Gå til innhold

Quetapine og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg har gått på quetapine for søvnvansker i 2-3 år nå, ganske fast. Lav dose på 12,5mg-25mg. Jeg har vært nogen lunde overvektig hele mitt liv men det har blitt verre de siste årene. Å jeg har alltid tenkt at det er min egen skyld og jeg vet at jeg ikke har gjort nok lenge nok for å gå ned i vekt. Men i fjor høst ble jeg diagnotisert med ADHD og startet på medisiner. Min første og eneste bivirkning var at all matlyst og søtsug forsvant, helt til medisinen er ute av kroppen igjen på kvelden, da kan jeg kjenne normal sultfølelse. Men når kvelden kommer og jeg tar quetapine så opplever jeg 1-2 timer med oksehunger. Ca samtidig som medisinen begynner å fungere å jeg blir trøtt så slår også en helt useriøs sultfølelse inn, som jeg ikke får til å trosse for da sovner jeg ikke. 
å dette har oppstått etter jeg begynte på adhd medisin, det var ikke slik før i fjor høst.

Jeg vet at mange opplever vektøkning ved bruk av quetapin men fra hva jeg forstår så gjelder det som oftest de som tar det på dagtid, for behandling av bipolar lidelse feks. For mange vil jo økt sultfølelse som følge av medisin føre til vektøkning naturligvis. Men ettersom at jeg har ca ingen sultfølelse eller søtsug ila dagen pga adhd medisin, og dermed spiser mye mindre enn før, men quetapine fører til 1-2 hasteoppdrag på kjøkkenet før jeg sovner, synes jeg det er rart at vekten ikke går ned. Er ikke snakk om at jeg spiser 2-3000 kcal på det kjøkkenbesøket altså, som regel en brødskive eller 2 for å bli kvitt den akutte sultfølelsen.
når jeg ser tilbake på bilder så ser jeg jo hvor ekstremt mye jeg har lagt på meg de siste årene, men ærlig talt ikke si at jeg mener jeg har spist meg hit. Matporsjoner har egentlig aldri vært mitt problem, problemet er alt utenfor det. Søtsaker, kaker og overspising av unødvendig drit.

Beklager langt innlegg, men spørsmålet mitt er om noen her har samme opplevelse? Og om noen har erfaring med bedring av vektproblemet ved å slutte på quetapine? Hvordan var det å slutte på de? 

Har som sagt gått på de lenge men kjenner nå at jeg ønsker å kvitte meg med alt unødvendig jeg putter i kroppen. Vil bli kvitt sovemedisiner, prevensjon og andre giftstoffer jeg putter i kroppen. Men ønsker også å bli kjent med kroppen min på nytt å kunne hjelpe den til å fungere best mulig for meg

Anonymkode: 3e6cf...043

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vektøkningen kommer fordi man spiser mer. Kalorier inn og kalorier ut. 

Medisiner gir ulvehunger og mer hunger, men man går ikke opp i vekt hvis man spiser som vanlig. 

Folk må slutte å lure seg selv.

Anonymkode: 5289b...101

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gått opp i vekt og kjenner ikke noe ekstrem sult. Gått på de i mange år, for søvnproblemer så lav dose.

Kanskje det er adhd medisinen. Les pakningsvedlegg og se på bivirkninger. Står ingenting om vektøkning eller sult i quetiapin.

Anonymkode: a51c4...83d

AnonymBruker
Skrevet

Quetapin er kjent for å gi oksehunger litt etter inntak, uansett om det er dagtid eller kveldstid. 
Jeg har gått på det i 7 år pga søvn. Oksehungeren begynte komme etter 2-3 år. Har hørt flere som opplever oksehunger først flere år etter oppstart. 

Jeg har justert tidspunkt for måltidene mine, slik at jeg nå spiser ett måltid like etter medisinen. Jeg får oksehunger, jeg døyver den med ett måltid, men det måltidet inngår altså i en "vanlig kostholdsrutine" for meg, og er ikke noe ekstra. Hos meg så er oksehungeren helt lik nå mens jeg tar aduvanz på dagtid, som før jeg begynte på medisiner for adhd. Men det er mye lettere for meg å lage og vedlikeholde gode rutiner når jeg tar adhd-medisin, så jeg håndterer oksehunger bedre.  

Hvis du døyer den sulten av 2 brødskiver, så spis tilsvarende mindre til middag eller lunsj. Rett å slett fordel kaloriene med hensyn til bivirkningene. 

Anonymkode: fe7db...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du legger på deg av at medisinen stimulerer apetitten. Ikke av tabletten i seg selv. Man må rett og slett øke egendisiplinen for å unngå legge på seg på sånne medisiner men det er fult ut mulig. Når du har gått på dem i åresvis. Hvorfor ikke trappe ned i samråd med lege og se om du greier deg uten nå? 

Anonymkode: 6af08...352

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

skjønner jo selvsagt at man går opp i vekt av å spise mer, men poenget er at jeg ikke spiser mer fordi jeg spiser såpass lite ila dagen pga adhd medisinene. Har ikke gått opp drastisk etter jeg startet på de, men har gått opp drastisk etter jeg startet på quetapine. Noe som helt sikkert er fordi sultfølelsen har økt, men trodde liksom at vekten skulle gå ned nå som jeg spiser såpass mye mindre pga adhd medisinene. Spiser 1-2 skiver til frokost og middag typ 19/20, legger meg 22 og er alvorlig sulten rundt 23 igjen. Når inntaket er såpass lite ila dagen så gjør ikke den brødskiven klokken 23 at jeg går opp i vekt, det skjønner jeg. 

men spørsmålet var vel om noen har erfaring med å slutte quetapine og hvordan opplevelsen av det har vært? 
Tanken er at jeg skal slutte på de, skal snakke med legen om dette. Søvnvanskene er jo der fortsatt men om det ikke finnes noe annet som kan hjelpe meg, og at vektproblemet faktisk er pga quetapine så går jeg heller søvnløs.

skal sies at jeg også har fått pcos diagnose som nok har en del og si for både vekt og metabolisme problemer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

jeg har gått på quetapine for søvnvansker i 2-3 år nå, ganske fast. Lav dose på 12,5mg-25mg. Jeg har vært nogen lunde overvektig hele mitt liv men det har blitt verre de siste årene. Å jeg har alltid tenkt at det er min egen skyld og jeg vet at jeg ikke har gjort nok lenge nok for å gå ned i vekt. Men i fjor høst ble jeg diagnotisert med ADHD og startet på medisiner. Min første og eneste bivirkning var at all matlyst og søtsug forsvant, helt til medisinen er ute av kroppen igjen på kvelden, da kan jeg kjenne normal sultfølelse. Men når kvelden kommer og jeg tar quetapine så opplever jeg 1-2 timer med oksehunger. Ca samtidig som medisinen begynner å fungere å jeg blir trøtt så slår også en helt useriøs sultfølelse inn, som jeg ikke får til å trosse for da sovner jeg ikke. 
å dette har oppstått etter jeg begynte på adhd medisin, det var ikke slik før i fjor høst.

Jeg vet at mange opplever vektøkning ved bruk av quetapin men fra hva jeg forstår så gjelder det som oftest de som tar det på dagtid, for behandling av bipolar lidelse feks. For mange vil jo økt sultfølelse som følge av medisin føre til vektøkning naturligvis. Men ettersom at jeg har ca ingen sultfølelse eller søtsug ila dagen pga adhd medisin, og dermed spiser mye mindre enn før, men quetapine fører til 1-2 hasteoppdrag på kjøkkenet før jeg sovner, synes jeg det er rart at vekten ikke går ned. Er ikke snakk om at jeg spiser 2-3000 kcal på det kjøkkenbesøket altså, som regel en brødskive eller 2 for å bli kvitt den akutte sultfølelsen.
når jeg ser tilbake på bilder så ser jeg jo hvor ekstremt mye jeg har lagt på meg de siste årene, men ærlig talt ikke si at jeg mener jeg har spist meg hit. Matporsjoner har egentlig aldri vært mitt problem, problemet er alt utenfor det. Søtsaker, kaker og overspising av unødvendig drit.

Beklager langt innlegg, men spørsmålet mitt er om noen her har samme opplevelse? Og om noen har erfaring med bedring av vektproblemet ved å slutte på quetapine? Hvordan var det å slutte på de? 

Har som sagt gått på de lenge men kjenner nå at jeg ønsker å kvitte meg med alt unødvendig jeg putter i kroppen. Vil bli kvitt sovemedisiner, prevensjon og andre giftstoffer jeg putter i kroppen. Men ønsker også å bli kjent med kroppen min på nytt å kunne hjelpe den til å fungere best mulig for meg

Jeg tar 100 mg altså høyeste dose for søvn. 

Ikke gått opp 1 kg for det er som det skrives her ikke tabletten MEN evt ekstra mat du legger på deg av.

Anonymkode: baae2...8a7

Skrevet

Jeg får også oksehunger av de. Hvis jeg ikke sovner innen en time eller hvis jeg våkner etter et par timer som jeg ofte gjør så raider jeg kjøleskapet for alt som er. Husker det knapt dagen etter... Men jeg har funnet ut at hvis jeg ikke tar de daglig kommer ikke denne ekstreme hungeren. Det kan jo hende det funker for deg også, hvis du absolutt ikke er nødt til å ta de dahlig for å få sove. Jeg tar de maks tre dager i uka, men nå har jeg andre sovemedisiner jeg kan bruke de andre dagene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...