AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Jeg har adhd. Og litt annet. Og dette gjelder forsåvidt det meste av diagnoser. Untatt kreft da. Det skjønner folk. Siste uken og alle drittkomentarne ida fra spillet har fått siste uken. Har irritert meg. Ang at hun har stått frem med en adhd diagnose. Og problemet ligger jo ikke bare der. Men mye av det hun har fått skrevet om seg er ting jeg hører i dagliglivet. (Dette skal ikke handle om ida) Jeg vil ta for meg de snilleste kometatene. Adhd er en mote diagnose Adhd er en unskyldning for å være lat Adhd er bare en unskylding 1. Hvorfor er det et problem for deg at jeg og andre har adhd (eller andre diagnoser) ? 2. Hvorfor komenterer du slik på ting du vet ingenting om? 3. Tenker du på hvordan dine komentarer åpent på nett påvirker barn og unge med adhd? Jeg har litt på hjertet som kan være lurt å ta med seg vider 1. ikke komenter ting du ikke vet noe om. Det setter deg selv i et dårlig lys , og virker ikke så smart. Bedre å spørre enn å påstå. 2. Du behøver ikke legge sten til byrden om dette ikke er et hverdagsproblem for deg. Noen ganger er det lurt å bare tenke. Du trenger ikke ytre alt du tenker på. 3. Lær deg forskjell på en forklaring og unnskyldning. Eks: Forklaring: når jeg på skolen hadde mensen og sterke magesmerter . Da var det en grunn til at jeg ikke hadde gym.da var det en forklaring på hvorfor jeg ikke hadde gym. Unskyldning: når jeg ikke ville ha gym på skolen og sa jeg hadde magesmerter pga mensen. Da var det en unskyldning. 4. Behandle folk slik du ønsker selv å bli behandlet. Da blir verden så mye bedre for deg og for andre rundt deg. Vips så liker folk deg litt bedre også. Anonymkode: deae9...151 6 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Skrevet 12. april 2024 Jeg tror det handler om at folk bruker diagnosen til for at verden skal tilpasse seg dem, ikke omvendt. Tror du en håndballspiller kan slippe å spille kamp når hun har mensen? Hvilken planet lever du på? Om du har samme tilnærming til ADHD som til mensen, kommer du til å støte på problemer. Diagnosen er til for å hjelpe deg å tilpasse deg verden. Ikke omvendt. Anonymkode: 760d5...c1d 12 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tror det handler om at folk bruker diagnosen til for at verden skal tilpasse seg dem, ikke omvendt. Tror du en håndballspiller kan slippe å spille kamp når hun har mensen? Hvilken planet lever du på? Om du har samme tilnærming til ADHD som til mensen, kommer du til å støte på problemer. Diagnosen er til for å hjelpe deg å tilpasse deg verden. Ikke omvendt. Anonymkode: 760d5...c1d Nei jeg forventee ikke at verden skal tilpasse meg. Jeg treger bare litt forståekse for at det ikke er alt jeg ikke klarer. Så jeg slipper å få kjeft for ikke være perfekt. Nevrotypiske er jo ikke perfekte de heller. Men får nermest litt intrykk av at jeg må fungere bedre enn en nevrotypisk for å bli akseptert. Det med mesen klarte du å lese har noe med min personlighet å gjøre. Det var faktisk 100% kun et eksempel på forskjellen på en forklaring og en unskyldning. Trodde det var tydelig nok. Så nei. Jeg har ikke samme tilnerming til adhd som med mensen. Det med mesen har heller ingenting med adhd å gjøre. Kun et eksempel på forskjell mellom forklaring og unskyldning. Ja adhd er for å hjelpe meg. Når jeg fikk diagnosen. Fant jeg ut at det er ting som hjelper meg. Å feks ha musikk, podcast eller voice canseling på ørene for bedre konsentrasjon. Men det er visst også et problem for nevrotypiske. Jeg skjønner ikke at det skal være noe problem for andre. Når jeg feks gikk på skolen. Skulle konsentrere meg om mine oppgaver. Å ha det på ørene. Men da kommer det foreldre og sier å du er så spesiell du. Skal du ha særbehandling du da. Altså hvorfor skal andre bry seg om tilpasninger jeg gjør for meg. Når det ikke går utover andre? Må jeg gjøre det dårlig på skolen for at verden skal bli fornøyd? Jeg har faktisk aldri bedt noen å om endre seg for meg. Jeg vil bare få lov å gjøre ting som fungerer for meg ute at verden skal bry seg negativt om det. Når du hører alle lyder like godt. Så er det ikke lett å konsentrere seg. Og musikk hjelper meg å ikke spore av. Jeg vil helst ikke møte venner på cafe. Så de gangene jeg er det. Prøver jeg å få til når det ikke er fult og travelt. Jeg har vel like mye rett som andre å takke nei til å dra på cafe på feil tidspunkt. Det handler ikke om at andre skal tiloasse seg meg. Men det blir da ikke noe hyggelig uansett, når jeg ikke klarer følge med i samtalen. Fordi jeg hører alle samtaler samtidig på de andre 20 bordene. Også blir jeg overstimulert av det, så jeg får huepine og blir utslitt etterpå. Dvs jeg får fysiske symptomer og et dårlig møte med en god venn. Da sier jeg heller nei takk. Evnt foreslår et annet tidspunkt. Eller et annet sted. Det forventer jeg at man får forsåelse for, når jeg forklarer det. Og det handler jo også om at jeg ikke ønsker at det møtet skal bli kjip for den andre også. Jeg kan ikke bare ta meg samnen og lukke de andre ute. Jeg kan klare det kanskje i 5 minutter. Trenger ikke sympati heller. Men forståelse er fint. Slik st du skjønner at det nei'et ikke handler om at jeg ikke vil på cafe med deg. Men at det er fordi det krever litt mye. Men det er nok oftere at jeg strekker meg på det og gjør det alikevel etter andres ønske. Så det bør jo forsåvidt gå litt to veier uansett i en relasjon. Anonymkode: deae9...151 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har adhd. Og litt annet. Og dette gjelder forsåvidt det meste av diagnoser. Untatt kreft da. Det skjønner folk. Siste uken og alle drittkomentarne ida fra spillet har fått siste uken. Har irritert meg. Ang at hun har stått frem med en adhd diagnose. Og problemet ligger jo ikke bare der. Men mye av det hun har fått skrevet om seg er ting jeg hører i dagliglivet. (Dette skal ikke handle om ida) Jeg vil ta for meg de snilleste kometatene. Adhd er en mote diagnose Adhd er en unskyldning for å være lat Adhd er bare en unskylding 1. Hvorfor er det et problem for deg at jeg og andre har adhd (eller andre diagnoser) ? 2. Hvorfor komenterer du slik på ting du vet ingenting om? 3. Tenker du på hvordan dine komentarer åpent på nett påvirker barn og unge med adhd? Jeg har litt på hjertet som kan være lurt å ta med seg vider 1. ikke komenter ting du ikke vet noe om. Det setter deg selv i et dårlig lys , og virker ikke så smart. Bedre å spørre enn å påstå. 2. Du behøver ikke legge sten til byrden om dette ikke er et hverdagsproblem for deg. Noen ganger er det lurt å bare tenke. Du trenger ikke ytre alt du tenker på. 3. Lær deg forskjell på en forklaring og unnskyldning. Eks: Forklaring: når jeg på skolen hadde mensen og sterke magesmerter . Da var det en grunn til at jeg ikke hadde gym.da var det en forklaring på hvorfor jeg ikke hadde gym. Unskyldning: når jeg ikke ville ha gym på skolen og sa jeg hadde magesmerter pga mensen. Da var det en unskyldning. 4. Behandle folk slik du ønsker selv å bli behandlet. Da blir verden så mye bedre for deg og for andre rundt deg. Vips så liker folk deg litt bedre også. Anonymkode: deae9...151 Desverre noen som bruker det som motediagnose som influenser og det ødelegger for andre. Mange sliter med adhd. Og det kreves veldig mye av de. Og det er trist at folk ikke kan holde meningene sine for seg selv! Det er lettere med en brukket fot enn ting inni seg.. Anonymkode: 35a3e...95a 3 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 Det finnes veldig mange eksempler på velfungerende voksne i dag som kjøper seg ADHD-diagnoser (=går til privat psykolog). Grunnen er gjerne at man ønsker lavere krav til seg selv, eller generelt at man ønsker oppmerksomhet. Synes ikke det er rart at folk er negative til det. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som faktisk har ADHD, noe de fleste skjønner. Dette er et forum der folk diskuterer ting, og da er man gjerne mer frittalende enn når man snakker med enkeltpersoner ansikt til ansikt. Husk at når folk diskuterer f.eks. ADHD, diskuterer de ikke deg som person, men fenomenet. Når det gjelder menssmerter og gym, blir de fleste bedre av bevegelse.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden): Det finnes veldig mange eksempler på velfungerende voksne i dag som kjøper seg ADHD-diagnoser (=går til privat psykolog). Grunnen er gjerne at man ønsker lavere krav til seg selv, eller generelt at man ønsker oppmerksomhet. Synes ikke det er rart at folk er negative til det. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som faktisk har ADHD, noe de fleste skjønner. Dette er et forum der folk diskuterer ting, og da er man gjerne mer frittalende enn når man snakker med enkeltpersoner ansikt til ansikt. Husk at når folk diskuterer f.eks. ADHD, diskuterer de ikke deg som person, men fenomenet. Når det gjelder menssmerter og gym, blir de fleste bedre av bevegelse. TS klarer fint å svare for seg selv, men jeg tror ikke hun mente spesielt her på KG, men generelt ute i den virkelige verden. Og som hun sa i forrige innlegget sitt; det med mensen var bare et eksempel, ikke nødvendigvis noe hun sier eller gjør. Og dette med at folk kjøper seg diagnose hos psykolog; mener du at private psykologer lar seg kjøpe på feil grunnlag? Tror du de setter diagnoser på folk som ikke oppfyller kriteriene? Og igjen som TS prøver å få et svar på; hvorfor ikke bare la være å si noe når man ikke VET. ADHD synes ikke utenpå og da tenker mange at det er bare falsk? At man later som og gjør seg til for å få oppmerksomhet? Jeg tror du tar veldig feil når det gjelder de aller, aller fleste med ADHD eller autisme. Jeg tror heller at de ikke ønsker den oppmerksomheten, men at de ønsker å passe inn og høre til blant de som var heldig nok til ikke å ha funksjonsnedsettelse som ADHD er. (Og autisme) Anonymkode: a08e5...081 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden): Det finnes veldig mange eksempler på velfungerende voksne i dag som kjøper seg ADHD-diagnoser (=går til privat psykolog). Grunnen er gjerne at man ønsker lavere krav til seg selv, eller generelt at man ønsker oppmerksomhet. Synes ikke det er rart at folk er negative til det. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som faktisk har ADHD, noe de fleste skjønner. Dette er et forum der folk diskuterer ting, og da er man gjerne mer frittalende enn når man snakker med enkeltpersoner ansikt til ansikt. Husk at når folk diskuterer f.eks. ADHD, diskuterer de ikke deg som person, men fenomenet. Når det gjelder menssmerter og gym, blir de fleste bedre av bevegelse. Plump, rett uti ts sitt poeng. De som velger å bruke over 10 000 kr på privat utredning kjøper ikke diagnosen under bordet. Psykiateren gir ikke en diagnose fordi hun ble betalt. Der har du misforstått private helseutredninger. Man går privat fordi det offentlige helsevesenet er overfylt og man kommer kanskje ikke dithen at man får utredning. Og hvorfor ønsker voksne folk utredning? For å få svar. Det er forferdelig å gå rundt å merke og vite at man fungerer dårligere enn andre, men uten å ha en knagg å henge det på. Når man får det så kan man selv forstå at man virkelig har gjort sitt beste gjennom hele livet. Uten denne knaggen så havner man potensielt langt nede i kjelleren. Merkelig også at ingen av dere forsto at eksempelet med mensen var et eksempel for å vise en forskjell på ulike begreper. Det var ingenting som tilsa at det var noe ts bruker i sin hverdag. Anonymkode: 333af...2bb 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Desverre noen som bruker det som motediagnose som influenser og det ødelegger for andre. Mange sliter med adhd. Og det kreves veldig mye av de. Og det er trist at folk ikke kan holde meningene sine for seg selv! Det er lettere med en brukket fot enn ting inni seg.. Anonymkode: 35a3e...95a Her var det en god blanding av alt mulig rart må jeg si. Ikke lett å forstå hva du egentlig er for eller mot. Vi får begynne øverst. Hvordan, eksakt, brukes adhd som en motediagnose? I motsetning til de som ikke gjør det? Anonymkode: 333af...2bb 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det handler om at folk bruker diagnosen til for at verden skal tilpasse seg dem, ikke omvendt. Tror du en håndballspiller kan slippe å spille kamp når hun har mensen? Hvilken planet lever du på? Om du har samme tilnærming til ADHD som til mensen, kommer du til å støte på problemer. Diagnosen er til for å hjelpe deg å tilpasse deg verden. Ikke omvendt. Anonymkode: 760d5...c1d Noe omvendt også. Iblant må verden tilpasse seg til diagnoser. Og det er en bra ting. Det gjør at flere klarer seg i samfunnet vårt. Om jeg skal ha en samling og vet at èn får hodepine av sterkt lys så kan jeg dempe lyset uten at det gjør noe som helst forskjell, annet enn at den personen også kan delta. Som et eksempel, husk at det er et eksempel. Merkelig at du ikke forsto at eksempelet med mensen var nettopp det - et eksempel. For å forklare forskjellen på to begreper. Dame-idretten kjemper for å slippe å ha hvite shorts. Krever de at verden som må tilpasse seg på urett grunnlag..? Anonymkode: 333af...2bb 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #10 Skrevet 12. april 2024 Jeg skjønner litt hva du mener ts, sent diagnostisert med autisme selv. MEN, du får ikke gjort noe med hva alle andre tenker og mener. Det eneste du får gjort noe med er deg selv. Personlig forteller jeg ingen som ikke trenger å vite om diagnosen min. På jobben f.eks er det kun nærmeste leder som vet fordi jeg trenger noe tilrettelegging. Når folk ikke vet lar de som regel særheter passere som nettopp litt artige særheter. Utover det må folk mene hva de vil om både meg og bokstavene mine, jeg står veldig godt i meg selv Anonymkode: ec83a...657 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #11 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Desverre noen som bruker det som motediagnose som influenser og det ødelegger for andre. Mange sliter med adhd. Og det kreves veldig mye av de. Og det er trist at folk ikke kan holde meningene sine for seg selv! Det er lettere med en brukket fot enn ting inni seg.. Anonymkode: 35a3e...95a Nei de bruker vel ikke det som motediagnose. Det er isåfall om de sier de har det uten å ha utredet det. Jeg skjønner evnt at mange med adhd blir influensere. Og har fått med meg noen podcastere bla jeg vet ikke har stått frem med adhd diagnose. Som jeg er ganske sikker på har det. Om en influenser sier har adhd. Så kan det vel tenkes at de faktisk har det. Men dumt å påstå at man har det uten å ha det. Det er forøvrig et stort mørketall iht å ha adhd uten diagnosen. Anonymkode: deae9...151 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner litt hva du mener ts, sent diagnostisert med autisme selv. MEN, du får ikke gjort noe med hva alle andre tenker og mener. Det eneste du får gjort noe med er deg selv. Personlig forteller jeg ingen som ikke trenger å vite om diagnosen min. På jobben f.eks er det kun nærmeste leder som vet fordi jeg trenger noe tilrettelegging. Når folk ikke vet lar de som regel særheter passere som nettopp litt artige særheter. Utover det må folk mene hva de vil om både meg og bokstavene mine, jeg står veldig godt i meg selv Anonymkode: ec83a...657 Ja jeg sier ikke så mye om det jeg heller. Med mindre det blir helt nødvendig iht å bli misforstått feks. Jeg driter jo i hva andre mener. Men jeg reagerer på at folk som ikke vet noen ting, skal mene så mye slik at barn og unge skal lese slik tankesløshet på nett fra voksne folk. Jeg føler meg ialler mindre feil enn de som sender og skriver sånn dritt til og om folk de ikke kjenner. Det er langt unna normal folkeskikk iallefall. Jeg har det fint jeg. Og på sett og vis hjelper jo duagnosen min å unngå kjipe folk i livet Anonymkode: deae9...151 1
Helene Skrevet 12. april 2024 #13 Skrevet 12. april 2024 Jeg kan bare fortelle for egen del. Min oppfatning. Jeg driter i om mennesker har diagnoser. Min egen svigersønn har diagnose som jeg ikke forteller om her. Jeg merker ikke forskjell på svigersønn eller andre. Diagnose eller ikke. Dette er et menneske som bryr seg. Han tar vare på min datter. God med henne. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 Anonymus Notarius skrev (2 timer siden): Det finnes veldig mange eksempler på velfungerende voksne i dag som kjøper seg ADHD-diagnoser (=går til privat psykolog). Grunnen er gjerne at man ønsker lavere krav til seg selv, eller generelt at man ønsker oppmerksomhet. Synes ikke det er rart at folk er negative til det. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som faktisk har ADHD, noe de fleste skjønner. Dette er et forum der folk diskuterer ting, og da er man gjerne mer frittalende enn når man snakker med enkeltpersoner ansikt til ansikt. Husk at når folk diskuterer f.eks. ADHD, diskuterer de ikke deg som person, men fenomenet. Når det gjelder menssmerter og gym, blir de fleste bedre av bevegelse. Man får ikke kjøpt seg en diagnose. Man får kjøpt seg en utredning. Fordi utredning offentlig er mettet. Jeg fikk avslag to ganger før jeg fikk ja. Og det var over ett år på utredning. Jeg fikk ikke avslag pga dårlig grunnlag. Men pga at det ikke var plass. Og de prioriterer de væste tilfellene. Nå er jeg ferdig utredet og får ikke tilgang på utredning av medisiner. Pga medisin utredning er mettet og det er mangel på medisiner. Så jeg håper jo på å få tilgang snart. Jeg for min del har takket nei til utredning i 20 år. Selv om legen har foreslått det mange ganger. Men som jeg har sagt. Godt mulig jeg har det. Men jeg fungerer helt greit med bumper i hverdagen. Og så lenge jeg ikke trenger tilrettelegging og medisiner som krever diagnose. Så er det ikke noe poeng. Nå trengte jeg det fordi med alder hos kvinner med adhd blir der svært vanskelig kan bli etterhvert og der er jeg nå. Feks klaree ikke rydde uten å rote enda mer. Og mye annet. Og helt håpløst Anonymkode: deae9...151 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Skrevet 12. april 2024 Helene skrev (58 minutter siden): Jeg kan bare fortelle for egen del. Min oppfatning. Jeg driter i om mennesker har diagnoser. Min egen svigersønn har diagnose som jeg ikke forteller om her. Jeg merker ikke forskjell på svigersønn eller andre. Diagnose eller ikke. Dette er et menneske som bryr seg. Han tar vare på min datter. God med henne. Ja det er fint. Jeg tar opp her hvorfor man skal mene så mye om andres diagnoser man ikke har peiling på i sosiale medier. Da er det jo fint at du ser din svigersønn for den han er og ikke diagnosene han evnt har. Det er vel det de fleste ønsker Anonymkode: deae9...151
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Desverre noen som bruker det som motediagnose som influenser og det ødelegger for andre. Mange sliter med adhd. Og det kreves veldig mye av de. Og det er trist at folk ikke kan holde meningene sine for seg selv! Det er lettere med en brukket fot enn ting inni seg.. Anonymkode: 35a3e...95a En diagnose er ikke, har ikke vært eller kommer til å bli en mote. En diagnose er noe man stort sett har bruk for iht å få tilpasset hjelp i skole og arbeid slik at man kan fungere på skole og arbeid. Man trenger også en diagnose for å få medisiner man trenger. Uten diagnose så får du hverken hjelp eller medisiner. En diagnose kan også hjelpe dem som har diagnosen til å forstå seg selv bedre og ta personlige tilpasninger for å fungere bedre samt bedre for psyken når man forstår hvorfor ting er som det er. Anonymkode: deae9...151 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 3 hours ago, Anonymus Notarius said: Det finnes veldig mange eksempler på velfungerende voksne i dag som kjøper seg ADHD-diagnoser (=går til privat psykolog). Grunnen er gjerne at man ønsker lavere krav til seg selv, eller generelt at man ønsker oppmerksomhet. Synes ikke det er rart at folk er negative til det. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som faktisk har ADHD, noe de fleste skjønner. Selv har jeg fått diagnosen Asperger. Jeg får en del tilpasning på jobben siden det er visse oppgaver jeg ikke gjør godt nok. Men jeg tar på meg andre arbeidsoppgaver som passer meg bedre og dette er oppgaver de andre på jobben ønsker å slippe. I tillegg så betaler jeg for ar det er visse oppgaver jeg ikke egner meg til. Jeg får lavere lønn enn de andre fordi en del av oppgavene jeg ikke klarer er de som trenges for å gå opp i lønn. Arbeidsgiveren vet også at pga diagnosen min så kan jeg ikke velge og vrake i jobber som igjen gir dårlige kort ved forhandling om lønn. I tillegg har jeg som mange andre med Asperger sosial angst og hadde ikke turt å be om økt lønn selv om jeg hadde fortjent det. Selv om jeg er ekstremt glad for tilretteleggingen jeg har fått så er det ikke slik at jeg kommer bedre ut enn de jeg jobber med. Trolig tjener alle de bedre enn meg selv om vi jobber like mange timer. Deres arbeidsoppgaver er bedre betalt enn mine. Anonymkode: dc69e...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #18 Skrevet 12. april 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Selv har jeg fått diagnosen Asperger. Jeg får en del tilpasning på jobben siden det er visse oppgaver jeg ikke gjør godt nok. Men jeg tar på meg andre arbeidsoppgaver som passer meg bedre og dette er oppgaver de andre på jobben ønsker å slippe. I tillegg så betaler jeg for ar det er visse oppgaver jeg ikke egner meg til. Jeg får lavere lønn enn de andre fordi en del av oppgavene jeg ikke klarer er de som trenges for å gå opp i lønn. Arbeidsgiveren vet også at pga diagnosen min så kan jeg ikke velge og vrake i jobber som igjen gir dårlige kort ved forhandling om lønn. I tillegg har jeg som mange andre med Asperger sosial angst og hadde ikke turt å be om økt lønn selv om jeg hadde fortjent det. Selv om jeg er ekstremt glad for tilretteleggingen jeg har fått så er det ikke slik at jeg kommer bedre ut enn de jeg jobber med. Trolig tjener alle de bedre enn meg selv om vi jobber like mange timer. Deres arbeidsoppgaver er bedre betalt enn mine. Anonymkode: dc69e...5c9 Edit: Vet tråden handler om ADHD, men autisme har mye overlapp med ADHD og i tillegg har også autisme blitt regne som "motediagnose" i det siste. Men jeg skjønner ikke at noen kan tro at vi med asperger/autisme lyver for å få diagnosen eller at vi lyver på oss diagnosen. Selv om jeg føler at asperger-diagnosen passer meg så var det ikke noe gøy når jeg fikk diagnosen. Det er ikke noe gøy å høre at man sliter med det sosiale samspillet og at man sliter med eksekutive funksjonsevner og at dette ikke er noe som kommer til å være et problem for deg resten av livet. Hvem er det som ville løyet på seg å være sosialt klønete? Det er ikke noe status. Det er de sosialt flinke som har status. Det er heller ingen som ønsker å høre at de er ensporet eller at de ikke klarer å få ting gjort om det ikke gjøres på en bestemt måte. Anonymkode: dc69e...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #19 Skrevet 12. april 2024 Anonymus Notarius skrev (7 timer siden): Det finnes veldig mange eksempler på velfungerende voksne i dag som kjøper seg ADHD-diagnoser (=går til privat psykolog). Grunnen er gjerne at man ønsker lavere krav til seg selv, eller generelt at man ønsker oppmerksomhet. Synes ikke det er rart at folk er negative til det. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som faktisk har ADHD, noe de fleste skjønner. Dette er et forum der folk diskuterer ting, og da er man gjerne mer frittalende enn når man snakker med enkeltpersoner ansikt til ansikt. Husk at når folk diskuterer f.eks. ADHD, diskuterer de ikke deg som person, men fenomenet. Når det gjelder menssmerter og gym, blir de fleste bedre av bevegelse. Denne påstanden må du backe opp med kilder. Anonymkode: a72af...403 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #20 Skrevet 12. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror det handler om at folk bruker diagnosen til for at verden skal tilpasse seg dem, ikke omvendt. Tror du en håndballspiller kan slippe å spille kamp når hun har mensen? Hvilken planet lever du på? Om du har samme tilnærming til ADHD som til mensen, kommer du til å støte på problemer. Diagnosen er til for å hjelpe deg å tilpasse deg verden. Ikke omvendt. Anonymkode: 760d5...c1d Her handler det jo delvis om at man må velge et yrke som passer kroppen din og delvis at man faktisk har rett på tilpasninger. Jeg har asperger og takler blant annet stress ekstremt dårlig. Jeg kunne aldri jobbet i et yrke hvor det å takle stress er en viktig del av jobben. Jeg kunne ikke vært brannmann og reservert meg mot arbeidsoppgaver hvor det er stress og folk roper på meg. Men jeg har fått en datajobb hvor jeg f.eks slipper å krevende kunder siden jeg verken takler stress eller sosiale interaksjoner bra. Men i stedet for å møte kunder så gjør jeg datajobben og gjør arbeidsoppgaver de som skal ha kundekontakt ellers måtte ha gjort. Dette er ofte monotont arbeid mange ønsker å slippe. Er også en som er villig til å jobbe ubekvem arbeidstid siden jeg uansett ikke har noe familie og heller ikke liker å møte mennesker. Arbeidsgiveren tilpasser seg barnefamilier og lar ansatte både få hjemmekontor og kjernetid slik at de lettere kan kombinere jobben med småbarn. Så det er ikke slik at det kun er oss med diagnoser som får tilpasninger og det er det at jeg er villig til å jobbe ubekvem arbeidstid som gjør det mulig for andre å slippe å jobbe kveld, i påskeferier, juleferier, osv. J Anonymkode: dc69e...5c9 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå