Gå til innhold

Noen med erfaring med bunad fra Norske bunader?

Kontorotta

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig litt antibunad når det gjelder å få det til konfirmasjonen. 

Men besteforeldrene vil gjerne gi bunad i gave til konfirmasjonen og barnet ønsker seg det. Da tenker jeg det er helt greit, men synes det er hårreisende priser og får dårlig samvittighet for at det skal brukes så mye penger et plagg som sannsynligvis ikke passer om fem og og hvert fall ikke om 15.

Ser jo at prisene på Norske bunader er lavere, men lurer da på kvalitet og rom for omsøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har kjøpt der. Bare gode erfaringer.

Anonymkode: 749a7...cdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunadene blir sydd i Kina. Tror Tv2-hjelper deg har hatt noen saker om Kina-sydde bunader og dårlig kvalitet på de, men husker ikke om dette firmaet var ett av de. 

Anonymkode: 63b95...e73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få heller en lokal bunadsyerske til å gjøre jobben i stedet for kinabunad.

Anonymkode: d35b4...f37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bunadene blir sydd i Kina. Tror Tv2-hjelper deg har hatt noen saker om Kina-sydde bunader og dårlig kvalitet på de, men husker ikke om dette firmaet var ett av de. 

Anonymkode: 63b95...e73

Det var litt dette jeg tenkte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må den være ny? Vi kjøpte brukt pent bunad som så helt ny ut. Kostet 20.000 inkl alt av søljer. Var inne på siden til Norske Bunader nå, kan ikke se hvilket stoff bunadene er laget i? om besteforeldre spanderer så hadde jeg heller satset på å kontakte en systue i Norge. 

Anonymkode: e173a...6b8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Få heller en lokal bunadsyerske til å gjøre jobben i stedet for kinabunad.

Anonymkode: d35b4...f37

Skulle gjerne det, men som innflytter her jeg bor nå, kjenner jeg ikke så mange som kan hjelpe meg med råd, samtidig har jeg bodd såpass lenge borte fra hjemstedet, så der kjenner jeg også dårlig til lokale syersker. Barnet kan altså velge mellom to bunader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde heller betalt noen tusen ekstra for å få Husfliden eller en lokal bunads syerske sy og montere bunaden. Man støtter ikke kinesisk arbeid og tenker bærekraft og miljø, eller kjøper på finn.no

Anonymkode: 36705...2b0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har kjøpt der. Bare gode erfaringer.

Anonymkode: 749a7...cdf

Har dere måtte gjøre noen omsømmer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde heller betalt noen tusen ekstra for å få Husfliden eller en lokal bunads syerske sy og montere bunaden. Man støtter ikke kinesisk arbeid og tenker bærekraft og miljø, eller kjøper på finn.no

Har tittet ei stund på finn, men ikke kommet over noe aktuelt enda. Begynner å nærme seg at man må bestille for å få det ferdig i tide. Barnet har ønske om en vest som ikke er i den vanligste fargen begge steder. Stakk kan jo uansett kjøpes på finn for å gjøre det litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må den være ny? Vi kjøpte brukt pent bunad som så helt ny ut. Kostet 20.000 inkl alt av søljer. Var inne på siden til Norske Bunader nå, kan ikke se hvilket stoff bunadene er laget i? om besteforeldre spanderer så hadde jeg heller satset på å kontakte en systue i Norge. 

Anonymkode: e173a...6b8

Må ikke være ny nei. Titter støtt og stadig på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte bunad til datteren min (til konfirmasjon) hos Norske bunader. Vi er fornøyde. Bunaden passet fint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-mamma skrev (2 minutter siden):

Vi kjøpte bunad til datteren min (til konfirmasjon) hos Norske bunader. Vi er fornøyde. Bunaden passet fint.

Har dere sammenliknet stoff i forhold til bunader sydd hos for eksempel Husfliden? Og hvordan ser det ut i forhold til eventuell omsøm om datteren din vokser litt fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror du det sitter gamle, norske koner og syr bunader for Husfliden? Feil. De sender også til Kina og Øst-Europa.

Anonymkode: 4fa34...974

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barbro Storlien er en bunadtilvirker som har skrevet mye om forskjellen på bunader brodert i Norge og bunader brodert i Kina, bl.a. på bloggen sin Fru Storlien. Hun har og skrevet en bok om broderiteknikk, der man kan se forskjeller.

Men hvis man kun har 30 sekunder til overs, så anbefaler jeg å se på dette innlegget på facebook:

https://www.facebook.com/frustorlien/posts/pfbid02qfevWjvHyVibNaUwRWUYqxwxDspXBBQMyDbXVDo5opMHjidQfzAPK38KLHjSwCW5l

eller se på bildene:

429768627_1172702954160919_8770291784125638058_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=bFASXU2PaEkAb6w_RkF&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=00_AfBe-vxMKoWMAPIybthAe_Zrf3iCIXbYIvqFYiitkNY-Kg&oe=661F0137

Kan være et bilde av tekst som sier 'Brodert i Kina'

Anonymkode: 91558...170

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å ta kontakt med husfliden der du bor. 

Her syr husfliden selv, og det er også mange private som syr. 

Anbefaler Ts å ta kontakt med husfliden der dere bor og spørre hvordan de gjør det😊

Anonymkode: 8e720...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også skeptisk til å kjøpe fra Norske Bunader mtp kvaliteten. Derfor dro jeg innom butikken deres i Oslo da jeg var sørpå for å kjenne på stoff og kvalitet før vi bestemte oss.

Nå skal det sies at bunaden fra vårt fylke er meget enkel uten noe særlig broderi, men det er ekte ull og lin fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (mener jeg det var).

Det som også var greit for vår del er at de reiser rundt i Distrikt-Norge 2 ganger i året for måling og tilpasning. Dersom vi skulle brukt vår nærmeste lokale husflid/skredder ville det vært 2,5 timer å kjøre pr vei. Altså 5 timer i bil for hver gang vi skulle gjort tilpasninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorotta skrev (9 timer siden):

Har dere sammenliknet stoff i forhold til bunader sydd hos for eksempel Husfliden? Og hvordan ser det ut i forhold til eventuell omsøm om datteren din vokser litt fremover?

Jeg har ikke tenkt over at stoffet er annerledes. Tror det er helt vanlig stoff til bunaden. Så langt har det ikke vært behov for omsøm - bunaden er syv år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-mamma skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tenkt over at stoffet er annerledes. Tror det er helt vanlig stoff til bunaden. Så langt har det ikke vært behov for omsøm - bunaden er syv år.

men spørsmålet er vel om der er nok stoff til at en kan syes ut den dagen det eventuelt blir nødvendig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

men spørsmålet er vel om der er nok stoff til at en kan syes ut den dagen det eventuelt blir nødvendig?

På bunaden til vår jente er det lagt inn ekstra stoff i vesten, skal være godt slingringsmonn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...