Gå til innhold

Høydekrav for å bli pappa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å lure på om det er noe i dette med at alle kvinner går for omtrent 10% av mennene?

Det slo meg da jeg endte i en samtale med en hel del av pappaene på mitt barns avdeling i bhg. De er utseendemessig prikk like! De kunne alle vært støpt i samme form som min mann - rent utseendemessig kunne jeg faktisk ha endt opp med hvem som helst av dem!

De er rundt 190 høye, samme sveis, litt skjegg, medium trent og medium bygget.

Skjønner jo på en måte at enkelte menn påpeker dette som en utfordring, passer de ikke inn i denne formen pappaene er støpt i, får de heller ikke innpass i familielivet 🤔

Oss mødrene er det større forskjell på, noen høye, noen lave, tykke og tynne.

Anonymkode: 53838...044

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjs, de laveste pappaene i vår barnehage er nok 160-165 et sted. Men selvfølgelig er hovedandelen 170-190 høye, det er tross alt det som er den mest normale høyden for norske menn.

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mann er 167 eller noe. Under 170. 

Anonymkode: fe34b...2f2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kvinners brutale seleksjonsmønster som stikker hodet fram idet de frigjøres er den permanente tilstanden den elendige moderne verden må holde ut. 

Anonymkode: 5cfce...a3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at de fleste kvinner er litt opphengt i at mannen må være høy.  Min mann er 1.69 (jeg er 1.73). Blir litt provosert / trist på hans vegne når jeg i ulike sosiale lag hører at en mann under 1.80 er helt uaktuell å vurdere som partner. For meg var høyden hans helt uinteressant da vi møttes, det hadde vært helt sprøtt å gå glipp av en så flott mann fordi han ikke hadde mange nok centimeter. Vi har nå en 18-åring på 1.81 og jeg får til og med bemerkninger på at det er flott og/eller rart at han har blitt så høy… hva sier man til slikt liksom. Det betyr jo ingenting. Eller, det gjør det jo dessverre. 

Anonymkode: 95ee5...e8d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det slo meg da jeg endte i en samtale med en hel del av pappaene på mitt barns avdeling i bhg. De er utseendemessig prikk like! De kunne alle vært støpt i samme form som min mann - rent utseendemessig kunne jeg faktisk ha endt opp med hvem som helst av dem!

Skjønner jo på en måte at enkelte menn påpeker dette som en utfordring, passer de ikke inn i denne formen pappaene er støpt i, får de heller ikke innpass i familielivet 🤔

Det sier mest at dere bor på et sted med en homogen samling av menn. Antakeligvis et blendahvitt lokalsamfunn. 

Det kommer fedre i alle former og farger og høyder både her til lands og resten av verden. 
Jeg kjenner til og med menn som er lavere enn meg som fedre, og jeg er 154 cm… 

Anonymkode: 000c9...d7a

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg virkelig ikke sett noe sted. Fedrene er like forskjellige i fasong som mødrene, i skole, barnehage, blandt kollegaer og venner, på gaten og overalt.

Anonymkode: 6e913...ed6

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt på det før nå, men når du sier det… 

Ikke alle, men kanskje 80% faller inn i den kategorien? Men synes også store deler av mødrene også er slanke, klassisk pene, litt høyere enn meg(dvs rundt 170), utadvendte, tilsynelatende «perfekte». Mannen min ligner på de andre fedrene, men føler jeg selv skiller meg ut. 

Anonymkode: 0b9c7...79c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har inntrykk av at de fleste kvinner er litt opphengt i at mannen må være høy.  Min mann er 1.69 (jeg er 1.73). Blir litt provosert / trist på hans vegne når jeg i ulike sosiale lag hører at en mann under 1.80 er helt uaktuell å vurdere som partner. For meg var høyden hans helt uinteressant da vi møttes, det hadde vært helt sprøtt å gå glipp av en så flott mann fordi han ikke hadde mange nok centimeter. Vi har nå en 18-åring på 1.81 og jeg får til og med bemerkninger på at det er flott og/eller rart at han har blitt så høy… hva sier man til slikt liksom. Det betyr jo ingenting. Eller, det gjør det jo dessverre. 

Anonymkode: 95ee5...e8d

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Selv har jeg aldri tenkt på høyde som en faktor for om jeg synes en mann er attraktiv som partner eller ikke, har vært sammen med både høye og lave menn, det er jo annet som er mye viktigere. Nå er jeg sammen med en mann som er 169cm, og synes han er kjempekjekk og ikke minst en god mann på alle måter 🙂 Men jeg merker at andre tenker på "lave" menn som mindre attraktive, og synes det er både rart og litt kjipt på vegne av menn som ikke har høyden med seg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det sier mest at dere bor på et sted med en homogen samling av menn. Antakeligvis et blendahvitt lokalsamfunn. 

Det kommer fedre i alle former og farger og høyder både her til lands og resten av verden. 
Jeg kjenner til og med menn som er lavere enn meg som fedre, og jeg er 154 cm… 

Anonymkode: 000c9...d7a

jeg kommenterte over at det samme gjaldt i vår barnehage, og det du sier her stemmer nok for oss. Ikke i lokalsamfunnet, men i den aktuelle barnehagen. Hvis jeg ser meg rundt i nabolaget, på jobb og ellers i byen så ser jeg jo at det ikke er sånn. 

Anonymkode: 0b9c7...79c

AnonymBruker
Skrevet

Nja. Har to barn på mellomtrinnet og mange nye tilskudd i klassekamerater ila årene, så har møtt alskens foreldre. Vi har en svært multikulturell skole. Norske fedre kommer i alskens formater, men de utenlandske har ofte en viss stil, som jeg synes er lik. Ulike etnisiteter, ulike stiler, men innad i sin etnisitet, så er de ofte like. De er for øvrig ofte mer "stelt" enn norske fedre, og tar seg langt bedre ut i mange tilfeller, og det gjelder særlig de fra typisk midt-østen. 

Gjennomsnittshøyde på menn er 181 cm. Så at mange du ser er i den omtrent høyden, overrasker vel ikke?

Jeg tenker at gjennomsnittsmannen ser ut som gjennomsnittmannen også. Medium bygget, medium trent, og så følger de fleste trenden innen hårvekst- og sveis. Se tilbake på 80-tallet, og du finner menn som ser like ut den ganga også - og de ser ikke ut som de gjør nå. Min mann er en typisk norsk mann (far) av slaget du nevner.

Det kalles å være mainstream. 

Anonymkode: d52f3...5bf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to fedre som er under 160 høye, han ene dro damer i fleng som ung. Flotte menn begge to.

Anonymkode: cdee5...8f3

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke noe i det, 90% av alle menn er ikke barnløse. Litt sunn fornuft går det an å bruke, i stedet for ukritisk å trekke ulogiske konklusjoner  basert på anekdotiske bevis. 

Anonymkode: 8f858...dcf

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi skal faktisk ha årsmøtet neste mandag. Temaer for møtet er at høyde kravet som før var 180 nå må økes til 183. Dette pga det ser mer sexy ut.

Alle må gå med de samme 7 merkene på klærne, samme hårsveis, trent men ikke for trent og alle må ha en hobby som koster 2-5 k i mnd. 

Anonymkode: 23474...222

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser mødrene ut da? Er det mange av dem som er over 1,90, f.eks.? 

På skolen hos oss er det en god blanding blant foreldrene, men få høye damer. Dette er fordi de fleste er i 40-årene (eller eldre) og fram til 90-tallet var det vanlig å medisinere jenter som lå an til å bli høyere enn 1,85, fordi man antok at så høye kvinner ville slite med å få seg en mann. Disse sprøytene ga en del bivirkninger, så de har stort sett sluttet med det nå, så man burde kunne forvente høyere kvinner blant barnehageforeldrene. (Med mindre de blir valgt bort av menn, selvfølgelig. )

Anonymkode: 3ede6...9a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er litt tilfeldig at alle mennene i den barnehagen ser så like ut.

Anonymkode: e6538...a98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan ser mødrene ut da? Er det mange av dem som er over 1,90, f.eks.? 

På skolen hos oss er det en god blanding blant foreldrene, men få høye damer. Dette er fordi de fleste er i 40-årene (eller eldre) og fram til 90-tallet var det vanlig å medisinere jenter som lå an til å bli høyere enn 1,85, fordi man antok at så høye kvinner ville slite med å få seg en mann. Disse sprøytene ga en del bivirkninger, så de har stort sett sluttet med det nå, så man burde kunne forvente høyere kvinner blant barnehageforeldrene. (Med mindre de blir valgt bort av menn, selvfølgelig. )

Anonymkode: 3ede6...9a9

Hva slags bivirkninger?

Anonymkode: e9381...4f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikke noe i det, 90% av alle menn er ikke barnløse. Litt sunn fornuft går det an å bruke, i stedet for ukritisk å trekke ulogiske konklusjoner  basert på anekdotiske bevis. 

Anonymkode: 8f858...dcf

20% av 50-årige menn i norge er barnløse.

Anonymkode: 5cfce...a3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Begynner å lure på om det er noe i dette med at alle kvinner går for omtrent 10% av mennene?

Jeg tenker at det høres ut som om dere bor et sted hvor de aller fleste menn er samme type i utgangspunktet. Altså at området dere bor i trekker en viss type folk. 
(Jeg får litt hipster vibber av beskrivelsen din av mennene.) 

Det jeg har observert i barnehagen og på skolen, er at det var veldig forskjell på fedrene. De hadde alle former og fasonger, varierte både i alder og størrelse, og viste i stor grad mangfold. 
Sveis og skjegg og sånt varierte litt over tid også. Selv om mange av dem ser ut til å følge litt trender når det gjelder sånt. 

Min observasjon (i mitt nærmiljø) er at lave, litt tettbyggede, håndverkermenn er de som stort sett har flere barn, med flere forskjellige mødre. (Typisk 2 barnekull.) I motsetning til de høye, tynne akademikertypene, som stort sett bare har ett barnekull. 
Men dette handler om min observasjon, og er ikke noe statistisk utvalg eller noe som er basert på noen som helst kvalitetssikret undersøkelse.

Husk også at vi mennesker ofte går i "bekreftelsesfeller". Vi ser det vi forventer å se. 

I tillegg har vi en tendens til å legge mest merke til det vi er mest opptatt av. F.eks. så så man knapt en gravid kvinne da man selv var ung voksen og tanken på barn var fjern. Men i det man begynte å planlegge barn, eller var gravid, så var det gravide og barnevogner rundt hvert hushjørne. 
Men sannsynligvis var det like mange gravide og barnevogner rundt deg hele tiden. Det er bare eget fokus som var endret. 

Anonymkode: d48df...f13

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...