AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Jeg vurderer å file opp en ekstra nøkkel hjem til meg, som barnet mitt kan ha i skole-sekken sin. Dette er tiltenk dager hvor jeg har møte, avtaler osv hvor jeg ikke rekker hjem til barnet kommer fra skole/SFO. Barnet går i første klasse, så barnet skal ikke være lenge alene hjemme eller ofte. Men jeg føler at barnet er klar for det og barnet selv sier at det vil ha egen nøkkel. Jeg nevner dette for far for å høre hva han tenker om dette. (Om barnet er "moden nok" til å ha nøkkel og være litt alene hjemme hos meg når jeg trenger det). Far svarer da at det er kjekt å ha, spesielt den ukedagen HAN har samvær med barnet. For når han kommer i ny jobb og ikke rekker å hente på SFO til 15.30 (det er gratis SFO frem til den tiden og kun det vi bruker nå) da kan barnet komme til meg etter SFO og vente her på han. (45min-1time). Avtalen vi har nå er samvær fra etter skole/SFO (han henter når han vil før 15.30 på SFO) og frem til kl 19.00, (da skal barnet være klar til kveldstell, lesestund og legging). Dvs at jeg har barnefri fra han har dratt på skolen og fram til kl 19.00. Denne dagen kan jeg vaske hus, handle, gå på cafe, spise middag med venner, trene, gå meg en lang tur eller ligge på sofaen om jeg trenger det. (Tirsdager med skolefri har de samvær 16.00-19.00, med mulighet for far til å hente tidligere etter avtale). Jeg synes ikke barnet skal behøve å komme hjem til meg den samværsdagen (uavhengig av om jeg er hjemme eller ikke). Er det ikke da far sitt ansvar å finne løsning denne dagen? Betale for senere SFO, ha noen andre som henter e.l. (Barnet kan ikke gå fra skolen og hjem til far alene). Jeg har 10 døgn og far 4 døgn på en 14-dagers periode. Jeg har flere døgn for å spesielt følge opp skole. Men både far og jeg ønsket en dag med noen timer samvær midt i mine 10 dager, da det kan bli lenge for barnet uten kontakt med far. Mitt spørsmål er om jeg er urimelig om jeg sier til far at denne samværsdagen må HAN ta ansvar for å styre. Forklare at det er min lille mulighet i en hektisk hverdag til noen timer barnefri. At det blir ekstra mye styr for seksåringen å komme hjem hit, bli henta og komme tilbake igjen. Etter avtale skal far ha ansvar for lekser og middag denne dagen. Vi har våre rutiner på slike ting som også blir snudd på. Og jeg vil ikke være vanskelig, men synes det er rart at far ser på dette som en selvfølge.. Anonymkode: 9d805...5c2
Gjest Bromance Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 Du trenger ikke forklare noe til far. Han får selv finne ordninger for hvordan løse samværet når det er hans dager. Du er ikke urimelig.
Jonn123 Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Nei du er ikke urimelig, om du er hjemme disse dagene så vil jo du få all oppfølging med barnet. Om du vil ha besøk disse dagene kommer barn hjem og avbryter. Her er det bare å kreve at far finner en annen løsning eller at dere endrer på hele opplegget. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 Dette er fars ansvar. Anonymkode: e464f...5f9 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 Dette er fars ansvar. Du kan jo bare droppe å sende nøkkelen med barnet på fars samværsdager. Anonymkode: 77434...c3e 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 Jobber du ikke? Anonymkode: 3a635...98d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Fars ansvar ja. Lurt å sette tydelige grenser om han er av typen som tar ting som en selvfølge på den måten. Anonymkode: 19e32...63a 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 Kan ikke barnet få nøkkel hos far og da? om han ikke bor for langt unna skolen. Ser du skriver at han kan betale for å ha barnet lengre på sfo, er det timesbasert betaling? Her betaler vi det samme uansett når vi hente og sfo stenger 16:30. Men uansett 100% fars ansvar, her må du bare si tydelig ifra at dette godkjenner du ikke. Anonymkode: c7ae9...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Skrevet 12. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Kan ikke barnet få nøkkel hos far og da? om han ikke bor for langt unna skolen. Ser du skriver at han kan betale for å ha barnet lengre på sfo, er det timesbasert betaling? Her betaler vi det samme uansett når vi hente og sfo stenger 16:30. Men uansett 100% fars ansvar, her må du bare si tydelig ifra at dette godkjenner du ikke. Anonymkode: c7ae9...e8c ser nå at du skrev at barnet ikke kan gå til far alene, men endre uansett ikke noe Anonymkode: c7ae9...e8c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #10 Skrevet 12. april 2024 Har far undersøkt mulighetene for at barnet kan få taxi til han på hans dager? Anonymkode: 9ce2e...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #11 Skrevet 12. april 2024 Fars ansvar ja, men utenom det ser jeg ikke noe problem med at barnet drar hjem en time mens det venter på far. Det er ikke den vers kamelen kan komme til å trenge å svelge i oppveksten. Anonymkode: 2cedf...1f5 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 Enig i at dette er fars problem, men jeg hadde nok også tenkt på hva som er best for barnet mitt. Kan det ende opp slik at barnet blir sittende utenfor SFO alene å vente på far pga jobb/trafikk osv og barnet ikke har noen steder å gå så hadde jeg heller gitt nøkkel til mitt hjem ja. Anonymkode: c57be...c8b 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Skrevet 12. april 2024 Altså, er ikke det viktigste i denne saken barnet? Åpenbart er den enkleste løsningen at han går hjem til deg og venter der. Dette hadde jeg selvsagt godtatt, spesielt når dere foreldre har satt barnet deres i denne situasjonen (skilsmissebarn med to hjem). Noen kameler må man svelge når man gjør slike valg. Anonymkode: 2a2b9...14f 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i at dette er fars problem, men jeg hadde nok også tenkt på hva som er best for barnet mitt. Kan det ende opp slik at barnet blir sittende utenfor SFO alene å vente på far pga jobb/trafikk osv og barnet ikke har noen steder å gå så hadde jeg heller gitt nøkkel til mitt hjem ja. Anonymkode: c57be...c8b Og det er fordi jeg tenker på barnets beste at jeg prøver å finne en løsning. Det er ikke ett alternativ nei. Far tar generelt lite ansvar og jeg har ett ønske at han tar tak i ting. Samværet er skrevet ned i avtalen vi har nå, og er ønsket av far. Men om han da må hjem til meg og ikke får mer enn ca 1.5-2 timer med far, så vil jeg nok tenke andre muligheter. Anonymkode: 9d805...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Skrevet 12. april 2024 Veldig lettvindt løsning for far da… det kommer nok flere ting du har ansvar for i hans sine samværsdager. Man må jo være tilgjengelig «for barnets skyld» Nei! Ikke gi lillefingeren nå! Anonymkode: 1e1c1...0ec 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Fars ansvar ja, men utenom det ser jeg ikke noe problem med at barnet drar hjem en time mens det venter på far. Det er ikke den vers kamelen kan komme til å trenge å svelge i oppveksten. Anonymkode: 2cedf...1f5 Enig Anonymkode: adfec...3a4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 Hadde aldri laget det til et problem, barnets beste i fokus har vært vårt motto. Anonymkode: adfec...3a4 2
FrøkenSolskinn Skrevet 12. april 2024 #18 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Altså, er ikke det viktigste i denne saken barnet? Åpenbart er den enkleste løsningen at han går hjem til deg og venter der. Dette hadde jeg selvsagt godtatt, spesielt når dere foreldre har satt barnet deres i denne situasjonen (skilsmissebarn med to hjem). Noen kameler må man svelge når man gjør slike valg. Den kommentaren var kanskje litt drøy? Jeg er klar over situasjonen, og prøver å gjøre det beste for barnet. Men far har samvær med barnet sammenhengende fredag - tirsdag. Dvs at han skal hente på SFO fredag, mandag og tirsdag i tillegg til den ekstra samværstirsdagen. Hvordan velger han å gjøre det disse dagene. når han starter i ny jobb? Vil kanskje heller lønne seg å betal for SFO til 16.30 så han kan hente der alle 4 dagene. 1
Hactar Skrevet 12. april 2024 #19 Skrevet 12. april 2024 Tenker dette lett sklir ut. Om barnet er på SFO, må far enten hente 15.30 eller betale for opphold til 16.30. Om barnet er hos deg, kan han i praksis tillate seg å bli ytterligere forsinket. Spørsmålet blir hvor stor vits det i så fall er i dette ettermiddagssamværet. Tror absolutt det er ryddigst at far forholder seg til SFO, og enten prioriterer å hente tidlig, eller betaler for en time ekstra. Da må han faktisk hente senest halv fem, og barnet sikres i overkant av et par timer samvær med far. Dette blir også mer ryddig for barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #20 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og det er fordi jeg tenker på barnets beste at jeg prøver å finne en løsning. Det er ikke ett alternativ nei. Far tar generelt lite ansvar og jeg har ett ønske at han tar tak i ting. Samværet er skrevet ned i avtalen vi har nå, og er ønsket av far. Men om han da må hjem til meg og ikke får mer enn ca 1.5-2 timer med far, så vil jeg nok tenke andre muligheter. Anonymkode: 9d805...5c2 Hjem til meg? Det er vel barnets hjem også? Meget spesielt å nekte sitt eget barn å være i sitt eget hjem. Du skriver også at det blir styr for barnet og gå hjem først og så bli hentet der sammenlignet med å bli hentet av far på SFO. Er det noe du mener eller barnet mener? Anonymkode: 17fd0...9d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå