Gå til innhold

Lønnsfesten for politikerne samanlignet med "vanleg folk" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den igjennomsnittlege lønnsøkningen for politikere i perioden 2022 > 2023 økte med kr. 10.000 i mnd som tilsvarer en lønnsøkning på omlag 13.5 %, og  kanskje får de ein tilsvarende lønnsøkning i 2024. ?  Den igjennomsnittlege årslønnen til politikerne er idag  på omlag kr. 1000.000 + at de fleste har en rekke goder.  Lønnsforhandlingene i frontfagene endet i år opp med en lønnsøkning på 5%. 

Det at politikerne bevilger seg selv høyere lønnstillegg ein igjennomsnittet en "vanleg folk " har vel ein dårleg signaleffekt på velgerne. Hvordan kan ein politiker sette seg inn i "vanleg folk "sin økonomiske hverdag når de selve har en lønn som ligg langt over igjennomsnittet av befolkningen. ? 

En sykepleier har idag en igjennomsnittleg lønn kr. 550.000

En rørlegger har en igjennomsnittleg lønn på  kr. 450.000

Igjennomsnittlønnen til en faglærd snekker er idag kr. 488.000

En boligmegler har en igjennomsnittleg lønn kr. 750.000 > 850.000

https://www.dagbladet.no/nyheter/lonnsfest-for-politikerne/80928708

Anonymkode: 91975...867

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kve meiner du med «politiker»?

Eg blir rekna som politiker. Eg er aktiv i lokalpolitikken. Eg arbeider 100% i ei offentleg stilling i kommunen. Politikk driv eg med på fritida mi. Dei aller fleste politikere gjer som meg. Dei driv med politikk på fritid. Ja, eg får noko økonomisk kompensasjon for å møte i dei ulike utvalga. Men så må eg og ofre mye fritid. Blir eg rik på det? Nei. Her er det snakk om nokon få tusenlappar ekstra kver månad. Ein kollega som er dommar i fotball får MYKJE meir enn meg. Kanskje gå etter dei i stedet😉?

Anonymkode: b964e...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kve meiner du med «politiker»?

Eg blir rekna som politiker. Eg er aktiv i lokalpolitikken. Eg arbeider 100% i ei offentleg stilling i kommunen. Politikk driv eg med på fritida mi. Dei aller fleste politikere gjer som meg. Dei driv med politikk på fritid. Ja, eg får noko økonomisk kompensasjon for å møte i dei ulike utvalga. Men så må eg og ofre mye fritid. Blir eg rik på det? Nei. Her er det snakk om nokon få tusenlappar ekstra kver månad. Ein kollega som er dommar i fotball får MYKJE meir enn meg. Kanskje gå etter dei i stedet😉?

Anonymkode: b964e...4ae

Med politikere menes idenne forbindelse dem som har sitt sete på stortinget.

Det er mange som er politisk intresserte, og er med  i ulike politiske aktiviteter på fylkestingent , kommunestyrer etc, men de har vel ikkje fått saftige lønnsøkninger som ligg langt over igjennomsnittet av befolkningen ?

Selvsagt bør de som er politikere  få betalt for jobben,men  misstenker at du og mange andre som driv politikk på fritida   har vel så lange og krevende arbeidsdager som representantene på stortinget. ? De fleste som  får sin plass på stortinget  får ein rekke goder og  privilegier som du og  mange andre ikkje får ta del i. En politiker har intet økonomisk ansvar for de besluttninger de tar i motsettning til  foreksempel  en arbeidsleder i næringslivet som også har personalansvar. Det er mange som idag har  meninger om både det ene og det andre, eog sitte på "sidelinja " men ikkje ønsker å ta del i ulike  samfunnsoppgaver  

Det handler ikkje om  politikerforakt, men hvorfor andre noen verdisetter seg selv så mye høyere i lønn en mange andre. ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med politikere menes idenne forbindelse dem som har sitt sete på stortinget.

Det er mange som er politisk intresserte, og er med  i ulike politiske aktiviteter på fylkestingent , kommunestyrer etc, men de har vel ikkje fått saftige lønnsøkninger som ligg langt over igjennomsnittet av befolkningen ?

Selvsagt bør de som er politikere  få betalt for jobben,men  misstenker at du og mange andre som driv politikk på fritida   har vel så lange og krevende arbeidsdager som representantene på stortinget. ? De fleste som  får sin plass på stortinget  får ein rekke goder og  privilegier som du og  mange andre ikkje får ta del i. En politiker har intet økonomisk ansvar for de besluttninger de tar i motsettning til  foreksempel  en arbeidsleder i næringslivet som også har personalansvar. Det er mange som idag har  meninger om både det ene og det andre, eog sitte på "sidelinja " men ikkje ønsker å ta del i ulike  samfunnsoppgaver  

Det handler ikkje om  politikerforakt, men hvorfor andre noen verdisetter seg selv så mye høyere i lønn en mange andre. ?

Jeg er enig i at politikerne på Stortinget bevilger seg selv litt for høy lønn. Men det er jo vi som velger hvem som skal sitte der - er man opptatt av at Stortingspolitikerne ikke skal ha for høy lønn, kan man stemme på de partiene som mener det samme. Vet det i alle fall er SV og Rødt. Det er ganske tydelige skiller mellom partiene i dette spørsmålet så burde være greit å sette seg inn i.

Anonymkode: aa778...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man ser hvilke politikere vi ender opp med burde de kanskje heller hatt høyere lønn. Men det er selvsagt betenkelig at de kan bevilge sin egen lønn. Hva med å la alle oppgjørene gå til tvungen lønnsnemnd?

Anonymkode: 6b41a...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...