Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden, muligens 7-10, leste jeg en bok som jeg så gjerne skulle ha funnet igjen. Jeg har søkt så mye etter den, men jeg finner den ikke noen steder på nettet. Om noen kjenner igjen boken så hadde det vært fantastisk!

Jeg forstår at det nok ikke er så stor sannsynlighet for at noen skjønner hvilken bok jeg snakker om, for minnene mine om detaljene av boken er litt vage... 

Boken har vel jenter som enten er i tenårene eller yngre som målgruppen sin, var i hvertfall da jeg leste den. Jeg husker ikke navnet på den, men tror det var noe slik som: "Nei, ikke dra", "Bli her" eller "Ikke gå, bli". Men det er også fullt mulig det er noe annet. Jeg tror det var en kvinnelig forfatter og jeg tror det var en trilogi, selv om jeg kun leste de to første bøkene (eller en og en halv?). Er ikke sikker på når den ble skrevet, men jeg leste den en gang mellom 2013 og 2015.

Beklager for dårlig minne, er dessverre ikke så mange detaljer å gå på. Hovedkarakteren er en ung jente (sikkert mellom 10-14 år gammel) som bor i en verden hvor det har blitt spredt en sykdom eller virus av noe slag, og alle menneskene dør. Om det skjer i hele verden eller kun landet er jeg ikke sikker på, vet ikke om det blir nevnt. Tror jeg husker at hun bodde med foreldrene sine og lillebroren sin. Hun er en av de eneste som ikke virker til å ha blitt smittet, og er nødt til å dra ut fra byen for å slå seg ned et annet sted for å ikke bli smittet eller leve alene rundt alle de døde menneskene. Lurer på om foreldrene enten allerede var døde i huset/leiligheten eller om de var i ferd. Lillebroren er i ferd med å dø og ligger svak i sengen, og rett før hun reiser sin vei så spør han henne noe slik som "Nei, ikke dra" eller "Bli". Jeg husker ikke spesifikt men jeg tror at det lillebroren sa også kan ha vært tittelen på boka. 

Hun drar ut av byen og kommer til en gård. Tror hun hadde vært på den gården før (?) og derfor visste hvor den var, enten fra en skoletur eller på familietur. Gården har en eller flere hester, samt en eller flere kuer. Husker ikke om det var noen andre dyr. Hun hadde litt erfaring fra enten en venninne med hest eller ridning. 

Etter hvert viser det seg at hun ikke er det siste mennesket der ute, for hun møter en annen jente. Jeg husker ikke hvor, men lurer på om hun kom til gården. Kanskje jeg husker feil, men jeg tror hun var en mer "snakkelig" og omgjengelig/positiv type. Hun skal også ha vært ganske jevnaldrende med hovedpersonen. Hun får bo hos hovedkarakteren. Hun har mye erfaring fra hest og ridning, og lærer hovedkarakteren å ri skikkelig på en av hestene der. Sammen melker de kuen(e) hver dag osv.

En dag drar de til butikken (husker ikke om de re dit, men lurer på det) for å ta med seg nye forsyninger og andre ting de muligens trenger. Selvfølgelig kan de bare ta det de trenger ettersom ingen styrer butikken fordi så å si alle andre er døde. 

Husker ikke når i boken dette skjer, men tror det skjer veldig sent, nesten helt mot slutten: De på en eller annen måte møter et nutt søskenpar, bestående av (tror jeg) en storesøster og en lillebror. Kanskje de fant dem i butikken, jeg husker ikke helt. 

Husker ingenting fra bok nr. 2 desverre.

Vet det er veldig lite å gå på, men det er dessverre det eneste jeg husker... Har lett etter boken igjen i en god stund, og håper virkelig jeg klarer å finne den. 

Tusen takk på forhånd for dem som tok seg tid til å lese alt dette og som tar seg tid til å hjelpe meg❤️

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ett sekund om gangen" av Sofia Nordin?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
robot skrev (2 minutter siden):

"Ett sekund om gangen" av Sofia Nordin?

Ja, det var den! 

Tusen takk❤️

• Liker 1
Skrevet
Bingo Bongo skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke helt med denne trilogien, men det har jo noen likheter med  "I morgen er alt mørkt". Tidsaspektet passer også.  

https://no.m.wikipedia.org/wiki/I_morgen_er_alt_mørkt

Takk for svar! Var ikke den, men setter pris på at du kom med forslag☺️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...