...170

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Husfliden er da like ærlige om det. 

Da er det noe de har begynt med nå og det er jo veldig bra :) De nektet lenge for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær klar over ett par ting, Norske Bunader og Husfliden får sitt materiale fra nøyaktig samme fabrikken. Er Husfliden sine stoffer gode eller dårlige, så er Norske Bunader sine stoffer nøyaktig like gode eller dårlige, og omvendt. Jeg husker ikke ifarten hva fabrikken heter. 

Å spreo direkte feilaktige og  negative opplysninger om Norske Bunader eller andre, er heller ikke greit, selv om man ikke vet bedre, så får man undersøke før man uttaler seg. 

Å hevde at Husflidens bunader ikke syes i utlandet er totalt feil og desinformasjon, eller totalt kunnskapsløse påstander. 

En bunad er klippet til og sydd slik at den skal kunne tilpasses - syes ut, eller syes inn, alt ettersom hvordan personene vokser og utvikler seg. Der er verken Husfliden bedre eller dårligere enn Norske Bunader. Så de er ingenting å bekymre seg for.  Å hevde at ett broderi er mer «riktig» enn ett annet er heller ikke greit. Hvordan en bunad broderes er helt avhengig av hvordan syersken har fått opplæring i at broderingen skal utføres. Der trenger man ikke dra til utlandet for å finne variasjoner. Men «bunadspoliti» kan visst alle og enhver opptre som? 

Ønsker konfirmanten bunad og besteforeldrene ønsker å påspandere konfirmanten bunad så er dette et minne og et plagg for resten av livet og da seter man ikke begrensninger i form av å kjøpe stakk på Finn.no eller stiller seg negativ til at konfirmanten og besteforeldrene får dårlig samvittighet over av en forelder stiller spørsmålstegn ved bunadsinvistering. Sølv derimot, er metall og noe du lett kan kjøpe brukt, dersom det skal spares på noe. 

Ja, jeg har hatt og har flere bunader. En er brodert og sydd selv, en er bestilt fra Norske Bunader, flere er sydd av «gamle bundssyersker» som for lengst er gått ut av tiden. Ingen av bunadene er dårligere eller bedre enn de andre verken i materialene eller i passform.  

Anonymkode: 780cf...31c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vær klar over ett par ting, Norske Bunader og Husfliden får sitt materiale fra nøyaktig samme fabrikken. Er Husfliden sine stoffer gode eller dårlige, så er Norske Bunader sine stoffer nøyaktig like gode eller dårlige, og omvendt. Jeg husker ikke ifarten hva fabrikken heter. 

Å spreo direkte feilaktige og  negative opplysninger om Norske Bunader eller andre, er heller ikke greit, selv om man ikke vet bedre, så får man undersøke før man uttaler seg. 

Å hevde at Husflidens bunader ikke syes i utlandet er totalt feil og desinformasjon, eller totalt kunnskapsløse påstander. 

En bunad er klippet til og sydd slik at den skal kunne tilpasses - syes ut, eller syes inn, alt ettersom hvordan personene vokser og utvikler seg. Der er verken Husfliden bedre eller dårligere enn Norske Bunader. Så de er ingenting å bekymre seg for.  Å hevde at ett broderi er mer «riktig» enn ett annet er heller ikke greit. Hvordan en bunad broderes er helt avhengig av hvordan syersken har fått opplæring i at broderingen skal utføres. Der trenger man ikke dra til utlandet for å finne variasjoner. Men «bunadspoliti» kan visst alle og enhver opptre som? 

Ønsker konfirmanten bunad og besteforeldrene ønsker å påspandere konfirmanten bunad så er dette et minne og et plagg for resten av livet og da seter man ikke begrensninger i form av å kjøpe stakk på Finn.no eller stiller seg negativ til at konfirmanten og besteforeldrene får dårlig samvittighet over av en forelder stiller spørsmålstegn ved bunadsinvistering. Sølv derimot, er metall og noe du lett kan kjøpe brukt, dersom det skal spares på noe. 

Ja, jeg har hatt og har flere bunader. En er brodert og sydd selv, en er bestilt fra Norske Bunader, flere er sydd av «gamle bundssyersker» som for lengst er gått ut av tiden. Ingen av bunadene er dårligere eller bedre enn de andre verken i materialene eller i passform.  

Anonymkode: 780cf...31c

broderiene fra utlandet kan du ikke regne med er like gode, nei. Å påstå det er ihvertfall feilinformasjon.

Det er bare å se på bildene lenger oppe i tråden.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

broderiene fra utlandet kan du ikke regne med er like gode, nei. Å påstå det er ihvertfall feilinformasjon.

Det er bare å se på bildene lenger oppe i tråden.

la meg presisere litt: Du kan ikke regne med at de er korrekt utført.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja jeg har kjøpt to bunader fra Norske bunader: til meg selv da jeg var konfirmant og til min datter da hun var konfirmant i fjor. Moren min har bunad fra husfliden, vi har sammenlignet stoff og broderier og det ser helt likt ut. De har syersker som sitter og syr/monterer det hos norske bunader. Vi var innom og tok mål flere ganger og ene gangen rettet syerske på det mens vi ventet. Jeg har sydd ut min mye i voksen alder (var veldig tynn og uten former som konfirmant), det var mer enn nok stoff. 

Det noen over sier med at det sendes til Kina er ikke helt sant, mye gjøres hvertfall i Norge. Både Husfliden og Norske bunader sender stoff til Kina for å få det klippet i biter og så sendes det tilbake. Men syersken som hjalp oss snakket gebrokkent norsk (trolig fra øst Europa), men hun er mye bedre til å sy bunad enn om jeg som etnisk norsk skulle startet å sy bunad; så nasjonalitet har ikke alt å si så lenge det brukes riktig stoff, tråd og teknikker. 

Anonymkode: 4e4ef...d57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kontorotta skrev (På 12.4.2024 den 11.27):

Har dere sammenliknet stoff i forhold til bunader sydd hos for eksempel Husfliden? Og hvordan ser det ut i forhold til eventuell omsøm om datteren din vokser litt fremover?

Samme stoff. Norsk ullstoff begge deler. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 11.03):

Bunadene blir sydd i Kina. Tror Tv2-hjelper deg har hatt noen saker om Kina-sydde bunader og dårlig kvalitet på de, men husker ikke om dette firmaet var ett av de. 

Anonymkode: 63b95...e73

Du blander. Det er ikke samme firma. Du tenker på firmaet «Ekte bunader». De var useriøse og Kina. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ulik praksis fra husflid til husflid om de sender hele eller deler av bunadproduskjonen til utlandet. Til og med innenfor kjeden Norsk flid varierer det, noen sender noe til utlandet, andre sender ikke noe til utlandet. Hos enkelte husflidsutsalg sendes mannsbunadene til utlandet, men bare noen av kvinnebunadene. Hos andre skjer delproduksjon i utlandet, mens selve bunaden lages i Norge. Noen gjør alt i Norge. Ja faktisk. Det er feilinformasjon å påstå at alle husflider produserer sine bunader i utlandet. Man må selv undersøke i hvert enkelt tilfelle, og ofte kan man velge helt norskprodusert om man vil det, selv om akkurat den bunaden vanligvis produseres i utlandet.

Jeg er en av dem som er kritisk til produksjon i utlandet, og grunnen er sånt som de bildene som ble publisert tidligere i tråden. Det er ikke bare bunaden som ferdig produkt som er norsk kulturarv, det er også den kunnskapen som kreves for å lage en. Om vi fortsetter å sende bunadproduksjon til utlandet vil det bli vanskeligere for bunadtilvirkere her i Norge å kunne leve av yrket sitt. Det igjen vil kunne føre til at vi mister kunnskapen, og dermed en del av vår kulturarv. For ikke å snakke om hvor lite bærekraftig det vil være å sende bunadene frem og tilbake mellom Kina og Norge hver gang den må justeres.

Noen her nevnte en bunadtilvirker som var øst-europeisk, og det er selvsagt helt uproblematisk. Fordi hun driver produksjon i Norge, og har sannsynligvis lært faget her, og er dermed med på å videreføre norsk kulturarv, i Norge. Det er ikke etnisiteten til den som syr som er viktig, det er hvilken faglig bakgrunn de har, og at de i hovedsak driver sin virksomhet i Norge. Bunadtilvirker er et eget fag, og en egen utdanning. Selv om man kan sy, bør man ta nytt svennebrev for å lære det som er nødvendig som bunadtilvirker. Og det er større sjanse for at en polsk dame i Norge har rett utdanning, enn en kinesisk dame som aldri har vært i Norge, og kanskje bare har en teoretisk ide om hva Norge er. 

Anonymkode: 670cd...098

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...